Køb af grafik kort
Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 24-08-02 20:25

Hej NG,

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at nogen kan hjælpe mig med.

Jeg købte, over nettet, et grafikkort til min søsters computer. Kortet ankom
og jeg puttede det i maskinen ifølge vejl. fra manualen. Da jeg tændte
maskinen kom der røg ud. Jeg slukkede straks, pillede ledninger og andet af,
åbnede maskinen, for at se hvad der var galt. Det viste sig at der fra AGP
porten var en glød der brændte sig op ad grafikkortet... forstået på den
måde at den kom nede fra AGP porten.
Nu skrev jeg så til firmaet jeg havde købt det af om de ville erstatte
grafikkort og bundkort (som jo også var gået i stykker). De sagde til mig at
jeg bare kunne sende det ind, men at hvis de fandt at jeg selv var skyld i
fejlen at så ville de reperer computeren og bonne mig for det. Dette var jeg
meget betænklig ved. Jeg besluttede mig så til at se om jeg kunne få
forsikringen til at erstatte bundkortet. Dette meddelte jeg firmaet jeg
havde købt grafikkortet af, og at jeg bare ville sende grafikkortet ind så
det kunen blive erstattet.
De svarede tilbage at jeg var nødt til at sende hele computeren med da de
skulle "måle" om det var mig der havde lavet en fejl. Jeg talte med vores
jurist på arbejdet som sagde at de desværre var i deres gode ret til at
finde ud af om det var deres udstyr der havde forårsaget fejlen.... Men jeg
tænker stadigvæk på: Kan det virkelig være rigtigt at det skal være så
besværligt og koste mig penge for forsendelse osv ?
Det skal lige siges at jeg har talt med mange om det og vi har alle været
enige om at et AGP grafikkort kun kan sidde på den måde....

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Mikkel Nicolai Brouer Gottlieb

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-08-02 09:23

"Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> skrev:

> Men jeg tænker stadigvæk på: Kan
> det virkelig være rigtigt at det skal være så besværligt og koste
> mig penge for forsendelse osv ?

Ja, men du skal naturligvis ikke indsende din computer til dem.

> Det skal lige siges at jeg har
> talt med mange om det og vi har alle været enige om at et AGP
> grafikkort kun kan sidde på den måde....

Kort i computeren kan helt generelt ikke isættes forkert.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 11:41

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Ja, men du skal naturligvis ikke indsende din computer til dem.

Det vil sige at det smarteste jeg kan sige til dem er... ?
Jeg har på flere måder prøvet a forklare dem at det er meget tæt på umuligt
at sætte sådan et kort forkert, men ham jeg har haft kontakt med insisterer
altså på at jeg sender hele skidtet til dem.

Er der nogen der har et godt bud på hvad næste træk bør være ? Jeg tænker
her på om jeg bør sende noget til dem, prøve at få forsikringen til at dække
det hele eller måske tage kontakt til forbrugerstyrelsen ?

Jeg mener at fs en gang imellem afsiger nogle principielle afgørelser om
god forretnings moral, og hvad forretninger kan tillade sig.
Hvis jeg havde købt et fjernsyn og derefter en DVD, og at DVD´en havde fået
det hele til at futte af, så ville forhandleren nok heller ikke bede mig
medbringe fjernsynet ..

Allerede tak til Morten for kommantar.

Fra : vmx

Dato : 25-08-02 16:36

> Kort i computeren kan helt generelt ikke isættes forkert.
>
> --
> Morten

Selvom det ikke har noget med Jura at gøre vil jeg
hermed gøre dig opmærksom på følgende:

Såfremt AGP porten og/ eller boardet ikke kan levere
den fornødne effekt ( ikke spænding ) der kræves
af grafikkortet, kan board og / eller sokkel brænde af (!)

Dette ses typisk ved montering af et "nyt" grafikkort
i en gammel PC. Ved gammel skal her forståes ca. 1 - 2 år.
Indenfor det sidste år er grafikkort blevet endda m e g e t
effektkrævende, og mange ældre boards er ikke
dimensionerede til at kunne levere denne effekt
( typisk for tynde / smalle printbaner ).

Endvidere findes der 3 slags AGP graffikkort.
- det er ikke nogen klar entydig standard.
Og hvad værre er, enkelte af disse grafikkort
kan alligevel monteres i gamle sokler, samt
fungere, dog uden den fulde ydelse ( hastighed )
som man ville få i en "ny" maskine.

