Kommunalt ansvar
Fra : John

Dato : 25-08-02 20:05

Vand i min kælder skyldes tilslamning af to samlebrønde ude på vejen, altså
uden for min matrikel. Tilstopningen af disse betød at regnvand blev presset
ned i min kælder istedet for at løbe til recipent. Kommunens vejformand
konstantere ved selvsyn problemet, og bestiller tømning og rensning af
brøndene. Efter udførslen af dette, løber vandet retur fra kælderen som
tømmes ad sig selv.
Har kommunen et økonomisk ansvar for skaderne forvoldt på kælderen?

--
MVH
John K Hansen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-08-02 20:25

John wrote:

> Har kommunen et økonomisk ansvar for skaderne forvoldt på kælderen?

Ja, hvis du kan bevise, at kommunen har handlet ansvarspådragende,
dvs. at de burde have forudset tilstopningen, og især at der kunne
falde så store mængder nedbør (hvis det er det ?).

Men jeg tror det bliver svært.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 26-08-02 13:32

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men jeg tror det bliver svært.

Enig - der er næppe basis for et ansvar.

/Peter

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 26-08-02 14:14

> [...]
> dvs. at de burde have forudset tilstopningen, og især at der kunne
> falde så store mængder nedbør (hvis det er det ?).

Det afgørende i relation til culpavurderingen er vel ikke lige frem om
kommunen burde have forudset oversvømningen men nærmere om kommuner
almindeligvis tømmer og renser den slags brønde. Forudseeligheden er nærmere
et adækvansspørgsmål.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen