Sonofon - Manglende levering
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-02 22:39

Hej NG,

Sagen er som følger:

Den 20 juni modtager vi en ordrebegræftelse på en 4Mbit FWA linie
Den 10 juli kommer der en montør for at opsætte udstyret.
Efter opsættelsen af udstyret kan forbindelsen kun levere en ydelse der
svare til 50% af det bestilte.
Efter en snak med Sonofon vil de godt give et nedslag i prisen så denne
kommer til at tilsvare en betaling for en 2Mbit.

Kort tid efter går antennen i stykker, denne bliver skiftet 2 dage efter.

Ind til videre har forbindelsen kørt på dynamiske IP adresser, som
tilmed er privat net IP adresser.

Ved skift til faste offentlige IP adresser, nægter Sonofon at give
nedslag i prisen så denne tilsvare det produkt der er leveret.
Ydermere falder hastigheden yderligere ved fra 2Mbit til 900Kbit.

Altså er sagen nu den at Sonofon forlanger at vi skal betale fuld pris
for et produkt vi kun for leveret under 25% af. Ydermere kan Sonofon
ikke give nogen tidshorisont for hvornår problemet vil være løst.

Kan vi gøre nogen krav gældende over for dem?
For mig at se er deres levering af den solgte vare ikke eksisterende.
Der står godt nok i deres betingelser at vi skal sende dem en opsigelse
30 dage for vi ønsker at opsige vores abonnement, men her er der jo ikke
tale om normale omstændigheder.

Jeg har lært, at ved erhvervskøb er en hver forsinkelse en væsentlig
forsinkelse, kan vi ikke derved opsige aftalen uden varsel og nægte at
betale for det næsten ikke eksisterende produkt.

Hvilke paragraffer kan vi evt. kaste i hovedet på dem?

René Madsen --- rene@ZZXQschultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : TGD

Dato : 25-08-02 23:43

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@REMOVEschultzconsult.com> skrev i en
meddelelse news:3d67fcae$0$87274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
<Klip>
> Jeg har lært, at ved erhvervskøb er en hver forsinkelse en væsentlig
> forsinkelse, kan vi ikke derved opsige aftalen uden varsel og nægte at
> betale for det næsten ikke eksisterende produkt.

Det er ikke købeloven - der er det som du skriver - du skal derimod kigge i
aftaleloven.

> Hvilke paragraffer kan vi evt. kaste i hovedet på dem?

Tag en kigger i aftaleloven.

Fra : Peter G C

Dato : 27-08-02 13:34

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@REMOVEschultzconsult.com> skrev i en
meddelelse news:3d67fcae$0$87274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[kilip]

> Jeg har lært, at ved erhvervskøb er en hver forsinkelse en væsentlig
> forsinkelse, kan vi ikke derved opsige aftalen uden varsel og nægte at
> betale for det næsten ikke eksisterende produkt.

I kan hæve, hvis forsinkelsen er væsentlig. Korrekt.

> Hvilke paragraffer kan vi evt. kaste i hovedet på dem?

Ingen. Men I kan hæve (ikke opsige) pga væsentlige misligholdelse af
aftalen. Eller I kan kræve et forholdsmæssigt afslag.

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-02 18:40

Peter G C wrote:
> I kan hæve, hvis forsinkelsen er væsentlig. Korrekt.

Erhvervskøb er en hver forsinkelse væsentlig? korrekt? Her spørge jeg om
jura ikke om den er det for os, for det er den, efter godt 2 måneder har
de stadig ikke leveret det vi blev lovet.

> Ingen. Men I kan hæve (ikke opsige) pga væsentlige misligholdelse af
> aftalen. Eller I kan kræve et forholdsmæssigt afslag.

Vi vil så forsøge at kræve et afslag i prisen.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-08-02 19:23

On 27/08/02 19:40, in article
3d6bb941$0$87313$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Schultz Consult - [René
Madsen]" <rene@REMOVEschultzconsult.com> wrote:

> Erhvervskøb er en hver forsinkelse væsentlig? korrekt? Her spørge jeg om
> jura ikke om den er det for os, for det er den, efter godt 2 måneder har
> de stadig ikke leveret det vi blev lovet.

Det er korrekt at i handelskøb, der ikke nødvendigvis er det samme som
erhvervskøb, anses enhver forsinkelse som udgangspunkt for væsentlig jf.
kbl. § 21 stk. 3. Der er imidlertid (efter min opfattelse) ikke tale om et
køb. Derfor skal du have fat i de almindelige obligationsretlige
retsgrundsætninger, som Peter G C har forklaret indholdet af.

/kristian