Mange af de problemer ivrige "hjemme PC konstruktører"
brokker sig over, skyldes alt for ofte deres egen
overvurdering af viden omkring det at
sammensætte en PC... ( så den virker

Mvh
Robert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 17:29

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev:

>Selvom det ikke har noget med Jura at gøre vil jeg
>hermed gøre dig opmærksom på følgende:

Det har i høj grad noget med jura at gøre. Det er nødvendig
baggrundsviden i den foreliggende sag.

--
Bertel

Fra : Thunderbird

Dato : 25-08-02 18:29

On Sun, 25 Aug 2002 17:36:25 +0200, "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som man ville få i en "ny" maskine.
>
>Mange af de problemer ivrige "hjemme PC konstruktører"
>brokker sig over, skyldes alt for ofte deres egen

Læste på et tidspunkt en artikel, hvor at nogler motherboards faktisk havde problemer med at kende
forskel på de forskellige kort og at det derfor ofte resulterede i at nogle af kortene fik for meget
strøm i forhold til hvad at der var meningen. Effekt, kortet brændte af og det gjorde bundkortet
ofte også. Så hvis at det sted du har købt grafikkortet ved eller kan se at du ikke har udvist den
fornødne viden om emnet og derfor har fejlmonteret dit grafikkort skal du nok ikke regne med noget
erstatning.

Flemming Jacobsen

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 18:35

"Thunderbird" <Praetorian@[Ingenspam]tnfs.dk> wrote in message

> [...]
at du ikke har udvist den
> fornødne viden om emnet og derfor har fejlmonteret dit grafikkort skal du

Jeg påstår langt fra at jeg er ekspert på området
Kan det passe at det er for egen regning, hvis jeg ikke har sat mig ind i
hvad vmx har posted ? Skulle forretningen ikke have oplyst dette eller
påført det manualen ?

Iøvrigt det er en ca. 1 år gammel AMD computer ...

Men igen - hvad bør næste træk være ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 20:41

Mikkel Gottlieb skrev:

>Kan det passe at det er for egen regning, hvis jeg ikke har sat mig ind i
>hvad vmx har posted ?

Ja. I modsat fald skulle forretningen yde support for mellem 500
og 1'000 kr. for hvert grafikkort de solgte.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 21:19

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja. I modsat fald skulle forretningen yde support for mellem 500
> og 1'000 kr. for hvert grafikkort de solgte.

Ok nu borer jeg lidt i det. Det du siger er at jeg skulle have sat mig ind i
den takniske del af det, selvom jeg ingen anelse havde om at den tekst vmx
postede fandtes ?
Hvis man sætter en el pære i så skal man have lidt basis viden om hvilke
styrker lampen kan klare, sollek størelse osv, men man kan vel ikke forvente
at en kunde skal sætte sig ind i teknisk viden om elektricitet for at sætte
en pære i .... Eller er det mig der er gal på den... ?

Bemærk at jeg ikke afviser at jeg kan lave fejl

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 21:21

"Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> wrote in message

> Ok nu borer jeg lidt i det. Det du siger er at jeg skulle have sat mig ind
> den takniske del af det, selvom jeg ingen anelse havde om at den tekst vmx

udover at jeg pt. har et mindre staveproblem, så mente jeg naturligvis
"tekniske" og ikke "takniske"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 22:48

Mikkel Gottlieb skrev:

>Hvis man sætter en el pære i så skal man have lidt basis viden om hvilke
>styrker lampen kan klare, sollek størelse osv,

Ja. Hvis du sætter en 6 V pære til en 12 V forsyning, så er det
dit eget problem at den kun holder i få sekunder.

>men man kan vel ikke forvente at en kunde skal sætte sig ind i teknisk viden
>om elektricitet for at sætte en pære i ...

Man kan forlange at kunden ved nok til at undgå at lave fejl,
eller også lader en elektriker om at lave arbejdet.

>Eller er det mig der er gal på den... ?

Ja. Hvis du sætter forkerte tændrør i din bil, vil de passe fint
i gevindet, men det er alligevel dit eget ansvar hvis tændspolen
eller andet brænder af.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 21:33

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja. I modsat fald skulle forretningen yde support for mellem 500
> og 1'000 kr. for hvert grafikkort de solgte.

