Afskedigelse pga. sygdom
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-08-02 18:17

Vi har lige siddet over frikadellerne og diskuteret afskedigelse
pga. sygdom.

Det er noget med en 120 dagesregel i funktionærlovgivningen, som
siger, at hvis det er indskrevet i kontrakten, så kan en medarbejder
opsiges med 1 måneds varsel, hvis han/hun inden for de sidste 12
måneder har været sygemeldt med løn mindst 120 dage.

Men hvordan så med alle andre? Hvor mange dage skal man have været syg
for at kunne blive afskediget med sædvanlig varsel? Er det lovbestemt
eller overenskomstbestemt?

Er der nogle som kan give et link eller nogle opklarende kommentarer?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 25-08-02 19:50

news@trinekc.dk writes:
> [...]
>opsiges med 1 måneds varsel, hvis han/hun inden for de sidste 12
>måneder har været sygemeldt med løn mindst 120 dage.

Efter 120 dage kan man fyres med forkortet varsel, men der er ikke noget i
vejen for at fyre en funktionær efter 90 dage, så skal man bare give hele
opsigelsesvarslet. Det er en fejlagtig opfattelse, at funktionærer kun kan
fyres, når de har været syg i120 dage. (selv om det i reglen ville være
dumt, ikke at vente til de er det)

>Men hvordan så med alle andre? Hvor mange dage skal man have været syg
>for at kunne blive afskediget med sædvanlig varsel? Er det lovbestemt
>eller overenskomstbestemt?

Det samme er gældende på de overenskomster jeg kender til. Man kan fyres
uanset hvor længe sygdommen har varet med gældende opsigelsesvarsel, og er
der ingen overenskomst, så er der selvfølgelig heller ingen varsel.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 25-08-02 22:21

On Sun, 25 Aug 2002 20:50:03 +0200, "Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk>
wrote:

> [...]
>opsigelsesvarslet. Det er en fejlagtig opfattelse, at funktionærer kun kan

Men har man i kontrakten en 120 dages regel, kan der afskediges netop med
henvisning til denne. Ellers skal opsigelsen være rimeligt begrundet i
medarbejderens eller firmaets forhold jvf. funktionærlovens §2b, hvilket jo nok
i højere grad kan afstedkomme en tvist vedr. afskedigelsen (ikke at jeg iøvrigt
er uenig med dig).

Sakset fra Retsinfo ...

§ 2 b. Såfremt opsigelse af en funktionær, der er fyldt 18 år, og som har været
uafbrudt beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen,
ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens
forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse. Denne fastsættes under
hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens øvrige omstændigheder, men kan
ikke overstige funktionærens løn for en periode svarende til halvdelen af det
opsigelsesvarsel, der tilkommer den pågældende i henhold til § 2, stk. 2 og 3.
Er funktionæren ved opsigelsen fyldt 30 år, kan godtgørelsen dog udgøre indtil 3
måneders løn.

Stk. 2. Såfremt en funktionær ved opsigelsen har været uafbrudt beskæftiget
i den pågældende virksomhed i mindst 10 år, kan den i stk. 1 omhandlede
godtgørelse udgøre indtil 4 måneders løn. Efter 15 års uafbrudt beskæftigelse i
virksomheden kan godtgørelsen udgøre indtil 6 måneders løn.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-02 06:54

> [...]
> fyres, når de har været syg i120 dage. (selv om det i reglen ville være

Man burde måske lige tilføje at overenskomst '97 eller '99 i det offentlige,
afskaffede 120 dages reglen.

Og det er dog alligevel en del funktionærer som ikke kan opsiges med
forkortet varsel, pga. af langvarig sygdom.

Frank