Expert hjælp søges
Fra : Benny Thomsen

Dato : 24-08-02 21:07

Nu ryger håndklædet i ringen. Jeg forsøger at holde en 40 år gammel bimmer
kørende (BMW R27) og har været gennem alt i tænding og karburator. Det hele
er trimmet og justeret efter specifikationerne og alligevel går den som jeg
ved ikke hvad.
Der må sgu da være en med olie i generne der kan lægge stetoskopet på
blokken og svinge den magiske hammer let over dyret så jeg i det mindste kan
nyde den sidste rest af årets gode vejr.
Jeg bor i det midtjyske, men kan godt køre bimmeren på en trailer.
Hjælpen vil naturligvis blive honoreret kontant i den lokale valuta til
gældende dagskurs.

mvh Benny

ved svar skal XXX fjernes fra min mail

Fra : HJK

Dato : 25-08-02 09:48

"Benny Thomsen" <XXXbmt@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg bor i det midtjyske, men kan godt køre bimmeren på en trailer.
> Hjælpen vil naturligvis blive honoreret kontant i den lokale valuta til

Hej Benny.
Prøv lige at kigge på "Flihekraftregleren". Der sidder et par små fjedre,
måske er de gået sig en tur. ( Fliehekraftregleren sidder foran på
krumtappen og regulerer tændingstidspunktet ved motoromdrejninger).
En anden fejl kan være en defekt stødstang til en ventil. Det er et rør med
ikke ret meget gods, og de kan blive defekte i enderne.
Er det ingen af disse fejl - så giv mig et praj.
mvh
Hans Jørgen Kaldahl

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 25-08-02 15:08

Nu bor jeg ved København så jeg kan ikke komme forbi, men det kunne da være
interessant hvis man fik noget mere oplyst. Du skriver jo at du har været
tænding og karburator igennem, men hvad med ventilerne er deres tolerance
tjekket? Den første motorcykel jeg havde var en BMW R26, den næste en BMW
R60. Jeg tunede for øvrigt min R26 ved at skifte stemplet til et fra BMW
R50S hvorved den fik højere kompression.
Vedr. ventilerne er der to ting. For det første skulle jeg en gang, for et
værksted, finde problemet med en japansk motorcykel som kørte godt når den
var kold men dårligt kunne komme i gang når det blev grønt lys ved et kryds.
Det viste sig at ventiltolerancerne var for små så ventilerne ikke lukkede
totalt når motoren blev varm. På min BMW R60 var vippearmene slidt, da jeg
købte den, så hvis man stillede ventiltollerancen korrekt så var den gal.
Vippearmene var nemlig bredere en ventilakslen og i dem havde ventilerne
slidt huller hvori de gik op så derfor viste søgerbladene jo ikke den
rigtige afstand. I stedet for at købe nye vippearme lettede jeg vippearmene
ved at slibe dem smallere end ventilakslerne, og derefter blev søgerbladene
ikke længere snydt.
En BMW R27 består nu af så få dele at man hurtigt skulle kunne finde fejl i
den.

Mvh. Gert Thorgersen

Benny Thomsen <XXXbmt@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d67e740$0$43960$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...