Dvs rådet er: Lad dem få ret, gå ud og køb noget nyt selv, og lad dem slippe
for at betale for et, efter min mening, defekt kort ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 22:51

Mikkel Gottlieb skrev:

>Dvs rådet er: Lad dem få ret, gå ud og køb noget nyt selv, og lad dem slippe
>for at betale for et, efter min mening, defekt kort ?

Nej for sytten. Hvis kortet var defekt ved købet, så skal
forretningen betale.

Men hvis kortet var o.k., men blev overbelastet på grund af
forkert montering eller mistilpasning til strømforsyningen eller
lignende, så er det din fejl at det brændte af, og så skal du
betale.

Jeg ved ikke hvilken af delene der passer, men du kan ikke på
forhånd udelukke at fejlen er din - så meget mere som det er mere
kompliceret med grafikkort end i hvert fald jeg var klar over.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 22:58

> Jeg ved ikke hvilken af delene der passer, men du kan ikke på
> forhånd udelukke at fejlen er din - så meget mere som det er mere
> kompliceret med grafikkort end i hvert fald jeg var klar over.

Hvilket jeg også har sagt mange gange - og jeg citerer"Bemærk at jeg ikke
afviser at jeg kan lave fejl "

Det jeg efterlyser, er hvad det bedste træk ville være... At smide _hele_
computeren til dem også selvom de har sagt at hvis de finder at det er min
fejl, at så laver de det bare og sender mig regningen, eller skal jeg
insistere på kun at sende kortet til dem ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 23:28

Mikkel Gottlieb skrev:

> [...]
>fejl, at så laver de det bare og sender mig regningen, eller skal jeg
>insistere på kun at sende kortet til dem ...

Det er jeg i tvivl om. Jeg ville nok alliere mig med en fyr der
kunne finde ud af i forvejen hvor fejlen lå, og så ville jeg tage
stilling bagefter.

Hvis du vælger at indlevere computeren, behøver du ikke blive
bundet af deres krav om at de absolut vil reparere det. Du kan
forlange at de kun giver dig besked så du kan tage stilling til
hvad du vil hvis fejlen er din. Men sørg for at aftale det
omhyggeligt hvis deres udgangspunkt er at de bare reparerer, og
du ikke vil have det sådan.

Jeg tror at du kan blive nødt til at betale for deres
undersøgelse hvis det viser sig at det er din fejl alene at
skaden er sket. Det er jeg dog ikke helt sikker på.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 23:34

> Det er jeg i tvivl om. Jeg ville nok alliere mig med en fyr der
> kunne finde ud af i forvejen hvor fejlen lå, og så ville jeg tage
> stilling bagefter.

God idé

> [...]
> hvad du vil hvis fejlen er din. Men sørg for at aftale det
> omhyggeligt hvis deres udgangspunkt er at de bare reparerer, og

Ja den mulighed havde jeg også overvejet. Og her vil det være fint med en
aftale pr. email ikke ?

> Jeg tror at du kan blive nødt til at betale for deres
> undersøgelse hvis det viser sig at det er din fejl alene at
> skaden er sket. Det er jeg dog ikke helt sikker på.

Så er vi ude i noget: Hvem afgører om forretningen har ret i deres
antagelser

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 23:55

Mikkel Gottlieb skrev:

>Ja den mulighed havde jeg også overvejet. Og her vil det være fint med en
>aftale pr. email ikke ?

Jo. Der er ikke noget formkrav til en aftale, og man kan forvente
af et computerfirma at de kan bruge mail.

>Så er vi ude i noget: Hvem afgører om forretningen har ret i deres
>antagelser

Hvis du er uenig i deres vurdering af skaden, kan du henvende dig
til forbrugerklagenævnet. I den sidste ende kan det være at kun
en retssag kan afklare problemet (i teorien. Det kan være for
dyrt i praksis).

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-08-02 00:01

> [...]
> til forbrugerklagenævnet. I den sidste ende kan det være at kun
> en retssag kan afklare problemet (i teorien. Det kan være for

Ja og så langt gider jeg heller ikke gå. Synes bare pricipielt det er en
dårlig måde at køre en forretning på. Hvis de bare havde sagt: Send kortet
ind så vurdere vi det, så havde jeg været glad og havde måske handlet der
igen.

Fra : Thunderbird

Dato : 26-08-02 16:46

On Sun, 25 Aug 2002 23:58:22 +0200, "Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dk> wrote:

> [...]
>fejl, at så laver de det bare og sender mig regningen, eller skal jeg
>insistere på kun at sende kortet til dem ...

