Motorolie
Fra : Dk.Dude

Dato : 24-08-02 21:46

Hej!

Jeg har besluttet at spare mekaniker regningen til mit olie + oliefilter
skift denne gang men er blevet lidt i tvivl om hvilke olie jeg skal hælde på
min GPZ500S, cyklen har kørt 43.000km. men jeg kan ikke se at den bruger
noget videre olie.
i min Haynes står der...
"In cold climates - up to 15 degrees SAE 10W40 or 10W50"
"in warm climates - above 5 degrees SAE 20W40 or 20W50"
så det må vel være en SAE 20W40 eller 20W50 jeg skal kigge efter men hvad er
forskellen på de 2 (W40 og W50) og bør jeg evt. prøve en helt 3. olie ?

Kim

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 25-08-02 12:10

Dk.Dude <futtown@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d67f063$0$43946$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

er
> forskellen på de 2 (W40 og W50) og bør jeg evt. prøve en helt 3. olie ?

Hej. Der må da være noget galt i det du skriver her ovenfor når du sætter
10W-40 til brug under den samme temperatur som 10W-50, og 20W-40 til brug
ved den samme som 20W-50? Blandt ser jeg da i bl.a. min Haynes for BMW boxer
at 15W-40 går til 30 grader og 15W-50 til 40 grader, hvilket er rigtigt for
højere "slutnummer" (her 40 og 50) går til en højere maksimumtemperatur. Og
når vi kigger på 10W40 contra 10W50 så har 10W40 faktisk en mindre
friktionsværdi end 10W50 selom de begge starter med 10W.
Valget af olie afhænger af hvilken temperatur motoren skal køre under; også
bestemt af om der er oliekøler eller ej. Og dermed bestemt om man vil køre
både vinter og sommer eller kun sommer, for hvis man også vil køre i
frostvej skal man have en olie med større spring fra ?W til den anden. Og
ønsker man at skifte olie før vinter og efter vinter er det jo bedst at gå
til en lavere "topværdi". Hvis man kører men en decideret sommer olie om
vinteren er motoren jo tungere at starte og der vil mistes mere ydet effekt
på grund af for stor indre friktion. Og omvendt for sommeren.
Når man iagttager egenskaberne for olier får man jo i papirerne fra
olieselskaberne opgivet viskositetsværdierne ved 40 og 100 grader celsius.
Disse værdier bruger man så til tegning af en ret linie på et ensidet
logaritmisk ark. Fra nogle olieselskaber er dette allerede indtegnet på den
ene side. For et par år siden fik jeg hos Shell den oplysning at man via
dette også ser til hvor høj en temperatur olien kan smøre. Jeg fik nemlig at
vide at man der hvor linien mellem de to punkter for (temperatur,
viskositet) krydser den vandrette linie gennem viskositetsværdien 7, der
under aflæser man maksimumtemperature. For Mobil fuldsyntetisk 5W-50 får jeg
det til 143 grader Celsius og for 5W-30 til 128 grader Celsius.
Min BMW R100S kører stadig uden oliekøler og med 5W-50 olie og den kommer
for tiden op på 120 - 130 grader. Hvis jeg kører sporty men uden høje
hastigheder. Men jeg har købt oliekøler og den sættes på og jeg skifter til
20W-50 olie når jeg snart flytter til Thailand hvor der jo er endnu varmere.
Så hvor var olien bliver bestemmer altså hvilken olie der vælges. Men vi ser
jo ikke formelracere (biler) med mere end -40 olie, fordi de jo har god
køling.

Mvh. Gert Thorgersen