Fortrydelseret ved køb af hest.
Fra : Conny

Dato : 25-08-02 22:46

Hej alle.

Er der ikke nogle af jer derude, som ved hvilke rettigheder man har som
køber eller hvilke fortrydelsesret man har, hvis hesten eventuelt er købt
med skader??

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Conny

Fra : TGD

Dato : 25-08-02 23:07

"Conny" <noget@not.for.you> skrev i en meddelelse
> Hej alle.
>
> Er der ikke nogle af jer derude, som ved hvilke rettigheder man har som
> køber eller hvilke fortrydelsesret man har, hvis hesten eventuelt er købt
> med skader??

www.fs.dk er det fra et hestestutteri skal de følge købeloven, 2 års
reklamationsret er det en arvelige kan du kræve afslag i prisen eller lade
handlen gå tilbage.

Men ring til www.fs.dk "hotline" vil du klage over en handel så er det hos
dem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 23:07

Conny skrev:

>Er der ikke nogle af jer derude, som ved hvilke rettigheder man har som
>køber eller hvilke fortrydelsesret man har, hvis hesten eventuelt er købt
>med skader?

Er du almindelig forbruger, og er sælger en der driver forretning
ved (bl.a.) at sælge heste?

--
Bertel

Fra : Conny

Dato : 26-08-02 16:17

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Er du almindelig forbruger, og er sælger en der driver forretning
> ved (bl.a.) at sælge heste?

Her har i hele min historie som jeg har skrevet i dk.fritid.dyr.hest.
Hesten står i den stald hvor jeg har købt ham. Hvor vidt han lever helt og
holdent af at sælge heste til private, ved jeg ikke. Jeg har købt den som
privat person. Ham jeg har købt den af ,forpagter oog er ansvarelig for
stalden + hestens røgt og pleje.

Hej alle:)

Jeg har pr.14 juni - 2002, købt en 5 årig dansk varmblods vallak. Hesten er
utrolig sød og charmerende, med gode gangarter.

Forleden dag skulle jeg have undervisning, da det efterhånden er mange år
siden at jeg har redet. Jeg havde en beridder på hesten, som mente at den
ikke var ren på højre forben. På højre volte blev skridtene lang og kort

Skal på hesteklinik i næste uge til undersøgelse m.v.
Håber selvfølgelig ikke det er så alvorligt, da jeg holder utrolig meget af
ham.

Hesten er dyrelæge godkendt + forsikret ved uanvendelighed og død, uden
bemærkninger.

Er der nogle af jer derude, som ved, hvis det er en gammel skade, hvilke
muligheder jeg har for at eventuelt lade handelen gå tilbage?

Og hvad er min ret?

Med venlig hilsen Conny

Fra : TGD

Dato : 26-08-02 18:19

"Conny" <noget@not.for.you> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> holdent af at sælge heste til private, ved jeg ikke. Jeg har købt den som
> privat person. Ham jeg har købt den af ,forpagter oog er ansvarelig for

Det der er vigtigt hvis du vil lade handlen gå tilbage eller have afslag i
prisen, umiddelbart lyder det som om at sælger vil blive "betegnet" som
erhvervsdrivende.

Hvis hesten har medfødt fejl og mangler så er du berettiget til en
kompensation, en hest som bliver solgt hører under købeloven - det er en
vare -.

Tag et kig på www.fs.dk under klager og øvrige sager kan du finde afgørelser
over klager omhandlende dyr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-02 18:34

Conny skrev:

> [...]
>holdent af at sælge heste til private, ved jeg ikke. Jeg har købt den som
>privat person. Ham jeg har købt den af ,forpagter oog er ansvarelig for

Hm, så ved jeg ikke om det er et forbrugerkøb. Men hvis der ikke
er aftalt en speciel frist for reklamationer, så har du 2 år til
at påpege mangler som var til stede ved købet.

Det er heller ikke klart for mig om du har købt netop den hest
eller blot en hest. Men i 'værste fald' (du har købt netop den
bestemte hest) gælder følgende.

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Hvis det blot er 'en hest' du har købt gælder følgende:

§ 43.   Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen,
   såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve
   købet eller kræve omlevering eller fordre et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Disse paragraffer dækker privat handel mellem ligeberettigede
parter. Der er en udvidet beskyttelse hvis det er et
forbrugerkøb, men i meget store linjer er det nogenlunde de samme
muligheder du har.

>Er der nogle af jer derude, som ved, hvis det er en gammel skade, hvilke
>muligheder jeg har for at eventuelt lade handelen gå tilbage?

>Og hvad er min ret?

Hvis det er handel mellem to private, så kan du hæve handelen
hvis du finder en væsentlig mangel ved hesten som var der på
købstidspunktet.

Hvis det er forbrugerkøb (altså hvis sælger er professionel
hestehandler) og sælger tilbyder en anden hest i stedet - mindst
lige så god og til samme pris - så kan du ikke kræve handelen
hævet. Der står nemlig i købeloven om forbrugerkøb:

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-08-02 19:02

In article <hvokmus1qi9r5h56at3btnuu7h6703214e@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Conny skrev:

> Det er heller ikke klart for mig om du har købt netop den hest
> eller blot en hest. Men i 'værste fald' (du har købt netop den
> bestemte hest) gælder følgende.

