Hvilket kort ville være bedst??
Fra : Bassen

Dato : 26-08-02 20:43

Hejsa

Jeg skal hjælpe en kammerat med hans computer. Det drejer sig om en pentium
3 800 MhZ. Hans problem er, at hans GeForce 2 kort ikke rigtigt kan følge
med længere, så han vil gerne ofre ca. 1000-1500 på et nyt grafikkort. Han
har ingen planer om at skifte andet i computeren, da det er en firma-pc.

Mit spørgsmål går på..: Hvad har han mest ud af at købe ?
- Et GeForce 3 (enten alm el. Ti)
- Et GeForce 4 (MX xxx , da de øvrige er for dyre)

Jeg har selv sagt til ham, at jeg mener, at han får mest ud af et GeForce 3
m.h.t. resten af hans system.

Læs desuden mit eget indlæg i dk.edb.hardware.bundkort ang. chipset, da jeg
selv har et GeForce 4 Ti-4600 og ikke rigtig synes, at jeg får nok ud af
det.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Snippermanden

Dato : 26-08-02 21:03

"Bassen" <j.laursen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> selv har et GeForce 4 Ti-4600 og ikke rigtig synes, at jeg får nok ud af

Tjaehh - det rigtige valg ville være et Geforce4 Ti 4200 (uanset hvad du end
skriver i din post) de fåes med 128MB RAM for under 1.500,-
Hold dig langt væk fra alt hvad der hedder MX
Næstbedste valg ville være et Geforce3 Ti 200

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-08-02 08:41

Og hvis man har en P4 2,26 Ghz ligesom mig, så venter man 3 uger indtil man
har et Radeon 9700 Pro i sin postkasse

Fra : Usenet

Dato : 27-08-02 11:02

snip
> Og hvis man har en P4 2,26 Ghz ligesom mig, så venter man 3 uger indtil
man har et Radeon 9700 Pro i sin postkasse

snip

og lide under manglende driver opdateringer resten af kortets levetid...

nej tak

mvh. René

p.s. P4 2,26 nååååååååååå den vi herhjemme kalder for lillebror

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-08-02 14:18

> og lide under manglende driver opdateringer resten af kortets levetid...

En fordom, bare fordi du er vant til nvidia........men de dominerer ikke
tronen mere.......hvis du kigger på deres hjemmeside, vil du finde ud af at
ATI har lært af fortidens fejl og manglende driveropdateringer.

Fra : Peter Pan

Dato : 26-08-02 22:22

> [...]
> - Et GeForce 4 (MX xxx , da de øvrige er for dyre)
>
> Jeg har selv sagt til ham, at jeg mener, at han får mest ud af et GeForce

Det lyder lidt som om du er faldet for Nvidia's marketings strategi.
GeForce4 MX kortene er dårligere, har mindre features og er langsommere end
GeForce3 serien. Hvis valget står mellen GF4 MX eller GF3 er det klart at
foretrække GF3.

Vær opmærksom på at feature mæssigt er GF4 og GF2 næsten ens. 440 og 460 kan
sammenlignes med et GF2 TI/Pro kortene. 420 kan sammenlignes med GF2 MX400.
Det er altså spild af penge at "opgradere" med disse.

Det rigtige er at tage et GF3 eller GF4 TI4200. De har en god fremtid og
ligger prismæssigt inden for 1000-1500.

Mvh
Anders

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-08-02 23:03

> [...]
MX400.
> Det er altså spild af penge at "opgradere" med disse.

Lidt overdrevet. 440 er hurtigere end alle GF2. 420 ligger ca. mellem GF2
GTS og Ti.

Jeg ville gerne bytte mit MX400 til et MX420.

Fra : Peter Pan

Dato : 26-08-02 23:21

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
wrote in message news:ake8hu$o41$1@sunsite.dk...
> [...]
> GTS og Ti.
>
> Jeg ville gerne bytte mit MX400 til et MX420.

GF4 460 kan sammenlignes med GF2 Ultra og 440 med GF2 Pro/Ti. Det siger alle
benchmarks samt rent teoretisk.

GF4 420 bruger ikke DDR ram, men alm. SDR ram. Eneste forskel fra GF2 MX400
og GF4 420 er en lille smugle højere clock frekvens på GF4 kortet (som intet
betyder da det er båndbredden til rammen der er flaskehalsen i næsten alt)
Og så deres LMA2 som GF4 Ti kortene har. Dette kort kan på INGEN måde hamle
op med et GF2 GTS med mindre du smider et latterligt benchmark efter det som
ingen grafik-ram bruger (f.eks ved at køre i 640x480).

