SAS - bonuspoint
Fra : Lars Danielsen

Dato : 24-08-02 14:43

Hej gruppe

Er der mon nogle der kan svare mig på følgende:

Hvem tilhører bonuspoint der optjenes på rejser hvor virksomheden
betaler billetten. Er pointene personlige eller kan virksomheden kræve
at de benyttes til tjenesterejser.

Lars D.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-08-02 14:53

On 24 Aug 2002 06:43:03 -0700,
Lars Danielsen <ldan@mobilixnet.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvem tilhører bonuspoint der optjenes på rejser hvor virksomheden
> betaler billetten. Er pointene personlige eller kan virksomheden kræve

Det er virksomhedens, og du er skattepligtig såfremt du
anvender bonusrejser til eksempelvis ferie.

Derfor skal du oplyse virksomheden om, at du ikke har
et bonuskort, og ikke vil være med i systemet, og så
i lufthavnen kan du fremvise dit private kort, og score
disse point uden om arbejdsgiveren. Denne kan så heller
ikke indberette dem til skattevæsnet.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-02 13:06

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> i lufthavnen kan du fremvise dit private kort, og score
> disse point uden om arbejdsgiveren. Denne kan så heller

Men denne løsning må da ud fra mit ringe juridiske kendskab være ulovlig.
hvor mange love kommer man på kant med bare ved at følge det enkle råd??

skattelovgivningen?
straffeloven? Bedrageri med betroede midler??

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 25-08-02 14:04

In article <3d68c7f2$0$64894$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Peter K. Nielsen claimed the following:

> [...]
>
> skattelovgivningen?
> straffeloven? Bedrageri med betroede midler??

Så har du lige kriminaliseret en meget stor gruppe mennesker (jeg vil vurdere
over 100.000) som gør det der bliver foreslået - men ikke nødvendigvis snyder
arbejdsgiveren (som sagtens kan have accepteret denne ekstra bonus til folk som
forlader familien for at bidrage til firmaet).

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-08-02 14:36

--
Som ikke gider diskutere flygtninge og indvandrepolitk i dk.politik, da
det er og bliver OFF topic

Anders Vind Ebbesen wrote:
> [...]
> nødvendigvis snyder arbejdsgiveren (som sagtens kan have accepteret
> denne ekstra bonus til folk som forlader familien for at bidrage til

(OT)jeg har ikke kriminaliseret nogen som helst.. Jeg stillede (som tilladt
iflg. fundatsen) 3 juridiske spørgsmål, som var afledt af de svar der blev
givet.
De samfundsmæssige og moralske aspekter tog jeg slet ikke stilling til (det
er jo i strid med fundatsen)

med venlig hilsen

Peter

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 25-08-02 15:48

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
folk som
> forlader familien for at bidrage til firmaet).

Såfremt det er en ulovlig praksis er det de 100.000 der kriminaliserer sig
selv.

PH

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-08-02 16:17

> [...]
folk som
> forlader familien for at bidrage til firmaet).

Hvis du finder dagens udgave af Berlingske Tidende - Erhvervssektionen side
3 frem, så er der en udmærket artikel om frynsegoder - her er også lidt om
Bonuspoint - som skal registreres som skattepligtige.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-08-02 22:44

On Sun, 25 Aug 2002 14:05:54 +0200,
Peter K. Nielsen <peter-n@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> skattelovgivningen?
> straffeloven? Bedrageri med betroede midler??

Du gør vel ikke noget galt før du hæver bonuspoint. Og det venter
du med til du er udlandsdansker. Og jeg kender flere arbejdesgivere
der accepterer denne metode.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-08-02 22:34

Hej Lars,

> Hvem tilhører bonuspoint der optjenes på rejser hvor virksomheden
> betaler billetten. Er pointene personlige eller kan virksomheden kræve
> at de benyttes til tjenesterejser.

