Argumenter for ascii søges
Fra : Kurt Lund

Dato : 26-08-02 14:06

På jobbet har jeg netop i dag modtaget en mail om, at alle meddelelser
fremover skal skrives med Verdana (altså HTML-formateret).

Det passer mig ikke af flere åbenlyse grunde, men da jeg er oppe imod
markedsføringschefen savner jeg en række gode argumenter for at
sende som ren ASCII. Jeg kan selvfølgelig sagtens selv finde på
nogle, men lidt ekstra input vil blive værdsat. Det vigtige i den
forbindelse er selvfølgelig dokumentation. Anyone?

--
Kurt Lund

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 26-08-02 14:07

On Mon, 26 Aug 2002 15:05:33 +0200, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>Anyone?

At væsentlig mange email klienter rundt omkring i verden ikke kan vise
html snask

At der er mailservere rundt omkring der afviser mail med html indhold.

(at det er grimt kommer du nok ikke langt med).

--
Morten!

Fra : Byrial Jensen

Dato : 26-08-02 15:15

Kurt Lund <kl@fabel.dk> skrev:
> [...]
>
> Det passer mig ikke af flere åbenlyse grunde, men da jeg er oppe imod
> markedsføringschefen savner jeg en række gode argumenter for at

Jeg har nemmest ved at komme på argumenter *imod* at bruge ASCII,
nemlig at det stort set kun kan bruges til engelske tekster, men
f.eks. ikke til dansk.

Hvilket tegnsæt man bruger (f.eks. ASCII, ISO-8859-1, ISO-8859-15,
UTF-8), er uafhængig af formatet (f.eks. text/html, text/rtf,
text/plain, text/plain (flowet).

Fra : Jesper Harder

Dato : 26-08-02 17:55

"Carl Drud" <mk4mraq9r001@sneakemail.com> writes:

> Hvad er forskellen på text/plain og text/plain (flowet)?.

Se RFC 2646:

,----

`----

Fra : Jesper Harder

Dato : 26-08-02 18:32

"Carl Drud" <mk4mraq9r001@sneakemail.com> writes:

> Jeg forstår dette som forskellige afsnit forbliver som afsender
> har ønsket, er dette forstået korrekt?

Hvis man bruger format=flowed, gør man det muligt at ombryde
linjerne så de passer til modtagerens ønskede længde.

Prøv at læse RFC 2646, det er faktisk forklaret udmærket der

> Er beskederne i denne gruppe så normal text/plain eller er de
> flowet?

Hvis der står:

er de flowed, ellers er de ikke.

Fra : Jesper Harder

Dato : 26-08-02 19:06

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Normalt normal text/plain. Jeg ved ikke hvilke nyhedslæsere som
> understøtter. Slrn gør ikke. Mon ikke gnus gør det?

Jo. Jeg mener også klienten i Mozilla gør.

Fra : Jesper Harder

Dato : 26-08-02 15:50

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> writes:

> [...]
> som ren ASCII. Jeg kan selvfølgelig sagtens selv finde på nogle, men
> lidt ekstra input vil blive værdsat. Det vigtige i den forbindelse er

Her er nogen argumenter, som er nemme at dokumentere:

* Det kan ikke lade sig gøre at skrive med Verdana. Det forudsætter at
modtageren har den skrifttype installeret, hvilket langt fra er
sikkert. Desuden kan mange postklienter indstilles til at se bort fra
skrifttypeinformationer i HTML-emails og anvende en brugerdefineret
skrifttype i stedet.

Hvis de virkelig mener at Verdana er vigtigt, bør alle mails sendes
som PDF (ugh).

* Ikke alle klienter kan vise HTML.

* HTML-emails kan være en sikkerhedsrisiko.¹ Selvom om klienten *er* i
stand til at vise HTML, kan det være en bevidst sikkerhedspolitik, at
det er slået fra.

