Build-To-Order hos danske forhandlere?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-08-02 21:54

Hejsa,

Jeg står overfor at skulle købe en ny PowerMac, men kan lave en BTO hos en
forhandler? Jeg vil gerne have den mindste model med SuperDrive, hvilket
ikke er noget problem på AppleStore, men hvad nu hvis man vil købe hos en
dansk forhandler? Giver det meget længere leveringstid?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-02 19:28

in article Xns9276E9022A075spam02tdcadsldk@193.88.15.201, René Frej Nielsen
at spam02@tdcadsl.dk wrote on 26/08/02 22:54:

> [...]
> ikke er noget problem på AppleStore, men hvad nu hvis man vil købe hos en
> dansk forhandler? Giver det meget længere leveringstid?

Har selv lige bestilt en Dual 867 m. SuperDrive. Ring til din
favoritforhandler og fremsig dit ønske. Så skulle det gerne være ordnet.
Mht. til levering tager det normalt 5-8 dage fra bestilling af CTO maskine
til levering. Men da modellen er helt ny vil du nok skulle vente om mod 14
dage hvis du bestiller imorgen....

--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-02 20:31

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote in news:B991916C.66C0%peter@kiil.net:

> [...]
> CTO maskine til levering. Men da modellen er helt ny vil du nok skulle
> vente om mod 14 dage hvis du bestiller imorgen....

Very nice!! Jeg skal fluks ringe en af de nærmeste dage. Er prisen den
samme hos forhandlerne for BTO maskine som hos Apple? Jeg mener, de tager
vel ikke ekstra for besværet?

Jeg glæder mig til at få en Dual 876'er! Lige nu har jeg ingen Mac!!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-02 20:59

in article Xns9277DACE46334spam02tdcadsldk@193.88.15.201, René Frej Nielsen
at spam02@tdcadsl.dk wrote on 27/08/02 21:30:

> Very nice!! Jeg skal fluks ringe en af de nærmeste dage. Er prisen den
> samme hos forhandlerne for BTO maskine som hos Apple? Jeg mener, de tager
> vel ikke ekstra for besværet?

Prisen er den samme + 2000 kr for SuperDrive svjh. Jeg har så valgt at få et
Radeon 9000 og smidt modemet ud til højre....

> Jeg glæder mig til at få en Dual 876'er! Lige nu har jeg ingen Mac!!

Samme her. For 14 dage siden havde jeg 4 G4'ere. Nu har jeg kun en pc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-02 21:06

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote in news:B991A6A1.66DF%peter@kiil.net:

> Prisen er den samme + 2000 kr for SuperDrive svjh. Jeg har så valgt at
> få et Radeon 9000 og smidt modemet ud til højre....

Når nu jeg skal kaste så mange penge efter en computer, så vil jeg også
have et SuperDrive, selvom det nok ikke vil blive brugt så meget (til at
brænde DVD'ere altså). Jeg overvejede også et Radeon 9000 Pro kort, men
efter lidt snak her i gruppen droppe jeg det. Jeg nøjes med et GF4MX og
opgaderer så til et noget mere seriøst kort senere (f.eks. Radeon 9700),
hvis behovet melder sig.

Har du forresten set nogen tests af de nye Dual 867'ere? Eller test hvor de
sammenligner GF4MX og Radeon 9000?

> Samme her. For 14 dage siden havde jeg 4 G4'ere. Nu har jeg kun en pc

Nå, nå. _4_ G4'ere! Jeg har godt set, at du har ihvertfald én til salg på
MediaMac. Min Cube røg på 10 timer!

Jeg h.... Windows, men det er nødvendigt hvis man vil spille med vennerne,
og så er der også nogle gode værktøjer til at lave DivX film med

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-02 21:51

in article Xns9277E0CB073E6spam02tdcadsldk@193.88.15.201, René Frej Nielsen
at spam02@tdcadsl.dk wrote on 27/08/02 22:05:

> [...]
> hvis behovet melder sig.
>
> Har du forresten set nogen tests af de nye Dual 867'ere? Eller test hvor de

Har ikke set nogen test endnu, men det kan kun være bedre end den 800mhz jeg
lige har skilt mig af med. Jeg har ikke set nogen tests af Radeon 9000, men
den 800mhz jeg havde indtil igår havde Radeon 7500 med 32MB ram, og det var
ikke tilfredsstillende, så jeg er overbevist om at Radeon 9000 med 64MB må
være de extra penge værd.

