OT: skrotning af gammel bærbar?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 25-08-02 14:47

Jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal spørge...
Desuden vil nogen herinde jo nok hjælpe mig med at komme af med en
intel-maskine?!
Også selvom det drejer sig om en IBM 386sx 12 MHz 2MB RAM og 40MB HD bærbar,
der bare skal smides ud.
Dengang i slutfirserne var LCD-skærme vist ret miljø-slemme og så er der
batterierne... Er der nogen, der kender til afleveringsmuligheder? Er de mon
gratis? Er der noget med, at en lovgivning i EU vil komme til at bestemme,
at producenterne skal tage gratis imod egne produkter? (stod vist på
mediamac med vanlig bekymring for lovgivningens indflydelse på Apple).
Måske er der nogen, som vil have den? Den kører DOS som en jaguar har
pletter!?

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 25-08-02 16:34

Du skal bare tage hen til den nærmeste affaldsafleverings station
(genbrugsplads), din kommune har sikkert én af slagsen.

Tag batteriet ud af maskinen og smid det i containeren med batteriaffald.
Smid resten af maskineriet i containeren for elektronikaffald. Det var så
det.

Tag herefter hjem. Nu har du gjort hvad der er menneskeligt muligt i dagens
Danmark. Herefter kan du sove roligt om natten.

Hvis du er i tvivl, så kan du trygt spørge den rare opsynsmand. Der er kun
én ting som du ikke må gøre: Du må slet ikke tænke på at fiske den kasserede
mac op af containeren, altså den mac som du lige har fået øje på da du smed
din bærbare ud. Nogle af opsynsmændene har nemlig en sygelig trang til at
kommunens borgere SKAL overholde reglerne på affaldspladsen, f.eks. det
lille skilt hvor der står at "DET ER IKKE TILLADT AT KLUNSE". Så snart
opsynsmanden er nede i den anden ende af pladsen gælder dog i stedet reglen
om at "hvad man ikke ved, det har man ikke ondt af.....":

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 25-08-02 16:38

On 25/08/2002 17:34, in article B98EC599.762D%nospam@brakmark.dk, "Henrik G.
Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> kommunens borgere SKAL overholde reglerne på affaldspladsen, f.eks. det
> lille skilt hvor der står at "DET ER IKKE TILLADT AT KLUNSE".
Er det mon selv-biografisk.
Tak for rådet om genbrugspladsen. Dem troede jeg ikke håndterede sådanne
ting - hvilket de jo nok heller ikke kan?! De opmagasinerer det vel bare?

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 27-08-02 14:08

in article B98EC673.1B78%remove_skovmand@mac.com, Poul Skovmand Thingholm at
remove_skovmand@mac.com wrote on 25/08/02 17:37:

> Er det mon selv-biografisk.
Nej, beretningen er ikke 100% selvbiografisk. Men selv om forfattere ofte
benægter sammenhængen mellem det de skriver og deres eget liv, så er der dog
mange som tilkendegiver, at de nu og da alligevel er inspireret af det
virkelige liv.

> Tak for rådet om genbrugspladsen. Dem troede jeg ikke håndterede sådanne
> ting - hvilket de jo nok heller ikke kan?! De opmagasinerer det vel bare?
Det er nok lidt forskelligt fra kommune til kommune hvad der helt præcist
sker efter at man har afleveret sit gamle elektronikskrot. Jeg mener dog, at
der er visse offentlige regler for hvordan kommunerne må og skal skaffe
borgernes affald af vejen, under hensyntagen til "en passende lille"
miljøbelastning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 16:39

Hej Poul

Giv den til et af Røde Kors' asylcentre. De mangler tit den slags, og jeg véd,
der er en i nærheden af Slagelse, der er på udkig efter gamle men brugbare
computere. Men sørg for, at HD'en er slettet godt først...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-08-02 16:43

in article 3D68F9FA.715454C0@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 25/08/02 17:38:

> Giv den til et af Røde Kors' asylcentre. De mangler tit den slags, og jeg véd,
> der er en i nærheden af Slagelse, der er på udkig efter gamle men brugbare
> computere. Men sørg for, at HD'en er slettet godt først...

Der er vist ingen grund til at plage de stakkels mennesker yderligere... Og
DRK har iøvrigt en ganske velfungerende IT struktur som for nyligt har fået
en større overhaling, netop med henblik på at udfase gammelt forældet
udstyr.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-02 05:52

Hej Peter

Det er skam heller ikke til administrationen, men til asylansøgerne, så de har
noget at give sig til, mens de venter på afgørelse af deres sag.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-08-02 19:02

in article 3D69B3D9.F1ADF232@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 26/08/02 6:52:

> Hej Peter
>
> Det er skam heller ikke til administrationen, men til asylansøgerne, så de har
> noget at give sig til, mens de venter på afgørelse af deres sag.

