Er underskud på huset fradrags berettiget ~
Fra : Astrup

Dato : 26-08-02 18:28

Hey :)

I denne land med forvirrede love bliver man engang i mellem nød til at gå
til eksperterne efter hjælp! :)
Situationen er den at for et år siden købte mig og min søster et hun fordi
vi mente det kunne være en god investering. I år har vi så købt et mere og
derfor har vi fået et meget stort underskud.Og nu er sagen så den at min far
er ejer af en ejendom som giver et stort overskud som han på et senere
tidspunkt vil overdrage til os men han er bange for at vi derved ikke kan få
su længere... Kan man det og hvor stort må overskuddet da være. Er
principielt imod at få støtte hvis man kan klare sig men det ville vi jo
ikke kunne og det er måske 8 år længere under uddannelse vi snakker om. Hvis
vi venter nogle år kan man så blive fradrags berettiget af det underskud med
nogle år tilbage? F.eks. 5 år eller?
Håber der er nogle kloge mennesker der kender noget til det danske lov
system! :)
Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : TGD

Dato : 27-08-02 00:17

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ejer af en ejendom som giver et stort overskud som han på et senere
> tidspunkt vil overdrage til os men han er bange for at vi derved ikke kan

Tjek lige www.su.dk det er blevet meget nemt:

Har du egen virksomhed
Har du egen virksomhed, eller ejer du en udlejningsejendom, tæller
overskuddet med i din indkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig
indkomst eller kapitalindkomst.

<klippet en dal af teksten fra www.su.dk>

Eventuelle underskud kan du derimod ikke trække fra i din indkomst. Du kan
derfor ikke modregne underskuddet i anden indkomst, fx din løn, når du
matcher den med årsfribeløbet.

> [...]
med
> nogle år tilbage? F.eks. 5 år eller?
> Håber der er nogle kloge mennesker der kender noget til det danske lov

Overskuddet samt indkomster skal bare være under fribeløbet, fribeløbet må
dig og din søster så selv regne på.

Fra : Astrup

Dato : 27-08-02 13:57

Mange takker! :)

Men hvis vi ser væk fra det med su... Og ser på at vi køber den egendom om
f.eks. 3 år. Kan man så på en snedig måde gøre sådan at det underskud kan
blive fradrags berattiget nogle år efter. Ligesom at en virksomhed kan
afdrage ting over en årrække kan man så gøre det med underskudet? Håber du
forstår hvad jeg mener!

Fik da lige styr på det med su!

Har du eventtuelt nogle forslag til hvordan det du ville ordne det for at vi
bliver økonomisk bedst stillet. Er der nogle smarte regler man ikke kender
til osv...

Med venlig hilsen Aske Astrup :)

Fra : Peter G C

Dato : 27-08-02 14:07

> [...]
> blive fradrags berattiget nogle år efter. Ligesom at en virksomhed kan
> afdrage ting over en årrække kan man så gøre det med underskudet? Håber du

Det er som udgangspunkt kun erhvervsdrivende, der kan fradrage den slagstab.
Eller handlende/næringsdrivende. Er du næringsdrivende med køb og salg af
fast ejendom?

Ellers skal du i øvrigt (så vidt jeg husker) have fat i
Ejendomsavancebeskatningsloven - måske er der også noget om tab dér.

/Peter

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-08-02 18:32

"Peter G C" skrev:

> Ellers skal du i øvrigt (så vidt jeg husker) have fat i
> Ejendomsavancebeskatningsloven - måske er der også noget om tab dér.

Ej næringsdrivende med handel af ejendomme kan fratrække tab i anden avance
ved ejendomssalg. Tab kan endvidere fremføres til modregning i opnået avance
inden for 5 år.

Dog kan tab på ejendomme som er omfattet af EBL § 8 (parcelhusreglen) ikke
fradrages.

Retskilder:

EBL § 6, stk. 5
EBL § 6, stk. 6

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-08-02 19:28

Kenn Gerdes wrote:

> Ej næringsdrivende med handel af ejendomme kan fratrække tab i anden avance
> ved ejendomssalg. Tab kan endvidere fremføres til modregning i opnået avance
> inden for 5 år.

Husk lovændring fra svjh foråret 2002, herefter kan tab konstateret
efter det tidspunkt, fremføres ubegrænset.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-08-02 21:08

"Erik G. Christensen" skrev:

> Husk lovændring fra svjh foråret 2002, herefter kan tab konstateret
> efter det tidspunkt, fremføres ubegrænset.

Hmm, havde da ellers lige tjekket lovteksten på Retsinfo, som sagde 5 år.
Dog er der et link til "senere ændringer til forskriften", som så siger
ubegrænset fremførsel. Så besværligt kan det også gøres. Men dagen er reddet
og jeg har lært noget nyt :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Peter G C

Dato : 28-08-02 07:29

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Dog er der et link til "senere ændringer til forskriften", som så siger
> ubegrænset fremførsel. Så besværligt kan det også gøres. Men dagen er

Aldeles fremragende indlæg fra Gerdes og Christensen. Tak herfra.

/Peter

Fra : Astrup

Dato : 28-08-02 06:52

Undskylder at jeg forstyrer jeres velfortjænte hyggesnak...
Men jeg har ikke lige forstået det helt for at sige det mildt...

Ej næringsdrivende med handel af ejendomme kan fratrække tab med ligeså
mange år han vil eller? Hvad er en næringsdrivende? Hvordan bliver man sådan
en og hvor kommer man så til at ligge pengene i stedet... Som sagt trægerne
vokser ikke ind i himmelen! :) Men det lyder som noget at det jeg talte om
jeg havde brug for! :)

ikke fradrages.<<
SMAK!!! Det var så lige mig det der gik ud over!!! AHH! IK???

Er glad for de gode svar og er glad for at i kan lære hinanden noget og med
noget for det er jo det det hele handler om! :) Venlig Hilsen Aske Astrup

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-08-02 22:30

"Astrup" skrev:

> Ej næringsdrivende med handel af ejendomme kan fratrække tab med ligeså
> mange år han vil eller?

Ej næringsdrivende kan modregne tab i et år i en skattepligtig avance et
senere år. Det bemærkes at tabet kun kan modregnes i avance på ejendomssalg.

Tidligere kunne man kun fremføre tabet til modregning i op til 5 år. Nu kan
tab modregnes i et hvilket som helst senere år.

>Hvad er en næringsdrivende?

Næringsdrivende er en som lever af at handle ejendomme.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Astrup

Dato : 03-09-02 18:23

Tak! :)

Fra : TGD

Dato : 27-08-02 14:39

> [...]
> blive fradrags berattiget nogle år efter. Ligesom at en virksomhed kan
> afdrage ting over en årrække kan man så gøre det med underskudet? Håber du

Som privatmand er der vist ikke noget at gøre, al indtægt tæller som
personligindkomst svjv. og underskuddet er der intet at gøre ved, men har i
2-3 ejendomme vil jeg da mene at i er bedre tjent med et anparttselskab.

> Fik da lige styr på det med su!

Det er ikke svært længere heldigvis.

> [...]
vi
> bliver økonomisk bedst stillet. Er der nogle smarte regler man ikke kender

Hvis lejeprisen er = med aktuelle udgifter på huset så skal der ikke betales
skat, så er jeres formuer baseret på friværdien, hvilken svjv. bliver
beskattet ved salg.