juridisk vurdering af inlæg på usenet
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-02 18:35

Hej NG,

i gruppen har vi pt en diskussion om hvorvidt et indlæg er i strid med den
famøse racisme paragraf.

Er der nogen her i NG der tør give et bud på om indlægget i sin helhed er
racistisk. hvis man tager det sætning for sætning er det sikkert ikke, men i
sin helhed mener jeg at det er.

news3d677531$0$53633$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

jeg ved ikke om linket til indlæget virker men det skulle henvise til et
indlæg skrevet den 24 August af en skribent der kalder sig WALENAD LiEN i
gruppen dk.politik.indvandring.

Håber på et godt svar. hvis der kan henvises til§ og evt. domme på området
så kunne det måske hjælpe os videre så vi kan få afsluttet den igangværende
diskussion

Med vnlig hilsen

Peter

--
Som ikke gider diskutere flygtninge og indvandrepolitk i dk.politik, da det
er og bliver OFF topic

Fra : Allan Riise

Dato : 25-08-02 18:36

Peter K. Nielsen wrote:
:: Hej NG,
::
[...]
:: --
:: Som ikke gider diskutere flygtninge og indvandrepolitk i dk.politik,
:: da det er og bliver OFF topic

Det gør den ikke Peter, men jeg finder lige den rigtige header frem, tror
jeg ved hvilket indlæg du hentyder til.
Den henviser faktisk til mig )

Venligst ...
--
Allan Riise
Ari06@AriSoft.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 25-08-02 18:42

Allan Riise wrote:
:: Peter K. Nielsen wrote:
:::: Hej NG,
::::
[...]
:::: --
[...]
Kan ikke lige finde den nu, men indlægget hedder Halaltåbe III skribenten
Walenad Lien, og jeg vil nu nok give Peter ret i at det nærmer sig racisme

Venligst ...

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-02 18:56

Allan Riise wrote:

> Kan ikke lige finde den nu, men indlægget hedder Halaltåbe III
> skribenten Walenad Lien, og jeg vil nu nok give Peter ret i at det
> nærmer sig racisme ..
ja det er det indlæg jeg sigter til

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-08-02 18:59

Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-02 19:09

Manglede et :

Tak for hjælpen

Peter

Fra : TGD

Dato : 25-08-02 19:27

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> i gruppen har vi pt en diskussion om hvorvidt et indlæg er i strid med den
> famøse racisme paragraf.

Jeg har altså svært ved at se det "rascistiske" i det indlæg, dog er der da
noget med "deep links" der ikke bliver overholdt.

<KLIP>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-02 19:29

On Sun, 25 Aug 2002 20:27:01 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Jeg har altså svært ved at se det "rascistiske" i det indlæg, dog er der da
>noget med "deep links" der ikke bliver overholdt.

Næppe; Danske Dagblade har givet udtryk for at de ikke har noget imod
enkelte links til deres artikler.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-02 19:35

TGD wrote:
> "Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har altså svært ved at se det "rascistiske" i det indlæg, dog er
> der da noget med "deep links" der ikke bliver overholdt.

prøv lige at kigge på teksten: "verdenskriminelle" og "vi Danskere"
og så sæt det i sammenhæng med linket

er det ikke en forhånelse af alle der ikke er etnisk danske?

Med venlig hilsen
Peter

Fra : TGD

Dato : 25-08-02 23:04

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> prøv lige at kigge på teksten: "verdenskriminelle" og "vi Danskere"
> og så sæt det i sammenhæng med linket

Jeg kan stadig ikke se det rascistiske, det er lidt perfid skriblerier men
ikke meget andet-

> er det ikke en forhånelse af alle der ikke er etnisk danske?

Høm etnisk danske og hvem i hede hulene er det?

Fra : Allan Riise

Dato : 26-08-02 10:01

TGD wrote:
[...]

Tag en tur forbi dk.politik.indvandring, der sidder der et par stykker som
gerne vil fortælle dig det, men far med lempe da du er ny, du er nemlig en
del af B-holdet !!

Venligst ...

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-08-02 15:13

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> writes:

> prøv lige at kigge på teksten: "verdenskriminelle" og "vi Danskere"
> og så sæt det i sammenhæng med linket
>
> er det ikke en forhånelse af alle der ikke er etnisk danske?

Nej, det er kun en direkte forhånelse af kriminelle indvandrere, og
det er tilladt at håne kriminelle som gruppe. Man kan gætte på at
skribenten mener at bestemte etniske eller religiøse grupper af
indvandrere generelt er kriminelle, men han skriver det ikke direkte.

At kalde modparten for en "halal-tåbe" kan være en almindelig injurie,
men i betragtning af den almindelige sprog i den gruppe tror jeg ikke
han vil kunne blive dømt for det. Det er ikke en gruppe for sarte
sjæle, det fremgår endda af fundatsen.