Hvis virksomheden betaler billetten er bonuspointenene også virksomhedens.
Nogen tillader dog, at pointene tilfalder den ansatte til privat brug, men i
så fald skal pointenes værdi opgives af den ansatte selv som B-indkomst.

Andre virksomheder opbevarer bonuskortene, og virksomhedens rejseafdeling
eller rejsebureau sørger så for at bonuskortet tilhørende virksomheden
bliver indsat i reservationen, således at man ikke kan omgå systemet ved at
have et bonuskort uden virksomhedens vidende.

** Lars

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-08-02 06:45

[snip]
> [...]
> så fald skal pointenes værdi opgives af den ansatte selv som B-indkomst.

Jeg er klar over at det du beskriver er mange virksomheders politik og
holdning, men er der juridisk belæg for denne praksis? Jeg mener at have
læst at bonuspoints optjent i den rejsendes navn, tilhører denne personligt.
Altså at mange virksomheders praksis er ulovlig. Men om der er juridisk
belæg for denne påstand, ved jeg heller ikke.

Jeg er også klar over at benyttes bonus-points til private formål, er de
skattepligtige. Jeg mener dog ikke at virksomhederne er
indberetningspligtige (endnu).

> [...]
at
> have et bonuskort uden virksomhedens vidende.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om denne praksis er lovlig. Hels med
henvisning til hvor dette er beskrevet.

Mvh
Michael.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-08-02 20:50

Hej Michael,

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> wrote in

> [...]
> personligt. Altså at mange virksomheders praksis er ulovlig. Men om der
> er juridisk belæg for denne påstand, ved jeg heller ikke.

Det er jo virksomheden, der betaler billetten (sådan er det ihvertifælde de
fleste steder - giv mig bare én god grund til at medarbejderen skulle
være personlig berettiget til bonuspoint? Udover, hvis det gives som fryns?

> Jeg er også klar over at benyttes bonus-points til private formål, er
> de skattepligtige. Jeg mener dog ikke at virksomhederne er
> indberetningspligtige (endnu).

Det er de ikke - men det er medarbejderen selv der skal. Hvis det opdages,
at du har undladt at oplyse om frirejser (hvad bonuspoint falder ind under)
kan du udover restskat nok påregne en bøde.

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om denne praksis er lovlig. Hels med
> henvisning til hvor dette er beskrevet.

Hvorfor var det lige, at det ikke skulle være lovligt? Nærmere vil jeg mene,
at det er omvendt. Der er da ikke - som jeg ser det - bare én god grund til
at virksomheden ikke skal være berettiget til de optjente point.

Og i øvrigt så er det eneste der egentlig kommer ud af dette bonushalløj
konkurrenceforvridning og potentielt dyere rejser. Hvis du vidste hvad
medarbejdere gør for at komme til at rejse med eksempelvis SAS selv om der
findes adskillige andre, lige så gode, muligheder der er mange tusinde
kroner billigere.

** Lars

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-08-02 13:24

[snip]
> [...]
> fleste steder - giv mig bare én god grund til at medarbejderen skulle
> være personlig berettiget til bonuspoint? Udover, hvis det gives som

Det er ikke en diskussion jeg ønsker. Jeg spurgte om virksomhedernes praksis
er lovlig. Jeg er ikke interesseret i hvad folk mener om sagen.

[snip]
> [...]
under)
> kan du udover restskat nok påregne en bøde.

Det er altid den beskattede part der har pligt til at sikre en korrekt
selvangivelse. Jeg personligt regner ikke med at få en bøde i denne
sammenhæng, så jeg er ikke sikker på hvor du vil hen med det du skriver.

[snip]
> [...]
til
> at virksomheden ikke skal være berettiget til de optjente point.

Det var ikke din mening jeg efterlyste.

> [...]
> medarbejdere gør for at komme til at rejse med eksempelvis SAS selv om der
> findes adskillige andre, lige så gode, muligheder der er mange tusinde

Meninger, meninger, meninger. FUT over i dk.politik.bonushalløj!

