YDL installationsspørgsmål
Fra : Jonas Voss

Dato : 24-08-02 13:03

Jeg er nu klar til at installere YDL(2.2) på min G4, men jeg løber ind i
nogle problemer ganske tidligt i forløbet.

Jeg booter fra CD'en og vælger GUI-installeren, hvorefter der står
nogle beskeder på skærmen der forsvinder så hurtigt man ikke kan nå at
læse dem. Herefter går skærmen i sort (lyder som om den skifter
opløsning lige inden den går i sort), og CD'en spinder ned.

Jeg har prøvet at starte text-installeren i stedet, samt køre begge
installere ved en lavere opløsning, men det er samme resultat hver gang.

Jeg har kigget højt og lavt på Terra Softs hjemmeside efter årsager og
mulige løsninger på problemet, men har ikke kunnet finden nogen
forklaring.

Er der mon nogle herinde der har et forslag til hvad der kunne være
årsagen til mit problem?

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-08-02 19:10

In article <5ls7ka.6d.ln@wintermute.verture.net>, Jonas Voss
(usenet@verture.net) wrote:
> Er der mon nogle herinde der har et forslag til hvad der kunne være
> årsagen til mit problem?

Har du lagt de seneste firmware opdateringer ind? Nu er der lidt mere end
én G4 model, hvilken er det nøjagtigt du har?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-08-02 20:28

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-08-02 20:49

In article <m3bbka.qd4.ln@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

det er vist en hemlighed spøg til side... jonAspell har en Gigabit
model mage til min, og der skulle ikke være problemer med at installere
den gule hund 2.2 sålænge man bruger nyeste kerne med text
installationen. Jeg har dog haft problemer med 2.3, mit DVD-drev og min
brænder spinder begge med undervejs og kommer aldrig igang igen, dvs
installaeren melder at den ikke kan hitte nogen pakker når den engang
kommer så langt. jeg har forsøgt at "vække" drevet med lidt kopiering og
læsning fra en anden konsol, men uden held...

Jeg har løst det ved at droppe YDL, hvor det meste ellers virker
out-of-the box (2.1 og 2.2 bortset fra dansk tastaurlayout) og istedet
hoppe på debian 3.0 som er helt igennem uproblematisk på en gigabit
model med rage128pro kort. alt virker og alt er let at konfigurere og
rekonfigurere, desuden er dpkg en fornøjelse at arbejde med

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-02 16:31

> [...]
> model med rage128pro kort. alt virker og alt er let at konfigurere og
> rekonfigurere, desuden er dpkg en fornøjelse at arbejde med

Jeg har netop startet mit projekt "Oplev Linux som NewBie og nyd OS X
endnu mere bagefter", ved at installere Mandrake 8.2

Jeg må med "skam" indrømme, at det tog under en halv time for at få det
hel op at køre. Samme flotte installations program fungerede også
perfekt på PC. Jeg kender ikke andre Linux varianter, men jeg synes
Mandrake har gjort det let for nybegynderen. (Men Linux er godt nok lidt
af en mundfuld, når man er lowend Mac OS X bruger.) Det krævede dog en
tur over til YDL's support for at få opskriften på opsætningen af
Airportkortet - og det var rent terminalarbejde. Jeg fattede ca. kun
halvdelen af det jeg skev, men det kom til at fungere Jeg har også
hentet Mandrakes Userguide, som er en 250 siders sag med illustrationer
og det hele. Meget pædagogisk og flot sat op.

....og så sker der jo det sjove, at man samtidigt bliver mere klog på OS
X, som den Unixvariant den er. Jeg har bl.a. bestemt mig for, at se om
jeg ikke kan få "theGimp" til at køre på min tiBook, altså under Darwin.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-02 18:13

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 15:30 GMT, Martin wrote:

> [...]
> perfekt på PC. Jeg kender ikke andre Linux varianter, men jeg synes
> Mandrake har gjort det let for nybegynderen.

Jeg synes at disse "nemme" distributioner med GUI Installer bliver
besværlige når standart opsætningen skal ændres (og det skal den). Man
ved ikke hvad der er hvad og hvordan man konfigurerer diverse
programmer og demoner. Deuden kan det være et helvede for den
uindviede at hente, installere og afinstallere pakker med rpm.

