Polygami
Fra : lowlife

Dato : 24-08-02 00:12

Hej!

Har i et stykke tid tænkt på hvordan det ville være at leve polygamt,
dvs. være gift med/bo sammen med flere partnere samtidigt gennem ens
liv.

Hvad synes I derude om denne tanke? Er der muligvis allerede nogen som
mere eller mindre "officielt" bor sammen på denne måde? Er det i det
hele taget muligt sådan rent mentalt at leve polygamt i vor kultur?

Mit spørgsmål falder af gode grunde nok udenfor de flestes
erfaringsgrundlag, så I er naturligvis velkomne til at give nogle mere
"teoretiske" holdninger til mit spørgsmål.

Med venlige hilsener,

P.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-08-02 12:29

[lowlife | 23 Aug 2002 16:12:17 -0700]

>Har i et stykke tid tænkt på hvordan det ville være at leve polygamt,
>dvs. være gift med/bo sammen med flere partnere samtidigt gennem ens
>liv.

Jeps, og for mig ville det ikke fungere.

Jeg har før været forelsket i flere fyre samtidigt, og følet at det
burde kunne fungere med os alle 3 i et forhold.

Men som jeg ser det er der himmelvid forskel på at være forelsket og så
at elske en person af hele sit hjerte - det gør jeg nemlig med ham
(Nicolai) jeg har været forlovet med i over 9 år.

Og... til min overraskelse har jeg faktisk ikke lyst til at elske andre
end ham :)

Så - set fra min synespunkt, kræver det enten at man er helt anderledes
end mig, eller ikke har fundet den eneste enen, blot nogle man "kun" er
forelsket i

René
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Lars Fischer

Dato : 25-08-02 22:40

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net>

> Så - set fra min synespunkt, kræver det enten at man er helt anderledes
> end mig, eller ikke har fundet den eneste enen, blot nogle man "kun" er
> forelsket i

Det har ikke noget at gøre med ikke at ha' fumdet en partner for livet. Det har jeg
helt bestemt, men det er jeg (og min partner) ikke blevet det mindste monogam af.

Man kan få en vældig lang diskussion ud af, om poly er noget man vælger, eller om
det er noget man *er* (lissom seksuel orientering). Jeg har været i mange af denslags
diskussioner, men jeg er med skam at melde ikke blevet så meget klogere. Jeg ved
dog, at monogami altid har virket meningsløst for mig. At have flere partnere, det være
sig i åbne forhold eller i forhold med flere primær partnere, er for mig det naturligste i
verden. Så, ja - jeg er nok bare helt anderledes end dig

/Lars

Fra : Sott

Dato : 26-08-02 10:34

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lars og I andre :0)

> At have flere partnere, det være
> sig i åbne forhold eller i forhold med flere primær partnere, er for mig
det naturligste i
> verden.

Jeg synes, at jeg fornemmer i de forskellige indlæg fra diverse
mænd omkring dette emne, at det ligger som præmis, at der
er tale om flere kvinder og én mand - hvis det er korrekt, så
vil jeg gerne spørge ind til følgende:

Dækker jeres positive tilgang til polygami også flere mænd
(inkl. jer selv) og én kvinde?

Hvis ikke, hvorfor?

Hvilke følelser dukker der op i jer ved dette spørgsmål?

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Mic

Dato : 26-08-02 10:55

> [...]
> vil jeg gerne spørge ind til følgende:
>
> Dækker jeres positive tilgang til polygami også flere mænd

Nej. Ikke for mit vedkommende.

> Hvis ikke, hvorfor?

Fordi jeg gerne deler min kæreste med en anden fyr EN GANG imellem, men
sgutte på fast basis. Og jeg ville nok heller ikke gide at have TO krager at
skulle trækkes med i det daglige, så jeg vil nok holde mig til blot at lave
en trekant når muligheden ellers byder sig, og så bolle udenom når jeg har
lyst.

> Hvilke følelser dukker der op i jer ved dette spørgsmål?

Ingen nævneværdige.

Mic

Fra : Sott

Dato : 26-08-02 11:00

"Mic" <mico@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mic :0)

> Nej. Ikke for mit vedkommende.

Du har da vist heller ingen positiv tilgang til polygami, vel?

> [...]
lave
> en trekant når muligheden ellers byder sig, og så bolle udenom når jeg

Puha - jeg finder din moral anløben (forudsat at det der
bolleri udenoms er uden partnerens vidende og godkendelse).

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Mic

Dato : 26-08-02 13:59

> Du har da vist heller ingen positiv tilgang til polygami, vel?

Njøeh. Den er vist nærmest neutral.

> Puha - jeg finder din moral anløben (forudsat at det der
> bolleri udenoms er uden partnerens vidende og godkendelse).

Anløben moral forudsætter tilstedeværelsen af en sådan. Jeg mener ikke at
være i besiddelse af en...

Mic

Fra : Lars Fischer

Dato : 26-08-02 12:41

"Sott" <sott_s@hotmail.com>

> Jeg synes, at jeg fornemmer i de forskellige indlæg fra diverse
> mænd omkring dette emne, at det ligger som præmis, at der
> er tale om flere kvinder og én mand

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så bruger jeg ikke ordet polygami om den slags forhold jeg
har, fordi ordet for indikerer forhold der ikke er ligeværdige. Så, nej - den præmis har jeg ikke.

Hvis jeg tænker på de familier med mere end to voksne jeg kender, så er to mænd og én kvinde
faktisk den mest udbredte form. Mere præcist et såkaldt "V", dvs. et forhold hvor den ene part
har et kærligheds/seksuelt forhold til de to andre, som ikke har et forhold til hinanden. Hvorfor
ved jeg ikke, men jeg ved jeg ikke er den eneste der har gjort den erfaring. Der findes naturligvis
osse med tre voksne som alle har et seksuelt forhold til hinanden, men de er ikke så udbredte -
de kræver jo at to af partnerne er biseksuelle, og der er i min erfaring ikke noget specielt sammenfald
mellem biseksualitet og poly.

> Dækker jeres positive tilgang til polygami også flere mænd
> (inkl. jer selv) og én kvinde?

Ja. I mit eget forhold er min primære partner langt mere aktiv, om man så må sige, end jeg er.
I de 15+ år vi har været sammen har hun haft flere partnere ved siden af mig, og hun har haft
længere og mere stabile forhold til sekundære partnere end jeg har. Hvis vi engang ender med at
danne en familie med tre voksne, så er langt det mest sansynlige scenarie at der bliver et "V" med
én kvinde og to mænd.

> Hvilke følelser dukker der op i jer ved dette spørgsmål?

Hmm. Det der indikerer lidt, at du faktisk ikke er reelt interesseret i mine svar, men mere er i
marken for at jorde mig fordi jeg kom til at true det hellige almindelige monogame parforhold.
Hvis det er dit ærinde, så vid at jeg har været der før og at køen er lang.

Hvis du faktisk er interreseret i at vide mere, så tag et kig på http://www.polyamory.org/,
hjemmesiden for alt.polyamory. Specielt FAQen (http://www.faqs.org/faqs/polyamory/faq/) er
meget god at få forstand af.

/Lars

Fra : Sott

Dato : 26-08-02 13:49

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lars.

> Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så bruger jeg ikke ordet polygami om
den slags forhold jeg
> har, fordi ordet for indikerer forhold der ikke er ligeværdige. Så,
nej - den præmis har jeg ikke.

Det er vist rigtigt, jeg synes også jeg husker, at du har
været meget forklarende tidligere (en del tid tilbage).

Nu ville jeg bare gerne høre fra flere end dig, og lagde
det derfor mere generelt op, jeg ved godt, at jeg
brugte dit indlæg som udgangspunkt, men det var nu
blot fordi jeg syntes det faldt lige for.

> Hvis jeg tænker på de familier med mere end to voksne jeg kender, så er
to mænd og én kvinde
> faktisk den mest udbredte form.

Okay - det havde/har jeg så slet ikke indtryk af, så
er det da godt, at du kan øse af dine erfaringer på
området - gælder dette også i DK?
(Du bor vist i USA, ikk').

> [...]
er ikke så udbredte -
> de kræver jo at to af partnerne er biseksuelle, og der er i min erfaring

Det lyder meget logisk, at det oftere forekommer som
du beskriver det, da det ikke lige altid er nemt at finde
to partnere der er biseksuelle.

Kunne denne måde at leve sammen på ikke ofte ud-
vikle sig til en kompetetiv relation mellem de to som
reelt kun er i forhold til den ene, men lever med hinan-
den, så kun den ene i "V" forholdet har to partnere?

> Hvis vi engang ender med at
> danne en familie med tre voksne, så er langt det mest sansynlige scenarie
at der bliver et "V" med
> én kvinde og to mænd.

Hvordan ville du have det med at leve sammen med
en anden mand, som også er partner til din primære
partner?
(Altså reelt at dele sin partner full time med en anden
mand, måske endda uden selv at have andre partnere
- her tager jeg _ikke_ udgangspunkt i dit forhold, men
den slags polygame forhold jeg syntes blev bragt på
banen).

(Det var til dette jeg spurgte ind, da jeg spurgte om
følelserne vedr. dette spørgsmål)

> [...]
monogame parforhold.
> Hvis det er dit ærinde, så vid at jeg har været der før og at køen er

1. jeg var og er interesseret i alle svar.
2. jeg har ingen interesse i at jorde nogen som helst, og da
slet ikke mennesker som er mig fremmede.
3. det var derfor ikke mit ærinde.
3. jeg opfatter ikke det almindelige monogame parforhold
som helligt.
4. jeg opfattede ingen af dine udtalelser som en trussel mod
noget som helst.

Ovenstående udsagn om mig og min tilgang til emnet
finder jeg er negative og uberettigede, ligesom jeg
synes de meget hurtigt drejer debatten i en negativ
og uvedkommende retning.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Lars Fischer

Dato : 26-08-02 21:38

"Sott" <sott_s@hotmail.com>

> Det er vist rigtigt, jeg synes også jeg husker, at du har
> været meget forklarende tidligere (en del tid tilbage).

+ i et andet indlæg i denne tråd, men nok om det.

> Nu ville jeg bare gerne høre fra flere end dig, og lagde
> det derfor mere generelt op, jeg ved godt, at jeg
> brugte dit indlæg som udgangspunkt, men det var nu
> blot fordi jeg syntes det faldt lige for.

OK

> Okay - det havde/har jeg så slet ikke indtryk af, så
> er det da godt, at du kan øse af dine erfaringer på
> området - gælder dette også i DK?
> (Du bor vist i USA, ikk').

Næh - jeg bor skam på Østerbro. Men, rigtigt, det fleste af de
poly familier jeg kender er i Nordamerika (ganske mange i Canada
af een eller anden grund). Men der findes bestemt osse denslags forhold
i DK.

> Det lyder meget logisk, at det oftere forekommer som
> du beskriver det, da det ikke lige altid er nemt at finde
> to partnere der er biseksuelle.

Præcis. Men hvorfor der er flere V'er med to mænd og een
kvinde end V'er med to kvinder og een mand kan jeg ikke
gennemskue. Een forklaring er, at det giver mændene mere
plads til at trække sig tilbage for sig selv (hobbyrummet, PC'en,
whatever), og at det har mænd generelt mere brug for en kvinder.

En anden forklaring kan være, at kvinder generelt ofte er i bedre kontakt
med sig selv og derfor er bedre til at erkend og realisere den slags ønsker,
som strider mod de sociale normer. Den forklaring tror jeg nok mere
på.

> Kunne denne måde at leve sammen på ikke ofte ud-
> vikle sig til en kompetetiv relation mellem de to som
> reelt kun er i forhold til den ene, men lever med hinan-
> den, så kun den ene i "V" forholdet har to partnere?

Joh, det kunne det vel. Jeg har nu lidt svært ved at se hvad det
lige er man skal konkurrere om. Et forhold, det være sig med to,
tre eller fire voksne, handler vel i bund og grund om 1) kærlighed
2) at komplementere hinande. Et parforhold er i mine øjne først rigtig
stærkt, når man hver især bringer noget forskelligt til bordet og man
respekterer og glædes ved forskelligheden og udnytter at man
komplimentere hianden. Det samme gælder et V, en quad, eller hvad
man nu vil.

Sagt på en anden måde: hvis man er af den slags der tænker på ejerskab
og konkurrence i sit kærlighedsliv, så tror jeg ikke det går med et poly
forhold.

> Hvordan ville du have det med at leve sammen med
> en anden mand, som også er partner til din primære
> partner?

Fint - forudsat at den anden mand er een jeg holdningsmæssigt, socialt,
whatever kan leve i tæt familieskab med. Det skal være den rigtige partner,
men er det det, så er der ikke noget inde i mig der blokerer for det.

> (Altså reelt at dele sin partner full time med en anden
> mand, måske endda uden selv at have andre partnere

Som familiestruktur vil jeg have det fint med det. Jeg har ikke enorme behov
for tid til nærhed og ømhed, og mit jalousi-gen er meget lidt udviklet Jeg
tror faktisk det ville passe rigtig godt til mig. Det ville derimod ikke passe
særlig godt til mig at være i centrum for et V-forhold. Puh. Så meget opmærksomhed
kan jeg slet ikke give. Det er derfor jeg siger, at hvis mit nuværende primærforhold
engang bliver til et V, så bliver det med to mænd og een kvinde.

> - her tager jeg _ikke_ udgangspunkt i dit forhold, men
> den slags polygame forhold jeg syntes blev bragt på
> banen).

Forstået.

Jeg personligt ville ha' det skidt med enhver form for lukket forhold. Jeg bryder
mig ikke spor om tanken om at skulle love ikke at finde andre partnere uden for
det primære forhold. Det er ikke fordi jeg vælter mig i andre partnere - langtfra -
det er selve ideen om af lave den afgrænsning der er mig imod.

> [...]

> finder jeg er negative og uberettigede, ligesom jeg
> synes de meget hurtigt drejer debatten i en negativ

Beklager. Jeg var nok lidt vel defensiv. Der skal ikke så meget til at blive skudt
på når man afviger fra normerne, og så bliver man nemt lidt paranoid.

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-02 12:14

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> wrote in message

[klip]

Har du børn?

--
-Jens B.

Fra : Lars Fischer

Dato : 27-08-02 19:26

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com>

> Har du børn?

Ja.