Michael.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-08-02 10:33

Hej Michael,

> Det er ikke en diskussion jeg ønsker. Jeg spurgte om virksomhedernes
> praksis er lovlig. Jeg er ikke interesseret i hvad folk mener om sagen.

Okay - så må du undskylde. Og ja, det er lovligt at virksomheden
administrerer medarbejderens point.

> [...]
> selvangivelse. Jeg personligt regner ikke med at få en bøde i denne
> sammenhæng, så jeg er ikke sikker på hvor du vil hen med det du

Jeg skal såmænd ingen steder hen med det, blot almindelig oplysning da jeg i
kraft af mit job har kendskab til et par sager af denne stil. Hvor
medarbejderen havde "glemt" at oplyse frirejser, at man påberåber sig at
virksomheden har mere eller mindre opfordret til og "legaliseret" denne form
for skattesvig gør eksempelvis ikke nogen forskel.

** Lars

Fra : Mads

Dato : 27-08-02 14:16

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> wrote in message
> [...]
> Altså at mange virksomheders praksis er ulovlig. Men om der er juridisk
> belæg for denne påstand, ved jeg heller ikke.

Hvis man læser betingelserne for SAS Eurobonus program
https://www.scandinavian.net/EC/Appl/Home/FrontDoor/0,3479,JS%253D0%2526SO%2
53D3874CC471A354AF1_B98C4FDB1C1EDDD1%2526MKT%253DDK,00.html

Så vil man se at bonus point er personlige og kan ikke overføres mellem
personer mm.
Og at point optjent ved rejser betalt af arbejdsgiver ikke kan bruges uden
arbejdsgivers accept.
Hvordan den accept skal gives fandt jeg ikke umiddelbart svar på.

Så svaret må være: Nej det er ikke ulovligt at virsomheden bruger en
arbejdstagers point, optjent ved frimarejser, til betaling for
virksomhedsrejser, såfremt arbejdtager ikke modsætte sig dette. Man kunne så
forestille sig at virksomheden vil nægte at frigive pointene til
arbejdstager og der er så ingen der får glæde af pointene.

Mvh Mads

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-08-02 19:31

Scripsit "Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk>

> Og at point optjent ved rejser betalt af arbejdsgiver ikke kan bruges uden
> arbejdsgivers accept.
> Hvordan den accept skal gives fandt jeg ikke umiddelbart svar på.

Jeg tror ikke det bliver håndhævet - flyselskabet ved jo ikke hvem der
betalte rejsen i første omgang. Det lugter af at være en proformaregel
der skal sikre at flyselskabet ikke er formelt involveret i de
skattemæssige problemer ved at passageren bruger firmapoint
personligt.

> Så svaret må være: Nej det er ikke ulovligt at virsomheden bruger en
> arbejdstagers point, optjent ved frimarejser, til betaling for
> virksomhedsrejser, såfremt arbejdtager ikke modsætte sig dette.

Jeg ville være tilbøjlig til at skærpe det svar: Arbejdsgiver har over
for den ansatte ret til at forlange at de bonuspoint der optjenes ved
firmarejser bliver brugt til senere rejser for firmaet.

Idet der imidlertid er en sædvane om at den ansatte kan bruge pointene
til egne formål, kan der dog argumenteres for at arbejdsgiver kun kan
stille sådan et krav, hvis arbejdstager før optjeningen er blevet
gjort opmærksom på den politik.

Flyselskabet er på sin side udelukkende forpligtet overfor ham der
faktisk rejser. De frigøres således ikke ved at udstede en
bonusrejsebillet der er bestilt af arbejdsgiveren.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-08-02 10:36

Hej Henning,

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> [...]
> der skal sikre at flyselskabet ikke er formelt involveret i de
> skattemæssige problemer ved at passageren bruger firmapoint

Det man i praksis gør, er at virksomheden bestiller bonuskortene til de
rejsende og af den vej har styr på hvorledes pointene anvendes.