Filisofien på debian er at man kun har det installeret som rent
faktisk skal bruges, samt at man konfigurerer tilføjelserne
efterhånden som de installeres.

Desuden har jeg oplevet at det er en fordel at der findes mange HOw-to
og tutorials til debian x86, som uden videre kan overføres til dedian
PPC.

> ...og så sker der jo det sjove, at man samtidigt bliver mere klog på OS
> X, som den Unixvariant den er.

bestemt

> Jeg har bl.a. bestemt mig for, at se om jeg ikke kan få "theGimp" til
> at køre på min tiBook, altså under Darwin.

Det kan du, installér fink med Apples installeringsprogram og Åben en
terminal:

$ pico .cshrc <RET>
    tilføj linien "source /sw/bin/init" (u. citationstegn)
    ^X (save)
    <RET> (et par gange for at bekræfte)
$ rehash <RET>
$ sudo apt-get update <RET>
$ sudo apt-get install gimp <RET>
$ <RET> (et par gange)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-02 20:20

> Filisofien på debian er at man kun har det installeret som rent
> faktisk skal bruges, samt at man konfigurerer tilføjelserne
> efterhånden som de installeres.

Okay, men på div. sites (bl.a. SSLUG) nævnes det, at man ikke skal
starte med debian, hvis man er ny i Linux.

> Desuden har jeg oplevet at det er en fordel at der findes mange HOw-to
> og tutorials til debian x86, som uden videre kan overføres til dedian
> PPC.

Det var faktisk af samme årsag jeg valgte Mandrake. De laver både til
x86 og PPC. Alle deres manualer er lige til at bruge på begge platforme.

Noget andet der undre mig omkring OS X, efter jeg har rodet med Linux,
er manglen på partitioner hos Apples OS. Under Linux er det nærmest
himmelsk, hvis alle hovedområder har egne partitioner, og som minimum
skal der være to. Ved OS X er det hele klasket på en partition... og det
virker fremragende.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-08-02 08:00

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> himmelsk, hvis alle hovedområder har egne partitioner, og som minimum
> skal der være to. Ved OS X er det hele klasket på en partition... og det

Det er et filosofisk spoergsmaal, og afhaenger meget af hvordan
maskinen bruges.

Hovedgrunden til at man splitter op, er for at undgaa at det genererer
hvis en partition loeber fuld. Det kan fx ske hvis et program gaar
helt amok og laver en massse loginformation, eller hvis en bruger
henter en 2-3 ISO-filer og smider i /tmp.

Herudover er der ogsaa RIGTIG sund fornuft i at holde diskpartitioner
paa en stoerrelse som man kan lave en komplet sikkerhedskopi af uden
problemer. Fx samme stoerrelse som baandstationen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 27-08-02 18:04

In article <kky9asbxd9.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> [...]
> helt amok og laver en massse loginformation, eller hvis en bruger
> henter en 2-3 ISO-filer og smider i /tmp.

Tidligere medførte en fuld installation af LinuxPPC også at en given single
partition installation lynhurtigt efter ville løbe tør for "pegepinde"(1)
til filer, hvilket naturligvis var til stor irritation, forfra igen...

(1) Husker ikke det rigtige navn.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 10:23

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> [...]
> partition installation lynhurtigt efter ville løbe tør for "pegepinde"(1)
> til filer, hvilket naturligvis var til stor irritation, forfra igen...

inodes.

Det undrer mig. Blokstoerrelsen maa have vaert helt i bund, og
spandevis af smaa filer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 28-08-02 18:21

In article <kkelcjpcbt.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> inodes.
>
> Det undrer mig. Blokstoerrelsen maa have vaert helt i bund, og
> spandevis af smaa filer.

