Word til Mac
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-08-02 21:18

Jo, det er skam ON, det her. Har lige et spørgsmål om Word til Mac:
- er det bagudkompatibelt? Jeg vil gerne kunne skrive i Word 2001
herhjemme, men skal bruge de samme filer i Word 98 'ude i byen'.
Er det muligt, eller skal jeg i Word 2001 altid save som Word98.

Et tillægsspørgsmål: karakteren "i" ændres automatisk til "I" i 98'eren,
det gør den ikke i 2001. Går ud fra at det er en automatiseret engelsk
korrektion. Kan ikke umiddelbart slå den fra i Prefs

P.S. jeg er kun blevet Word-bruger af nød og tvang det er alt for
omfattende og kompliceret, hvad jeg mener er unødvendigt for en
tekstbehandler :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-08-02 21:34

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> herhjemme, men skal bruge de samme filer i Word 98 'ude i byen'. Er
> det muligt, eller skal jeg i Word 2001 altid save som Word98.

Word 98 og 2001 (og X) til Mac deler dokumentformat, og det gore de i
oevrigt ogsaa med nyere udgaver af Word til Windows. Der er altsaa
ikke noget med at skulle gemme i forskellige formater og
konvertere. Word 2001 kan tilmde selv finde ud af at saette
..doc-endelsen paa filnavnene. Saa laenge man har en nyere udgave af
Word, er der ingen ko paa isen paa den front.

> [...]
> 98'eren, det gør den ikke i 2001. Går ud fra at det er en
> automatiseret engelsk korrektion. Kan ikke umiddelbart slå den fra i

Det kan sagtens slaaes fra. Det ligger et sted under autokorrektur,
som ogsaa staar for at rette anfoerselstegn, rette (c) til rigtigt
copyrightstegn m..v.

> P.S. jeg er kun blevet Word-bruger af nød og tvang det er alt
> for omfattende og kompliceret, hvad jeg mener er unødvendigt for en
> tekstbehandler :)

Hey! Velkommen til de studerendes verden, hvor alt foregaar i MS-Word
Word er da en glimrende tekstbehandler. Selv satser jeg dog paa at
bruge AbiWord, naar jeg starter paa journalistik. Det er trods alt
begraenset hvad man bruger af funktioner og typografier til artikler,
og til den tid boer AbiWord kunne hitte ud af at gemme dem paa en
maade som MS-Word forstaar.

-j

Fra : Martin Stender

Dato : 27-08-02 11:49

Et alternativ til M$ Office, er Thinkfree Office
(http://www.thinkfree.com) - kun små 50 $. Det er en Java-app, så
performance mæssigt står det ikke helt mål med M$, men så længe det kun er
tekst, er det sikkert fint for de fleste.

Mvh
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-02 03:04

Hej Martin

Ja, men jeg kan godt love dig, at ThinkFreeOffice er noget af en sløv padde
at arbejde med. Den kræver enorme mængder af RAM for bare at kunne startes
op, og den quitter for et godt ord, - du behøver ikke engang at skrive noget,
- det er næsten nok, at den bare er åben... Jeg har testet programmet på en
G3/333 og en PM 7600/120, og det er ikke godt!

Skulle jeg anbefale et alternativ til MSO, så vil det blive RagTime Solo. Den
er godt nok en stor fætter - ca. 54mb download, men den er til gengæld både
hurtig og stabil, og så kan den langt mere end selv MSO kan mht. layouts
m.v.. RT Solo er faktisk ret hurtig selv på en gammel 120mhz PowerMac, hvad
jeg blev en smule overrasket over, da programmet er så stort, som det er.

Der er programmæssigt ingen forskel på RagTime Solo 6.5 og købeversionen af
RT 6.5 - bortset fra, at der ingen ordbøger er med i RT Solo, og så må den
kun bruges af privatpersoner. Ordbogssæt kan købes direkte fra B&E i
Tyskland.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-08-02 17:53

Janus Sandsgaard <janus@alfred.skaarup.org> wrote:

<snip> en masse nyttig oplysning. Tak for det.

> Word er da en glimrende tekstbehandler.

Hmmm, jeg bryder mig nu ikke om den. Den er for kompliceret. Men det er
selvfølgelig noget med, hvad man har lært og lært at sætte pris på?
Jeg har den holdning, at med tekstbehandlere "keep it simple", skal der
ombrydes skal man vælge en DTP (Quark er jeg fortrolig med)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-02 18:37

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote in

> [...]
> Jeg har den holdning, at med tekstbehandlere "keep it simple", skal der
> ombrydes skal man vælge en DTP (Quark er jeg fortrolig med)

Jeg har netop installeret OpenOffice på min PC'er og den virker ganske god.
Langt de fleste ville kunne klare sig med denne gratis kontor-pakke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-08-02 18:47

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Hmmm, jeg bryder mig nu ikke om den. Den er for kompliceret.