> [...]
>
> Jeg h.... Windows, men det er nødvendigt hvis man vil spille med vennerne,
> og så er der også nogle gode værktøjer til at lave DivX film med

Jeg havde fået lidt rigeligt lager. Men det er sgu svært at sige nej hvis
man kan lave en god handel Jeg overlever nok pc'en de par uger - men jeg
glæder mig sgu til en ny G4

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-08-02 18:00

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote in news:B991B2BF.6ECD%peter@kiil.net:

> [...]
> med 32MB ram, og det var ikke tilfredsstillende, så jeg er overbevist
> om at Radeon 9000 med 64MB må være de extra penge værd.

Jeg har luret lidt på det, da jeg stort set kun skal bruge 2D. Det vil
derfor kun være aktuelt for mig at vælge Radeon 9000, hvis det er
væsentligt hurtigere til QE.

Hvad var det, der ikke var tilfredsstillende ved den gamle maskine? Min
Cube kørte da egentlig OS X ganske tilfredsstillende og den Jaguar C115 jeg
fik installeret lige inden salget, kørte rigtigt godt.

> Jeg havde fået lidt rigeligt lager. Men det er sgu svært at sige nej
> hvis man kan lave en god handel Jeg overlever nok pc'en de par
> uger - men jeg glæder mig sgu til en ny G4

Det gør _jeg_ også.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-08-02 23:19

in article Xns9278C15E04D4Espam02tdcadsldk@193.88.15.201, René Frej Nielsen
at spam02@tdcadsl.dk wrote on 28/08/02 19:00:

> [...]
> Cube kørte da egentlig OS X ganske tilfredsstillende og den Jaguar C115 jeg
> fik installeret lige inden salget, kørte rigtigt godt.

Jamen det meste kørte skam ganske ok, men jeg er, desværre, blevet grebet
lidt meget af Warcraft III og det kører ikke så fedt. Når man skal til at
ændre standard indstillingerne for spillet i nedadgående retning, så er jeg
ikke tilfreds. Det er faktisk min primære grund for Radeon 9000. Banalt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-08-02 16:52

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote in news:B99318DD.6F90%peter@kiil.net:

> [...]
> skal til at ændre standard indstillingerne for spillet i nedadgående
> retning, så er jeg ikke tilfreds. Det er faktisk min primære grund for

Selvfølgelig... spil er nok det mest krævende man kan udsætte sin computer
for. Det er derfor jeg har en PC'er til det, da den er billigere at
opgradere på

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 08-09-02 21:54

> [...]

> ikke tilfreds. Det er faktisk min primære grund for Radeon 9000. Banalt

WC3 kører da fedt nok på en iMac G4 700 Mhz med 512 mb Ram og GF2MX -
men mærkelig nok kører det ældre Diabllo 2 ikke ordenligt (når man skal
slå nogen ihjel, og der bliver travlt på skærmen så flyver musen rundt
og man kan ikke rigtigt styrer ordenligt

Men glæder mig har lige bestildt iMac G4 17" 800 mhx/GF4MX , kan næsten
ikke vente til sidst i september
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 13:20

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 20:05 GMT, René wrote:

> Når nu jeg skal kaste så mange penge efter en computer, så vil jeg også
> have et SuperDrive, selvom det nok ikke vil blive brugt så meget (til at
> brænde DVD'ere altså).

kan de nuværende Drev som Apple bruger ikke genskrive DVD'ere? i Givet
fald er det da oplagt at lave 4.7 GB partitioner for nem backup.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-08-02 17:58

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in

> kan de nuværende Drev som Apple bruger ikke genskrive DVD'ere? i Givet
> fald er det da oplagt at lave 4.7 GB partitioner for nem backup.

De kan da godt genskrive, ik'? Jeg aner det faktisk ikke...

5 GB partitioner ville nok drive mig til vanvid, men det er nok også
overkommeligt at dele indholdet op ved backup, når det er i så store
bidder.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 16:40

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 16:58 GMT, René wrote:

> De kan da godt genskrive, ik'? Jeg aner det faktisk ikke...

Ikke med apples egen SW jeg ved ikke om de drev Apple pt bruger kan
genskrive, men de første kunne med Toast 5 titanium.

> 5 GB partitioner ville nok drive mig til vanvid, men det er nok også
> overkommeligt at dele indholdet op ved backup, når det er i så store
> bidder.

ja - men 5GB passer nu meget godt på en system partition med diverse
indstillinger og hacks (Mac OS X + deveolper tools + root). Læg dertil
ekstra 5GB (eller lidt mindre) til fink.