Det er længe siden (par år eller så), den eneste fornuftige løsning jeg
husker på problemet var flere partitioner. På den anden side er det jo også
betragtet, som god skik, men mange fik sig en overraskelse, specielt helt
grønne som kom fra det trygge mac os pre 10. Du kan sikkert stadig finde
alen lange tråde om det i comp.os.linux.powerpc, både om selv situationen,
men mindst lige så mange med folks mening om det

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-02 22:31

> [...]
> terminal:
>
> $ pico .cshrc <RET>
> tilføj linien "source /sw/bin/init" (u. citationstegn)

Okay, operationen er undervejs... spændende.

Jeg begyndte først at læse din beskrivelse efter at ha' pløjet gennem
beskrivelsen hos Fink selv. Problemet var bare at jeg fik en
fejlmeddelelse når jeg prøvede noget som helst med apt-get. Så gjorde
jeg to ting, som du beskrev:

1. jeg undlod ".csh" i "source /sw/bin/init.csh"

2. Jeg kørte rehash (hvad end det så gør??!!)

Og nu virker det. Gimp er på vej ned.

Men hvor lægger den sig egentlig?

Har jeg ret i, at jeg også SKAL bruge xfree86/xDarwin? (Det skrev du jo
ikke noget om.)

Hvordan laver jeg det så'n, at når jeg dobbeltklikker på Gimp, så
starter xfree op i rootless mode?

(Hvis jeg har misforstået det helt må man gerne grine lidt, bare i
hjælper mig bagefter

P.S. Hos Fink lyder det som om en del også køre Gnome og KDE over
Darwin, men hvorfor det når vi nu har Aqua? (Gnome er ellers okay, mens
KDE minder for meget om Windavs efter min mening, men Aqua er da nr. 1 -
eller hva'?)

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-02 22:36

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Problemet var bare at jeg fik en
> fejlmeddelelse når jeg prøvede noget som helst med apt-get. Så gjorde
> jeg to ting, som du beskrev:

Hov fejlen er der forsat:

citat far Terminal.app

-------

Merging user info...
Merging group info...
Done.

S?er gnome-libs (1.4.1.4-2) op...
S?er libmpeg-shlibs (1.3.1-4) op...
S?er gimp (1.2.3-4) op...
W: Couldn't stat source package list file: local/main Packages
(/sw/var/lib/apt/lists/_sw_fink_dists_local_main_binary-darwin-powerpc_P
ackages) - stat (2 No such file or directory)
W: Couldn't stat source package list file: stable/main Packages
(/sw/var/lib/apt/lists/_sw_fink_dists_stable_main_binary-darwin-powerpc_
Packages) - stat (2 No such file or directory)
W: Couldn't stat source package list file: stable/crypto Packages
(/sw/var/lib/apt/lists/_sw_fink_dists_stable_crypto_binary-darwin-powerp
c_Packages) - stat (2 No such file or directory)
W: You may want to run apt-get update to correct these problems

--------

Hvad betyder det sidste. Jeg synes ikke det forsvinder selvom jeg har
kørt apt-get update.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-08-02 00:35

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Hvad betyder det sidste. Jeg synes ikke det forsvinder selvom jeg har
> kørt apt-get update.

Never mind. Jeg smed det hele i spanden og installerede xDarwin og Fink
forfra. Nu virker det uden fejl... endnu.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-08-02 02:09

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Never mind. Jeg smed det hele i spanden og installerede xDarwin og Fink
> forfra. Nu virker det uden fejl... endnu.

Men ikke længe. Nu vil XDarwin slet ikke starte op! Den arbejder lidt,
og der fremkommer den store X cursor, men så lukke programmet sig selv
ned. Øv!

Martin

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-08-02 19:08

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> P.S. Hos Fink lyder det som om en del også køre Gnome og KDE over
> Darwin, men hvorfor det når vi nu har Aqua?

For at se, hvordan det staar til i den fri softwareverden. KUnne
godt taenkte mig at hoee, hvordan KDE3 (og Gnome 3) koerer oven paa
OSX.

-j

--
Janus Sandsgaard
Celle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 14:45

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 18:07 GMT, Janus wrote:

> For at se, hvordan det staar til i den fri softwareverden. KUnne
> godt taenkte mig at hoee, hvordan KDE3 (og Gnome 3) koerer oven paa
> OSX.

KDE3: af h til - På min 400MHz/448MB G4 langsommere end Mac OS X PB på
den hedengangne 233MHz/96MB G3.