Hvis du sender computeren ind til dem må du ikke lave den uden din viden og ikke uden at du giver
lov. Dog har de krav/ret på/til at forlange a kigge på din computer og se hvor fejlen ligger henne.
Flemming Jacobsen

Fra : Dennis

Dato : 25-08-02 21:55

Mikkel Gottlieb wrote:
> Det skal lige siges at jeg har talt med mange om det og vi har alle været
> enige om at et AGP grafikkort kun kan sidde på den måde....

Ikke så meget juridisk, men...
Udover, at der kan være forskel på kort/motherboard som nævnt andet steds i
tråden, så kan der gå mange ting galt når man monterer et kort.
Hvis motherboardet ikke er understøttet (fysisk) korrekt, så kan du nemt
trykke det ned mod bunden af kabinettet, når kortet indsættes og skrues på
plads. Dette vil naturligvis resulterer i kortslutning.
Derudover har jeg flere gange set, at kort godt kan hoppe op af agp slots,
når man skruer kortet fast - derved sætter kortet halvt i soklen, og dette
kan meget nemt kortslutte, hvis man ikke tjekker det 100% inden man tænder.
Jeg vil tro sandsynligheden for, at du får medhold i en produktionfejl er
meget lille.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 22:12

"Dennis" <viol8r@nospam.dk> wrote in message

> Jeg vil tro sandsynligheden for, at du får medhold i en produktionfejl er
> meget lille.

Altså igen: Find dig i det - pung selv ud med pengen til nyt bundkort og agp
kort ?

Fra : Dennis

Dato : 25-08-02 22:21

Mikkel Gottlieb wrote:
> Altså igen: Find dig i det - pung selv ud med pengen til nyt bundkort og
> agp kort ?

Tjekkede du alle tingene da du installerede det? Brugte du antistatisk
armbånd? etc?
Hvis man ikke er "prof" må man finde sig i, at tingene nogen gange går galt
og det kan koste. Dermed ikke sagt, at forretningen kan slippe, hvis der
reelt er tale om en produktionsfejl.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 22:46

> [...]
galt
> og det kan koste. Dermed ikke sagt, at forretningen kan slippe, hvis der

Ja tro det eller ej... Normalt tager jeg rimelig let på sådan noget, men
denne gang gjorde jeg det faktisk - ved ikke om det var fordi det ikek var
min maskine.
Jeg er ikke "prof" men det er heller ikke første gang jeg sætter et
grafikkort i. Hvis jeg har en ting der er gået i stykker tager jeg den jo
normalt bare ned til forretningen. Enten så bytter de den eller også gør de
ikke... Har aldrig oplevet at de ville have mig til at slæbe andet end den
ødelagte ting med..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 22:54

Mikkel Gottlieb skrev:

>Altså igen: Find dig i det

Nej, ikke find dig i det.

Find ud af hvem der har lavet fejlen og lad ham betale.

(Ville du have at forretningen skulle finde sig i at du brændte
kort efter kort af for deres regning?)

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 23:03

> Nej, ikke find dig i det.

Fint for det vil jeg nemlig heller ikke

> Find ud af hvem der har lavet fejlen og lad ham betale.

Og hvem skulle være kvalificeret til det ? Det er jo netop essensen i det
jeg spørger om. Kan det passe at jeg skal smide hele maskinen til dem, fordi
de mener at det er den eneste måde at tjekke det på ?

> (Ville du have at forretningen skulle finde sig i at du brændte
> kort efter kort af for deres regning?)

Nej naturligvis ikke - dette har jeg aldrig nogensinde sagt noget om. Igen -
det eneste jeg er interesseret i er at vide om det kan passe at de kan
tillade sig at stille disse krav.
Kan man ikke i det mindste kræve at de udførligt forklarer mig hvordan man
sætter et kort i... ?
Hvis det er korrekt at man kan fejlmontere et kort - hvor ligger fejlen så ?
I bundkortet eller grafik kortet - bemærk at computeren tidligere har været
udstyret med et agp kort.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-08-02 23:24

> [...]

>det eneste jeg er interesseret i er at vide om det kan passe at de kan

Ja - hvis du påstår at "deres" kort, har brændt "dit" bundkort af, så
er det ganske regulært, at lade dem undersøge "dit" bundkort.

>Kan man ikke i det mindste kræve at de udførligt forklarer mig hvordan man
>sætter et kort i... ?