* HTML-emails fylder mere. En undersøgelse fra Danmarks Statistik² viser
at 66% af danskerne stadig bruger telefonmodem i 2001 -- det er
uhøfligt ikke at tage hensyn til modtagerens tid og omkostninger.

Dette er ikke så nemt at dokumentere, men det gælder for mig:

* Det er en stor risiko for at HTML-emails bliver slettet med det samme:
en stor del af det spam jeg får er HTML, og kun en lille del af den
reelle email er HTML.

* Jeg anser enhver, der sender mig HTML-email som uvidende (om
Internettet og computere).

¹ Fx <http://www.pdos.lcs.mit.edu/asrg/02-07-2000.html>, der er mange
andre sider som også dokumenterer det.
² Nyt fra Danmarks Statistik, nr. 128, 4. april 2002

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-08-02 17:01

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:

> Hvis de virkelig mener at Verdana er vigtigt, bør alle mails sendes
> som PDF (ugh).

Nu tror jeg ikke, Verdane findes som type 1-font ... TT-fonte bliver
ikke særlig kønne i pdf-dokumenter. Under alle omstændigheder vil den
skulle "embeddes" (smukt, ikke?) for det tilfælde, at modtageren ikke
har den på sin maskine. Det vil gøre dokumenterne ganske tunge at
sende.

>* Jeg anser enhver, der sender mig HTML-email som uvidende (om
> Internettet og computere).

Jep!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 26-08-02 17:49

> [...]

> text/html, text/rtf, text/plain, text/plain (flowet).

Hvad er forskellen på text/plain og text/plain (flowet)?.

..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Carl Drud

Dato : 26-08-02 18:06

Fra : Byrial Jensen

Dato : 26-08-02 18:54

Carl Drud <mk4mraq9r001@sneakemail.com> skrev:
> [...]

Ja. "Flowed" er en særlig måde at sende e-breve på som
defineres i RFC 2646. "Content-Type:"-headeren ser således ud:

Det vigtigste punkt er at linjer som ender med et mellemrum til
sidst må ombrydes.

Hvis modtagerprogrammet forstår "flowed"-parameteren, ombryder
den afsnit hvis linjer ender med et mellemrum efter modtagerens
ønske om linjelængde.

Hvis modtagerprogrammet ikke forstår parameteren, vises teksten
som en normal text/plain-tekst.

> Jeg forstår dette som forskellige afsnit forbliver som afsender
> har ønsket, er dette forstået korrekt?

Omvendt. Almindelig tekst kan ombrydes som modtageren ønsker
det. Tabeller og lign. kan forblive uombrudt ved
præsentationen.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-08-02 18:17

Kurt Lund wrote:

> På jobbet har jeg netop i dag modtaget en mail om, at alle meddelelser
> fremover skal skrives med Verdana (altså HTML-formateret).

Argh!

> Det passer mig ikke af flere åbenlyse grunde, men da jeg er oppe imod
> markedsføringschefen savner jeg en række gode argumenter for at
> sende som ren ASCII.

Mon ikke markedsføringschefen fejlagtigt tror, at ved at vedtage
en fast font, så har han/hun kontrol over hvor flot en email
præsenteres i modtagerenden?? Jeg ville starte med at vise
vedkommende hvor forskelligt en og samme mail kan se ud, afhængigt
af modtagerens opsætning og valg af mailklient. Valg af
skærmopløsning alene kan gøre forskellen, men der er maser af
parametre at lege med. Variationen af det modtagne vil måske få
ideen droppet allerede på idestadiet. For mig at se lugter det af
en "executive decision" truffet på et for tyndt grundlag..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-02 18:29

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote in message
> På jobbet har jeg netop i dag modtaget en mail om, at alle meddelelser
> fremover skal skrives med Verdana (altså HTML-formateret).

Du skal bare skrive en mail til mig (fra din pind), så skal jeg fortælle en
eller anden tumpe i dit firmas organisation en ting eller to

Sig til hvis du vil have den "rigtige" mailadresse

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Carl Drud

Dato : 26-08-02 19:12

> [...]