Gnome 2.x (som jeg tror du mener): ikke i fink
Gnome 1.4: ok, med lidt småfejl hist og her.

begge dele er uden Aqua er startet...

Jagwire 10.2: smokin...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 15:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> KDE3: af h til - På min 400MHz/448MB G4 langsommere end Mac OS X PB på
> den hedengangne 233MHz/96MB G3.

Synd. Hvor meget ram er der tilstede? KDE3 er tung, men skulle koere
vaesentligt bedre paa mindre maskiner med Linux. Synes at haev laest
om acceptabele hastigheder paa PII-300, 128 mb ram.

> Jagwire 10.2: smokin...

Hehe.. Fristes snart til at putte det paa min Pismo... Den skal
alligevel have repartitioneret disk og have ny SuSE inden laenge.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 20:59

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 14:33 GMT, Janus wrote:

> Synd. Hvor meget ram er der tilstede?

448MB - dvs absolut tilstrækkligt

> KDE3 er tung, men skulle koere
> vaesentligt bedre paa mindre maskiner med Linux. Synes at haev laest
> om acceptabele hastigheder paa PII-300, 128 mb ram.

Jeg tror at den endnu er oevrordenligt uoptimeret til darwin - mener
ej heller at grafikaccelerationen i X rootless er imponerende

> Hehe.. Fristes snart til at putte det paa min Pismo... Den skal
> alligevel have repartitioneret disk og have ny SuSE inden laenge.

Jeg tror ikke du vil fortryde det. Misekatten klær også ældre maskiner.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 10:23

> [...]

> Darwin, men hvorfor det når vi nu har Aqua? (Gnome er ellers okay, mens
> KDE minder for meget om Windavs efter min mening, men Aqua er da nr. 1 -

For at have flere programmer at vaelge imellem...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-08-02 07:57

> [...]

> X, som den Unixvariant den er. Jeg har bl.a. bestemt mig for, at se om
> jeg ikke kan få "theGimp" til at køre på min tiBook, altså under Darwin.

Been there, done that. Jeg mener den ligger i Fink.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-08-02 09:29

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Been there, done that. Jeg mener den ligger i Fink.

Det gør den, jeg hentede den med deselect, men det kan vist også gøres
med apt-get.

Ting du henter med syntaktsen "fink install <pakkenanvn>" tager
længere tid da de skal kompileres efter nedlastning, mens dseelect og
apt-get ruler de binære pakker på din maskine.

Er der egentlig nogen særlig grund til at hente med Fink istedet i
stedet for dselect eller apt-get (nyere versioner eller lign.)?

Gimp en fin.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-08-02 12:14

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> Er der egentlig nogen særlig grund til at hente med Fink istedet i
> stedet for dselect eller apt-get (nyere versioner eller lign.)?

Dovenskab, og "jeg ved det her virker".

Krakilere kunne formentlig snakke noget om at det var oversat til
netop ens maskine, men det tror jeg ikke holder paa denne platform.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-02 19:13

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote in

> Ting du henter med syntaktsen "fink install <pakkenanvn>" tager
> længere tid da de skal kompileres efter nedlastning, mens dseelect og

Jeg har set, at flere benytter termen "nedlastning" istedet for "download".
Er det sarkastisk ment, eller er det en trend som holder? Jeg tænker mest
mht. oversættelse af programmer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Christiansen V~

Dato : 27-08-02 20:26

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> "download". Er det sarkastisk ment, eller er det en trend som
> holder? Jeg tænker mest mht. oversættelse af programmer.

Jeg anvender det dels som skæmt (ikke sarkastiskt), og så fordi vore
brødre i Sverige bruger "nedlastning" istedet for "download" og
"lænker" i stedet for "links".

En svensker ville i hvert fald forstå det, ikke sikker på det med
danskerne.