Nope - med alle de kort jeg har set i detailsalg, er der en seddel
med hvordan man piller låget af, finder den dertil indrettede slot, og
isætter kortet"

>Hvis det er korrekt at man kan fejlmontere et kort - hvor ligger fejlen så ?
>I bundkortet eller grafik kortet -

Ingen af disse steder - fejlen er jo desværre hos den der monterer,
uden at sikre sig, at tingene nu også kan sammen, rent elektrisk.

>bemærk at computeren tidligere har været udstyret med et agp kort.

Der findes - som andre har skrevet - flere forskellinge type AGP kort
- nogle dur ganske enkelt ikke i gamle bundkort.

Hvis du nu havde fortalt forhandleren hvilket bundkort, AGP kortet
skulel bruges til, havde han muligtvis en chanche for at vide om det
nu også kunne køre i det pågældende scenarie

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 23:31

<jan@stevns.net> wrote in message

> Ja - hvis du påstår at "deres" kort, har brændt "dit" bundkort af, så
> er det ganske regulært, at lade dem undersøge "dit" bundkort.

Jeps det sagde juristen på arbejdet også, men jeg tænkte mere på om der var
afsagt nogle principielle domme eller hvad det nu er de gør....

> Nope - med alle de kort jeg har set i detailsalg, er der en seddel
> med hvordan man piller låget af, finder den dertil indrettede slot, og
> isætter kortet"

Jeps lige som i den manual jeg fulgte.

> Ingen af disse steder - fejlen er jo desværre hos den der monterer,
> uden at sikre sig, at tingene nu også kan sammen, rent elektrisk.

Ok, så den generelle holdning er at man bør sætte sig ind i tekniske
detaljer man som alm. person formentlig ikke har mulighed for at forstå ?

> Der findes - som andre har skrevet - flere forskellinge type AGP kort
> - nogle dur ganske enkelt ikke i gamle bundkort.

Det skrev jeg nu mest for at slå fast at agp porten ikke var i stykker

> Hvis du nu havde fortalt forhandleren hvilket bundkort, AGP kortet
> skulel bruges til, havde han muligtvis en chanche for at vide om det
> nu også kunne køre i det pågældende scenarie

Set i bagklogskabens lys - ja, men bør man så ikke skrive i manualen eller
på et vedhæftet stykke papir gøre opmærksom på hvad man kan forvente... Det
ser man da tit. Noget ala "Hvis din computer er af ældre model... bla bla...
fraskriver vi os retten... bla bla.... eget ansvar osv" ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-08-02 00:18

> [...]

>Jeps det sagde juristen på arbejdet også, men jeg tænkte mere på om der var
>afsagt nogle principielle domme eller hvad det nu er de gør....

fornuftig mand, den jurist.

>Jeps lige som i den manual jeg fulgte.

så kan du ikke forvente ret meget mere.

>Ok, så den generelle holdning er at man bør sætte sig ind i tekniske
>detaljer man som alm. person formentlig ikke har mulighed for at forstå ?

De der har lyst til at pille selv, må også selv være klar over at der
kan blive stillet krav til deres evner udi sporten - det er jo ikke
legoklodser man leger med, men rimeligt ømskindet elektrisk udstyr.

>Det skrev jeg nu mest for at slå fast at agp porten ikke var i stykker

Det behøver den heller ikke at være, selv om den ikke understøtter de
krav moderne grafikkort stiller til strøm/spændinger/hastigheder

>Set i bagklogskabens lys - ja, men bør man så ikke skrive i manualen eller
>på et vedhæftet stykke papir gøre opmærksom på hvad man kan forvente...

Der står vel også noget om tekniske specifikationer i den medfølgende
manual, eller hür

>Det ser man da tit. Noget ala "Hvis din computer er af ældre model... bla bla...
>fraskriver vi os retten... bla bla.... eget ansvar osv" ?

Nøehhh, så amerikaniseret er vi gudskelov ikke blevet endnu

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-08-02 00:30

> så kan du ikke forvente ret meget mere.

Nej men igen skrev jeg for at slå fast at manualen er fulgt til punkt og
prikke.

> Det behøver den heller ikke at være, selv om den ikke understøtter de
> krav moderne grafikkort stiller til strøm/spændinger/hastigheder

Igen - kun for at slå fast at agp porten virkede.

> Der står vel også noget om tekniske specifikationer i den medfølgende
> manual, eller hür

Nix. Manualen bestor af et stykke papir mindre end en A4 side, foldet....