Jeg har pt. en missekat, lille classic, developer tools, fink,
programmer (også store som office og adobe) samt root på en 10GB
partition. Der er ca. 3GB ledig plads på partitionen.

Der er ingen spil på partitionen, men jeg har et par servere der, herunder
lefnode på /sw/var/spool/news som _skal_ flyttes til sin egen partition
(eller til en kommende debian x86 server), idet de ca 500* MB udgøres af
ikke mindre end 75469 filer hviket optager næsten alle inodes på min
partition.

Resultatet er at diskacces er /meget/ langsomt fordi directory filen er
enorm og konstant fragmenteres - diskkwarior kan ikke tygge sig igennem,
og jeg har en gang været nødt til at lave backup til en seperat partition
og kopiere indholdet tilbage frem for at reparere disken.

Er problemet med mange små filer ikke en begrænsning i HFS+ formatet?
(thorbjørn, thomas...) Mon ikke det vil afhjælpe problemet at flytte
serveren til en UFS partition?

Er der nogen der ved om leafnode har problemer med at /var/spool/news
tilgås via et symbolsk link? Jeg orker ikke at forsøge hvis det med
sikkerhed ikke virker idet en kopiering pga af de mange små filer
tager et par timer (hvor cp får maskinen til at gå i knæ)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-09-02 18:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Er problemet med mange små filer ikke en begrænsning i HFS+ formatet?

Jo. HFS(+) er et elendigt filsystem. Desværre har det nogle
ydelmæssige fordele i et Mac OS X system, så du vil nok stå dig bedre
ved at anvende det til deciderede Mac OS X applikationer.

> (thorbjørn, thomas...) Mon ikke det vil afhjælpe problemet at flytte
> serveren til en UFS partition?

Måske. Et gæt fra min side ville være "Ja".

> [...]
> sikkerhed ikke virker idet en kopiering pga af de mange små filer
> tager et par timer (hvor cp får maskinen til at gå i knæ)

Prøv det.
mv /var/spool/news /var/spool/news.bak
ln -s /var/spool/news.bak /var/spool/news

Når du bare laver en mv på det samme filsystem omdøber du blot
mappenavnet, så hastigheden burde være acceptabel. Der burde
princielt ikke være forskel på, om dit link peger hen på et andet
filsystem, eller på det samme som dit link ligger på.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 20:14

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 17:21 GMT, Thomas wrote:

> Jo. HFS(+) er et elendigt filsystem. Desværre har det nogle
> ydelmæssige fordele i et Mac OS X system, så du vil nok stå dig bedre
> ved at anvende det til deciderede Mac OS X applikationer.

Det ved jeg - jeg har ikke tænkt mig at lægge / på UFS, kun det
bibliotek som leafnnode bruger.

> Måske. Et gæt fra min side ville være "Ja".

Såfremt at leafnode acceptere det symbolske link, vil jeg sætte en
kopiering i gang når jeg går i seng.

> [...]
> princielt ikke være forskel på, om dit link peger hen på et andet
> filsystem, eller på det samme som dit link ligger på.

det prøver jeg

Hvad med eventuelle links mellem filer under ./news? Vil de gå i
stykker ved en flyning til en anden partition? - Er jeg i givet
fald dermed nød til at bruge tar?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-09-02 20:39

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Hvad med eventuelle links mellem filer under ./news? Vil de gå i
> stykker ved en flyning til en anden partition? - Er jeg i givet
> fald dermed nød til at bruge tar?

Det kommer an på...

Læs man siden for "cp" inden du starter din kopiering.

Prøv med "find . -type l -ls" for at se om du faktisk har links at
bekymre dig om.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:47

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 19:38 GMT, Thomas wrote:

> Det kommer an på...
>
> Læs man siden for "cp" inden du starter din kopiering.
>
> Prøv med "find . -type l -ls" for at se om du faktisk har links at
> bekymre dig om.

Med forbehold for fejl 40 lader der ikke til at være nogen.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-09-02 18:31

> [...]

> (eller til en kommende debian x86 server), idet de ca 500* MB udgøres af
> ikke mindre end 75469 filer hviket optager næsten alle inodes på min

Der findes ikke inodes i HFS+. Bruger du alleredet UFS? Hvis du
manuelt kalder newfs på partitionen kan du selv sætte hvor mange
inodes du vil have i filsystemet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 19:31

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 17:30 GMT, Thomas wrote:

> Der findes ikke inodes i HFS+.