Iøvrigt sjovt at f.eks Merlin ikke sælger færdige PC'ere med andet end GF4
MX420. Et kort som ikke kan konkurere med et 2 år gammelt grafikkort. (og så
er det ofte i 2+ GHz pc'ere....sikke spild!)

Mvh
Anders

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 27-08-02 06:16

> Iøvrigt sjovt at f.eks Merlin ikke sælger færdige PC'ere med andet end GF4
> MX420. Et kort som ikke kan konkurere med et 2 år gammelt grafikkort. (og

> er det ofte i 2+ GHz pc'ere....sikke spild!)

Det er et smart trick da folk der køber computer i merlin ofte ved nada om
det, måske lige har hørt at de skal ha gf4 hvis de skal ha det hurtigste..
Så tror de det er det bedste. Resultat, Merlin sparer penge.
Jeg vil nu kalde det bissetrick, men på den anden side hvis man alligevel er
dum nok til at købe en PC i merlin så.. ( eller nogen anden dansk radio/Tv
kæde for den sags skyld..)

Andreas Jeppesen

Fra : Jens Poulsen

Dato : 26-08-02 22:24

Hvad med dette?
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364587977

Overvejer selv pt om jeg skal spendere de 1000 for dette eller 1500 for et
GeForce4 TI4200 eller om jeg skal op i 1800 for noget kvalitet som kan OC'es
til det samme som 4600 og tilmed har støjsvag køler, nemlig dette:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364917894

VH
Jens

Fra : Joe Sandøe

Dato : 27-08-02 00:33

"Jens Poulsen" <jens@j1z.dk> wrote in message

> [...]
OC'es
> til det samme som 4600 og tilmed har støjsvag køler, nemlig dette:

Et kort jeg er kanon glad for (over 11000 på 3DMark 2001 på standart
indstillinger)
1600@2400 - DDR-Ram - Abit BD7, kortet er clokket til 300/580
VH Joe

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-08-02 08:11

"Jens Poulsen" <jens@j1z.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> for et GeForce4 TI4200 eller om jeg skal op i 1800 for noget kvalitet
> som kan OC'es til det samme som 4600 og tilmed har støjsvag køler,

Et Geforce4 Ti4200 koster jo ikke absolut 1500,- kun næsten
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617934

--
Bjarke Andersen

Fra : Peer Klercke

Dato : 28-08-02 10:08

Bjarke Andersen <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Et Geforce4 Ti4200 koster jo ikke absolut 1500,- kun næsten
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617934

Hvordan er tv-out kvaliteten på det kort?

Forresten, når billedet på tv-out hakker ved panorering er det så grafik-
kortet, der ikke kan følge med?

/Peer

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-08-02 00:46

Bassen wrote:
> [...]
> - Et GeForce 4 (MX xxx , da de øvrige er for dyre)
>
> Jeg har selv sagt til ham, at jeg mener, at han får mest ud af et GeForce 3

Gf3 er ikke ufornuftigt, men check lige Radeon 9000. Begge dele
understøtter Dx8 i hardware og Radeon kortet endda Dx8.1, mens et GF4mx
kun understøtter Dx7 og dermed ikke alle de nye fancy ting i spil m.m.
tilgengæld er det hurtigt.

Hvis han ønsker at spille i 1600*1200 og over så vil et GF4MX nok være
den eneste løsning, men så skal han så undvære alle de nye fancy
effekter - hvilket dog ikke er nogen katastrofe efter min mening. Har
han derimod en skærm der siger max 1280*1024 eller noget i den stil så
glem Gf4mx for så bruger i penge på noget han ikke udnytter.

Mvh

Bruno

Fra : Bassen

Dato : 27-08-02 15:02

Jeg takker for de mange og delte meninger. Jeg har snakket med ham idag og
vi kom frem til, at han nok smider nogle penge efter et GeForce 3 ti-200.

Tak for hjælpen

Hilsen Jesper Laursen

Fra : tom nielsen

Dato : 29-08-02 21:51

Har lige bestilt ud fra samme kriterier:
Asus GeForce 3 Ti500 Deluxe med 64MB for 1500,- på www.edbpriser.dk
(midtdata.dk)