--
MVH Jonas <-- snart med sin gamle .sig.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-02 20:57

Jonas Christiansen Voss <jcv@ssh.it-c.dk> wrote in

> [...]
> "lænker" i stedet for "links".
>
> En svensker ville i hvert fald forstå det, ikke sikker på det med

OK. Sjovt nok har jeg altid (eller i det mindste siden Mac OS 8) brugt
engelske systemer og engelske programmer, men efter at OS X er kommet er
jeg blevet mere fan af dansk på computeren. Der er dog ingen grund til at
blive lige så krakilsk som islændingene!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 15:30

> [...]

> "download". Er det sarkastisk ment, eller er det en trend som
> holder? Jeg tænker mest mht. oversættelse af programmer.

Jeg mener faktisk at der i SSLUGs ovresaettelsesgrupper er naaet
enighed om at bruge "nedlastning" i ovresaettelserne af KDE, Gnome
m.m.m.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 21:01

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 14:29 GMT, Janus wrote:

> Jeg mener faktisk at der i SSLUGs ovresaettelsesgrupper er naaet
> enighed om at bruge "nedlastning" i ovresaettelserne af KDE, Gnome
> m.m.m.

Står det ene S ik' osse for "Skåne"?

Jeg er selv en flittig bruger af udtrykket - mest fordi jeg synes det
lyder sjovt og lidt for selvhøjtideligt.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-08-02 21:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Står det ene S ik' osse for "Skåne"?

Jo.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 14:49

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 08:29 GMT, Jonas wrote:

> Det gør den, jeg hentede den med deselect, men det kan vist også gøres
> med apt-get.

basicly the same thing - begge er frontends til dpkg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 15:12

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 08:29 GMT, Jonas wrote:

> Er der egentlig nogen særlig grund til at hente med Fink istedet i
> stedet for dselect eller apt-get (nyere versioner eller lign.)?

nyere versioner (bla direkte fra CVS), større udvalg af pakker og
pakker fra unstable.

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-08-02 20:46

On Sun, 25 Aug 2002 20:09:49 +0200, Jan <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Har du lagt de seneste firmware opdateringer ind? Nu er der lidt mere end
> én G4 model, hvilken er det nøjagtigt du har?

Jeg har en G4/400Mhz (Gigabit), og jeg skulle mene at alle Firmware
opdateringer er rullet på den. Jeg får i hvert fald intet at vide når
jeg adspørger den almægtige software updater.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 26-08-02 18:29

In article <f5cbka.qd4.ln@wintermute.verture.net>, Jonas Voss
(usenet@verture.net) wrote:
> Jeg får i hvert fald intet at vide når
> jeg adspørger den almægtige software updater.

Den har jeg aldrig brugt Er du sikker på den fortæller om firmware?
Seneste hund jeg prøvede (2.0) gav kun problemer lige indtil et klart
øjeblik, hvor jeg installerede den firmware opdatering, som var kendt for
at "ødelægge" ram klodser.

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-08-02 23:24

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Den har jeg aldrig brugt Er du sikker på den fortæller om firmware?

Ikke 100%, men jeg mener jeg installerede sidste nye FirmWare i april
i år, lige inden jeg rullede OS X på. Er der kommet nogen siden?

> Seneste hund jeg prøvede (2.0) gav kun problemer lige indtil et klart
> øjeblik, hvor jeg installerede den firmware opdatering, som var kendt for
> at "ødelægge" ram klodser.

Den mener jeg at jeg har været igennem, har i hvert fald haft gang i
et program der hed DIMM Checker eller lignende for at undersøge
RAM-klodser efter en FW-opdatering.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 27-08-02 18:00

In article <m2ptw5tg2b.fsf@verture.net>, Jonas Voss (usenet@verture.net)
wrote:
> Ikke 100%, men jeg mener jeg installerede sidste nye FirmWare i april
> i år, lige inden jeg rullede OS X på. Er der kommet nogen siden?

Ikke mig bekendt, men følger heller ikke med i det efter OS X blev droppet.
Firmware var min eneste rigtige idé, da YDL altid har opført sig
eksemplarisk hos mig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 14:46

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 22:23 GMT, Jonas wrote:

> Ikke 100%, men jeg mener jeg installerede sidste nye FirmWare i april
> i år, lige inden jeg rullede OS X på. Er der kommet nogen siden?

Nej, jeg mener også at kunne huske at du har nyeste firmware.