/Lars

Fra : Sott

Dato : 27-08-02 21:35

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Lars :0)

> + i et andet indlæg i denne tråd, men nok om det.

Jeg har ikke så megen tid (for tiden), så det kan være
svært rigtigt at fordybe sig i dss og "være helt med".

> [...]
> poly familier jeg kender er i Nordamerika (ganske mange i Canada
> af een eller anden grund). Men der findes bestemt osse denslags forhold

Måske forveksler jeg dig med en anden
Sorry.

> [...]
> plads til at trække sig tilbage for sig selv (hobbyrummet, PC'en,
> whatever), og at det har mænd generelt mere brug for en kvinder.

Lyder som en ok forklaring.

> [...]
ønsker,
> som strider mod de sociale normer. Den forklaring tror jeg nok mere

Jeg er også helt med i tankerne her.

> [...]
>
> Sagt på en anden måde: hvis man er af den slags der tænker på ejerskab
> og konkurrence i sit kærlighedsliv, så tror jeg ikke det går med et poly

Det er nok fordi jeg kom til at sammenligne det med børn
(som jeg jo har ret tæt inde på livet). Og de "konkurrerer"
nu engang om min opmærksomhed og tid hele tiden, og
det er ret anstrengende og kan være voldsomt irriterende
*S*.

Jeg tænkte ikke i ejerskab - eller konkurrence om sex.
Ejerskab er vel ikke opportunt i et polygamt forhold,
der har man vel valgt det at "eje" hinanden fra.

> [...]
partner,
> men er det det, så er der ikke noget inde i mig der blokerer for det.

Jeg tror, jeg ville synes det var svært. Hvad så hvis jeg
var nede i en bølgedal og havde brug for at ligge tæt
i arm og være helt nær - og det havde den anden kvinde
også - og det altså var et V forhold. Hmmm.... så ville
en af os vel ligge og føle os alene, mens manden var hos
den anden osv. Men det handler nok dybest set om, at
jeg ikke selv føler lyst til sex og samvær med andre end
min partner - gjorde jeg det ville jeg vel bare dreje det
behov over på "en/den anden", og ikke på min primær
partner - håber jeg forklarer mig godt nok, jeg er lidt
træt nu *S*.

> Som familiestruktur vil jeg have det fint med det. Jeg har ikke enorme
behov
> for tid til nærhed og ømhed, og mit jalousi-gen er meget lidt udviklet

Mon kvinder har mere brug for tid til nærhed og ømhed,
og derfor befinder sig bedre i et V forhold med to mænd,
end i et forhold med to kvinder?
Bare endnu en tanke i en række af mange.

> [...]
primærforhold
> engang bliver til et V, så bliver det med to mænd og een kvinde.

Okay.

> [...]
langtfra -
> det er selve ideen om af lave den afgrænsning der er mig imod.

Handler det åbne forhold så om at du kan bevare din
frihed til andre, ved også at give hende hendes? Eller ville
det også være helt fint med hendes frihed, hvis du f.eks.
ikke kunne bruge din?

> Beklager. Jeg var nok lidt vel defensiv. Der skal ikke så meget til at
blive skudt
> på når man afviger fra normerne, og så bliver man nemt lidt paranoid.

Det er bare helt ok - jeg synes bare, at det hurtigt bliver
"trist", når man møder hinanden på den måde i en debat.

Jeg har det med at være vanvittigt nysgerrig, især når der
er noget jeg umiddelbart ikke føler jeg kan "sætte mig ind
i" - og jeg er monogam (det forsøg jeg havde med et åbnet
forhold, det kuldsejlede i hvert fald med 110 i timen - efter
jeg havde prøvet det af, ikke ham. Jeg kunne slet ikke lade
ham røre mig mere, følte at jeg ikke var "hans" mere, at han
ikke havde "villet" mig rigtigt, når han gerne ville "låne" mig
ud osv. - så som du kan læse, så vil jeg gerne være "hans"
kvinde (ejes om man vil kalde det det)).

Når jeg er vildt nysgerrig og spørger og spørger, så
bliver det indimellem forstået som om jeg bare spørger
for at spørge (eller andre mindre positive ting), men det
er mest for at prøve at tænke i nye baner, og opnå en
større forståelse. Nogle gange kræver det bare for mig,
at jeg vender tingene mange gange *S*.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-08-02 22:13

I news:3d69f646$0$27670$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk skrev "Sott"
<sott_s@hotmail.com>;

> [...]
> mænd omkring dette emne, at det ligger som præmis, at der
> er tale om flere kvinder og én mand - hvis det er korrekt, så

For mit vedkommende er det ganske korrekt, men det har også, som jeg
forhåbentligt har beskrevet, en speciel baggrund.

> Dækker jeres positive tilgang til polygami også flere mænd
> (inkl. jer selv) og én kvinde?

Det gør det så absolut, og hvis det var i den retning min kærestes lyster
drejede, så kunne jeg da også godt forestille mig det.
Med det sædvanlige forbehold, som jeg jo også gjorde gældende hvis det var
en pige der skulle ind i vores liv, at én ting er når man snakker om det,
noget andet er om man ville kunne leve med det irl.

> Hvilke følelser dukker der op i jer ved dette spørgsmål?

Ikke nogen specielle

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 25-08-02 13:52

I news:21800168.0208231512.5704a6b6@posting.google.com skrev
danishpastrydk@yahoo.dk (lowlife);

> Hvad synes I derude om denne tanke? Er der muligvis allerede nogen som
> mere eller mindre "officielt" bor sammen på denne måde? Er det i det
> hele taget muligt sådan rent mentalt at leve polygamt i vor kultur?

Om der er nogle der i vores samfund lever polygamt tør jeg ikke sige, men
det er vel ikke umuligt. Det eneste jeg kommer i tanke om, er at en eller
anden rocker-gut vist levede sammen med 2 søstre på et tidspunkt - og vist
havde børn med dem begge, eller....?
Selv kunne jeg egentlig godt forestille mig at leve i et polygamt forhold,
men det ville så være under lidt specielle forhold.
Sagen er nemlig den, at jeg har en kæreste der er biseksuel - Faktisk er
hun nok mere til kvinder end til mænd (undtaget mig altså . Hvis hun
fandt en anden kvinde hun blev meget glad for, måske ligefrem mere eller
mindre forelsket i, så kunne jeg godt forestille mig at den kvinde, hvis
hun ellers ville kunne leve sådan, flyttede ind hos os.
Men én ting er tanken og snakken om det, noget helt andet er hvordan det
ville spænde af i praksis - I praksis er det jo ikke sikkert, jeg ville
kunne dele min kæreste med en anden, i et fast forhold.

Mvh. Jan

Fra : Mic

Dato : 25-08-02 15:34

> [...]
> anden rocker-gut vist levede sammen med 2 søstre på et tidspunkt - og vist

Ja, det havde han. Og det endte i øvrigt med at de dræbte ham i fællesskab,
fordi han behandlede dem som lort, så hvad man kan udlede deraf ved jeg
ikke....

> [...]
> ville spænde af i praksis - I praksis er det jo ikke sikkert, jeg ville
> kunne dele min kæreste med en anden, i et fast forhold.