Fra : Allan Riise

Dato : 26-08-02 16:33

Per Abrahamsen wrote:
:: "Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> writes:
::
::: prøv lige at kigge på teksten: "verdenskriminelle" og "vi Danskere"
::: og så sæt det i sammenhæng med linket
:::
[...]
Siger du dermed at hvis en fundats i en NG går videre end lovens rammer, så
er det i orden ??
Tydeligør venligst ..
Ydermere er der i samme gruppe, d.p.i. direkte frontalangreb på mange ef de
debattører der formaster sig til ikke at følge den linie som fremmedhederne
fører, så spørgsmålet er vel rettere om grupper som bemeldte overhovedet har
en _ret_ til at eksistere.
Kunne godt tænke mig lidt juridisk respons på foranstående..

Venligst ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-02 18:22

Allan Riise skrev:

>Siger du dermed at hvis en fundats i en NG går videre end lovens rammer, så
>er det i orden ??

Nej, han siger at hvis man tager bad i en gylletank, så kan man
ikke laste bondemanden for at man lugter af lort.

--
Bertel

Fra : Allan Riise

Dato : 26-08-02 18:39

Bertel Lund Hansen wrote:
:: Allan Riise skrev:
::
[...]

Ikke for noget, jeg ved godt hvordan der stinker i d.p.i. men jeg spurgte nu
også efter et juridisk svar.

Venligst ...

Fra : Allan Riise

Dato : 26-08-02 20:42

Allan Riise wrote:
:: Bertel Lund Hansen wrote:
:::: Allan Riise skrev:
::::
[...]

Da racisme er forkleret som den er i linket herunder,

http://makeashorterlink.com/?C1C832D91

er brug af nedenstående citat, som skyts i ens eget syn på fremmede, så ikke
racistisk ??

"Hør selv her - den hvide mand er skabt af Gud til at regere over de
andre folkeslag. Ikke fordi at de er dårligere folk, men bare fordi
sådan er det. Jesus, Guds søn, var fx. hvid. Det viser alle
middelalderbilleder. Derfor må den hvide mand også være den der skal
styre verden. Og det er ikke nogen nem opgave."
Kilde:
http://makeashorterlink.com/?C27963D91

Venligst...

Fra : Andy

Dato : 27-08-02 06:18

> [...]
> middelalderbilleder. Derfor må den hvide mand også være den der skal
> styre verden. Og det er ikke nogen nem opgave."

Det går meget godt i spænd med min ordbog.

uanset hvad ordbogen siger, så er grunden til at du stiller spørgsmålet i
denne gruppe vel at du gerne vil blande §266b ind i det.

----------------------------Sakset fra politi.dk----------------------
§ 266b Racisme
Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2.
Ved straffens udmåling skal det betragtes som en skærpende omstændighed, at
forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Han truer dem ikke, forhåner dem vel egentlig heller ikke, men er til
gengæld klart nedværdigende...

Så er spørgsmålet om politiet gider at tage sagen...

Fra : Allan Riise

Dato : 27-08-02 06:38

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gengæld klart nedværdigende...
>
> Så er spørgsmålet om politiet gider at tage sagen...

Takker foreløbig for dette svar, håber på at flere vil komme med deres
mening, og må meget gerne komme en tur til D.P.I. da jeg mener at der er en
hel del derinde der overtræder, mere eller mindre §266b

Venligst ...

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-08-02 19:11

"Andy" skrev:

> uanset hvad ordbogen siger, så er grunden til at du stiller spørgsmålet i
> denne gruppe vel at du gerne vil blande §266b ind i det.

> [...]

Jeg kan så komme med lidt retspraksis vedr. § 266b:

"...jeg ønsker heller ikke forfølgelse af fremmedarbejderne, men jeg
indrømmer, at jeg gerne så, at de rejste til deres eget land, fremfor at
misbruge vort socialsystem.. ". --> frifundet

"... rydde Danmark for jøder og betegner enkeltpersoner som "jødekarl,
"renegat" m.v. og opfordrer til kamp mod jøderne". --> skyldig

"perkersvin" --> skyldig

"Jeg har intet imod perkere, tyrkere og sorte, bare de bliver i træerne og
holder deres kæft". --> skyldig

"...tror I vi lever i Bagdad, I skulle rejse tilbage, hvor I kommer
fra". --> frifundet

"Den kultur, disse unge kommer med, er efterhånden tyveri og drab, når de
ikke kan få deres vilje, eller voldtægt". --> skyldig

og til sidst:

Tiltalte var forfatter til et krydsord i Ekstra Bladet, hvori følgende
spørgsmål blev stillet:

Hvad er somaliernes væsentligste bidrag til dansk kultur?

Og svaret var:

Narkohandel.

Tiltalte blev idømt 10 dagbøder a kr. 300.

