Skærme
Fijala 3554
Brightness/Contrast & 100 Hz
Fra : Kimmiboy

Dato : 25-08-02 20:57

Hejsa

Jeg vil lige høre hvordan min 19" LG 955E skal stå med hensyn til

Brightness & Contrast

Det skal siges at skærmen står i en opløsning af 1264 X 768 og skærmen står
til 100 Hz.

Hvad dækker 100 Hz egentlig over er det mon det samme som et 100 Hz Fjernsyn
?

Mvh Kimmiboy

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-08-02 21:36

"Kimmiboy" <Kimmiboy@mail.dk> wrote in

> Så nu står det mere samlet
>
> Jeg vil lige høre hvordan min 19" LG 955E skal stå med hensyn til
>
> Brightness & Contrast

Det tror jeg ikke der findes et unikt svar på. Man må prøve sig frem og
vælge det bedste. Til min Viewsonic P95f fulgte der et lille program
med som man skulle køre og den guidede så en igennem de forskellige
indstillinger. F.eks. var der et billede bestående af en gradient af
gråtoner og så skulle man justere brightness til den mørkeste lige
præcis blev usynlig... Der var flere ting der hjalp til at få en
rimelig indstilling, men der var ikke noget med du skal indstille
Lysstyrke og Kontrast til X og Y hhv - da det er forskelligt fra skærm
til skærm, og det har også noget at sige hvilket lys der er i det rum
du sidder i, så du må enten prøve dig frem eller finde dette program:
E-color Colorific. Jeg har min CD med det på pakket godt langt væk i
kælderen, så jeg er ikke leveringsdygtig, men det burde være muligt at
finde noget.
Fulgte der ikke et lignende program med til din skærm?

> Det skal siges at skærmen står i en opløsning af 1264 X 768 og
> skærmen står
> til 100 Hz.

Det har ikke så meget at sige.

> Hvad dækker 100 Hz egentlig over er det mon det samme som et 100
> Hz Fjernsyn

Ja - 100 billedoptegninger i sekundet.
Så snart du er oppe omkring de 85Hz så slapper øjet mere af når man
arbejder foran skærmen, og chancen for hovedpine eller lignende efter
lang tids brug falder.

Mvh
Flemming

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-08-02 21:43

Hej

Flemming Joensson wrote:

> Ja - 100 billedoptegninger i sekundet.
> Så snart du er oppe omkring de 85Hz så slapper øjet mere af når man
> arbejder foran skærmen, og chancen for hovedpine eller lignende efter
> lang tids brug falder.

Det skal måske lige tilføjes, at skarpheden kan ændre sig væsentligt ved
forskellige opdateringshastigheder. Derfor får man måske det optimale ud
af sin skærm ved en skæv frekvens på 92Hz frem for måske 100hz eller 110hz.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kimmiboy

Dato : 25-08-02 21:55

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så snart du er oppe omkring de 85Hz så slapper øjet mere af når man
> arbejder foran skærmen, og chancen for hovedpine eller lignende efter

Jeg har købt min skærm brugt og der fulgte desværre ingen program med til
den udover en driver diskette

Nå men jeg takker for svaret

Mvh Kimmiboy

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-08-02 22:02

Hej

Kimmiboy wrote:
> Jeg har købt min skærm brugt og der fulgte desværre ingen program med til
> den udover en driver diskette

Hvilket grafikkort har du? Du kan på de fleste nyere indstille mange
ting derigennem, hvis du vil prøve at få et lidt bedre/pænere billede.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kimmiboy

Dato : 25-08-02 22:23

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Hejsa Mit Grafikkort er Nvidia Riva Tnt 2 M64 32 mb

Jeg prøver at kigge lidt på indstillingerne og downloader lige nyeste driver

Mvh Kimmiboy

Fra : Madsen

Dato : 25-08-02 22:53

Kimmiboy skrev:

> Jeg vil lige høre hvordan min 19" LG 955E skal stå med hensyn til
>
> Brightness & Contrast

Ebbesen har f.eks. lavet en side her:
http://niels-ebbesen.net/skaermtest/ Godt nok er det ikke optimalt,
men det er bedre end ingenting.

Der findes mange af den slags sider rundt omkring på nettet som du
kan bruge, i mangel af bedre. http://makeashorterlink.com/?P1DE21B91

Det optimale er en måling med colorimeter og hele balladen, men det
store spørgsmål er så om du har behov for det. Ovenstående burde række
til de flestes behov.

Madsen.

Fra : Kimmiboy

Dato : 25-08-02 23:18

> [...]
>
> Det optimale er en måling med colorimeter og hele balladen, men det
> store spørgsmål er så om du har behov for det. Ovenstående burde række

Tak for linket

Mvh Kimmiboy