I TEORIEN lyder det jo fint: Har den ENE hovedpine/mens/*.* kravler man jo
bare ind til den anden. Men når man så tænker på dobbelt så megen brok,
endnu mindre tid på badeværelset, og hvad ved jeg, tror jeg sgu jeg trækker
mig. Så hellere tesen om at et parforhold nok er godt, men et par forhold
altså en tand bedre.....

Mic

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-02 15:59

Mic <mico@mandezonen.dk> wrote:
> I TEORIEN lyder det jo fint: Har den ENE hovedpine/mens/*.* kravler
> man jo bare ind til den anden.

hvad du glemmer at proppe i beregningen her er at kvinder der bor sammen og
går sammen til dagligt oftest får deres menses samtidig.... dvs at for langt
de flestes tilfælde vil der under alle omstændigheder være lukket land den
ene uge om måneden ( medmindre kvinderne og manden naturligvis er ligeglade
med om det er sex med farver)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Mic

Dato : 25-08-02 16:10

> hvad du glemmer at proppe i beregningen her er at kvinder der bor sammen
og
> går sammen til dagligt oftest får deres menses samtidig....

A hvad??? Har jeg sgu aldrig hørt om før????

Mic

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-02 16:28

> A hvad??? Har jeg sgu aldrig hørt om før????

selvom du ikke har hørt om det, er det ikke desto mindre sandt.... (
forudsat naturligvis at kvinderne ikke bruger p-piller)
det har noget med feromoner at gøre....

da jeg gik på efterskole og igennem 2½ år boede sammen med ikke mindre end 6
forskellige piger, endte det altid med at vores cyklus inden for kort tid
indrettede sig efter hinanden....
det samme skete med min mor og mig da jeg boede hjemme*G*

--

Fra : Mic

Dato : 25-08-02 16:58

> selvom du ikke har hørt om det, er det ikke desto mindre sandt.... (
> forudsat naturligvis at kvinderne ikke bruger p-piller)
> det har noget med feromoner at gøre....

Og det har du hvorfra???

> [...]
> indrettede sig efter hinanden....
> det samme skete med min mor og mig da jeg boede hjemme*G*

Lyder eddermame søgt. Sådan noget er sgu da biologisk bestemt, og kan mig
bekendt kun reguleres ad kemisk vej. Andre der kan be-eller afkræfte? Ikke
at jeg tvivler på at du har oplevet det, men det KUNNE være
særtilfælde.......

Mic

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-02 17:21

> Og det har du hvorfra???

det fandt du så ud af*G* kan jeg se

> [...]
> mig bekendt kun reguleres ad kemisk vej. Andre der kan be-eller
> afkræfte? Ikke at jeg tvivler på at du har oplevet det, men det KUNNE

hvis du bemærker så _ER_ det også reguleret af "kemisk" vej... bare naturens
egen kemi*G*
men helt ærligt... 7 forskellige "særtilfælde"... så naiv er du vel heller
ikke*G*

jeg undres til stadighed over hvor lidt visse mænd egentlig ved om kvinder

--

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-08-02 18:47

Hej Sabina

> jeg undres til stadighed over hvor lidt visse mænd egentlig ved om
> kvinder

Hallo, jeg vidste det udmærket, jeg nåede bare ikke at svare. Det er i
øvrigt ganske almindeligt på arbejdspladser med kun kvinder, at de
menstruerer samtidig. De behøver ikke bo sammen.

Man kan så gisne om hvilken fordel naturen har haft i baghånden med den
indretning. Mit bud er, at det i en jæger/samler-kultur er ret smart at
kvinderne menstruerer samtidig, så kan mændene indrette sig sådan, at de er
på jagt i den periode.

Hehe. Man kan næsten se det for sig. En mand kommer over til sin buddy og
siger "hør du, min kvinde er i et ondt lune, det er ved at være den tid
igen, lad os fise ud og jage ved morgengry"

"Ja, og vi starter tidligt!"

Mark
Har du en mening om sex og samliv? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Mic

Dato : 25-08-02 19:48

Brokkerøv. Du skulle bare kende halvdelen af VORES hemmeligheder...

> Hallo, jeg vidste det udmærket, jeg nåede bare ikke at svare. Det er i
> øvrigt ganske almindeligt på arbejdspladser med kun kvinder, at de
> menstruerer samtidig. De behøver ikke bo sammen.

Dygtigt, Kloge-Åge. Gå ind og hyg dig med dit leksikon.....

> [...]
> indretning. Mit bud er, at det i en jæger/samler-kultur er ret smart at
> kvinderne menstruerer samtidig, så kan mændene indrette sig sådan, at de

Lyder ikke helt dumt, faktisk....

> [...]
> siger "hør du, min kvinde er i et ondt lune, det er ved at være den tid
> igen, lad os fise ud og jage ved morgengry"

Nope. "Nej. Vi går NU!!!"

Mic

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-02 20:19

> Brokkerøv. Du skulle bare kende halvdelen af VORES hemmeligheder...

mænd... i har sku ingen hemmeligheder*G*
for mig at se er der stor lighed med mænd og gennemsigtige plastikposer*G*
i prøver ihærdigt på at holde alt inde men vi kan alligevel se lige igennem
jer..... )

--

Fra : Mic

Dato : 25-08-02 20:22

> [...]
> for mig at se er der stor lighed med mænd og gennemsigtige plastikposer*G*
> i prøver ihærdigt på at holde alt inde men vi kan alligevel se lige

Women. Can't live WITH them. Pass the beernuts.............

Mic

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-02 20:15

Mark Thomas Gazel <mark@fjerndettegazel.dk> wrote:
> [...]
> øvrigt ganske almindeligt på arbejdspladser med kun kvinder, at de
> menstruerer samtidig. De behøver ikke bo sammen.

jeg sagde jo _visse_ ikk*G*
nogle mænd har skam helt tjek over hvad der sker i kvinders kroppe fra tid
til anden*G*

> [...]
> den indretning. Mit bud er, at det i en jæger/samler-kultur er ret
> smart at kvinderne menstruerer samtidig, så kan mændene indrette sig

lyder plausibelt nok... dengang var polygami sikkert også udbredt*G*

> [...]
> buddy og siger "hør du, min kvinde er i et ondt lune, det er ved at
> være den tid igen, lad os fise ud og jage ved morgengry"

og kvinderne, når de bliver trætte af mandehørn "helt ærligt tøser, skal vi
ike alle bare være skide sure i morgen, så skrider de fjolser sikkert på
jagt som de plejer.... de har alligevel ikke tjek over hvor tit vi
bløder"*G*

--

Fra : Sott

Dato : 25-08-02 17:54

"Mic" <mico@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mic :0)

> [...]
Ikke
> at jeg tvivler på at du har oplevet det, men det KUNNE være

Det passer skam.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Elros

Dato : 25-08-02 19:26

Mic wrote:

> [...]
> bekendt kun reguleres ad kemisk vej. Andre der kan be-eller afkræfte? Ikke
> at jeg tvivler på at du har oplevet det, men det KUNNE være

Jo, den er god nok... og Sabine mente også at det havde noget med
feromoner at gøre... De er faktisk også bilogiske/kemiske. :)
Iøvrigt kan der også udløses hormoner i kroppen som følgevirkning af
psykisk påvirkning.(seksuel ophidselse er jo et eksempel). Så det er jo
ikke udelukket at psyken spiller ind.

