Vi skal camperer for første gang........
Fra : Julie Jensen

Dato : 24-08-02 08:59

Hej NG

Vi skal på camping for første gang.
Vi har lånt en autocamper og kører syd på.
Vi vil benytte os af enkelte campingpladser undervejs, mest i
syd-tyskland og frankrig.
Vi har planlagt at vi på et tidspunkt skal ha´ 4-5 overnatninger på
den samme campingplads (pga. en 40 års fødselsdag)

Mine spørgsmål er så:

1: Skal man ha´ et campingpas ??
2: ...og forudsætter det så at vi skal være medlem af en eller anden
klub ??
3: ...og evt. hvilken klub ??
4: ...kan vi ikke købe en form for dags-pas, når vi kommer frem ??
5: ...eller er det for dyrt og besværgeligt ??

Jeg har hørt om camping-checks.
6: Kan vi med fordel benytte sådanne (da vi kun skal ha´ enkelte
overnatninger undervejs samt de omtalte 4-5 overnatninger i træk i
syd-frankrig) ??
7: ...og hvor skaffer man disse ??
8: ...kan ubrugte checks refunderes ??

Vi har modtaget en instruktions-video fra udlejeren af autocamperen.
Her fortælles at vi må gøre ophold i max. 8 timer over alt hvor vi har
lyst.
9: Gælder det alle steder (veje, martkveje, strande, p-pladser i byer
m.fl.) ??
10: ...vi har tænkt os at første nat skal tilbringes på stranden ved
"Blåvands Hug", men det bliver jo et opholdt på over 8 timer...er det
så ikke et problem ??
11: ...findes der nogle gode bøger for os første-gangs campister...en
slag hvem-hvad-hvordan og hvor ??

Venlig hilsen
Julie Jensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 24-08-02 09:31

Julie Jensen wrote:

> Mine spørgsmål er så:

> 1: Skal man ha´ et campingpas ??

Ja.

> 2: ...og forudsætter det så at vi skal være medlem af en eller anden
> klub ??

Ofte.

> 3: ...og evt. hvilken klub ??

Der er flere muligheder. DCU er blandt de dyreste og hvis du i forvejen
er medlem hos FDM er de nok de billigste.

> 4: ...kan vi ikke købe en form for dags-pas, når vi kommer frem ??
> 5: ...eller er det for dyrt og besværgeligt ??

Jeg ville foretrække et rigtigt campingpas - det andet er, som du selv
er inde på, for dyrt.

Det var mange ting - det vil du kunne finde svar på her: Det kommer an
på, hvilket man vælger! Se: http://hansj.dk og
http://www.hanses-campingsider.dk/

> Jeg har hørt om camping-checks.
> 6: Kan vi med fordel benytte sådanne (da vi kun skal ha´ enkelte
> overnatninger undervejs samt de omtalte 4-5 overnatninger i træk i
> syd-frankrig) ??

Ja! Det kommer dog an på hvilke pladser man vil besøge. Se nærmere på
deres hjemmeside.

> 7: ...og hvor skaffer man disse ??

http://www.campingcheque.com/pages_dk/frameset/f_set.htm eller for
eksempel hos DCU på Gl. Kongevej i København.

> 8: ...kan ubrugte checks refunderes ??

Nej, desværre ikke.

> ...at vi må gøre ophold i max. 8 timer over alt hvor vi har
> lyst.
> 9: Gælder det alle steder (veje, martkveje, strande, p-pladser i byer
> m.fl.) ??

Nej - det er de lokale bestemmelser der gælder, præcis som ved
almindelig parkering. vær opmærksom på, at mange steder vil parkering
være OK, men camping forbudt.

> 10: ...vi har tænkt os at første nat skal tilbringes på stranden ved
> "Blåvands Hug", men det bliver jo et opholdt på over 8 timer...er det
> så ikke et problem ??

Kender ikke de lokale bestemmelser.

> 11: ...findes der nogle gode bøger for os første-gangs campister...en
> slag hvem-hvad-hvordan og hvor ??