> [...]
> til egne formål, kan der dog argumenteres for at arbejdsgiver kun kan
> stille sådan et krav, hvis arbejdstager før optjeningen er blevet

Hvis der har eksisterer sædvane i virksomheden, så ja. Men det er da ikke
generel sædvane, ihvertifælde ikke i de virksomheder som jeg har kendskab
til.

** Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-08-02 19:53

Scripsit "Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk>

> [...]
> læst at bonuspoints optjent i den rejsendes navn, tilhører denne personligt.

Reglen om at pointene er personlige, gælder i forholdet mellem den
rejsende og flyselskabet. Det udelukker ikke at der i forholdet mellem
den rejsende og hans arbejdsgiver kan opstå en fordring på den værdi
den rejsende opnår under udførelsen af sit arbejde.

Jeg tror ikke at man kan finde en lovregel der udtrykkeligt siger det.
Det følger mere af det generelle princip [1] om at den vinding en ansat
producerer under arbejdet tilfalder arbejdsgiveren.

[1] Sååååådan ER kaPItaLISmen....

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om denne praksis er lovlig. Hels
> med henvisning til hvor dette er beskrevet.

Vi lever i et frit land: Alt hvad der ikke udtrykkeligt er ulovligt,
er lovligt. Derfor er det svært at henvise konkret til hvorfor noget
er lovligt.

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-08-02 20:24

[snip]
> [...]
> den rejsende og hans arbejdsgiver kan opstå en fordring på den værdi
> den rejsende opnår under udførelsen af sit arbejde.

Det lyder fornuftigt.

> [...]
>
> Vi lever i et frit land: Alt hvad der ikke udtrykkeligt er ulovligt,
> er lovligt. Derfor er det svært at henvise konkret til hvorfor noget

Åh jeg tænkte bare at noget som et firma forærer en privatperson, vel næppe
(lovligt) kan inddrages af en arbejdsgiver, blot fordi det er
arbejdsgiverens politik. Hvad med avisen som SAS forærer de der gider bære
den - tilhører de også arbejdsgiveren? Hvad med værdien af den oplevelse man
får ved at rejse til et andet land? Skal det fratrækkes i lønnen? Jeg er
interesseret i at vide hvor tæt på tyveri virksomhedernes praksis er...

Michael.

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-08-02 22:04

Scripsit "Michael Jørgensen" <m.jorgensen@fjernmig.mail.dk>

> Åh jeg tænkte bare at noget som et firma forærer en privatperson, vel næppe
> (lovligt) kan inddrages af en arbejdsgiver, blot fordi det er
> arbejdsgiverens politik.

Forskellen er at jeg ikke mener der har fundet nogen sådan foræring
sted.

> Hvad med avisen som SAS forærer de der gider bære den - tilhører de
> også arbejdsgiveren?

Det er utvivlsomt at arbejdsgiveren tjenstligt kan instruere sin
ansatte til at tage avisen med og aflevere den til anden brug i
virksomheden senere.

> Hvad med værdien af den oplevelse man får ved at rejse til et andet
> land? Skal det fratrækkes i lønnen?

Nonsens. Det forudsætter en bevidst fordrejning af hvad jeg siger.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 28-08-02 07:08

[snip]

> Nonsens. Det forudsætter en bevidst fordrejning af hvad jeg siger.

Tingene sat på spidsen, indrømmet! Fordrejet, nej.

Men jeg har (stadig) ikke set henvisninger til lovtekst eller domme, der
fastslår at f.eks. SAS eller den arbejdsgiver der inddrager bonuspoint,
træder ved siden af loven. Hidtil kun en samling meninger! Kan det virkelig
passe, at dette område er så speget, at NG-lands førende juridiske
kapaciteter, ikke kan fremmane noget med juridisk gyldighed?

Mvh
Michael

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-08-02 15:57

Scripsit "Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk>

> Men jeg har (stadig) ikke set henvisninger til lovtekst eller domme, der
> [...]