Fra : RJ

Dato : 25-08-02 23:31

Sabrina har altså helt ret - at mænd ikke ved det må være uvidenhed - det er
helt biologisk - noget ur historisk noget - ligesom at starter en med at
gabe så fortsætter resten

Stop lige op, ikk'?

Sådan er det altså bare..

Hilsen
Rikke

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 26-08-02 08:02

"Mic" <mico@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Og det har du hvorfra???

Det er gammel visdom kvinder imellem.

> [...]
afkræfte? Ikke
> at jeg tvivler på at du har oplevet det, men det KUNNE være

Næh, jeg og mange andre har oplevet det sammen, for manges
vedkommende kan det endda rette sig ind på en "arbejdsplads" hvor
man er meget tæt op ad hinanden.
Det fungerer sådan, at den " stærkeste" styrer - og det er ikke
psykisk eller fysisk stærkest, men den med de stærkeste hormoner
( Som oftest også er stærkest på EN af de to andre området). Jeg
har oplevet at samme kvinde, har styret på flere forskellige
områder efter hinanden.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Puk

Dato : 26-08-02 16:52

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Det fungerer sådan, at den " stærkeste" styrer - og det er ikke
> psykisk eller fysisk stærkest, men den med de stærkeste
hormoner
> ( Som oftest også er stærkest på EN af de to andre området).

Gør det det?
Jeg lod mig faktisk engang fortælle, at når kvinders mens retter
sig ind efter hinanden (hvilket også jeg har prøvet) så gør de
det efter den af kvinderne, som hidtil har haft sin mens tættest
på fuld måne. Ja jeg ved godt det lyder lidt ude i hampen, men
jeg fik faktisk engang en lang forklaring, hvor tidevandet
faktisk blev brugt som parallel eksempel.
Jeg må så indrømme, at jeg aldrig rigtig har holdt styr på det
her med månefaserne, så jeg selv har kunnet tjekke efter (jeg
nøjes bare med at konstatere at det er fuldmåne, når jeg opdager
det).
Er der nogen som har hørt noget lignende og i så fald måske endda
kan huske forklaringen?

Mange hilsner
Puk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 26-08-02 20:10

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en
meddelelse news:t5sa9.21747$ww6.2227502@news010.worldonline.dk...
> "J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> hormoner
>
> Gør det det?

Ja.

> [...]
> jeg fik faktisk engang en lang forklaring, hvor tidevandet
> faktisk blev brugt som parallel eksempel.

Nogle kvinder svinger komplet sammen med fuldmånen, og selv efter
barnefødsler retter mens sig ind igen kort tid efter.

> [...]
> her med månefaserne, så jeg selv har kunnet tjekke efter (jeg
> nøjes bare med at konstatere at det er fuldmåne, når jeg opdager

Jeg svinger ikke i takt med fuldmånen - jeg har endda mere end de
gængse 28 dage imellem ( 33-35 dage førhen) men jeg oplevede noget
pussigt engang jeg arbejdede tæt sammen med andre kvinder, hvor
jeg stod fast ved siden af EN bestemt som jeg kom rigtigt god ud
af det. Hendes mens var med kortere interval, og alligevel
indrettede vi " os efter hinanden" sådan at hun begyndte at få
lidt længere og jeg lidt kortere - DET grinede vi meget over. Men
vi var generelt også meget lige på alle områder af livet.

> Er der nogen som har hørt noget lignende og i så fald måske
endda
> kan huske forklaringen?

Ved du, at når du " svinger med månen" så er du også meget
følelses " afhængig", ja dårligt udtryk, men jeg ved ikke hvordan
jeg ellers skal forklare det - du kunne have gavn af naturritualer
som visse Wiccaer dyrker........Månen svinger med tidevandet (
vand = følelser) og månen står for det hemmelige det okkulte, Det
ubevidste af det kvindelige ( ifølge Tarotten)

Kærlige hilsner
J¤mfruen) ~der kan henvise til
wiccadyrkere

Fra : Trine A.

Dato : 26-08-02 17:46

Hej Mic

Jeg kan kun tilslutte mig Sabina´s konklusion på den kvindelige cyklus.....

Jeg har lige boet hjemme hos min moar i ½ år...der skete nøjagtig det Sabina
beskriver....plusli havde vi menses samtidig...for ikke at glemme var PMS
samtidig *gg*

Knus
T.

Fra : John Sahl

Dato : 26-08-02 17:59

Trine A. <ta@kirstein.dk> wrote:
Hey Trine og velkommen til gruppen, håber du falder godt til

> Jeg kan kun tilslutte mig Sabina´s konklusion på den kvindelige
> cyklus.....

Hun er også en klog kvinde der ved alt om PMS

> Jeg har lige boet hjemme hos min moar i ½ år...der skete nøjagtig det
> Sabina beskriver....plusli havde vi menses samtidig...for ikke at
> glemme var PMS samtidig *gg*

Jeg kender det fra et tidligere forhold, hvor jeg boede på et landsted
sammen med kæresten, hendes søster, mor og mormor.
SKRÆMMENDE ind i mellem!

P.S. Kunne jeg overtale dig til at skrive under det du citerer og klippe
resten væk? Lige som jeg har gjort i dette indlæg. Det gør det lettere
at læse dine indlæg som jeg er sikker på vil være til stor fornøjelse for
os alle.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af

Fra : Sine

Dato : 31-08-02 17:16

<snip>

> [...]
> bekendt kun reguleres ad kemisk vej. Andre der kan be-eller afkræfte? Ikke
> at jeg tvivler på at du har oplevet det, men det KUNNE være

Jeg vil gerne bekræfte..
Men husk at det kun er når kvinderne IKKE tager p-piller..
Oftest når en kvinde har uregelmæssig menstruation er det fordi hun møder
nye kvinder i hendes hverdag, som hun så er ved at indrette sig efter. Nogen
kvinder udsender stærkere "signaler" end andre, dvs at en enkelt kvinde i en
gruppe, naturligvis ubevidst, kan være "alfa kvinden" og altså den der
"bestemmer" hvornår de andre skal bløde..
Jeg kan ikke komme med nogen forklaring på hvorfor det er sådan, men sådan
er det nu engang..

Jeg håber ikke at jeg har gentaget Sabina alt for meget.. Har endnu ikke
læst de resterende tråde.. :)

Venlig hilsen Sine
Redaktør på Gratis6.dk

Fra : Sine

Dato : 31-08-02 17:26

<snip>

> Jeg håber ikke at jeg har gentaget Sabina alt for meget.. Har endnu ikke
> læst de resterende tråde.. :)

Jeg beklager.. Jeg tror jeg har gentaget alt hvad alle har sagt nu.. *G* En
anden gang skal jeg nok prøve at tie stille indtil jeg har læst hele
tråden..

Venlig hilsen Sine
Redaktør på Gratis6.dk

Fra : Henning

Dato : 01-09-02 05:30

Sine wrote:
> <snip>

> Jeg beklager.. Jeg tror jeg har gentaget alt hvad alle har sagt nu..
> *G* En anden gang skal jeg nok prøve at tie stille indtil jeg har
> læst hele tråden..

