Strøm På Yamaha 4G ., ?
Fra : CopyCat

Dato : 25-08-02 13:59

Hejsa .,

JEg sidder med et lille dillemma ., Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med
strømmen på min knallert .. som i nok alle ved kører en Org. Yamaha med 6
volts anlæg ..og det eneste der trækker strøm over batteriet er Horn og
blinklys, alt lys bliver trukket over lysspolen med AC .. og dette giver det
ret irriterende problem med pærer det springer, hvis man dog ikke kører med
12 Volts bagpære ..

Det problem vil jeg meget gerne ud over ...

Jeg overvejde derfor at lave et 6 volt's laderelæ til knallerten ., og
derefter trække alt strøm over batteriet dette vil helt sikkert give nogle
fordele i kraft af at pærer der holder længere ., og batterier ikke dør pga.
manglede drift ..

men jeg har også overvejet at lave hele anlægget om til 12V ., stadig med
laderelæ og alt strøm trukket over batteriet ., Jeg ved at lysspolen godt
kan levere 12 Volt uden problemer ., hvis den ikke er hårdt belastet .. men
er der nogen der ved hvor mange AMP .. ,man kan trække på en alm lysspole
hvis den stadig skal kunne levere mindst 13,5 Volt , på en ikke ret meget
tunet knallert ?

Spolen behøver jo ikke levere 13,5 volt når knallererten kører i tomgang .,
bare når den går med 75% gas ., så bruger jeg bare batteriet som buffer når
den kører under ..

Er der nogen der har nogle tanker ., nogle gode råd ., eller nogle
erfaringer ., ?

~~Frank .,

Fra : Allan Riise

Dato : 25-08-02 14:03

CopyCat wrote:
:: Hejsa .,
::
[...]

Jeg kan da hjælpe dig med nogen ladetal:
Om Dagen (Uden Lys)
0.5A min. @ 2500 rpm
4.0A max. @ 8000 rpm

Om aftenen, nat (Med lys)
0.15 - 0.4A @ 8000 rpm

Og så lige nogen Volt tal ved spolen, til lys.

6.0V min. @ 2500 rpm
8.5V max. @ 8000 rpm

Venligst ...
--
Allan Riise
Ari06@AriSoft.dk

Fra : CopyCat

Dato : 25-08-02 14:43

Takker .,

> Og så lige nogen Volt tal ved spolen, til lys.
>
> 6.0V min. @ 2500 rpm
> 8.5V max. @ 8000 rpm

disse tal må være taget med en vis belastning ., for hvis man sætter en
12v/21 W pære til som det eneste ., får den ihvertfald mere end 8,5 volt

~~Frank .,

Fra : Allan Riise

Dato : 25-08-02 14:55

CopyCat wrote:
:: Takker .,
::
::: Og så lige nogen Volt tal ved spolen, til lys.
:::
::: 6.0V min. @ 2500 rpm
::: 8.5V max. @ 8000 rpm
:::
[...]
Taget direkte fra Haynes, så mon ikke det er når den står som køreklar,
altså med belastning !!

Venligst ...

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-02 15:59

"CopyCat" <copycat@REMOVEpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordele i kraft af at pærer der holder længere ., og batterier ikke dør

Ja, det skulle du tage at gøre... det hjalp på min fs1'er. Jeg lavede en
kobling hvor spændingen udfra aldrig kom over 8.5volt, hvilket skulle være
nok til at lade batteriet...

> [...]
> hvis den stadig skal kunne levere mindst 13,5 Volt , på en ikke ret meget

Lad være med det... hvis din spole giver mere end bare 10volt ved max
~10.000rpm så skal lysspolen skiftes... den er i stykker! Der er temmeligt
sikkert nogle af vindingerne på spolen som er kortsluttet = færrer vindinger
= større spænding...

Fra : JW

Dato : 25-08-02 18:44

"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> skrev i en news:3d68efbe$0$1427$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> [...]
> sikkert nogle af vindingerne på spolen som er kortsluttet = færrer vindinger

Say what?
Prøv at få din skole til at refundere dig et beløb
for den spildte fysik-undervisning . . .

Mvh. J

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-02 20:46

"JW" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> Say what?
> Prøv at få din skole til at refundere dig et beløb
> for den spildte fysik-undervisning . . .

hehe ja jeg ser det godt... det gik vist lidt hurtigt :)
Det jeg beskrev var egentligt at jeg havde kommet til at stikke en
skruetrækker ind i lysspolen... derefter lavede den en større spænding! Så
vil jeg egentligt skide på min fysik-undervisning :)

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 25-08-02 21:30

> Ja, det skulle du tage at gøre... det hjalp på min fs1'er. Jeg lavede en
> kobling hvor spændingen udfra aldrig kom over 8.5volt, hvilket skulle være
> nok til at lade batteriet...

Har du et diagram over den kobling?

Mvh Ronni