> Nøehhh, så amerikaniseret er vi gudskelov ikke blevet endnu

Nej men når vi nu pt sidder badet i bagkundskabens lys, havde det jo nok
været en fordel at der i det mindste havde stået hvad kortet var kompatibelt
med
Og rent faktisk støder man da tit og ofte på lignende i eks. kontrakter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-02 23:32

Mikkel Gottlieb skrev:

>Kan man ikke i det mindste kræve at de udførligt forklarer mig hvordan man
>sætter et kort i... ?

Man kan godt bede om og forvente noget forklaring og hjælp, men
sådan at erklære at de skal give omfattende hjælp (hvis det nu er
nødvendigt), kan man næppe.

>Hvis det er korrekt at man kan fejlmontere et kort - hvor ligger fejlen så ?

Som udgangspunkt hos den der monterer det, men måske kunne man
ved købet have forventet en bemærkning om at AGP kan være mange
ting og at man kan risikere at brænde kortet af. Det ved jeg dog
ikke nok om til at kunne afgøre.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 25-08-02 23:39

> Man kan godt bede om og forvente noget forklaring og hjælp, men
> sådan at erklære at de skal give omfattende hjælp (hvis det nu er
> nødvendigt), kan man næppe.

Klart nok, nu var det mest fordi ham jeg har haft kontakt med fra
forretningen direkte skrev at det nok var fordi jeg havde sat det forkert i,
og så tænkte jeg at jeg gerne ville vide på hvilken måde man kunne dette

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-08-02 00:31

> [...]

>og så tænkte jeg at jeg gerne ville vide på hvilken måde man kunne dette

Prøv at se dette billede http://www.froerup.dk/diverse/agpslot.jpg

forestil dig din AGP sokkel i dit bundkort er en smule slidt, der skal
mindre end 0.5 mm til, før soklen kan lave den ballade der er sket på
dette kort - kontakterne i soklen har ikke haft rigtigt fast i de
forbindelser der er under R92 (skråt ned af til højre)

printet er sortsvedet pga dårlig forbindelse i soklen
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-08-02 00:34

> [...]
> forbindelser der er under R92 (skråt ned af til højre)
>
> printet er sortsvedet pga dårlig forbindelse i soklen

Igen, jeg afviser ikke at jeg har lavet en fejl. Igen mener jeg at man skal
sidde inde med en teknisk viden som man ikke kan forlange at alm. mennesker
skal / kan sætte sig ind i.
Jeg undrer mig bare over at forretningen skal bruge hele computeren til at
fastslå det ved, plus at jeg efterspørger et råd til hvad jeg skal gøre,
hvilke der er kommet et par stykker af (mange tak for dem)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-08-02 07:32

> [...]

>sidde inde med en teknisk viden som man ikke kan forlange at alm. mennesker

Som det vist er nævnt et par gange - så kan man sagtens forvente at
folk har lidt viden om det de fortager sig, har de ikke det, så må det
dælme spørge nogen der ved.

Anyway - den cirkel af retoriske spørgsmål, kan vi vist roligt stoppe
vi, og sige vi ikke kommer videre

>Jeg undrer mig bare over at forretningen skal bruge hele computeren til at
>fastslå det ved,

Jeg forstår ærligttalt ikke din undren.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-08-02 17:45

> Jeg forstår ærligttalt ikke din undren.

Øhh ok. Tror bare jeg drøner lortet ud og køber noget nyt, for
tilsyneladende går de fleste vist ud fra at jeg selv har forårsaget
problemet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-02 07:36

Mikkel Gottlieb skrev:

>Igen, jeg afviser ikke at jeg har lavet en fejl. Igen mener jeg at man skal
>sidde inde med en teknisk viden som man ikke kan forlange at alm. mennesker
>skal / kan sætte sig ind i.

Det er ikke givet enhver person at kunne samle eller benytte hvad
som helst af de varer der kan købes. Tværtimod er der et hav af
dem der kræver specialkundskab for ikke at blive ødelagt ved
forkert montering eller brug.

For nogen tid siden var der én der var vred over at hans
spånpladeskab var brækket sammen under monteringen. Han havde
samlet en firkantet ramme af sider, bund og top og ladet den stå
frit uden kryds eller bagvæg til at stabilisere den. Det var også
hans egen fejl. Han troede bare at den kunne holde til det.

--
Bertel