Såda er det af og til, det er helt i orden, det sker også for
de af os der har skrevet her inde i flere år *G*

> Venlig hilsen Sine
> Redaktør på Gratis6.dk

Lige et hint: Din underskrift kan på nogle virke som en reklame,
det er ikke så velset i denne gruppe.
Men hvis du laver en signatur er der frit slag for at skrive lige
hvad du vil på 4 linier a' 72 tegn f.eks.:

Venlig hilsen Sine

-- ( 2 tankestreger og et mellemrum )

Redaktør på Gratis6.dk
(og så kan du endda kopiere www adressen ind i fuld længde )

MVH
Henning

Fra : Nette

Dato : 01-09-02 14:13

"Henning" wrote
> Lige et hint: Din underskrift kan på nogle virke som en reklame,

Henning ..Så længe det ikke er reklame for at scoore besøgende....*G*
Synes du virkelig at det er god reklame, når Sine har "dummet" sig?*G* Synes
da det ødelægger, end det gavner*G*

Sorry...dette er ikke til jokes.....*slår mig selv over fingerne*

Nette

Fra : Henning

Dato : 02-09-02 07:03

Nette wrote:
> [...]
> sig?*G* Synes da det ødelægger, end det gavner*G*
>
> Sorry...dette er ikke til jokes.....*slår mig selv over fingerne*

Sex og morskab hører i høj grad sammen, synes jeg

Er du til smæk-sex? *G*

Som salige Simon Spies sagde: En dårlig omtale er bedre end
ingen omtale.

2 vampyrere var på bar, den ene bestiller et glas varmt blod,
den anden, et glas kogende vand, den første spørger om
han er blevet afholds-vampyr, Næh siger den anden og trækker
en brugt tampaks op af inderlommen og dypper i det kogende
vand, jeg er bruger bare brev, så er der både oralsex og tørsten
slukket på een gang

( en anden af de vitser pigerne fyrede af den anden aften )

MVH
Henning

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-08-02 16:50

> A hvad??? Har jeg sgu aldrig hørt om før????

jeg tænkte jeg hellere måtte finde lidt dokumentation for min "påstand", så
her kommer det*G*

"Kvinder der bor sammen får på grund af kvindelige pheromoner indstillet
deres menstruation således at den normalt sker samtidig."

den oprindelige artikel finder du her:
http://home19.inet.tele.dk/vikinger/BioMK/Forskelle3.htm

hormonerne der er tale om er disse:

Trimethylamin (T.M.A.) (fiskeagtig lugt)
Udskilles af kvinder under menstruationen. Et af de letteste og flygtigste
feromoner. Stoffet findes også i en del fisk og skaldyr samt kaviar. I det
asiatiske køkken kendes det som krydderiet blachan (udvundet af halvrådne
rejer); en ingrediens, der skal doseres med varsomhed i ganske små mængder.

Copulin (osteagtig lugt)
Et duftstof, der udskilles i sekretet fra skeden specielt omkring
tidspunktet for ægløsning. En lignende duft kan anes i blanc de blanc
champagner; dvs. champagner lavet 100% af den hvide Chardonnay-drue.

artiklen hvor disse er beskrevet finder ud her :
http://www.dr.dk/orbitalen/artikler/aktnat/sans.shtm

hvori de også skriver:
"Feromoner formidler bl.a. budskaber om forplantning. Blandt de små
sydamerikanske silkeaber, der lever i flok, er til enhver tid kun én hun i
flokken i brunst, fordi den udsender feromoner, som gør de øvrige hunner
ufrugtbare. Det har længe været kendt, at kvinder, der i en periode lever
tæt sammen på f.eks. kollegier, klostre, i fængsler etc., reagerer på
hinandens feromoner ved at synkronisere deres menstruationscyklus. De bløder
altså i samme takt, og det sker uden at de nogensinde bliver bevidst om,
hvad der foregår! Samme taktfaste menstruation kan ses hos kvinder, der hver
dag får gnedet overlæben med sved fra en bestemt kvinde. Nye undersøgelser
har vist, at feromoner også kan påvirke en kvindes ægløsning. Selv i søvne
kan man registrere og reagere på dufte; et pust af partnerens kropslugt
påvirker tydeligt den sovendes hjerterytme og vejrtrækning."

--

Fra : Mic

Dato : 25-08-02 16:59

Typisk. Selvfølgelig dukker den først op på min server EFTER at jeg har
knaldet den anden afsted.

Og rent bortset fra det: Det var ligegodt satans....

Mic

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-08-02 18:58

Mic <mico@mandezonen.dk> scribbled:

Hejsa Mic

> Typisk. Selvfølgelig dukker den først op på min server EFTER at jeg
> har knaldet den anden afsted.
>
> Og rent bortset fra det: Det var ligegodt satans....

"Nature finds a way", Ian Malcolm i Jurassic Park.

Og det er jo rigtig nok. Jeg er sikker på, at diverse hormoner i kroppen
bliver aktiveret af forskellige dufte, uden at vi dog er bevidste om det.
Alt sammen fordi vi gennem naturlig evolution har fremelsket de mest snedige
fysiologiske mekanismer, der sikrer det bedste afkom og de sundeste
mennesker.

Fra : Chokmah

Dato : 25-08-02 17:41

On Sun, 25 Aug 2002 17:10:05 +0200, "Mic" <mico@mandezonen.dk> wrote:

>og
>
>A hvad??? Har jeg sgu aldrig hørt om før????

jow den er sgu go nok - kan huske det fra min efterskole tid der kom a
hell week om måneden i - i 82-83 havde teenager ikke sex under mens
men jow faktum er at kvinder der går tæt op og ned af hianden til
dagligt også ofte for menstruation på samme tid.

jeg er nu selv kold for *farvet* sex - snarre en smule imponeret over
mængden - jeg har været den lykkelige indehaver af en sove pose med en
plamage på 1 kwm
MvH
BO M M

--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Tomas O.

Dato : 26-08-02 14:44

Mic skrev:

> A hvad??? Har jeg sgu aldrig hørt om før????

Den er god nok. Selv kvinder på en arbejdesplads 'menser'
samtidigt eller meget tæt på hinanden. Det er noget med at
'mensen' tilpasses efter dnemest dominerende kvinde.

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : Gudrun

Dato : 25-08-02 17:32

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> ulejligede sig med at skrive:

> [...]
>ene uge om måneden ( medmindre kvinderne og manden naturligvis er ligeglade

Jeg har mange gange gennem livet oplevet, at jeg og en anden kvinde
har "indrettet" vores menses efter hinanden...
Faktisk går der ikke mange måneder før jeg kan se, at vi menstruerer
på nøjagtigt samme tidspunkt og det behøver ikke handle om at bo
sammen - det har været nok at være nære veninder, som sås ofte...

Knus Gudrun

--

Blandt mennesker er der langt flere kopier end originaler.
Citat: Pablo Picasso

Fra : Henning

Dato : 26-08-02 07:35

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> ene uge om måneden ( medmindre kvinderne og manden naturligvis er

Sex er da sex, uanset farver og lyd, det har aldrig afholdt
mig fra at dyrke sex, endvidere, har min partner altid været
mere tændt under hendes menstruation, så hvorfor lade
lidt blod komme i vejen, selv om hun bag efter siger noget
i retning af: " den ligner et nyslagtet lam." om min pik *G*

MVH
Henning

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-08-02 08:16

I news:3d68eaed$0$87273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk skrev "Mic"
<mico@mandezonen.dk>;

> Ja, det havde han. Og det endte i øvrigt med at de dræbte ham i
> fællesskab, fordi han behandlede dem som lort, så hvad man kan udlede
> deraf ved jeg ikke....

