Jordbær for 2. gang
Fra : Papercut

Dato : 26-08-02 14:17

Jeg undrer mig over at mine jordbærplanter nu har sat blomster for anden
gang i år. Der er faktisk næsten lige så mange blomster som tidligere på
året. De største jordbær er snart fuldt udvokset men mangler stadig at blive
røde. Er det normalt at jordbær får bær 2 gange? Jeg er ikke tidligere stødt
på det, måske lige med undtagelse af skovjordbær.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 26-08-02 21:17

jeg har oplevet det et par gange tidligere, men ikke mange bær er blevet
røde i 2. omgang.

--
Kasper Thor

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 06:12

Jeg sad lige og søgte info om jordbær i anden sammenhæng, der blev nævnt at
nogen sorter er remonterende og altså bærer frugt en 2. gang i august.

:Pia

Fra : ph

Dato : 27-08-02 10:38

> Jeg sad lige og søgte info om jordbær i anden sammenhæng, der blev nævnt
at
> nogen sorter er remonterende og altså bærer frugt en 2. gang i august.
>
> :Pia

Jeg har nogle planter der bærer bær to gange om året. Men anden gang bliver
bærrene ikke nær så gode. De kan sagtens være flotte og store, men de bliver
meget sent røde og er ikke ret søde.
Planterne har båret blomster så langt som til december måned, men de står
også på en meget lun, solrig og beskyttet plads.

mvh PH

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 26-08-02 18:49

Papercut <a@a.a> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akd9ge$10mi$1@news.cybercity.dk...
> [...]
stødt
> på det, måske lige med undtagelse af skovjordbær.

Det er ikke normalt, på mine jordbær kan der komme enkelte blomster i løbet
af sensommeren, der bliver til meget få grønne bær i løbet af september.
Hvilken sort er dinne bær? De eneste bær jeg kender der opfører sig på den
måde du beskriver er de remonterende sorter.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Papercut

Dato : 29-08-02 06:13

Sorten jeg har er Polka. Jeg har prøvet at finde ud af om de er
remonterende, men synes ikke lige at kunne se nogle steder at denne sort
skulle have egenskaben. Jordbærrene blev sat i 2000, og blomstrede kun en
gang sidste år, derfor undrede jeg mig over om det mon havde noget med
vejret at gøre.
Jeg kendte ikke i forvejen til remonterende bær, og kan godt se at det
muligvis er der forklaringen skal findes.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 30-08-02 18:53

Papercut <a@a.a> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akka92$2mlt$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Jeg kendte ikke i forvejen til remonterende bær, og kan godt se at det
> muligvis er der forklaringen skal findes.

Polka er ikke remonterende. Hvis dine bær er købt via planteskole eller
anden virksomhed der kun forhandler kontrollerede planter, så kan jeg ikke
give nogen forklaring på fænomenet. Men skulle de nu blive modne i løbet af
september/oktober så gør det vel heller ikke noget - jeg vil da gerne hjælpe
dig med at få dem spist

--
mvh.
Klaus Eriksen