Mente jeg også, men Discwarrier har meldt om et eller andet om incorect
"inodes". Kan det skyldes at Mac OS X internt arbejder med et viturelt
filsystem? (Mener at enten Michal Tysk eller Thomas Tvebakke på et
tidspunkt nævnte det...)

> Bruger du alleredet UFS?

Nej, HFS+ og en lille HFS partition til udveksling af filer mellem
linux og Mac OS X. Kun HFS partitionen har været mountet under linux
og det var på min root disk at DW meldte om inodes.

> Hvis du manuelt kalder newfs på partitionen, kan du selv sætte hvor
> mange inodes du vil have i filsystemet.

man newfs til fremtidig god nat læsning

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-09-02 21:00

> [...] et viturelt
> filsystem? (Mener at enten Michal Tysk eller Thomas Tvebakke på et
> tidspunkt nævnte det...)

Hvis det er mig der hentydes til ... vil jeg gerne have mig frabedt at
blive nævnt i forbindelse med den slags bandeord: "virturelt"... føj!

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 21:54

ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) writes:

> Hvis det er mig der hentydes til ... vil jeg gerne have mig frabedt at
> blive nævnt i forbindelse med den slags bandeord: "virturelt"... føj!

Sådan er vi så forskellige Jeg ville personligt være trigget på
"Tysk".
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-09-02 22:11

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Sådan er vi så forskellige Jeg ville personligt være trigget på
> "Tysk".

Jeg kan se at jeg ikke engang kan stave til Mortens stavefejl, ak

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 22:29

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 21:10 GMT, Thomas wrote:

> Jeg kan se at jeg ikke engang kan stave til Mortens stavefejl, ak

smid skoene og ned på gulvet med tastaturet!

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-09-02 23:33

> smid skoene og ned på gulvet med tastaturet!

hj<avcelk

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 23:34

In article <1fi7w2j.9v2adl1h34leiN%ttvegaard@yahoo.dk>,
ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) wrote:

> hj<avcelk

Vask dine fødder.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-09-02 23:42

> Vask dine fødder.

Undskyld. Jeg var løbet tør for fod deo.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 23:43

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 22:32 GMT, Thomas wrote:

> hj<avcelk

majdg finft - mnu kna vbi må¨ske forstpå hinsandwen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 01:06

> Sådan er vi så forskellige Jeg ville personligt være trigget på
> "Tysk".

Også jeg.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 01:06

> [...]
> "inodes". Kan det skyldes at Mac OS X internt arbejder med et viturelt
> filsystem? (Mener at enten Michal Tysk eller Thomas Tvebakke på et

OS X arbejder internt med Virtual File System (VFS). Kernal extensions
sørger for at systemet kan snakke HFS, HFS+, UFS, NFS, ISO 9660 og
netværks fildeling.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 19:38

> [...]

> Er problemet med mange små filer ikke en begrænsning i HFS+ formatet?
> (thorbjørn, thomas...) Mon ikke det vil afhjælpe problemet at flytte

Ligger alle de små filer i samme filkatalog? Det er noget hø. UFS er
formentlig bedre til det, men de nyere Linux filsystemer ville være
endnu bedre.

Havde jeg det aktuelle problem med en maskine ville jeg overveje at
skovle noget RAM i den (til disk cache), og eventuelt overveje at
skifte til en bedre newsserver.

> [...]
> sikkerhed ikke virker idet en kopiering pga af de mange små filer
> tager et par timer (hvor cp får maskinen til at gå i knæ)

Hvis dét er et problem, så lav en allefiler.tar på en anden partion og
pak den ud herefter - så kører din disk meget mindre undervejs.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 20:07

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 18:37 GMT, Thorbjørn wrote:

> Ligger alle de små filer i samme filkatalog?

Ikke helt - de er fordelt på 1400 mapper, men mange af dem indeholder
adskillige tusinde.

> Det er noget hø. UFS er formentlig bedre til det, men de nyere Linux
> filsystemer ville være endnu bedre.

Jeg tror jeg sætter en kopiering til en UFS partition i gang i nat.

> Havde jeg det aktuelle problem med en maskine ville jeg overveje at
> skovle noget RAM i den (til disk cache), og eventuelt overveje at
> skifte til en bedre newsserver.

448MB skulle være nok, problemet er der også når serveren ikke kører
og filerne dermed aldrig tilgås - der swappes stort set aldrig.
Jeg er stensikker på at problemet kan henføres til HFS(+) og directory
filens enorme størrelse og fragmentering.

