Køre spil uden CD'en i drevet
Fra : Mogens Høj

Dato : 24-08-02 21:02

Hej juragruppe,

Er det lovligt at hente et lille program på nettet som "hacker" et
computerspil, så det kan køres uden cd'en i drevet? Grunden til at jeg
spørger er, at en lille ungdomsklub har problemer med at deres spilcd'ere
fordufter hele tiden. Så de ville gerne kunne låse alle deres cd'ere sikkert
inde i et skab, og så køre spillene uden cd istedet. Der er selvfølgelig
indkøbt licenser til alle maskinerne, og de er tilstedet i rummet i et
aflåst skab.

MVH - Mogens

Fra : Thunderbird

Dato : 24-08-02 21:18

On Sat, 24 Aug 2002 22:02:17 +0200, "Mogens Høj" <mogenshoej@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>inde i et skab, og så køre spillene uden cd istedet. Der er selvfølgelig
>indkøbt licenser til alle maskinerne, og de er tilstedet i rummet i et

En nemmre og om ikke andet så lovlig løsning kunne være at brænde backups af cd'erne. Men ved ikke
om den løsning du beskriver er lovlig eller ej.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Høj

Dato : 24-08-02 21:21

"Thunderbird" <Praetorian@[Ingenspam]tnfs.dk> wrote in message
> En nemmre og om ikke andet så lovlig løsning kunne være at brænde backups
af cd'erne. Men ved ikke
> om den løsning du beskriver er lovlig eller ej.

Den løsning ville (med den erfaring de har) ende med at de ufrivilligt
leverede kopier af deres spil til mange af børnene der. De har svært ved at
beholde et playstation spil i mere end en måned og det samme ville nok være
tilfældet med pcspil. Men hvis det er lovligt, selvom kopierne forsvinder en
gang i mellem og de så laver nogle nye, så kunne det være en løsning. Men at
køre uden cd ville stadig være det bedste.

Tak for svaret :)

MVH - Mogens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-08-02 21:46

Man kan evt. også købe et program, som kan lave et såkaldt virtuelt cdrom
drev, således at cd.en kan ligge på dette virtuelle drev, hvorved man ikke
har brug for cdrommen.
Jeg ved ikke om der findes en dansk forhandler, samt hvor mange forskellige
der laver et sådant program, men bl.a.
http://www.archisoftint.com/vd_us/
sælger det for godt 300 kr. Men da det er i USA, er jeg ikke klar over, om
det er let eller svært at handle med dem.
Der er en begrænsning på at man max kan have 23 virtuelle drev. Der kan på
hvert virtuelle drev kun ligge en cd.
Lav evt. en søgning på Virtual cdrom

Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-08-02 22:35

On Sat, 24 Aug 2002 22:45:50 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurt@portalen.no> wrote:

>Man kan evt. også købe et program, som kan lave et såkaldt virtuelt cdrom
>drev, således at cd.en kan ligge på dette virtuelle drev, hvorved man ikke
>har brug for cdrommen.
Denne metode kræver at man kan lave en SWkopi af CDen, og det kan man
ikke altid af spille CDer.

> [...]
>sælger det for godt 300 kr. Men da det er i USA, er jeg ikke klar over, om
>det er let eller svært at handle med dem.
Der er mange der laver dette, også nogle freeware.

>Der er en begrænsning på at man max kan have 23 virtuelle drev. Der kan på
>hvert virtuelle drev kun ligge en cd.
En CD af gangen. Man kan saktens lave det sådan at der skiftes CD hver
gang der skiftes spil.
/Hans

Fra : Mogens Høj

Dato : 24-08-02 23:55

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> Denne metode kræver at man kan lave en SWkopi af CDen, og det kan man
> ikke altid af spille CDer.

Af samme grund har jeg kun holdt denne mulighed som "backup", hvis ikke
andet er muligt. Og det er vel lovligt, ligesom at brænde en spillekopi af
et spil?

MVH - Mogens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-08-02 01:00

> Denne metode kræver at man kan lave en SWkopi af CDen, og det kan man
> ikke altid af spille CDer.

Hvad er en SWkopi??

Kurt

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-08-02 01:21

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> writes:

> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Hvad er en SWkopi??

Formodentlig en softwarekopi. Lidt misvisende, da ikke alle digitale data
kan regnes som software, men det giver mening som modsætning til hardware.
Altså en ikke-fysisk kopi.

/L

Fra : TM

Dato : 24-08-02 23:14

> [...]
> inde i et skab, og så køre spillene uden cd istedet. Der er selvfølgelig
> indkøbt licenser til alle maskinerne, og de er tilstedet i rummet i et

Hvorfor ikke bare skrive op hvem der låner hvad, og så stille dem til
regnsskab for dem. Skriv op navn og medl. nr. på en liste når spillet bliver
lånt ud, og sig det er under ansvar for spillet. Det gjorde man da jeg gik i
klub.