> ønske om linjelængde.
>
> Hvis modtagerprogrammet ikke forstår parameteren, vises teksten

Jeg læste RFC'en som Jesper foreslog.

Men tak for dit lille korte danske referat her. Jeg er blevet
(lidt) klogere.

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-08-02 21:58

Kurt Lund skrev:

> På jobbet har jeg netop i dag modtaget en mail om, at alle meddelelser
> fremover skal skrives med Verdana (altså HTML-formateret).

Tak for alle de mange input, som jeg har brugt til en skrivelse,
markedsføringsafdelingen modtager.
Hvis nogen skulle være interesseret i at se resultatet kan vi godt finde
ud af at jeg sender en kopi (i rtfformat).

--
Kurt Lund

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-08-02 22:04

Kurt Lund skrev:

>Tak for alle de mange input, som jeg har brugt til en skrivelse,
>markedsføringsafdelingen modtager.
>Hvis nogen skulle være interesseret i at se resultatet kan vi godt finde
>ud af at jeg sender en kopi (i rtfformat).

Lad os da høre hvad du har strikket sammen - du kan bare kopiere
teksten over i en indlæg og poste det.

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410, 5210 og 6310 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-08-02 22:22

Lasse Hedegaard skrev:

> Lad os da høre hvad du har strikket sammen - du kan bare kopiere
> teksten over i en indlæg og poste det.

Nah. Det er jeg ikke meget for. Virksomheden kan genkendes i mit brev, så
det ville ikke være loyalt at udstille det på hele usenet.

--
Kurt Lund

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-08-02 23:08

Kurt Lund skrev:

>Nah. Det er jeg ikke meget for. Virksomheden kan genkendes i mit brev, så
>det ville ikke være loyalt at udstille det på hele usenet.

Men var det ikke det brev du tilbød at sende en kopi af? (Jeg vil da
gerne læse det).

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-08-02 23:20

Lasse Hedegaard skrev:

> Men var det ikke det brev du tilbød at sende en kopi af? (Jeg vil da
> gerne læse det).

Jo - som mail. Jeg har hermed sendt det til dig.

--
Kurt Lund

Fra : Per Thomsen

Dato : 27-08-02 07:33

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - som mail. Jeg har hermed sendt det til dig.

Jeg vil da også meget gerne modtage den.

Godt det er i RTF, og ikke i et virusinficeret format (DOC).

Per

Min mail: pt@*1monacor.dk husk at fjerne *1)

Fra : Claus Christiansen

Dato : 28-08-02 21:46

"Per Thomsen" <pt@*REMOVE*THIS*monacor.dk> wrote in

> "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da også meget gerne modtage den.

Det vil jeg også meget gerne

> Godt det er i RTF, og ikke i et virusinficeret format (DOC).

:)

Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:cch@unipeople.dk>
personal: http://www.bigfoot.com/~kruc; pythia: http://www.pythia.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-08-02 21:20

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>På jobbet har jeg netop i dag modtaget en mail om, at alle meddelelser
>fremover skal skrives med Verdana (altså HTML-formateret).

Tja, det samme overgik mig for et par uger siden.

(Her var ideen, at vores firmanavn dermed skulle fremstaa som paa
vores brevpapir. Jeg spekulerer over, hvornaar vores oekonomichef
og EDB-folk, som i faellesskab har udtaenkt planen, opdager, at
det ikke hjaelper ret meget at udsende HTML-mails med en
skrifttype, som _vi_selv_ er blevet noedt til at efterinstallere
paa alle maskiner, da den ikke findes som standard i Windows...)

Ud over de indvendinger, som andre har naevnt, havde jeg to
yderligere:

- Det bliver over mit lig.

- Outlook 2000 kan ikke citere korrekt fra en HTML-mail.

Den sidste er efter min mening saerdeles overbevisende - eller
ville have vaeret, hvis ikke foeromtalte oekonomichef og EDB-folk
konsekvent bundciterede i deres mails.

--
Allan Olesen, Lunderskov.