Andet multimedie
bentjuul 3670
16/32 bit - Problemer med farver...
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 26-08-02 15:51

Jeg har observeret et for mig meget underligt problem. Jeg har lavet et par
hjemmesider, hvor jeg har lavet logo i samme farve som baggrundsfarven på
siden, dvs. brugt præcis den samme farvekode. Når jeg ser siderne i 32 bits
opløsning ser alt ud som det skal være, men da jeg for nyligt så siderne i
16 bit opdagede jeg til mig store gru, at der var forskel på farverne på
logoet og baggrundsfarven. Det fatter jeg absolut intet af, når jeg jo
bruger præcis den samme farvekode, og det ser fint ud i 32 bit. Hvad er
problemet, og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette? Har det noget med
websikre farver at gøre?

Fra : emj

Dato : 26-08-02 16:39

Flemming C. Lund skrev i
<3d6a4049$0$43936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Jeg har lavet et par
>hjemmesider, hvor jeg har lavet logo i samme farve som baggrundsfarven på
>siden, dvs. brugt præcis den samme farvekode.

Kan vi få adressen på siden?
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-08-02 19:18

Flemming C. Lund wrote in <3d6a4049$0$43936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> [...]
> bits opløsning ser alt ud som det skal være, men da jeg for nyligt så
> siderne i 16 bit opdagede jeg til mig store gru, at der var forskel på

Når man kører med 16 bit farver, bruger man en "palette". Dvs. den kan ikke
vise alle farver på samme tid.

Dette håndteres desværre ret dårligt i Windows og/eller IE. Farver i HTML
klares på én måde, farver i billeder på en anden. Derfor kan en farve lavet
i HTML se anderledes ud end den samme farve i et billede.

Jeg kender tre løsninger.

Er billedet GIF eller PNG kan man lave baggrundsfarven gennemsigtig.

Ellers kan man lave et billede på fx. 1x1 pixels med baggrundsfarven, og
bruge det som baggrundsbillede.

Den tredje er du nok ikke meget for: Grin af dem, som bruger dårligt
software.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 26-08-02 22:00

Ok. Tak for det. Det lyder spændende. Jeg har i første omgang prøvet at
konvertere billederne til gif i stedet for jpg, fordi jeg hørte at jpg kunne
smadre farverne lidt pga. den store kompression, men jeg kan ikke
umiddelbart se om det har hjulpet. jeg vil måske forsøge mig med at lave et
billede på 1X1 pixel som baggrund i stedet.

..)

Fra : emj

Dato : 26-08-02 23:09

Flemming C. Lund skrev i
<3d6a9693$0$130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Jeg har i første omgang prøvet at
>konvertere billederne til gif i stedet for jpg, f

Gif dur ikke til farvefotos, hvis det er det, du har.
Hilsen emj

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 27-08-02 11:28

Jo jo, det går fint nok. De billeder som der var problemer med indeholder
ikke så mange farver, så det var intet problem. Det ser faktisk ud til at
have løst problemet.