Jeg har hest, og jeg vil helt klart mene at hun har købt DEN hest, og
ikke bare "en hest".

> [...]
>    uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
>    købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

[klip]

> [...]
>
> Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
>    køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller

Gælder det også hvis det der købes er noget unikt, altså DEN hest
og ikke "en hest"?

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-02 19:43

Jon Bendtsen skrev:

>Gælder det også hvis det der købes er noget unikt, altså DEN hest
>og ikke "en hest"?

Nej. I så fald er omlevering jo ikke aktuelt. Der findes ikke en
vare magen til. Afhjælpning er heller ikke muligt hvis skaden er
uoprettelig. Derfor kan sælger ikke tilbyde nogen af de to dele,
og så er køber frit stillet til at hæve eller forlange nedslag.

Men jeg tørikke utale mig om om det er *den* hest eller *en* hest
der er købt. Måske kommer det også an på hvad der blev snakket om
ved handelen.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-08-02 20:28

In article <orhnmu0fvmivbinei01llnk83bms9im0g1@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Men jeg tørikke utale mig om om det er *den* hest eller *en* hest
> der er købt. Måske kommer det også an på hvad der blev snakket om

Jeg tør godt udtale mig. Det er DEN hest der er købt. Det er altid
DEN hest, og aldrig en hest. Meget afhænger af aftegninger, altså
farve, nuace, evt. pletter, i større eller mindre grad. Hestens
sin, og samspillet med rytteren har også meget stor betydning.

Det er dog ikke umuligt at rytteren vil acceptere at få en anden
hest i stedet, men det er bestemt ikke sikkert.

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-02 21:32

Jon Bendtsen skrev:

>Jeg tør godt udtale mig.

Det bliver det nu ikke nødvendigvis rigtigt af.

>Det er DEN hest der er købt. Det er altid DEN hest, og aldrig en hest.

Du kan udtale dig om dine egne indkøb, men næppe om andres.

--
Bertel

Fra : O-V R:nen

Dato : 28-08-02 13:29

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Du kan udtale dig om dine egne indkøb, men næppe om andres.

Tjah. Jeg kan kun forestille mig genuskøb af heste hvis man bruger
(et større antal af) dem som trækkraft i landbrug eller lignende,
som vel ikke længere er aktuelt i vore dage. (Eller hvis man er
slagter, naturligvis.)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-08-02 14:14

In article <gtofbni2u2.fsf@venus.ling.helsinki.fi>, O-V R:nen wrote:

> [...]
> (et større antal af) dem som trækkraft i landbrug eller lignende,
> som vel ikke længere er aktuelt i vore dage. (Eller hvis man er

genuskøb ??

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 28-08-02 14:19

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> genuskøb ??

Der sondres mellem genus og species. Se:
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 28-08-02 09:31

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men jeg tørikke utale mig om om det er *den* hest eller *en* hest
> der er købt. Måske kommer det også an på hvad der blev snakket om
> ved handelen.

Det er en bestemt hest = species. Som du selv siger, er omlevering umulig.

/Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-08-02 05:37

Conny wrote:

> Er der ikke nogle af jer derude, som ved hvilke rettigheder man har som
> køber eller hvilke fortrydelsesret man har, hvis hesten eventuelt er købt
> med skader??

du kan ringe til landbrugets rådgivningscenter, skejby.
der er en hestevoldgift, spørg efter den.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Conny

Dato : 26-08-02 20:57

Hej:)

1000 tak for hjælpen. Jeg er blevet en del klogere end da jeg først fik det
triste budskab.
Jeg må prøve at finde ud af om han er "professionel" eller bare privat
person, for det får jo måske betydning på et senere tidspunkt.

Med venlig hilsen
Conny

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-08-02 22:15

Conny wrote:

> Jeg må prøve at finde ud af om han er "professionel" eller bare privat
> person, for det får jo måske betydning på et senere tidspunkt.

Det er mindst lige så vigtigt, at du får helt tjek på fejlen.
Citat fra Heste artikel :

Landskontoret for Heste har udarbejdet en
rådgivningspakke om køb og salg af heste.
Den indeholder købekontrakter,
husdyrsvoldgift og Fagligt Råd om ”Køb
og salg af heste”. Formålet med
rådgivningspakken er at medvirke til, at der
fremover opstår færre tvister i handelssager
med heste.

Skal du købe eller sælge hest?
Skulle det vise sig, at hesten lider af en skjult
fejl eller mangel – selvom den er blevet
grundigt undersøgt – bør man rådføre sig
med fagfolk, så man kan skaffe
dokumentation for manglen. Vil du reklamere
overfor sælger skal denne underrettes
hurtigst muligt. En eventuel tvist om skjulte
fejl eller mangler kan indbringes for
Husdyrvoldgiften ved landbrugets
rådgivningscenter.

Uddrag af artikel fra Landsbladet Hest nr.
4, juni 2000 Skrevet af Landskonsulent Eric
Clausen