Motorkædesav / stort olieforbrug
Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 26-08-02 18:34

Hej NG

Jeg har netop brugt min nye motorkædesav (CASTOR) for første gang.
Jeg syntes bare den bruger meget olie!! Desuden er der kommet en del mørke
og fedtet pletter, der hvor jeg har brugt den.

Er der mulighed for at justere olie forbruget, eller andet ?

Kim

Fra : SB

Dato : 26-08-02 19:44

"Kim J Jørgensen" <kim_jj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
mørke
> og fedtet pletter, der hvor jeg har brugt den.
>
> Er der mulighed for at justere olie forbruget, eller andet ?

Nu er det jo sådan at en motorsav både bruger olie i benzinen og til at
smøre kæden med.
Begge dele giver sorte pletter.
Men formoder det er olien til kæden der bruger for meget. På den gamle model
min far havde, kunne man justere det, det var på en skrue der så vidt jeg
husker sad under det skjold man piller af, når man skifter kæde.
På den ny jeg har, kan man ikke.
Prøv at snakke med dem du har købt den af, de burde vide det, ellers tag
kontakt til en af de mange der reparerer og sliber motorsave/plæneklipper,
de ved det sikkert.
Kan dog være de beder dig møde op med saven.

Søren

Fra : Schubert

Dato : 26-08-02 21:25

> Jeg har netop brugt min nye motorkædesav (CASTOR) for første gang.
> Jeg syntes bare den bruger meget olie!! Desuden er der kommet en del
mørke
> og fedtet pletter, der hvor jeg har brugt den.

Sådan er det - maskiner på benzin sviner og er ikke lavet til at blive brugt
på hverken pæne fliser eller andet der ikke må blive beskidt

De mørke og fedtet pletter kommer fra den olie som smør kæden, - det er kun
godt - så ved du at din kæde bliver smurt.

> Er der mulighed for at justere olie forbruget, eller andet ?

Ikke på de save man kan få i dag - der er det justeret på forhånd.

Så det skulle gerne passe med at når du har brugt en tank benzin - så har du
brugt 1 tank olie - hvis du løber tør for olie før du løber tør for benzin,
så skal du sende den retur eller til rep.

Hvis saven løber tør for olie mens du arbejder, risikerer du at smadre både
kæde og sværd - samt at kæden køre dårligt.

Schubert

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-02 07:56

On Mon, 26 Aug 2002 22:24:46 +0200, "Schubert"
<schubert@FJERNDETTEcomplex.dk> wrote:

>Ikke på de save man kan få i dag - der er det justeret på forhånd.

Man kan godt få save hvor man selv kan justere olien. Men de koster
derefter, så hvis ens sav kan det, så ved man det godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gert

Dato : 26-08-02 21:38

> [...]
mørke
> og fedtet pletter, der hvor jeg har brugt den.
>
> Er der mulighed for at justere olie forbruget, eller andet ?

Hejsa

tjaae min partner sav bruger lige meget olie og benzin, eller gjorde da den
var ny, sådan en blir jo slidt
men der er også lidt olie snask på det jeg har skåret
og den kan nok ikke undgås hvis du vil ha sav og sværd til at holde længe
(et sværd blir vemmeligt varmt hvis det ikke får nok olie når man skære)
men mener jeg at der er mulighed for at justere olie forbrug på de fleste
save

men jeg blir helt nysgerrig, nu er det vel kædesavs olie du bruger??

men ellers som skrevet i de andre besvarelser, kontakt din forhandler.

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : René Hansen

Dato : 27-08-02 11:00

Så'n lige for en ordens skyld, hvis det nu er kædeolie din sav bruger for
meget af- og det er det vel- så er det vel "rigtig" kædeolie du bruger og
ikke et eller andet "som nok er lige så godt" f.eks alm. smøreolie.
Problemet med alm. smøreolie vil være at viskositeten (Æh..
"tyktflyden-heden"..?) er for lav, og vil forbruget se alt for stort ud men
desværre vil smøringen ikke være særlig effektiv.
Så moralen vil vel være at det kan ikke betale sig at eksperimentere med
olietypen, det har de store fabrikker allerede gjort for dig..
Ren

Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 27-08-02 20:48

Hej
I skal alle have tak for svarene.
Min kædesav må "kun" få motorplæne olie, alm. kædedsavs olie er for tykt.
Det ssagde Bauhaus ihvret fald, da jeg købte den!
Kim

Fra : Gert

Dato : 27-08-02 21:09

> [...]
> Min kædesav må "kun" få motorplæne olie, alm. kædedsavs olie er for tykt.
> Det ssagde Bauhaus ihvret fald, da jeg købte den!

Hejsa

hmmm hvis det var mig havde jeg drønet ned og afleveret skidtet igen og få
pengene retur
motor olie til kæden det har jeg da godt nok aldrig hørt om før, og det kan
da kun være noget skidt

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : René Hansen

Dato : 28-08-02 20:41

På den anden side så ka' BAUHAUS vel få solgt en masse maskiner...

Fra : bobenontot

Dato : 18-08-03 07:28

"Kim J Jørgensen" skrev d. 26-08-02 18:34 dette indlæg :
> [...]
mørke
> og fedtet pletter, der hvor jeg har brugt den.
>
> Er der mulighed for at justere olie forbruget, eller andet ?

1) Hvad står der i instruktionsbogen, at man skal bruge?

2) Jeg har en gang lånt en motorsav - den brugte en tankfuld benzin til
en tankfuld kædeolie.

3) På et kursus lærte jeg, at man skal tjekke at oliepumpen til sværdet
virker FØR man starter. Man "peger" med spidsen af sværdet mod en en lys
flade på ca. 20 cm. afstand, f.eks. er skæresnit af en stamme - og
gasser op (udet at røre). Der SKAL danne sig en stribe olie, dér hvor
olien bliver slynget af spidsen som følge af centrifugalkraften. Hvis
ikke der dannes en stribe, kommer der ikke nok olie ud, sværd/kæde
bliver slidt osv.

Hilsen Bobenontot

http://www.kandu.dk/