MVH
TM

Fra : Mogens Høj

Dato : 24-08-02 23:34

"TM" <Bomuldcan@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bliver
> lånt ud, og sig det er under ansvar for spillet. Det gjorde man da jeg gik

Nu er det ikke mig der kører klubben, jeg servicerer bare deres netværk og
computere, og blev bedt om at finde en mulig løsning på problemet, bare det
er 100% lovligt. Det skulle netop være for at undgå at skulle gøre som du
forslår :)

MVH - Mogens

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 24-08-02 21:02

"Mogens Høj" <mogenshoej@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej juragruppe,
>
> Er det lovligt at hente et lille program på nettet som "hacker" et
> computerspil, så det kan køres uden cd'en i drevet?

Jeg mener bestemt ikke at det er ulovligt at bruge et "hack" til at undgå at
skulle bruge cd'en hele tiden. jeg ved det dog ikke med sikkerhed.

Fra : Mogens Høj

Dato : 24-08-02 23:49

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message
> Jeg mener bestemt ikke at det er ulovligt at bruge et "hack" til at undgå
at
> skulle bruge cd'en hele tiden. jeg ved det dog ikke med sikkerhed.

Jeg skal vide det med sikkerhed, før jeg kan installere noget. Hvis det ikke
er lovligt og de bliver "bustet", så er jeg ikke i kridthuset. De har gjort
meget for sikkerheden på deres computere, og der ligger intet pirat eller
mp3 og lign. Så skal jeg ikke være den der installerer noget ulovligt.

MVH - Mogens

Fra : Thunderbird

Dato : 24-08-02 23:59

On Sun, 25 Aug 2002 00:49:27 +0200, "Mogens Høj" <mogenshoej@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>meget for sikkerheden på deres computere, og der ligger intet pirat eller
>mp3 og lign. Så skal jeg ikke være den der installerer noget ulovligt.

Den eneste komplet sikre løsning må være et cdtårn. Dette tår skal så helst have et drev pr maskine.
Men er der så flere computere der skal kunne spille det samme spil, jamen så skal der være det flere
drev. Så lægger man original cd'erne i drevene i tårnet som man så låser af.
Flemming Jacobsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-08-02 00:40

"Mogens Høj" <mogenshoej@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> inde i et skab, og så køre spillene uden cd istedet. Der er selvfølgelig
> indkøbt licenser til alle maskinerne, og de er tilstedet i rummet i et

Den bedste/billigste teknisk løsning ville være virtuelle CDdrev og
cd-images på harddisken. Det behøver ikke at koste noget (Daemon tools
er en utility der laver virtuelle cd'er fra billeder på harddisken, og
det er gratis ... den indbyggede simulering af et par forskellige
kopibeskyttelser er dog ikke godt nok til at snyde de nyeste spil. Jeg
bruger det selv, og bruger CloneCD til at lave kopien med).

Hvis kopien på harddisken tæller som en sikkerhedskopi, så vil det være
lovligt, hvis det er *nødvendigt* at køre programmet uden en cd i
drevet ("sikkerhedskopi" og "nødvendigt" som det bruges i ophavsretslovens
§36 stk. 2).

Det var dog ikke det du spurgte om.

Når du downloader et "No-cd crack" til et spil, så er det oftest en
manipuleret version af hoved-.exe-filen du henter. Det er *ikke*
lovligt at distribuere denne for den der har den liggende. Jeg kan
ikke sige om det også gør det ulovligt at hente den ned.

Hvis det du henter er et selvstændigt "crack" der ikke indeholder
dele af originalprogrammet, men blot de ændringer der skal laves,
så er det ikke ulovligt at downloade (endnu).

Om det er lovligt at bruge det afhænger af ophavsretslovens § 36 stk
1. Du har lov til at "foretage sådanne ændringer i programmet, som er
nødvendige for, at den pågældende kan benytte det efter dets formål".
Hvis det er nødvendigt at bruge programmet uden en cd i drevet, så
kan det måske puttes ind under denne paragraf.

Jeg er ikke jurist. Stol ikke på dette uden at få det understøttet af
en der ved noget om edb-jura.
/L

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-08-02 09:19

"Mogens Høj" <mogenshoej@vip.cybercity.dk> skrev:

> Er det lovligt at hente et lille program på nettet som "hacker" et
> computerspil, så det kan køres uden cd'en i drevet?