Hvis du mener der er for mange funktioner, kan du jo blot igorere
dem. Du kan tilmed lave dine egne toolbars og redigere menustrukturen,
saa Word fremstaar mere simpel: Fed og kursiv skrift, overskrift,
broedtekst, samt udskriv - eller hvad du nu bruger. Hvis du kommer i
naerheden af en maskine der koerer Windows, Linux eller OSX skulel du
tag eet kig paa AbiWord:

http://abisource.com

-j

--
Janus Sandsgaard
Celle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-02 03:50

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Hmmm, jeg bryder mig nu ikke om den. Den er for kompliceret. Men det er
> selvfølgelig noget med, hvad man har lært og lært at sætte pris på?

OK, hvad så med en MacWrite Pro? - Den kører lynhurtig på en G3 med OS
9.2.2, men om den også vil det i X, véd jeg ikke...

> Jeg har den holdning, at med tekstbehandlere "keep it simple", skal der
> ombrydes skal man vælge en DTP (Quark er jeg fortrolig med)

Ja, eller Pagemaker... og hvis du vil 'keep it simple', så prøv at finde
en brugt Adobe Homepublisher 2.1 Mac Ed., - den kører også både stabilt og
hurtig på 9.2.2, - men igen er X spørgsmålet.

mvh. Erik Richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 15:25

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> OK, hvad så med en MacWrite Pro? - Den kører lynhurtig på en G3 med
> OS 9.2.2, men om den også vil det i X, véd jeg ikke...

Jeg gaetter forsigtigt paa, at Mich bruger Word, fordi han befinder
sig i et miljoe, hvor "man" bruger Word, og hvor det er boevlet at
falde uden for kategori.

-j

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-08-02 17:30

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg gaetter forsigtigt paa, at Mich bruger Word, fordi han befinder
> sig i et miljoe, hvor "man" bruger Word, og hvor det er boevlet at
> falde uden for kategori.

Det kan godt være at du gætter forsigtigt, men du gætter rigtigt. Og det
undrer mig lidt at tråden render lidt ud af en tangent. For det er et
_krav_ at jeg kommer med alle mine filer i Word (til et netværk på en
institution, som kører med Word 98).
Nå jeg har nu fundet en vej udenom. Jeg skriver - som jeg har gjort i
årevis - i AppleWorks (tidl. ClarisW) og gemmer filerne i RTF (eller i
en ældre Word version), så bruger jeg lidt tid på opsætningen, når jeg
er på omtalte netværk. Der er en række formalia, der skal opfyldes vedr.
formattering af dokumenter.

Det går endda, men ... det gælder om at finde en maskine, der er sat
ordentligt op og en printer, der virker Det _er_ noget af et
gedemarked.

Men jeg kan som en sidebemærkning godt tilslutte mig Eriks udsagn om Mac
Write Pro! Det er én af mine favoritter - gammel tekstbehandler eller
ej. Den er lynhurtig

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-02 05:21

Hej Janus

- Du har selvfølgelig en pointe dér, men lige netop macWrite er skam
'in' hos Word. - Det er nok det eneste ægte Mac format, der accepteres
af en ægte Word konverter plug-in...

mvh. Erik Richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-08-02 21:16

> [...]

> 'in' hos Word. - Det er nok det eneste ægte Mac format, der
> accepteres af en ægte Word konverter plug-in...

Hvilkte plug-in? Er det noget der foelger med Word (til Mac og
Windows), saa man uden videre kan laese macWrite, eller kraever det
noget ekstra software?

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-02 03:03

Hej Janus

Janus Sandsgaard wrote:

> Hvilkte plug-in?

Det er en import-konverter. Det er lidt forskelligt, hvor den ligger i de
forskellige Word versioner. Den kan ligge i 'Word-Kommandoer',
Word-udvidelser', Word-Extensions', eller den kan ligge i mappen
'Microsoft inde i Officepakkerne, eller den kan ligge i mappen
'TextConverters' inde i 'Office'-mappen inde i officemappen....

> Er det noget der foelger med Word (til Mac og Windows), saa man
> uden videre kan laese macWrite, eller kraever det noget ekstra
> software?

Ja, jeg har den både til Office 4.2.1, Office 98 og vistnok også til
Office 2001... - næh, den er ikke med i MSO 2001, men til gengæld, så er
der en AppleWorks 5 konverter. Jeg har flere forskellige - både til
MacWrite II, MacWrite 5.0 og MacWrite Pro, men de er alle fra
MacLinkPlus.

