Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A40 fokus problemer
Fra : Mikael

Dato : 26-08-02 07:27

Hej Alle

Har for nyligt været ude og investere i mit første digicam, et Canon
Powershot A40. Er for så vidt særdeles godt tilfreds, men undrer mig dog
lidt over fokuseringen - eller mangel på samme - under svage lysforhold, og
ville gerne høre, hvad der er normal/forventeligt. Fx. om aftenen indedørs
med alm. stuebelysning skal jeg være mere end heldig for at kameratet ikke
påstår, at det ikke kan fokusere. Der er godt nok indbygget AF-hjælpelys,
men den praktiske værdi af dette virker yderst minimal. Umiddelbart virker
det som om, at jeg kun kan få en fokuslås, hvis motivet direkte indeholder
een eller flere lamper. Er det bare mit kamera, der er lidt dysfunktionelt,
er det A40'eren som model, eller gælder dette alle digicams?

Mvh. Mikael

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 26-08-02 17:16

Mikael wrote:

> [...]
> een eller flere lamper. Er det bare mit kamera, der er lidt dysfunktionelt,
> er det A40'eren som model, eller gælder dette alle digicams?

Hej Mikael

Har du opdateret firmwaren i dit kamera? Jeg ved at Canon har løst et
problem omkring autofokus, men jeg ved ikke om det er netop det problem
du beskriver. Men du kan prøve at kigge her.

http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/PSA40_Adjustment-e.html

Hvis du skriver kameraets serienummer forneden på siden får du at vide
om en opgradering er nødvendig.

--
Venlig Hilsen
Carsten Øhlenschlæger

E-Mail   : coe@conix.dk
WWW   : www.conix.dk

"ERRARE HUMANUM EST, IGNOSCERE DIVINUM"

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-02 20:34

"Carsten Øhlenschlæger" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/PSA40_Adjustment-e.html
>
> Hvis du skriver kameraets serienummer forneden på siden får du at vide

Ja - men det var en anden autofocusfejl - noget med at den
ikke tegnede helt skarpt ved afstande mellem 15 og 20 meter med
næst-længste tele.... eller noget i den stil......

Men selvfølgelig bør han lige checke den, da det er en meget
simpel øvelse at opgradere den !

Den anden er vist en almindelig Canon-skavank - ihverfald på
de billigere modeller som A-xx og Ixus - modellerne.....

Jeg har også et A-40 men føler mig ikke heneret af det
ved almindeligt brug, men det er også sjældent, at jeg tager
billeder i tusmørke......

--

Jan Vestergaard
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-02 17:43

> Powershot A40. Er for så vidt særdeles godt tilfreds, men undrer mig dog
> lidt over fokuseringen - eller mangel på samme - under svage lysforhold,
og

Er bange for det er et generelt problem på Canon's billigere digicams af
nyere dato..
Mit Ixus V2 har lidt det samme - glimrende i dagslys, men umuligt under en
"candle-light dinner"...

Og jeg ved at flere andre har det samme problem...

/Jesper

Fra : Mikael

Dato : 27-08-02 08:14

"Jesper Pedersen" <none> wrote in message
> [...]
> "candle-light dinner"...
>
> Og jeg ved at flere andre har det samme problem...

Det er så bare surt - havde ellers læst stort set alt, hvad jeg kunne støve
op af online-reviews, men mener da ikke, at have læst, at en kraftig
projektør hører med til standardudrustningen:(

Jeg eksperimenterede lidt videre i går aftes og kom frem til, at så længe
der er lyskilder i billedet går det hæderligt. Det går også bedre, hvis jeg
har zoomet helt ud, sikkert fordi, der så er større chance for at få
lyskilder med. Så det er ikke helt håbløst, og resten må jeg så bare lære at
leve med.

Ellers tak til alle for besvarelserne.

Mvh. Mikael