--
Reino

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 27-08-02 09:32

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> writes:

> Siger du dermed at hvis en fundats i en NG går videre end lovens rammer, så
> er det i orden ??

Nej, jeg siger at en dommer tager hensyn til at sprogbruget i en
sømandsbodega er friere end i en golfklub, og udtalelser der ville
være æreskrankende blandt medlemmerne i golfklubben ikke kan betegnes
som sådan når de fremsættes blandt stamgæsterne i sømandsbodegaen.

Fra : Allan Riise

Dato : 27-08-02 09:36

Per Abrahamsen wrote:
[...]

Citat fra Walenad LiEN
[...]

Og dette mener du er lovligt i et åbent forum, når det ellers, explicit ang.
racisme står opført at den der tror ens egen race er en anden overlegen er
racist ??

Venligst ...

Fra : TGD

Dato : 27-08-02 10:33

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ang.
> racisme står opført at den der tror ens egen race er en anden overlegen er

JA for hvad loven kalder "Racisme" er ikke det samme som opslagsværket
kalder for racisme:

Intet i dit citat er straffebart.

Fra : Allan Riise

Dato : 27-08-02 10:38

TGD wrote:
[...]

TGD, §266b er ikke en "racisme" lov, det er en minoritetslov, og jeg har
ikke personligt spurgt om det var i strid med 266b, men om det var
racistisk, og dermed ulovligt..

Noget helt andet er at man ved at bruge førnævnte tekst der var sendt i
D.P.I , i mine øjne helt klart forhåner og nedværdiger alle der ikke er
hvide !!

Venligst ...

Fra : TGD

Dato : 27-08-02 10:54

http://www.anmeldelse.politi.dk/page1.html?complaint_type=racism

> Noget helt andet er at man ved at bruge førnævnte tekst der var sendt i
> D.P.I , i mine øjne helt klart forhåner og nedværdiger alle der ikke er
> hvide !!

DEt kommer an på øjnene.

Må jeg have lov at citere dig:

Citat fra Walenad LiEN
<klippet>

Og dette mener du er lovligt i et åbent forum, når det ellers, explicit ang.
racisme står opført at den der tror ens egen race er en anden overlegen er
racist ??

Hvad er det så du spørger om i ovenstående?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-08-02 14:00

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> writes:

> TGD, §266b er ikke en "racisme" lov, det er en minoritetslov, og jeg har
> ikke personligt spurgt om det var i strid med 266b, men om det var
> racistisk, og dermed ulovligt..

Jeg kender ikke lige en racismelov, så jeg antog fra din oprindelige
formulering at det var § 266b det handlede om.

Har du en reference til en racismelov?

/L
'at vide hvad man ikke ved/er dog en slags alvidenhed.'

Fra : Allan Riise

Dato : 27-08-02 14:12

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
[...]
Nææ det har jeg ikke, mener ikke en sådan eksisterer

Venligst ...

Fra : TGD

Dato : 27-08-02 14:40

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke lige en racismelov, så jeg antog fra din oprindelige
> formulering at det var § 266b det handlede om.

I daglige tale er 266b Racisme §.

<KLIP>

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 27-08-02 15:54

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> TGD, §266b er ikke en "racisme" lov, det er en minoritetslov, og jeg har
> ikke personligt spurgt om det var i strid med 266b, men om det var
> racistisk, og dermed ulovligt..

Racistiske udtalelser er ikke ulovlige (andet end evt. som injurier).
Kun udtalelser, der falder ind under § 266 b er ulovlige.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 27-08-02 10:24

> [...]

> racisme står opført at den der tror ens egen race er en anden overlegen er

Det har jeg ikke udtalt mig om, og jeg finder dit spørgsmål/påstand om
hvad jeg skulle mene både malplaceret og anstødelig.

Fra : Allan Riise

Dato : 27-08-02 11:17

Per Abrahamsen wrote:
[...]

Det var ikke meningen at støde dig, jeg bad om et juridisk svar intet andet
!!
Og da det svar du gav mig ikke, ifølge min mening, gjorde helt klart om det
var loven du hentydede til, eller din egen holdning, tillod jeg mig at
spørge igen !

Venligst ...

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 27-08-02 11:59

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> writes:

> Og da det svar du gav mig ikke, ifølge min mening, gjorde helt klart
> om det var loven du hentydede til, eller din egen holdning, tillod
> jeg mig at spørge igen !

Jeg har overhovedet ikke udtalt mig om det citat! Hverken om hvad min
eller lovens holdning til det er. Og det har jeg heller ikke tænkt
mig at gøre.

Fra : Allan Riise

Dato : 27-08-02 12:29

Per Abrahamsen wrote:
[...]

Hvorfor pokker er du så i en del af tråden omhandlende samme ?

Venligst ...