Jeg har på sigt tænkt mig at flytte serveren til en x86'er med debian.

> Hvis dét er et problem, så lav en allefiler.tar på en anden partion og
> pak den ud herefter - så kører din disk meget mindre undervejs.

Problemmet vil vel også opstå når filerne skal læses på for at skrive dem
til tar arkivet?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 21:06

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Ikke helt - de er fordelt på 1400 mapper, men mange af dem indeholder
> adskillige tusinde.

Kører du texpire, eller gemmer du revl og krat?

> Jeg er stensikker på at problemet kan henføres til HFS(+) og directory
> filens enorme størrelse og fragmentering.

Det burde ikke være vigtigt hvis hele den del af disken ligger i
hukommelsen, men det er nok rigtigt alligevel. HFS er versalufølsomt
og det kan godt gøre filopslag langsommere i sig selv.

Du kan eventuelt kigge lidt på Darwins HFS håndtering og se om der er
andre der har konstateret problemet.

> Problemmet vil vel også opstå når filerne skal læses på for at skrive dem
> til tar arkivet?

Afhænger af hvor flaskehalsen er. Hvis det er langsomt at skifte
mellem filsystemerne vil det være en fordel at rode med én tar fil.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:35

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 20:05 GMT, Thorbjørn wrote:

> Kører du texpire, eller gemmer du revl og krat?

manuelt: en gang i mellem

Ellers er det kun i enkelte grupper, herunder denne samt grupper med
majet lidt trafik, jeg har en længere udløbstid end 10 dage. Envidere er
leafnode installationen under 3 uger gammel. (initial fetch på 500
indlæg)

> Det burde ikke være vigtigt hvis hele den del af disken ligger i
> hukommelsen, men det er nok rigtigt alligevel. HFS er versalufølsomt
> og det kan godt gøre filopslag langsommere i sig selv.

diskacces er også langsom når jeg booter i Mac OS 9, her har disk
cachen ikke nær samme betydning, idet den håndteres anderledes.

> Du kan eventuelt kigge lidt på Darwins HFS håndtering og se om der er
> andre der har konstateret problemet.

hmm, tror du overvurdere mine edb kundskaber, men såfremt jeg stadig har
problemet når jeg igen er "rigtig" online vil jeg kigge på det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 21:56

> hmm, tror du overvurdere mine edb kundskaber, men såfremt jeg stadig har
> problemet når jeg igen er "rigtig" online vil jeg kigge på det.

Du skal bare huske når du står i slamkode til halsen, at det er MAC OS
kode, og derfor ikke er så slemt alligevel.

Man kan også forhøre sig i diverse fora.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-09-02 22:01

> Ikke med apples egen SW jeg ved ikke om de drev Apple pt bruger
> kan genskrive, men de første kunne med Toast 5 titanium.

Jeg håber sandelig, at Toast kan klare den på de nye drev... selvom diskene
nok er hammerdyre (har ikke undersøgt det), så vil det være en god
backupløsning i privaten.

> [...]
> programmer (også store som office og adobe) samt root på en 10GB
> partition. Der er ca. 3GB ledig plads på partitionen.

Det er selfølgelig rigtigt... jeg lavede selv en 4GB partition på Cuben til
OS X og det var rigeligt, så længe man flyttede sine brugere og programmer
over på en anden partition. Jeg vil nok vælge den løsning igen til den nye
computer, når den engang ankommer.

> [...]
> igennem, og jeg har en gang været nødt til at lave backup til en
> seperat partition og kopiere indholdet tilbage frem for at reparere

Jeg har også oplevet, at siden OS X er kommet på min arbejdsmaskine, så er
DW blevet uhyggelig langsom. Det må være pga. de mange filer systemet
består af...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 22:33

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 21:01 GMT, René wrote:

> Jeg håber sandelig, at Toast kan klare den på de nye drev... selvom diskene
> nok er hammerdyre (har ikke undersøgt det), så vil det være en god
> backupløsning i privaten.

Jeg tror at Apple pt bruger Pioneer et-eler-andet 04, mod før 02.

> Jeg har også oplevet, at siden OS X er kommet på min arbejdsmaskine, så er
> DW blevet uhyggelig langsom. Det må være pga. de mange filer systemet
> består af...