Svaret er måske. Du kan prøve at tage et kig i lov om ophavsret §36
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010061829

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

1) fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage sådanne
ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan
benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-08-02 10:58

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan
> benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

Det synes jeg ikke afklarer spørgsmålet.

Udgiverens hensigt vil i reglen være at CD-rom-spillet skal køre med
CD-rommen i drevet. Dvs. at udgiveren kan hævde at hvis man kører
spillet fra harddisken, benyttes det ikke efter dets formål.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Padre

Dato : 25-08-02 11:11

> Udgiverens hensigt vil i reglen være at CD-rom-spillet skal køre med
> CD-rommen i drevet. Dvs. at udgiveren kan hævde at hvis man kører
> spillet fra harddisken, benyttes det ikke efter dets formål.

Jeg tvivler på, at man vil se en dommer udtale, at det er programmets formål
at CDen sidder i CD-ROM drevet. Det er nok snarere formålet at kunne afvikle
programmet, der er på CDen.

På den anden side er jeg heller ikke sikker på, at det at patche programmet
på HDen, så CDen er unødvendig, er en ændring "som er nødvendige for, at den
pågældende kan benytte det efter dets formål" da det jo er ubestridt, at
programmet virker, som det skal, det er bare ubekvemt for køberen, at CDens
skal være i drevet.

Jeg vil dog tro, at det er lovligt at patche på den måde, da jeg ikke kan se
nogen klar grund til at beskytte rettighedshaver mod det, men jeg har altså
ikke noget specielt at have min mening i.

Jeg går ud fra, at netcafeer benytter en lignende løsning, og de bliver jo
ikke lukket på stribe af BSA ?

padre

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 25-08-02 13:27

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message news:akaac7

> Jeg går ud fra, at netcafeer benytter en lignende løsning, og de bliver jo
> ikke lukket på stribe af BSA ?

Mogens Høj. Du kan jo evt. spørge i en netCafé hvad de har gjort og om de
kender lovgivningen.

Fra : the razz

Dato : 25-08-02 14:25

[snip]

> Mogens Høj. Du kan jo evt. spørge i en netCafé hvad de har gjort og om de
> kender lovgivningen.

[snap]
Som tidligere admin på en netcafé, kørte vi deres løsning således at vi
havde
alle cd-rommer som imagefiler på den centrale server. Når en ville spille et
spil, blev billedet mountet på det virtuelle DVD-drev, via Daemon Tools.
Det virkede uden problemer.

Kender ikke til lovligheden i det, men kan da nævne at der ofte kom politi
i cafeen og spillede..

/the razz

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-08-02 15:27

On Sun, 25 Aug 2002 15:24:32 +0200, "the razz" <razz@holmus.dk> wrote:

> [...]
>Det virkede uden problemer.
>
>Kender ikke til lovligheden i det, men kan da nævne at der ofte kom politi
Kan ikke bruges til at bekræfte lovligheden i en handling, at politiet
kommer og ser at det sker, og de ikke griber ind overfor det skete ?
En tilfældig politimands viden om jura er nok ikke meget bedre end din
og min.
/Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-08-02 16:19

"the razz" <razz@holmus.dk> skrev:

> Kender ikke til lovligheden i det, men kan da nævne at der ofte
> kom politi i cafeen og spillede..

Politiet er generelt ligeglade med evt. overtrædelser af lov om
ophavsret, da brud på loven normalt ikke er en politisag men derimod
underlagt privat påtale dvs. rettighedshaverne skal selv anlægge sag
ved domstolene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 11:18

Erik Olsen skrev:

>Det synes jeg ikke afklarer spørgsmålet.

Jeg tror at der skal jurister med en hel del it-indsigt på banen
for at afklare spørgsmålet.

>Udgiverens hensigt vil i reglen være at CD-rom-spillet skal køre med
>CD-rommen i drevet.

.... hvilket igen blot skal sikre at man ikke kan køre det fra en
ulovlig kopi. Derfor falder producentens sekundære hensigt til
jorden (at der skal være en cd i drevet) hvis man opfylder den
primære (kun at afvikle spillet på så mange computere som man har
programlicenser til).

Man kan også slå fast at det er tilladt at tage en backup af et
lovligt indkøbt program. Det er der ingen tvivl om. Om man så
lægger originalen i en bankboks og benytter backuppen til
dagligbrug, kan være ligegyldigt. Det vil faktisk være et
almindeligt valg hvis man f.eks. ikke vil slide på originalen. I
det aktuelle tilfælde er backup'en blot en RAM-kopi.

>Dvs. at udgiveren kan hævde at hvis man kører
>spillet fra harddisken, benyttes det ikke efter dets formål.

Det tror jeg bliver svært at fastholde.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-08-02 12:42

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Man kan også slå fast at det er tilladt at tage en backup af et
> lovligt indkøbt program. Det er der ingen tvivl om.