Jeg tror ikke sådanne findes. For det er efter min mening helt efter
bogen (den med de uskrevne regler i) at det naturligvis er arbejdsgiver
virksomheden der som udgangspunkt råder over de goder (transport +
bonuspoint) den betaler for.

> Kan det virkelig passe, at dette område er så speget, at NG-lands
> førende juridiske kapaciteter, ikke kan fremmane noget med juridisk
> gyldighed?

Jeg har en gang forklaret at det er principielt umuligt at dokumentere
at den regel du forestiller dig *ikke* eksisterer. Hvilken del af den
forklaring forstår du ikke?

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 29-08-02 08:21

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> bogen (den med de uskrevne regler i) at det naturligvis er arbejdsgiver
> virksomheden der som udgangspunkt råder over de goder (transport +

Så den påstand om ejerskab af bonuspoint der er at finde i betingelserne for
medlemsskab af f.eks. SAS Eurobonus, holder ikke en meter (juridisk set
altså)?

> Jeg har en gang forklaret at det er principielt umuligt at dokumentere
> at den regel du forestiller dig *ikke* eksisterer. Hvilken del af den
> forklaring forstår du ikke?

Uhada - man følte sig nok truffet! Men jeg må nødvendigvis protestere, idet
det at du har "forklaret" mig noget, jo ikke nødvndigvis gør det rigtigt.
Jeg vil jo påstå at du ikke har ret i din påstand - at gennemsøge al
gældende lovgivning, og konstatere om den regel jeg efterlyser eksisterer
eller ej, det burde enhver der har adgang til al gældende lovtekst kunne
finde ud af. Det du mener er nok bare at det kan DU i dette tilfælde ikke...
Så der er nok snarere tale om noget du ikke har forstået, end at jeg ikke
forstår.

Michael.

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-08-02 13:45

> [...]

> medlemsskab af f.eks. SAS Eurobonus, holder ikke en meter (juridisk set

Igen igen: Den betingelse har at gøre med hvem flyselskabet kan
modtage besked om benyttelse af pointene (og med at flyselskabet
sandsynligvis vil nægte at udstede en bonusrejsebillet lydende på en
anden passager en ham der har optjent pointene). Den har intet med
retsforholdet mellem den ansatte og hans arbejdsgiver at gøre.

> Uhada - man følte sig nok truffet! Men jeg må nødvendigvis protestere, idet
> det at du har "forklaret" mig noget, jo ikke nødvndigvis gør det rigtigt.

Mener du da at man i princippet *kan* dokumentere ikke-eksistensen af
en regel? Fortæl mere...

> [...]
> eller ej, det burde enhver der har adgang til al gældende lovtekst kunne

Ihja, hvis man altså har et års tid eller mere til at gøre det. Men
man kan stadig ikke dokumentere sit svar "nej, jeg fandt ikke sådan en
regel".

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-08-02 14:15

> [...]
> eller ej, det burde enhver der har adgang til al gældende lovtekst kunne

Værsgo:
www.retsinfo.dk

Så er det bare at gå igang...

(uanset, at jeg vil tilslutte mig Makholms teoretiske betragtninger om det
principielt umulige i et sådant forehavende)

/Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-08-02 10:40

Hej Michael,

> Men jeg har (stadig) ikke set henvisninger til lovtekst eller domme,
> der fastslår at f.eks. SAS eller den arbejdsgiver der inddrager
> bonuspoint, træder ved siden af loven. Hidtil kun en samling meninger!

Har du overvejet, at det muligvis er fordi der ikke er nogen lovtekst
og/eller dom, der siger dette? Jeg har stadig ikke forstået hvorfor du
mener, at man personligt skal have råderet over disse bonuspoint, som ens
arbejdsgiver har betalt??

> Kan det virkelig passe, at dette område er så speget, at NG-lands

Det er et særdeles speget område. Og for store virksomheder er det
adskillige hundredetusinde af kroner det drejer sig om.

