Transport udgifter
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 16:54

Hej

Da jeg måske for frataget mine kørepenge, jeg normalt for betalt.. Vil jeg
lige have jer til at forstå denne "lovtekst"

Den er nu ret klar... Men mener den modsiger sig selv..

Teksten lyder:

Ved tilkaldelse fra arbejdspladsen - til virksomhedens hjemsted eller anden
arbejdsplads - skal medgået tid og transport betales af virksomheden. Når
afstanden fra virksonheden til arbejdspladsen er mere end 7 KM i luftlinie,
skal rejsetid og transportudgifter (uanset lærlingens bobæl) betales af
virksomheden - I alle tilfælle regnes fra virksomhedens adresse til
arbejdsstedet og ad den for virksomhedens billigste rute med godtgørelse for
offentlige transportmidler og med betaling for rejsetiden....

Først skrives der, at man bliver godtgjort transport udgifter.... Derefter
skrives der at der godtgøres for offenlige transport midler.

Hvis man er nødsaget til at køre i eget transportmiddel, så er udgiften jo
ikke offenlige transport udgifter... Men benzin osv...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-08-02 17:13

On 26.08.2002 17:53, in article
3d6a4eef$0$87291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Først skrives der, at man bliver godtgjort transport udgifter.... Derefter
> skrives der at der godtgøres for offenlige transport midler.

Jeg mener ikke den modsiger sig selv. Indledningsvis skrives der, som du
rigtigt siger, at transportudgifterne godtgøres. Dernæst præciseres, hvad
der betragtes som transportudgifter. Det er vel ok, at man
begrænser/beskriver dette.

> Hvis man er nødsaget til at køre i eget transportmiddel, så er udgiften jo
> ikke offenlige transport udgifter... Men benzin osv...

Hvorfor er du nødsaget til det? Er det et krav fra arbejdsgiveren?

/kristian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 17:20

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B9902039.BEC8%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Hvorfor er du nødsaget til det? Er det et krav fra arbejdsgiveren?

Tjaa,, hvis man ikke har lyst til at tage det sidste nattog,,, eller måske
det første morgentog...

Det tage ca. 30 minutter at køre i bil... Det tage omtrens 1,5-2 timer med
tog... Hvor ledes regnes rejsetiden?

Der står at det regnes fra virksomheden.. Men da man kommer den anden vej
fra... Så kan det jo slet ikke regnes på den måde...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-08-02 17:32

On 26.08.2002 18:20, in article
3d6a5530$0$87278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Tjaa,, hvis man ikke har lyst til at tage det sidste nattog,,, eller måske
> det første morgentog...

OK, men det er altså ikke umuligt for dig at bruge offentlig transport

> [...]
>
> Der står at det regnes fra virksomheden.. Men da man kommer den anden vej
> fra... Så kan det jo slet ikke regnes på den måde...

Jeg synes det virker ret klart at "I alle tilfælle regnes fra virksomhedens
adresse til arbejdsstedet og ad den for virksomhedens billigste rute med
godtgørelse for offentlige transportmidler og med betaling for
rejsetiden...."

Altså den billigste måde hvorpå du kan komme fra virksomheden til
arbejdsstedet med off. transport.

Hvis der er så stor forskel på rejsetiderne som du beskriver, så vil den
ekstra 1,5 times løn + et beløb svarende til en togbillet vel også næsten
opveje kørselsudgifterne?

/kristian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 18:06

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B9902486.BECE%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Hvis der er så stor forskel på rejsetiderne som du beskriver, så vil den
> ekstra 1,5 times løn + et beløb svarende til en togbillet vel også næsten
> opveje kørselsudgifterne?

Løn haha... beløbet er på 15 kroner i TIMEN plus billigste tog pris..
udregnet fra klippekort

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 18:19

> [...]
> message news:B9902486.BECE%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Løn haha... beløbet er på 15 kroner i TIMEN plus billigste tog pris..

Men ellers er det jo bare sådan, at de har ret til kun at udbetale de 15
kroner, for hver vej. Plus tog klippekort pris.. Men at det er skide uret
færdigt.. At man skal bruge tid og penge uden for arbejdstiden... I overens
komsten til udlærte svende.. Står der ikke noget om billigste offenlige
transportmidl.. Men kun transport udgifter... Desiden for man for hver 2000
kilometer, en god sum penge.. Til fx renovering af den gamle tønde...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-08-02 19:28

On Mon, 26 Aug 2002 17:53:35 +0200,
> [...]
>

> Først skrives der, at man bliver godtgjort transport udgifter.... Derefter
> skrives der at der godtgøres for offenlige transport midler.

I første tilfælde startes rejsen på arbejdsppladsen.
I andet tilfælde tales om transporten fra virksomheden til
arbejdspladsen.

> Hvis man er nødsaget til at køre i eget transportmiddel, så er udgiften jo
> ikke offenlige transport udgifter... Men benzin osv...

Så må man aftale sig frem. Du har krav på busbillet, og løn i den tid
det tager.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 20:07

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Så må man aftale sig frem. Du har krav på busbillet, og løn i den tid
> det tager.

ikke i den overenskoms jeg har i hånden... Her er betalingen 15 kroner i
times.. Som betalling,, for transporten uden for arbejdstiden.. Hvis man
derimod havde firmadyt.. slap man for at køre i sin egen bil.. Og her har
man krav på betalling, så snart man sætter sig ind i dytten... Og
overtidsbetalling,, hvis man fx kører fra arbejdet til slutningen af arbejds
dagen.. Her kan de slippe af med en 15 krone,, til os....

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-08-02 21:42

On 26/08/02 21:07, in article
3d6a7c4a$0$87274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> ikke i den overenskoms jeg har i hånden.

Den forhindrer vel ikke, at der aftales noget gunstigere. (Om det så er
praktisk muligt er en anden sag, men det er ikke så meget jura.)

/kristian