hyldebær
Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-08-02 07:07

Hejsa,

Jeg har en god pose hyldebær, som jeg har tænkt mig at lave saft af ...
noget med lige at skylde dem og så hælde citron og sukker og kogende vand
over og så lade det stå i et par dage ... men hvad med konservering? Skal
man hælde noget konserveringsmiddel eller noget i??

Og har nogen en god opskrift på den bedste saft??

ras

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-02 08:12

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> man hælde noget konserveringsmiddel eller noget i??
>
> Og har nogen en god opskrift på den bedste saft??

Frk. Jensens kogebog har en glimrende opskrift, desværre har jeg ikke
bogen i nærheden, så du må lige selv slå det op eller finde den. Så
vidt jeg husker skal der lidt mindre sukker i, men smag dig frem.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Papercut

Dato : 26-08-02 13:25

"rasmus carlsen" wrote

> [...]
> man hælde noget konserveringsmiddel eller noget i??
>
> Og har nogen en god opskrift på den bedste saft??

Det du beskriver lyder mere som den måde jeg ville lave hyldeblomstsaft på.

Hvis jeg skal lave hyldebærsaft kommer jeg bærrene i en gryde, helst sammen
med lidt æbler eller hyben. Dækker dem halvt med vand og koger dem til de
går i stykker og safter. Så sir jeg dem i et saftklæde og koger saften op
med ½ kg sukker pr. liter saft. Evt konserveringsmiddel kommes i når saften
er taget fra varmen.

Man kan sikkert også lave saft uden at koge bærrene, men det har jeg aldrig
prøvet.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-08-02 13:25

> [...]
saften
> er taget fra varmen.
>
> Man kan sikkert også lave saft uden at koge bærrene, men det har jeg

- det er egentlig også det jeg gør ... eller rettere har gjort ...

Og det med sukkeret er lidt en gåde, for efter at have læst en håndfuld
forskellige opskrifter svinger mængden af sukker fra 20g pr. dl til 500 g
pr. liter ...

Og det der konserveringsmiddel ... hvad skal man bruge?

Og saftklædet ... jeg har bare siet hele molevitten, så jeg nu har cirka 5
liter saft (som jeg nu har hældt sukker i og er ved at koge ind ...) Er det
helt i skoven?

ras

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-02 13:29

> [...]

> Og det med sukkeret er lidt en gåde, for efter at have læst en håndfuld
> forskellige opskrifter svinger mængden af sukker fra 20g pr. dl til 500 g

Der må man jo bare smage sig frem, nogle vil have det så sødt så det
hviner. Personligt holder jeg mig til små sukkermængder.

> Og det der konserveringsmiddel ... hvad skal man bruge?

Jeg plejer at bruge atamon. På flasken står der hvor meget der skal i.

> Og saftklædet ... jeg har bare siet hele molevitten, så jeg nu har cirka 5
> liter saft (som jeg nu har hældt sukker i og er ved at koge ind ...) Er det
> helt i skoven?

Det lyder ikke helt galt.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-08-02 13:59

> Det lyder ikke helt galt.
>
> Mvh Trine

hehe ... det var jo godt. Så nu skal jeg bare en tur i Matas og hente atamol
.... og så skal jeg nyde hjemmelavet hyldebærsaft i laaaaang tid. Jeg havde
en godt fyldt bærepose og det kommer der vel stor gryde ud af ...

ras

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-02 14:02

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> Så nu skal jeg bare en tur i Matas og hente atamol.

Du mener nok atamon og det behøver du skam ikke gå i Matas
efter. Altså hvis Matas overhovedet har det. Alle supermarkeder
osv. har atamon. Det har jo den store fordel at det kan holde _meget_
længe!

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-08-02 14:11

> [...]
> efter. Altså hvis Matas overhovedet har det. Alle supermarkeder
> osv. har atamon. Det har jo den store fordel at det kan holde _meget_

ok - jeg går i føtex efter min første flaske atamon (hvis det da er
flydende)

ras

Fra : Mae

Dato : 26-08-02 18:30

du kan også bruge citronsyre...også fra supermarkederne....

//Mae