De er skam udstyret med adskillige helt tidssvarende iMacs. En tudsegammel
bærbar har _ingen _ interesse!
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-08-02 22:20

In article <B98EAC87.1B64%remove_skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <remove_skovmand@mac.com> wrote:

> Måske er der nogen, som vil have den? Den kører DOS som en jaguar har
> pletter!?

Virker den? Kan den køre en minimal linuxdistribotion, ssh klient og et
netkort (enten RJ45 eller trådløst)? I givet fald vil jeg gerne afhente
den i kbh.

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-08-02 10:10

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Virker den? Kan den køre en minimal linuxdistribotion, ssh klient og et
> netkort (enten RJ45 eller trådløst)? I givet fald vil jeg gerne afhente
> den i kbh.

2 Mb ram. Næppe.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-02 10:15

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 09:10 GMT, Thorbjoern wrote:

> 2 Mb ram. Næppe.

det ved jeg godt men jeg er mere interesseret i om man kan proppe mere
i.. (læs tilstrækkeligt)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-08-02 10:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> det ved jeg godt men jeg er mere interesseret i om man kan proppe mere
> i.. (læs tilstrækkeligt)

Næppe. Det vil formentlig være billigere at købe en ny maskine.

Kan http://sshdos.sourceforge.net/index.html bruges?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-02 11:12

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 09:33 GMT, Thorbjoern wrote:

> Næppe. Det vil formentlig være billigere at købe en ny maskine.

sikkert, med mindre man kan hitte en ramklods et sted.

> Kan http://sshdos.sourceforge.net/index.html bruges?

hmm, jeg vil ikke DOS'e men ellers tak for linket. Er der ikke også
bøvl med DOS og TCP/IP?, hvasd med en drivert til et evt. netkort?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-08-02 12:08

> sikkert, med mindre man kan hitte en ramklods et sted.

Naeppe.

> hmm, jeg vil ikke DOS'e men ellers tak for linket. Er der ikke også
> bøvl med DOS og TCP/IP?, hvasd med en drivert til et evt. netkort?

Det kan du ellers blive noedt til. Mht TCP/IP saa kraeves der svjlks
bare en packet-driver, hvilket der er til de fleste aeldre netkort.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : thomas tomcat

Dato : 26-08-02 22:13

in article buucka.kb3.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 26/08/02 12:12:

> sikkert, med mindre man kan hitte en ramklods et sted.

Øhm, vedIkOmDetKaBruges. Har en gammel pc. I de 12 måneder før Mac køb
brugte jeg denne gl sag. der stod Win 95 ved opstart. Gav 500 for den af
kammerat, og indtil hd gik død, var den okay. ram'en er sikkert finfin.
Husker der sidder vistnok to klodser (ca. 8 cm lange, hvide)

Noget du kan bruge måske?

> hmm, jeg vil ikke DOS'e men ellers tak for linket. Er der ikke også
> bøvl med DOS og TCP/IP?, hvasd med en drivert

nogengange får du simpelthen skrevet de sjoveste taster.
Der gik flere momenter (mindst 3 tankecyklusser. jeg er træt)
, før jeg holdt op med at tænke over, hvem der var en drivert
-- billede af fedtmule .

##
0••¶

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 26-08-02 11:10

On 25/08/2002 23:20, in article gmhbka.t42.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Virker den? Kan den køre en minimal linuxdistribotion, ssh klient og et
> netkort (enten RJ45 eller trådløst)? I givet fald vil jeg gerne afhente
> den i kbh.
Ja, den virker, men du kan ikke køre andet end DOS/win3.11 på den. Hvis du
installerer tidlig OS/2 fylder det hele HD'en (på 40Mb). Iøvrigt er
boot-sektoren måske ødelagt, men hvad skidt - det er næsten lige så hurtigt
at boote fra diskette
Tro mig når jeg siger: den skal skrottes (eller så langt øst på, at den
ligger midt imellem os og teknologi-producenterne, dvs. det nordligste
Sibirien, hvor jeg tvivler på, at temperaturen holder sig indenfor den
angivne nedre grænse for pc'ens funktion).
Evt. udvidelser beløber sig hurtigt op i en mindre powerbook, men så kan man
osse prale af 12MHz uden matematisk co-processor.

--
Poul Skovmand Thingholm
Post: fjern_pst@phenomen.dk