Lukning af program
Fra : Torsten Menzel

Dato : 19-02-01 12:53

Hej NG

Jeg er interesseret i at høre hvordan jeg kan sørge for at mit program ikke
bliver lukket selvom der bliver trykket på X' et i højre hjørne. Programmet
skal lukke vinduet men stadig køre videre i baggrunden.

Desuden vil jeg gerne have, når programmet er "lukket" , vist et ikon i
tarttbjælken ved siden af uret og højtalerikonet i nederste højre hjørne.

Håber du forstår hvad jeg mener og kan hjælpe.

venlig hilsen

Torsten Menzel.

Fra : Peter Stricker

Dato : 19-02-01 16:57

"Torsten Menzel" <tbm@menzel.dk> wrote in message
> [...]
Programmet
> skal lukke vinduet men stadig køre videre i baggrunden.

I formens OnCloseQuery indsætter du:
CanClose := False;

> Desuden vil jeg gerne have, når programmet er "lukket" , vist et ikon i
> tarttbjælken ved siden af uret og højtalerikonet i nederste højre hjørne.

Find en TrayIcon component. Eks (med forklarende artikel):
http://www.delphizine.com/features/1998/11/di199811kb_f/di199811kb_f.asp

- Peter Stricker

Fra : Christian Iversen

Dato : 19-02-01 17:06

> [...]
> tarttbjælken ved siden af uret og højtalerikonet i nederste højre hjørne.
>
> Håber du forstår hvad jeg mener og kan hjælpe.

Det med at få formen til at "gemme" sig, kan du gøre således:

I Form.OnClose:

Action := caHide;

Så skulle den gerne bare forsvinde, uden at afslutte programmet.

Det med at få et ikon til at poppe from i system-tray er lidt sværere. Det
er faktisk nemmest at bruge et af de mange færdige components, der gør netop
dette. Jeg er sikker på at det er muligt at finde mindst én freeware udgave
:)

Hvis du gerne selv vil (og det er da det sjoveste :), så skal du kigge
nærmere på: "NOTIFYICONDATA" i Win32-help

M.V.H, Christian Iversen

Fra : Torsten Menzel

Dato : 20-02-01 22:53

Jeg siger mange tak for hjælpen