Der er meget fra menge forskellige - gå på biblioteket, der er
sædvanligvis et stort udvalg.

Ellers er der for eksempel de førnævnte private hjemmesider og
selvfølgelig de forskellige organisationers som de har links til. Og så
selvfølgelig denne gruppe!

God fornøjelse!

Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : Kjeld Holm

Dato : 24-08-02 15:13

klip...

....klip

I Danmark er det IKKE tilladt at campere uden for campingpladserne
overhovedet. - Hverken på strande, rastepladser eller lign.

mvh Kjeld Holm

Fra : Janne Madsen

Dato : 24-08-02 20:47

Kjeld Holm <kjeld@hocom.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d679464$0$87289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> I Danmark er det IKKE tilladt at campere uden for campingpladserne
> overhovedet. - Hverken på strande, rastepladser eller lign.
>
> mvh Kjeld Holm

Korrekt men alligevel et spørgsmål om defination. Det er rigtigt at man ikke
må campere men der er intet ulovligt at holde og at hvile sig i sit køretøj
så i mine øjne så lad være med at campere men nøjes med at hvile jer i de 8
timer eller mere.
Til julie
Der er et par autocamper hjemmesider bl.a. dansk autocamper club tror jeg
den hedder. Find dem nu da i skal afsted i en autocamper der er bl.a. et
indlæg om netop ovenstående emne. Derudover kan i sikkert også få
kvalificerede autocampersvar på resten af jeres spørgsmål.
mvh
lennart

Fra : Julie Jensen

Dato : 25-08-02 17:17

"Kjeld Holm" <kjeld@hocom.dk> wrote in message news:<3d679464$0$87289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> I Danmark er det IKKE tilladt at campere uden for campingpladserne
> overhovedet. - Hverken på strande, rastepladser eller lign.

Hej Kjeld
Jeg har lige selv fundet dette her på DACF-hjemmeside (forside)
(http://www.dacf.dk/)

"Skal du campere, så brug campingpladserne, Quick-Stop eller pladserne
ved landbruget.
Vil du parkere/overnatte andre steder, skal du sikre dig, at dette
ikke er forbudt ved skiltning eller politivedtægt.
Ifølge Trafikministeriet er det ikke forbudt at foretage èn
overnatning i forbindelse med en parkering,
såfremt det ikke ved skiltning eller lokal bestemmelse er forbudt.
Kun hvor aktiviteten får karakter af campering, vil det være i strid
med lovgivningen.

D.A.C.F. definerer parkering således:
"Parkering på camperens hjul, og al aktivitet må kun foregå i
camperen."
Vil du inddrage yderligere P-areal til brug for camperens borde,
stole, markise, støtteben, niveleringskiler m.v. - er det
CAMPERING!!!!

Bestyrelsen.

.......så et eller andet sted kan vi jo hvile os, hvilket faktisk også
var meningen. Vi vil køre i et par timer, da vi først lige har fået
vognen fra udlejeren...vi vil se solen gå ned (det har vores datter
aldrig set ved havet) og her efter hvile os indtil 4-5 tiden om
morgenen, hvor vi så vil rulle ned over den dansk/tyske grænse og
vider syd på. Vi forsøger ikke at unddrage os en campingplads i
danmark...men vil gerne ha´ ovennævnte oplevelse med. Jeg kan godt
forstå hvis der er nogen der er sur over at der camperes på
strandene....men det er altså ikke lige det vi vil.

MVH
Julie

Fra : PHK

Dato : 26-08-02 10:34

"Kjeld Holm" <kjeld@hocom.dk> skrev i en meddelelse
> klip...

> ...klip
>
> I Danmark er det IKKE tilladt at campere uden for campingpladserne
> overhovedet. - Hverken på strande, rastepladser eller lign.

Og i Blåvand Kommune er det specielt annonceret på vejtavler, såhh det.