Mente jeg nok også at kunne huske noget om. Om man kan udlede noget andet
end noget der drejer sig om de 3 personer tror jeg ikke - Nok ikke noget
der handler om polygame forhold i hvert fald.

> [...]
> jeg sgu jeg trækker mig. Så hellere tesen om at et parforhold nok er
> godt, men et par forhold altså en tand bedre.....

Se, nu tænker du jo som en "typisk" mand ville gøre, åbenbart fangede du
ikke helt pointen i det jeg skrev
HVIS jeg en dag skulle befinde mig i en sådan situation, at et polygamt
forhold var en mulighed, så ville det ikke, og jeg gentager IKKE, primært
være mig der havde et forhold til 2 kvinder. Så ville det først og fremmest
være min kæreste, der havde et forhold til 2 personer, nemlig mig og så den
anden kvinde.
Hvad der derudover kunne være af "muligheder", det ville være af sekundær
betydning. Den primære årsag for os til at leve i et polygamt forhold,
ville være at min kæreste så også boede sammen med en pigekæreste.

Håber det blev lidt mere tydeligt nu

Mvh. Jan

Fra : Mic

Dato : 26-08-02 10:21

> Mente jeg nok også at kunne huske noget om. Om man kan udlede noget andet
> end noget der drejer sig om de 3 personer tror jeg ikke - Nok ikke noget
> der handler om polygame forhold i hvert fald.

Sikkert ikke. Derfor den åbne slutning....

> Se, nu tænker du jo som en "typisk" mand ville gøre, åbenbart fangede du
> ikke helt pointen i det jeg skrev

Muligvis ikke. Jeg er vist en typisk mand på mange områder....

> [...]
> betydning. Den primære årsag for os til at leve i et polygamt forhold,
> ville være at min kæreste så også boede sammen med en pigekæreste.

Som du slet ikke ville dyrke samkvem med? Come on, man. Det kan du sgu da
ikke mene i ramme alvor, vel?

> Håber det blev lidt mere tydeligt nu

Tjoeh. En SMULE....

Mic

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 26-08-02 22:06

I news:3d69f300$0$87311$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk skrev "Mic"
<mico@mandezonen.dk>;

> Muligvis ikke. Jeg er vist en typisk mand på mange områder....

Det er tydeligt at du overhovedet ikke gjorde.
Er sgu' glad for jeg ikke er en "typisk" mand - Så ville jeg bl.a. ikke
have den kvinde jeg har i dag, og hende kan jeg godt nok ikke undvære.

> Som du slet ikke ville dyrke samkvem med? Come on, man. Det kan du sgu
> da ikke mene i ramme alvor, vel?

Helt ærligt, tag lige og læs hvad jeg skriver, i stedet for hvad du tror
jeg skriver.

Hvis min kæreste fandt en anden kvinde hun gerne ville leve sammen med,
sammen med mig, og den kvinde også gerne ville leve sammen med os, så ville
det polygame forhold jo ikke blive etableret for at jeg havde 2 kvinder at
"springe på", men for at min kæreste havde både en kvinde og en mand hun
kunne "springe på" (det primære). At hende og jeg så muligvis også var
sammen, i så tilfælde sansynligvis så kun når min kæreste også deltager,
det ville kun være en sekundær ting, og altså slet ikke grunden til at vi 3
i så tilfælde levede sammen.

Er den tankegang virkelig så svær at sætte sig ind i? Ikke at man
nødvendigvis selv ville kunne leve sådan, men så man i hvert fald kunne
acceptere, at nogle kan have det på den måde.

Faktisk har vi en der kunne være "kandidat", og selvom hun er en skide sød
og dejlig pige, og jeg da ikke ville have haft noget imod at være sammen
med hende hvis jeg var single, så tror jeg ikke at jeg ville kunne andet
med hende end kæle og nusse, måske kysse.
Men selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig

> Tjoeh. En SMULE....

Hjalp det?

Mvh. Jan

Fra : Mic

Dato : 27-08-02 12:33

> Det er tydeligt at du overhovedet ikke gjorde.
> Er sgu' glad for jeg ikke er en "typisk" mand - Så ville jeg bl.a. ikke
> have den kvinde jeg har i dag, og hende kan jeg godt nok ikke undvære.

Tillykke til dig. At jeg muligvis ikke har læst indlægget som du ønskede det
læst, er ikke ensbetydende med at problemet er opstået i min ende. Kan
ligesåvel være opstået hos forfatteren, der ikke har formuleret sig tydeligt
nok, ikke?

> Helt ærligt, tag lige og læs hvad jeg skriver, i stedet for hvad du tror
> jeg skriver.

Jeg LÆSER skam det du skriver. Jeg tillader mig blot at stille mig tvivlende
overfor en sådan konstellation, fordi jeg ikke umiddelbart kan komme i tanke
om EN eneste mand jeg nogensinde har mødt, der ville have det fint med blot
at være den ene part i et polygamt forhold.

> [...]
> det ville kun være en sekundær ting, og altså slet ikke grunden til at vi

Uagtet at det ville være en sekundær ting, VILLE det dog sandsynligvis
opstå, ikke?

> [...]
> med hende end kæle og nusse, måske kysse.
> Men selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig

Nåh, her indrømmer du så at det godt KUNNE ske. Altså er min opfattelse af
dit indlæg alligevel ikke HELT ved siden af, vel?

> Hjalp det?

Ikke nævneværdigt. Jeg læser stadig dine indlæg med samme briller.....

Mic

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 27-08-02 13:18

I news:3d6b6350$0$87312$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk skrev "Mic"
<mico@mandezonen.dk>;

> [...]
> ønskede det læst, er ikke ensbetydende med at problemet er opstået i
> min ende. Kan ligesåvel være opstået hos forfatteren, der ikke har

Selvfølgelig kan det da det (selvom jeg jo mener jeg formulerer mig
tydeligt), jo også derfor jeg forsøger at forklare mig igen

> [...]
> kan komme i tanke om EN eneste mand jeg nogensinde har mødt, der ville
> have det fint med blot at være den ene part i et polygamt forhold.

Det har du så nu - Ja faktisk har du mødt 2, hvoraf den ene (Lars Fischer)
endda lever det.
Men måske du mener irl?

> Uagtet at det ville være en sekundær ting, VILLE det dog sandsynligvis
> opstå, ikke?

Jamen, jeg har jo på intet tidspunkt påstået andet. Siger bare at dét ikke
ville være grunden til hvis vi levede i et polygamt forhold.

> Nåh, her indrømmer du så at det godt KUNNE ske. Altså er min
> opfattelse af dit indlæg alligevel ikke HELT ved siden af, vel?

Igen, jeg har jo aldrig påstået at det ikke ville kunne ske.
Hvordan DU opfatter mit indlæg, kan jeg jo helt ærligt ikke vide, og det er
måske nok her en misforståelse kan opstå.
Din opfattelse er måske bare straight lige ud af landevejen, at det godt
ville kunne ske, og at du derfor skrev som du gjorde, at du ikke troede på
at jeg ikke ville "hoppe på" den anden kvinde også. Og det er jo sådan set
også korrekt, i hvert fald set ud fra at det jo godt kunne ske.
Men så kommer jo så MIN opfattelse af det du skrev, farvet af mine
holdninger og, sikkert ikke mindst, mine fordomme mod det jeg opfatter som
"typiske mænd".
Jeg læste dit indlæg som et "Ja, ja, den er go' med dig, du vil kun gå ind
i sådan et forhold, for at have 2 kvinder at kunne "springe på"" - Det er
sådan jeg opfatter en "typisk mand" ville se på et polygamt forhold med 2
kvinder og 1 mand.
Og så er det jeg føler jeg får motiver skudt i skoene, som jeg overhovedet
ikke har - Og så bliver jeg en smule pissed.

Mvh. Jan

Fra : Mic

Dato : 28-08-02 08:57

> Selvfølgelig kan det da det (selvom jeg jo mener jeg formulerer mig
> tydeligt), jo også derfor jeg forsøger at forklare mig igen

Hvilket er prisværdigt.

> Det har du så nu - Ja faktisk har du mødt 2, hvoraf den ene (Lars Fischer)
> endda lever det.
> Men måske du mener irl?

Yupper. Jeg har for vane at tage usenet for det det er: Et skrevet medie.
Papir er taknemmeligt.......

> Jamen, jeg har jo på intet tidspunkt påstået andet. Siger bare at dét ikke
> ville være grunden til hvis vi levede i et polygamt forhold.

Det HAR jeg fattet. Dine tidligere indlæg bar blot præg af at det absolut
IKKE ville ske. Indtil det sidste, altså....

> [...]
> Og så er det jeg føler jeg får motiver skudt i skoene, som jeg overhovedet
> ikke har - Og så bliver jeg en smule pissed.

Hvilket der ikke er nogen grund til. Jeg mener bare at det er urealistisk
for langt de fleste mænd at dele kæresten med en anden pige, uden at man ind
i mellem deltager på den ene eller den anden måde....

Mic

Fra : Mic

Dato : 26-08-02 10:21

Fra : Lars Fischer

Dato : 25-08-02 22:34

"lowlife" <danishpastrydk@yahoo.dk>

> Har i et stykke tid tænkt på hvordan det ville være at leve polygamt,
> dvs. være gift med/bo sammen med flere partnere samtidigt gennem ens
> liv.

Jamen det er der da. Det har naturligvis osse sin egen nyhedsgruppe - alt.polyamory.
Der er osse en dansk poly mailing liste. De færreste bruger dog (selv) betegnelsen
polygami (flerkoneri), fordi det ord typisk forbindes med forhold der ikke er specielt
ligeværdige.

Der er to hovedformer inden for poly - åbne og lukkede forhold. De åbne er typisk af
primær/sekundær typen, dvs. man har en eller flere primære partnere (een familie, om
man vil), og måske en eller flere sekundære partnere ved siden af. De lukkede forhold er
fungere på i den forstand som traditionelle monogame forhold, men omfatter tre eller flere
personer. Man anvender ofte betegnelsen "triad" (forhold af tre personer) og "quad" (fire) -
analogt med "couple".

> Hvad synes I derude om denne tanke? Er der muligvis allerede nogen som
> mere eller mindre "officielt" bor sammen på denne måde? Er det i det
> hele taget muligt sådan rent mentalt at leve polygamt i vor kultur?

Bestemt. Jeg kender flere familier som er triads eller quads, som har holdt sammen i 10+
år, som har børn og hus og biler, og i det hele taget er helt almindelige familer.

Personligt kan jeg slet ikke forestille mig at leve i et monogamt forhold - det siger mig bare
ikke noget. Mit nuværende forhold er et åbent primær/sekundær forhold, med een primær
partner. Sekundær partnerne har skiftet lidt hen ad vejen, men primær-partneren har været
den samme i 15+ år. Jeg har desværre aldrig været i et forhold med mere end een primær -
det er svært at finde partnere der passer sammen.

/Lars

Fra : naugthyninja

Dato : 28-08-02 07:53

"Lars Fischer" skrev d. 25-08-02 22:34 dette indlæg :
> [...]

> mere eller mindre "officielt" bor sammen på denne måde? Er det i det
> hele taget muligt sådan rent mentalt at leve polygamt i vor kultur?

der foregår såmænd meget under overfladen i det lille danske land...
c",)
jeg tror poly er mere udbredt end man lige skulle tro, vent bare til BT
læser indslagene her.

eller gå på scor.dk og hør historier om hvad der foregår. jeg er ikke en
snerpe, men jeg blev da til
tider forbavset. heh..

jeg vil så sige, jeg personligt vil ikke blande mig i en rigtig/forkert
diskussion, i min verden er det meste
rigtigt for den rigtige person, hvis i forstår, men jeg kunne da
forestille mig at det let kunne medføre
nogle grumme kommentarer fra naboer og kollegaer.
jeg er opvokset med 2 mødre, jeg er dog aldrig blevet moppet med det,
men når jeg fortæller om det idag,
kommer folk gerne med en "er det sandt?? er det ikke mærkeligt??"
det rører mig nu ikke... i det mindste virker de som lidt uvidende (ikke
ment negativt, ok) og jeg kan så
belyse dem med mine gode erfaringer. ahh.

men. bottom line, jeg er sikker på at med de tre rigtige mennesker kan
det ske. og som det osse gælder
i to-som-heden, skal man vel bare være ærlig..

/naugthyninja

bøsse-lesbisk ferie??
http://www.sandcastleonthebeach.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning

Dato : 29-08-02 02:27

"naugthyninja" <naugthyninja.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> c",)
> jeg tror poly er mere udbredt end man lige skulle tro, vent bare til

I mine unge dage levede med en partner der var bifil, i perioder
inviterede hun andre kvinder til at deltage i ægtesengen, hvilket
jeg absolut intet havde imod, det fungerede fint, for de hun tog
med hjem var bifile som hun selv, så alle tre fik noget ud af
samværet.
Men omvendt ville jeg ikke have kunne leve med en ekstra mand
alene, hvorfor nu lige det? Fordi jeg _er_manden_ og jeg deler
ikke kvinder jeg er følelsesmæssigt så involveret i, som en kone,
med andre mænd.

Jeg kan dele en kvinde med en anden mand, som ren og skær
sex, når mine følelser ikke strækker længere end til sympati.
F.eks. som "husven"

Men intet af dette er jo reel polygami!

MVH
Henning

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-08-02 16:04

lowlife wrote:

> Har i et stykke tid tænkt på hvordan det ville være at leve polygamt,
> dvs. være gift med/bo sammen med flere partnere samtidigt gennem ens
> liv.

En tidligere kollega fortalte mig, at det beste forhold hun nogensinde havde
levet i, var et trekantsforhold med to kvinder og en mand (hun var den ene
af kvinderne).

De havde alle tre sex med hinanden, så der var altså ikke tale om et
V-forhold.

Det var mens hun boede i USA eller Canada.

Desuden tror jeg sagtens, at polyamoriske forhold kan lade sig gøre uden
størrere problemer end dem, der er i normale parforhold - hvis bare man
husker at være åbne over for hinanden samt er enige om, hvor grænserne er
(hvis der overhovedet er nogle).

De herligste hilsner