Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan gemmer jeg som JPEG i Adobe PhotoD~
Fra : TDN

Dato : 25-08-02 16:09

Jeg skal have sendt en masse billeder til fremkaldelse på papir. Normalt
bruger jeg PhotoDeluxe og min farveprinter, men pga den store mængde vil jeg
have lavet dem ved FujiColor.

Mit kamera er et Canon Ixus som lagrer i JPEG, men det skal vel skæres så
det passer til 2:3 ?

Mit problem er at når jeg har skåret billedet til i PhotoDeluxe og vil gemme
det kan jeg ikke gemme det i et andet format end PDD som jeg ikke kan
aflevere til FujiColor.

Jeg har kigget efter plug ins ved adobe uden held.

Nogen der kender en løsning ?

Alternativ en lille shareware eller freeware program der kan klare
beskæringen og gemme i JPG.

Jeg har prøvet at downloade et program After Shot som er blevet foreslået
her i gruppen, men det fejler i installationen under Win 2000 Pro.

På forhånd tak

Mvh
Thomas

Fra : Sparre

Dato : 25-08-02 16:38

Kender ikke Adobe PhotoDeluxe, men adobe plejer at lave nogen lidt inviklede
programmer er der ikke en "Save for Web" eller måske "Export" mulighed i

--
Christian Sparre
http://sparre.it

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 25-08-02 18:55

Hey...
Hvis man skal gemme i alm. formater i Photoshop skal man huske at der ikke
må være flere lag i billedet - lyder måske som dit problem. Hvis det er
tilfældet, skal du lægge alle lag sammen til ét: Layer -> Flatten Image og
det skulle kunne gemmes i f.eks. jpeg.

Ved ik helt om ovenstående er dit problem, but what the he...Bedre end
ingenting :)

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-08-02 19:34

William A. Husted, eaid.dk skrev:

> [...]
> problem. Hvis det er tilfældet, skal du lægge alle lag sammen til
> ét: Layer -> Flatten Image og det skulle kunne gemmes i f.eks.

Ikke hvis det er version 6 eller nyere han sidder med. Den klapper
automatisk lagene sammen for en når man vælger et filformat som ikke
understøtter lag.

Sidder man med ældre udgaver end Photoshop 6, kan man bruge funktionen
'Save as a copy'. Den funktion er fjernet fra file-manuen i Photoshop
6 og fremefter.

Desuden er det PhotoDeluxe han sidder med. Versionen er udgået og
afløst af Photoshop Elements.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-08-02 19:52

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Desuden er det PhotoDeluxe han sidder med. Versionen er udgået

Aha! Få vil nok savne den

>og afløst af Photoshop Elements.

Øhh - sådan kan man vel udlægge det. Men PhotoDeluxe var et væsentlig
mere begrænset program, i hvert fald i den Home Ed., jeg har set,
langt mere primitivt, også i brugerflade. Photoshop Elements er
afløseren for Photoshop LE. Den er en Photoshop, hvor CMYK og andre
funktioner til professionelt tryk foruden ganske få andre faciliteter
er taget ud. Det, der er tilbage, rækker rigeligt for masser af
hjemmebrugere og er helt identisk med storebror.

Der er vist en ver. 2 på vej. Den kender jeg ikke.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 26-08-02 10:20

Erkender mit nederlag - men det var også et skud fra hoften med halvt
lukkede øjne. Godt der er andre med styr på paragrafferne :)

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 26-08-02 10:31

On Mon, 26 Aug 2002 11:19:55 +0200, "William A. Husted, eaid.dk"
<william@eaid.dk> wrote:

>Erkender mit nederlag -
Sludder, du har vundet - ny indsigt!

>men det var også et skud fra hoften med halvt
>lukkede øjne.
Så skal man være cowbøjder for at ramme!

>Godt der er andre med styr på paragrafferne :)
Det just er det fine ved newsgroups!

Tom

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-08-02 12:27

Findes til gengæld i Save As dialogen.

Fra : Madsen

Dato : 25-08-02 23:04

Peter Loumann skrev:

> Aha! Få vil nok savne den

Muligvis. Kender den ikke.

> Photoshop Elements er afløseren for Photoshop LE.

Du har ret. Det var Photoshop LE den afløste og ikke PhotoDeluxe.

> Der er vist en ver. 2 på vej. Den kender jeg ikke.

Den er vist allerede udkommet.
http://www.adobe.com/products/photoshopel/overview.html

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-08-02 14:06

Jens Peter Karlsen skrev:

> Findes til gengæld i Save As dialogen.

Rigtigt, men den vælger det automatisk. Du behøver ikke at klappe
lagene sammen først i Photoshop 6 og fremefter for at gemme i et format
som ikke understøtter lag. Den vil advare dig og fortælle, at nogle af
dokumentets data vil gå tabt, men vil stadig tillade at du gør det, for
der er sat et flueben i 'As a copy' og feltet er derefter "grået ud".
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gem_som_kopi.gif

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-08-02 14:38

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gem_som_kopi.gif

Jeg er ret pjattet med dine løse cursors

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Madsen

Dato : 26-08-02 14:49

Peter Loumann skrev:

> Jeg er ret pjattet med dine løse cursors

Tak.
Extra Large by Logitech. :)

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 26-08-02 16:39

Madsen wrote:

> Tak.
> Extra Large by Logitech. :)

Den stakkels mand TDN havde et problem med at gemme i JPG i
AdobePhotdeLuxe og så "ævler" i om Photoshop som manden
garenteret ikke har
Jeg har ikke haft AdobePhotdeLuxe installeret i flere år, jeg tillader
mig også at bruge Photoshop, men så vidt jeg husker skal man
eksportere for at gemme i andre formater end AdobePhotdeLuxe's
eget. Prøv evt. at rode lidt i File menuen og se om der ikke er en
eller anden meny der giver muligheden for at gemme i JPG.
Ellers kan du beskære i IrfanView der er freware eler evt.
ACDsee der godt nok er shareware men kan bruges i en prøve
periode. Begge kan det du efterlyser.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 26-08-02 17:09

Pico skrev:

> Den stakkels mand TDN havde et problem med at gemme i JPG i
> AdobePhotdeLuxe og så "ævler" i om Photoshop som manden
> garenteret ikke har

Du har ret, men det er ikke første gang jeg har set at tråde ender i
noget andet end det de oprindelig er startet med, og jeg tror heller
ikke det er den sidste. :)

Madsen.

Fra : Lars Andersen

Dato : 26-08-02 15:03

I File-menuen vælger du 'Export' og får her mulighed for at vælge
blandt en række formater i boxen 'Gem som'.
Du kan dog ikke vælge JPG-komprimeringsgraden!

v.h.
Lars A.

Fra : TDN

Dato : 26-08-02 18:11

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I File-menuen vælger du 'Export' og får her mulighed for at vælge
> blandt en række formater i boxen 'Gem som'.
> Du kan dog ikke vælge JPG-komprimeringsgraden!

Takker det virkede....

Mvh
Thomas

Fra : Lyrik

Dato : 27-08-02 00:19

> [...]
gemme
> det kan jeg ikke gemme det i et andet format end PDD som jeg ikke kan
Elementært min kære Watson, du skal vælge exporter file format istedet for
gem som. Så dukker alle filformaterne frem.

Jens