I Min Word 97 til Windows har jeg kun MacWrite II formatet, men det er jo
samme format som MW Pro, så den åbner dem ganske fint. - Har lige kigget,
- de er sandelig også std. i MSWorks 4 til både Mac og Windows, så dér
har jeg dem også...

Jeg plejer bare at trække MacWrite ikonet over på et Word ikon, så åbner
de ganske fint. Normal formattering bibeholdes, - jeg véd ikke med
grafik, - jeg tror aldrig jeg har fået en MW fil, der har indeholdt
grafik endsige tabeller, - så her bliver jeg svar skyldig.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-08-02 19:08

On 26 Aug 2002 22:33:59 +0200, Janus Sandsgaard
<janus@alfred.skaarup.org> wrote:

>Hey! Velkommen til de studerendes verden, hvor alt foregaar i MS-Word

Hey bare fordi man er studerende behøver man da ikke være tvunget til
at bruge word.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 20:55

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> writes:

> Hey bare fordi man er studerende behøver man da ikke være tvunget
> til at bruge word.

Saadan er det mange steder. Haaber selv at kunne klare mig med AbiWord
til smatingene og LyX/LaTeX til rapporterne - men nu faar vi se. Ind i
mellem bliver det et valg mellem om man vil prioritere sit studie,
eller sin edb-religion.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 21:28

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Saadan er det mange steder. Haaber selv at kunne klare mig med AbiWord
> til smatingene og LyX/LaTeX til rapporterne - men nu faar vi se. Ind i

Vatnisse.

Netscape Gold version 3.0 og så bare HTML filer direkte til
aflevering.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 21:53

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Netscape Gold version 3.0 og så bare HTML filer direkte til
> aflevering.

Fanme det mest progressive forslag jeg laenge har hoert. Nu skal der
satme slaaes til dokumentformatspolitiken paa RUC? Maaske jeg skulle
uddele gratis kopier af NEtscape Gold 3.0 paa Trekronre Station og
skrive et indlaeg i RUCnyt?. Kan du skaffe nogle
installationsdisketter?

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 07:57

> [...]
> uddele gratis kopier af NEtscape Gold 3.0 paa Trekronre Station og
> skrive et indlaeg i RUCnyt?. Kan du skaffe nogle

Okke ja. Frisk fra en anden traad: http://sillydog.org/narchive/

For mere progressive personager kan Mozilla goere det. Dens
Word-editor-klon-lignende-dims er ioevrigt lige til at holde ud.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-08-02 22:33

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Netscape Gold version 3.0 og så bare HTML filer direkte til
> aflevering.

Grin nu bare, Thorbjørn. Men jeg vil i ramme alvor gerne lige have en
uddybning!

Er du gået retro? (det er jo så moderne)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-02 07:59

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Grin nu bare, Thorbjørn. Men jeg vil i ramme alvor gerne lige have en
> uddybning!

Jeg var faktisk alvorlig. HTML-filer kan efterhaanden laeses MANGE
steder. Alternativt med en PDF udgave. Netscape Gold kan bruges, og
kan koere paa de fleste maskiner der bruges idag.

> Er du gået retro? (det er jo så moderne)

Nejda. Jeg er bare pragmatisk fatalist. Og doven.

Pt skriver jeg al min dokumentation i en Wiki. Det er helt fint.
Lidt samme fornemmelse som naar man skriver LaTeX ting, kombineret med
at man VED at man stort set ingen ting kan, udover let at lave links.

Retro? Nejnej.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-08-02 22:33

Martin Schultz <mbox@linuxfreemail.com> wrote:

> Hey bare fordi man er studerende behøver man da ikke være tvunget til
> at bruge word.

Som du kan se af mit andet svar i tråden, føler jeg mig heller ikke
tvunget til noget som helst på min egen maskine. Men alle tekster skal
kunne omsættes eller tolkes i Word 98 ude i byen - RTF som transport
bliver nok det mest anvendelige.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 14:53

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 21:32 GMT, Mich. wrote:

> [...]
> tvunget til noget som helst på min egen maskine. Men alle tekster skal
> kunne omsættes eller tolkes i Word 98 ude i byen - RTF som transport

Hvis ikke du gider at skrive dine text i word kan du jo bruge
TextEdit, hvis standart format er .rtf som kan læses af word.

(i øvrigt benytter word 97, 98, 2000, 2001, XP og X alle samme dokument
format)

Hvis modtageren af din text ikke skal kunne redigere den, kan du
skrive i et hvilket som helst (Mac OS X) program og arkivere din text
som PDF. Alle kan læse PDF og du er sikker på at formateringen holder.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>