Parallel port og delphi
Fra : Thomas Holmgren

Dato : 26-08-02 13:40

Hej!

Jeg har brug for at kunne sende data til parallelporten. Helt konkret skal
jeg skrive en simpel driver til en speciel printer. Hvordan kommunikerer man
lettest med sådan en port i delphi? Hvad skal jeg kigge på?

Tak for hjælpen :)

--
Mvh.
Thomas Holmgren

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-08-02 14:59

hej der.........

hvis du køre Win2k/XP er det ret besværligt......du skal kikke paa Windows
DeviceDriver Kit (DDK)...og det er ikke for børn....

hvis det er Win95/98 kan du bruge in og out instruktioner i asm-sekstioner.....

Reg Finn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-08-02 16:15

"Finn Bindeballe" <finnb@post6.tele.dk> wrote in message
> hej der.........
>
> hvis du køre Win2k/XP er det ret besværligt......du skal kikke paa
Windows
> DeviceDriver Kit (DDK)...og det er ikke for børn....

Mon ikke man kan finde en gratis komponent til det på Google ?

Fra : Kim

Dato : 26-08-02 16:45

On Mon, 26 Aug 2002 14:40:27 +0200, "Thomas Holmgren" <thm@cs.auc.dk>
wrote:

>Jeg har brug for at kunne sende data til parallelporten. Helt konkret skal
>jeg skrive en simpel driver til en speciel printer. Hvordan kommunikerer man
>lettest med sådan en port i delphi? Hvad skal jeg kigge på?

Du må selv finde adr. på din par. port. ( typisk 0378 )

function getIOport (p:word):byte; stdcall;
begin
asm
push edx
push eax
mov dx,p
in al,dx
mov @result,al
pop eax
pop edx
end;
end;

Procedure SetIOport (p:word;b:byte);Stdcall;
begin
asm
push edx
push eax

mov dx,p
mov al,b
out dx,al

pop eax
pop edx
end;
end;

Virker næppe under Windows 2000 / XP.

--
Kim

Fra : Thor

Dato : 03-09-02 13:18

Hvis det er noget simpelt, så skriv direkte til lpt1:
f.eks

strl.savetofile('lpt1:');

Angiv printeren som generisk tekst printer i windows.

mvh Thomas