Brok: Dårlig mac-driver!
Fra : Franner

Dato : 19-02-01 17:38

Er der nogen, der ved, hvorledes hardware-producenterne udvikler deres
mac-drivere (altså i det omfang "pc-hardware"overhovedet vælges at gøres
mac-kompatibelt)?

Jeg mener, medvirker Apple, når f.eks. en printer skal have udviklet en
mac-driver? Eller er det alene producenten, der udvikler sine drivere?

Anledningen til mit spørgsmål er, at jeg lige har anskaffet mig en
Brother HL-1250 printer til min Ibook. Printeren, som i øvrigt er ret
sej, købte jeg efter fra Brother DK at have fået at vide, at modellen
naturligvis understøttede "multi-paging" - altså dét, at et dokument på
f.eks. 4 sider kan komprimeres og udskrives på ét a4-ark. Imidlertid
viser det sig nu, at denne funktion af en eller anden grund IKKE
understøttes af mac-driveren, men HVORFOR EGENTLIG IKKE?

Hos Brother DK gik man naturligvis ud fra, at jeg havde en PC (burde
selvfølgelig have oplyst, at jeg var mac-bruger), hvorfor de ikke
umiddelbart kan bebrejdes. Alligvel spekulerer jeg nu på, om der også er
andre printerfunktioner, der ikke virker, blot fordi jeg er mac-bruger.

Altså tilbage til mit spørgsmål. Hvorfor understøtter mac-driveren ikke
de samme funktioner som pc-driverne? Er det alene sjusk fra producentens
side, er der en teknisk begrundelse, etc.?

/Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-01 22:43

Franner <steenf@hco.kollegienet.dk> wrote:

> Altså tilbage til mit spørgsmål. Hvorfor understøtter mac-driveren ikke
> de samme funktioner som pc-driverne? Er det alene sjusk fra producentens
> side, er der en teknisk begrundelse, etc.?

Jeg vil gætte på, at det bare er sjusk. Jeg har haft en Apple
Stylewriter 1200, og jeg har nu en Epson 740. Begge disse understøtter,
at man har 1, 2 eller 4 ark presset ind på ét A4-ark. Det kan altså lade
sig gøre; selv på en Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 20-02-01 19:42

> [...]

> Er der nogen, der ved, hvorledes hardware-producenterne udvikler deres
> mac-drivere (altså i det omfang "pc-hardware"overhovedet vælges at gøres

Vel ikek meget anderledes end PC-driverne? Ja, undskyld, men det gøres
udfra en hardware specifikation (overførselsmetoder, registere,
memory-mappede hukommelsesadresser osv)

> Jeg mener, medvirker Apple, når f.eks. en printer skal have udviklet en
> mac-driver? Eller er det alene producenten, der udvikler sine drivere?

Produccenten alene, med mindre APple har speciel interesse i at få et
stykek HW til at virke, som fx. med Geforce 2.

> [...]
> viser det sig nu, at denne funktion af en eller anden grund IKKE
> understøttes af mac-driveren, men HVORFOR EGENTLIG IKKE?

Fordi driveren er dårligt skrevet.

> [...]
> de samme funktioner som pc-driverne? Er det alene sjusk fra producentens
> side, er der en teknisk begrundelse, etc.?

Sjusk, ja, men vel pga. programmør-en/-ene ikek har haft tid/budget til
at lave funktionen, eller fordi de ikek ahr overblik nok over projektet
og har glemt det.

--
Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!