--
_
|_|

Fra : Henrik Høgh

Dato : 27-08-02 08:04

--

Jeg har engang sakset følgende fra et referat fra folketinget:

Svend Erik Hovmand (V):

opsættes som underskilt på rastepladser, havnearealer m.v., skal fortolkes,
og gælder denne tekst kun for campingvogne og telte, eller gælder den også
for autocampere, der befinder sig natten over på et sted, hvor dette skilt
er opsat?«

Svar (6/9 01)
Trafikministeren (Jacob Buksti):
Skiltet med teksten »camping forbudt« opsættes for at understrege, at
rastepladsen ikke kan benyttes til campingophold, men alene til ophold i
overensstemmelse med rastepladsens formål: at sikre at trafikanter kan få et
hvil før fortsat kørsel, herunder eventuel overnatning, når dette er
påkrævet af trafiksikkerhedsmæssige årsager, jf. mit svar på spørgsmål S
3489.
Jeg kan endvidere oplyse, at skiltet »camping forbudt« retter sig mod
aktiviteten og ikke, hvilket transportmiddel der anvendes

Venlig hilsen

Henrik Høgh

Fra : PHK

Dato : 27-08-02 08:47

"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har engang sakset følgende fra et referat fra folketinget:

Og :) ?

Det blev netop i spørgsmålet gjort opmærksom på, at de ville campere på
Vejers Strand (Blåvand Strand har mig bekendt ikke offentlig adgang for
biler).

Og det er ikke tilladt.

--
_
|_|

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-08-02 08:58

PHK wrote:

> Og :) ?

Doh...

> Det blev netop i spørgsmålet gjort opmærksom på, at de ville campere på
> Vejers Strand (Blåvand Strand har mig bekendt ikke offentlig adgang for
> biler).

Det drejer sig i bund og grund om definitionen af "campere".

Ministerens svar er untagelsesvis dejlig utvetydigt, så længe
autocamperen, campingvognen eller bare vogntoget er parkeret, vel og
mærke i overensstemmelse med de lokale bestemmelser, så er der ikke
noget i vejen for at du tager dig det nødvendige hvil (sover den tid som
er nødvendig). At man strækker ben eller går en tur, vil i den
forbindelse ikke betyde noget.

Det er først hvis du begynder at sidde udenfor i campingstole, slå
markiser ud og lignende, at det defineres som "camping", i følge
ministerens udtalelser.

Og den korte oversættelse: Du må overnatte i autocamperen/campingvognen,
for så vidt parkeringsbestemmelserne overholdes.

> Og det er ikke tilladt.

Den må så høre ind under overtrædelse af lokale bestemmelser.

Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : PHK

Dato : 27-08-02 12:55

"Carsten Stage" <stage@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> PHK wrote:

> Det er først hvis du begynder at sidde udenfor i campingstole, slå
> markiser ud og lignende, at det defineres som "camping", i følge
> ministerens udtalelser.

Tjah - sådan har det været hele tiden.

Ikke noget med at trække en stol ud for at lege med sin ... GPS :)

--
_
|_|

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 29-08-02 04:42

"Julie Jensen" <julie_1999_j@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG

Du kan ikke komme ned på til stranden med bil ved Blåvandshuk, kun til P-
pladsen ved Fyret.

Du må gerne tilbringe dagen ved strandene med autocamper eller campingvogn,
ved Vesterhavet, du kan også roligt tage et par stole ud og sidde på, det
gør alle, men ved samtlige nedkørsler til strandene står der skilte med
overnatning forbudt, og jeg har set tyskere bleve vækket og vist væk af en
betjent på en sen aftentur.
Der er campingpladser både ved Vejrs og Børsmose, begge pladser ligger helt
ud til første klitrække ved havet, og du kan på denne tid af året sikkert få
en plads helt op til første klitrække, så skal du bare op på toppen af
klitten og du har, hvis vejret arter sig, den skønneste plads for en
solnedgang over Vesterhavet.

God ferie

Venlig hilsen

Bente Jørgensen.