Mit (ukvalificerede) gæt hedder også fortsat directory filen - efter der
er kørt DW bliver disk access atter normal (i et par dage).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-09-02 17:45

> Jeg tror at Apple pt bruger Pioneer et-eler-andet 04, mod før 02.

Det mener jeg også er tilfældet.

> Mit (ukvalificerede) gæt hedder også fortsat directory filen - efter
> der er kørt DW bliver disk access atter normal (i et par dage).

Gad vide hvorfor OS X skal rode sådan? Det virker ikke særligt betryggende.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 20:38

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 16:45 GMT, René wrote:

> Gad vide hvorfor OS X skal rode sådan? Det virker ikke særligt betryggende.

Mon ikke det er HFS+ der er det egentlige problem?

Mit problem synes i øvriugt at være forsvundet efter jeg flytede serveren
til en UFS partition. Det drillede lidt og jeg måtte lige prøve et par
gange og omring man cp, før jeg fik styr på rettighederne med:

sudo -u news cp -Rp news-old /Volumes/UFS/news

Tilgængæld gik kopieringen af de 80000 filer ret hurtig, hvilket hjeg
antager skyldes at målet var en UFS partition.

Efter sletning af serveren på / var der ej heller problemer at køre DW
på /.

Jeg begynder i al fald at forstå hvorfor mange konverterede *nix brugere
skriger på et mere robust filsystem end HFS+. Apples UFS format er ej
heller løsningen idet der skulle være tale om en ret gammel version.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-09-02 21:08

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Mon ikke det er HFS+ der er det egentlige problem?

Det er jo det jeg siger

> Tilgængæld gik kopieringen af de 80000 filer ret hurtig, hvilket hjeg
> antager skyldes at målet var en UFS partition.

I UFS er det at oprette en fil "blot" at smide indholdet ned i en
inode, og så linke til inoden i directory filen. Et af problemerne
med UFS er at directory filen oftest er en ikke-sorteret liste,
hvilket betyder at når du kommer mange mange hundrede filer i en mappe
kan det tage ret lang tid at finde den rigtige. Nogle filsystemer
hasher filnavnet inden de laver en søgning, mens andre bruger
B-træer. Det er altsammen særdeles spændende, men faktum er desværre
at det ikke findes til Mac OS X endnu

> Jeg begynder i al fald at forstå hvorfor mange konverterede *nix brugere
> skriger på et mere robust filsystem end HFS+. Apples UFS format er ej
> heller løsningen idet der skulle være tale om en ret gammel version.

UFS har svjh hverken logging eller async mounting. Det kan være noget
der tager performance.

Personligt er jeg glad for SGIs XFS under linux, men andre sværger
til andre filsystemer. XFS understøtter også n filgrene, dvs. med
lidt held kunne man "emulere" HFS's resource- og datagren, såvel som
finderinfo.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 22:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Nogle filsystemer hasher filnavnet inden de laver en søgning, mens andre
> bruger B-træer. Det er altsammen særdeles spændende, men faktum er
> desværre at det ikke findes til Mac OS X endnu

HFS og HFS+ bruger skam b-træer.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-09-02 23:08

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> HFS og HFS+ bruger skam b-træer.

Ja, men hvor henne?

Det er ved at være noget tid siden, at jeg kiggede på HFS, men jeg er
mener at et af de helt store problemer med HFS i UNIX sammenhænge er,
at du er nødt til at låse visse datastrukturer (svjh skyldes det, at
nogle ting ligger redundant) mens du opdaterer resten af filsystemet.
Det er uholdbart, idet det betyder at en process låser adgangen indtil
den er færdig med at opdatere, og dermed ryger ydeevnen ret dramatisk
ned.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 23:37

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Ja, men hvor henne?

To steder: Volume directory hierarchy og file block mapping!

> [...]
> Det er uholdbart, idet det betyder at en process låser adgangen indtil
> den er færdig med at opdatere, og dermed ryger ydeevnen ret dramatisk

Det er også mange år siden jeg brugte tid på HFS, men jeg husker hvor
imponeret jeg var over de hurtige søgetider som jo skyldes b-træ
systemet.

De i UNIX sammenhænge problemer du beskriver kender jeg ikke noget til.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-02 03:58

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> Det er uholdbart, idet det betyder at en process låser adgangen indtil
> den er færdig med at opdatere, og dermed ryger ydeevnen ret dramatisk
> ned.

Så længe du arbejder med hukommelsesstrukturer, skulle det vel være
til at leve med. Opdateringer af disken kan jo caches og fyres af i
ét hug.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn