Nå rødder
Fra : Kim Larsen

Dato : 23-08-02 23:12

Hej i gruppen

Nu vil jeg have lidt hjælp

Jeg har nu trillet 27000 Km på min Aprilia Rally 45, og det er meget godt.
Sidst jeg var hos min lokale knallert-pusher skulle han skifte bremser for
mig, og skulle så have udstødningen af for at komme til baghjulet, og
ulykken skete. Boltene i cylinderen knækkede, så hele skidtet skulle skilles
ad for at få disse bolte ud igen. Nu kom næste gys, min cylinder og
topstykke er rustet en del, der er faktisk kun halvdelen af godset tilbage
!!!
Så nu går jeg med tanker om at skal have ny cylinder, men jeg vil jo gerne
have lidt flere muskler i dyret, ikke for meget, det bliver for dyrt. Så jeg
har kigget lidt i kataloget fra PRO-Tuna, og det er stort set ikke dyrere i
kataloget end som hos pusheren, men hvad skal jeg have ?
I mine unge dage når man skulle have tun, så var målene i ccm, men i
kataloget står der Ø et eller andet, hvad er det i ccm ? Der er en Ø48
cylinder, til 600 kr. hvor mange kubisk er det ?
Hvis jeg nu vil have denne cylinder, hvor meget mere skal der så skiftes ud
? (Husk nu, jeg vil IKKE have den helt vild, jeg kan godt nøjes)
Jeg har en Malossi udstødning på, så den skal ikke skiftes.
Hvad vil denne udbytning give ekstra i motoren, sådan ca. ?

Kim Larsen

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 24-08-02 09:29

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en Malossi udstødning på, så den skal ikke skiftes.
> Hvad vil denne udbytning give ekstra i motoren, sådan ca. ?

-Hey der!
Ø48 er hvor mange mm. cyll. har i diameter! 48mm. er 80ccm - 47,6mm er
75ccm. Jeg kan kun anbefale dig at købe et 80ccm cyllinder i støbejern da
der er meget trækkraft i og det ikke er til at tage livet af da den ikke
kører med extremt høje omdrejninger. med det cyll. og nogle tunge ruller:
6 - 7g. ville det være den perfecte løsning for dig! du vil få en topfart på
nok lidt over de 80km/t og alletiders optræk!
-Det er min mening...

Med venlig hilsen :

Oliver Bruchhaus.

Fra : Kim Larsen

Dato : 24-08-02 09:44

> [...]
> 6 - 7g. ville det være den perfecte løsning for dig! du vil få en topfart

> nok lidt over de 80km/t og alletiders optræk!

Hey hey

Vil det så sige at der ikke skal mere til, karburatoren som er på nu kan
sagtens føde cylinderen, eller skal der er en anden til, eller hvad med en
anden dyse ?
Hastigheden på 80 passer mig fint, den har en snitfart i dag på 70, så det
er udmærket, men jeg kan godt lide at den kommer til at trække bedre, for
jeg lider lidt af overvægt

Kim Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-02 22:38

> [...]
> er udmærket, men jeg kan godt lide at den kommer til at trække bedre, for

Hvis karburatoren er for lille er der chance for at cylindret bliver
over-ophedet og stemplet sætter sig! Hvis du har std. karbu på, så /skal/ du
også have en ny, hvis du køber et cylle som er bare en smule over standard.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-02 22:36

"Oliver Bruchhaus" <x-ray@REMOVEvolcane.dk> skrev i en meddelelse
> -Hey der!
> Ø48 er hvor mange mm. cyll. har i diameter! 48mm. er 80ccm - 47,6mm er
> 75ccm.

Er du nu helt sikker på det?

Fra : JW

Dato : 25-08-02 03:38

"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> skrev i en news:3d67fb37$0$247$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
> "Oliver Bruchhaus" <x-ray@REMOVEvolcane.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er du nu helt sikker på det?

Nej, det er salgsgas.
Rally'ens slaglængde er 39,20 mm, hvilket giver:

Ø48,0mm: pi*(4,80/2)^2*3,92 = 70,935ccm

Ø47,6mm: pi*(4,76/2)^2*3,92 = 69,757ccm

iflg. min regnestok.

Mvh. J

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-02 11:40

"JW" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
> Nej, det er salgsgas.

Det er det ofte...

> Rally'ens slaglængde er 39,20 mm, hvilket giver:
> Ø48,0mm: pi*(4,80/2)^2*3,92 = 70,935ccm
> Ø47,6mm: pi*(4,76/2)^2*3,92 = 69,757ccm

Jep... lige på kornet!

> iflg. min regnestok.

Den fejler vist ikke noget :)

ps: de sidste 10ccm kommer nok fra hulrummet mellem stempeltop og
topstykke... set når stempel er i topposition
D R GAS!

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 25-08-02 11:44

> kører med extremt høje omdrejninger. med det cyll. og nogle tunge ruller:
> 6 - 7g. ville det være den perfecte løsning for dig! du vil få en topfart

Tunge ruller? Hvad er mine så? Cementklodser... ? hehe (9g)

--
Med venlig hilsen / With best regards

Martin L. Johansen
Kolding - DK
www.volcane.dk

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 24-08-02 16:33

> [...]
> Jeg har en Malossi udstødning på, så den skal ikke skiftes.
> Hvad vil denne udbytning give ekstra i motoren, sådan ca. ?

-Hehe.. det er ikke noge prob. den bliver meget hurtigere i optræk. og
karburatoren skal du bare smide en lidt større dyse i, der skal ikke så
meget til.

Med venlig hilsen:

Oliver Bruchhaus.