Er dette baseret på mere end bare § 36 stk 2

---
§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må
2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det
er nødvendigt for benyttelsen af det,
---

Jeg er ikke helt afklaret med hvad "for så vidt det er nødvendigt for
benyttelsen af det" betyder. Specielt da en *sikkerheds*-kopi normalt
netop ikke er nødvendig, men blot en ekstra sikkerhed. Nogle gode
henvisninger?

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 14:12

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Er dette baseret på mere end bare § 36 stk 2

Nej.

>Jeg er ikke helt afklaret med hvad "for så vidt det er nødvendigt for
>benyttelsen af det" betyder.

Det betyder at hvis naboens unge hopper på ens cd, så er man
pisket til at fremdrage sin sikkerhedskopi og bruge den
(hvorefter man naturligvis må tage endnu en backup). Det er
nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-08-02 15:20

> [...]
> pisket til at fremdrage sin sikkerhedskopi og bruge den
> (hvorefter man naturligvis må tage endnu en backup). Det er

Ok, så nødvendigheden er ikke nødvendigvis umiddelbar. Det er
nødvendigt at have en sikkerhedskopi, ikke for at kunne benytte
programmet lige nu, men for at kunne *garantere* fortsat benyttelse af
programmet.

Har jeg forstået det rigtigt?

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-02 18:20

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Ok, så nødvendigheden er ikke nødvendigvis umiddelbar.

Korrekt.

>Det er nødvendigt at have en sikkerhedskopi, ikke for at kunne benytte
>programmet lige nu, men for at kunne *garantere* fortsat benyttelse af
>programmet.

>Har jeg forstået det rigtigt?

Ja.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 14:14

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Jeg er ikke helt afklaret med hvad "for så vidt det er nødvendigt for
>benyttelsen af det" betyder.

Jeg glemte et andet eksempel: cd'en knækker fredag eftermiddag
kl. 17, og man har en deadline mandag morgen kl. 8.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-08-02 16:21

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev:

> Det synes jeg ikke afklarer spørgsmålet.

Ihvertfald ikke endeligt derfor mit strategisk placerede "måske"

> Udgiverens hensigt vil i reglen være at CD-rom-spillet skal køre med
> CD-rommen i drevet. Dvs. at udgiveren kan hævde at hvis man kører
> spillet fra harddisken, benyttes det ikke efter dets formål.

Det er ikke umuligt på den anden side kan man spørge sig selv om
rettighedshaverne vil gå efter noget sådant, da de ikke lider noget tab
ved den pågældende fremgangsmåde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 17:31

Morten Bjergstrøm skrev:

>Det er ikke umuligt på den anden side kan man spørge sig selv om
>rettighedshaverne vil gå efter noget sådant, da de ikke lider noget tab
>ved den pågældende fremgangsmåde.

Jeg forstår godt hvad du siger (og er enig), men det er et
tveægget argument. Piratkopisterne bruger det jo netop til at
legitimere deres lovbrud med.

--
Bertel

Fra : vmx

Dato : 25-08-02 16:27

"Mogens Høj" <mogenshoej@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej juragruppe,
>
> Er det lovligt at hente et lille program på nettet som "hacker" et
> computerspil, så det kan køres uden cd'en i drevet? Grunden til at jeg
[ CUT ]

Send en mail, eller ring til APG.
( find dem via google etc...)
De har meget dygtige folk ansat der netop har
specialiseret sig i denne slags spørgsmål.
Og da du/i har rent mel i posen er der
vel ikke noget at være "bange" for

Mvh
Robert

Fra : Mugge

Dato : 25-08-02 17:06

APG - hvad har de nu med det at gøre?

FORRESTEN - APG har ingensomhelst myndighed til nogetsomhelst
'
vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akat29$1ehg$1@news.cybercity.dk...

Fra : vmx

Dato : 25-08-02 17:17

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> skrev i en meddelelse
> APG - hvad har de nu med det at gøre?
>
> FORRESTEN - APG har ingensomhelst myndighed til nogetsomhelst

Ingenting.. det var kun et høfligt forslag.

Om de har myndighed til nogetsomhelst ? hvad har det med
sagen at gøre? - interesserer mig ikke. De har ansat en del
jurister der formentlig besidder en god del viden om netop
dette område, derfor mit ellers venligt mente forslag.

Mvh
Robert

Fra : Mugge

Dato : 25-08-02 17:59

Modtag min dybeste undskyldning - jeg havde gang i flere indlæg på samme
tid, og min hjerne blev altså lidt......... forvredet :)

sorry

vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akavuv$1i5a$1@news.cybercity.dk...