** Lars

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-08-02 22:29

"Michael Jørgensen" wrote:

> [...]
> får ved at rejse til et andet land? Skal det fratrækkes i lønnen? Jeg er
> interesseret i at vide hvor tæt på tyveri virksomhedernes praksis er...

Hvis det forekom på alle andre områder, hvor ansatte modtager godtgørelser
direkte fra leverandører for at forbruge deres varer, hedder det vist
noget med bestikkelse eller ulovlig returkommision, især hvis medarbejderen
har indflydelse på indkøbet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-02 22:46

> [...]
> direkte fra leverandører for at forbruge deres varer, hedder det vist
> noget med bestikkelse eller ulovlig returkommision, især hvis

og det er kun ulovligt for ansatte i stat & kommuner, ikke for ansatte i
private firmaer dog er det ofte i strid med firmaets interne regler

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-08-02 14:37

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> writes:

> Men jeg har (stadig) ikke set henvisninger til lovtekst eller domme, der
> fastslår at f.eks. SAS eller den arbejdsgiver der inddrager bonuspoint,
> træder ved siden af loven.

Det jo teoretisk skyldes at der ikke er nogen domme, hvilket igen
teoretisk kunne skyldes at svaret er oplagt (jeg kan slet ikke følge
din argumentation for at det skulle være ulovligt. Hvis rejsen er en
gave eller frynsegode, er den også skatepligtig, og så er sagen en
helt anden. For langt de fleste af os er den slags rejser blot et
nødvendigt onde).

Men jeg mener faktisk at spørgsmålet har været oppe i
konkurencestyrelsen, med omvendt fortegn. Flyselskaberne prøvede at
forhindre arbejdsgiverne i at indrage bonuspoint. Hvis du læser
reglerne, står der også at de ikke kan overføres. Dette blev dømt
konkurenceforvridende, og ulovligt. Derfor må arbejdsgivere (som de
eneste) gerne overtage bonuspoint for arbejdsgiverbetale rejser.

Det er logisk nok, jeg ville da klart foretrække at bruge SAS fremfor
finair, uanset prisen, hvis KVL betaler og jeg kunne beholde
bonuspoint. Og finde på alle mulige undskyldninger for at jeg kun
kunne tage af sted på en afgang der passede med SAS. På den måde
ville priskonkurencen reelt blive ophævet.

Men jeg har altså ingen reference bortset fra at "det læste jeg engang
i avisen". Du må nok selv søge gøre dig besværet med at sende en
email til konkurencestyrelsen og spørge, hvis du ønsker dokumentation.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 29-08-02 08:15

> Det jo teoretisk skyldes at der ikke er nogen domme, hvilket igen
> teoretisk kunne skyldes at svaret er oplagt (jeg kan slet ikke følge
> din argumentation for at det skulle være ulovligt.

Jeg argumenterer ikke for at det skulle være ulovligt - jeg har bare læst de
betingelser der står i bonus-point betingelserne, og spørger om der er
juridisk holdbarhed i den påstand der er at finde deri.

Hvis rejsen er en
> gave eller frynsegode, er den også skatepligtig, og så er sagen en
> helt anden. For langt de fleste af os er den slags rejser blot et
> nødvendigt onde).

Er jeg helt enig i...

> [...]
> konkurenceforvridende, og ulovligt. Derfor må arbejdsgivere (som de
> eneste) gerne overtage bonuspoint for arbejdsgiverbetale rejser.

Tak skal du ha'. Du er den første der kommer med en henvisning noget der
minder om en officiel afgørelse. Det var det jeg efterlyste.

> [...]
> kunne tage af sted på en afgang der passede med SAS. På den måde
> ville priskonkurencen reelt blive ophævet.

Det er rigtigt at det foregår i virksomhederne som du beskriver.

> Men jeg har altså ingen reference bortset fra at "det læste jeg engang
> i avisen". Du må nok selv søge gøre dig besværet med at sende en
> email til konkurencestyrelsen og spørge, hvis du ønsker dokumentation.

Helt i orden. Tak alligevel.
Michael.