Skærme
Fijala 3554
Sløret tekst
Fra : Brian Jensen

Dato : 23-08-02 20:43

Hejsa

Jeg har købt en samsung syncmaster 959NF og jeg må sige at den virkelig står
godt, MEN

Teksten i feks procces linien og menu´erne er lidt sløret ...

Mit spørgsmål er så, hvordan kan man få det hele lidt skarpere....og har
grafikkort nogen betydning på kvaliteten af det viste billede på skærmen ??

Jeg har prøvet at justere på de forskellige ting i skærmens menu.

MVH

Brian jensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-08-02 21:27

"Brian Jensen" <brianjensen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> grafikkort nogen betydning på kvaliteten af det viste billede på

JA! Hvilket grafikkort har du?

- Martin

Fra : Brian Jensen

Dato : 23-08-02 21:41

> skærmen ??

> JA! Hvilket grafikkort har du?

> - Martin

Jeg har et voddo 1 kort siddene i lige nu.....

Men jeg har købt et GeForce 4 MX440 64 MB m/TV-Out til min spille maskine,
som jeg overvejer at bruge i min arbejdsmaskine istedet....Men
vil ikke begynde at skifte hvis ikke det er problemet...

MVH

Brian

Fra : Madsen

Dato : 23-08-02 23:45

Brian Jensen skrev:

> Mit spørgsmål er så, hvordan kan man få det hele lidt
> skarpere....og har grafikkort nogen betydning på kvaliteten af det
> viste billede på skærmen ??

I aller højeste grad.
Jeg har for nogle uger siden købt et Matrox Parhelia grafikkort som
jeg desværre pt. har nogle problemer med, men det er en anden
historie. Sagen er at bla. Matrox er kendt for at levere et meget
skarpt billede og det er en af hovedårsagerne til at jeg netop har
købt et sådant kort.

I forbindelse med at jeg skulle fejlfinde på mit grafikkort, har
jeg haft lånt en kammerats pc som er udstyret med et Riva TNT2 64
med 32 MB RAM, som en overgang også fik ros for en fornuftig
billedkvalitet, men jeg må ærligt indrømme at et skærmbillede fra
et sådan kort, sammelignet med det Matrox-kortet kan levere, ligner
noget katten har slæbt ind og i dag har jeg haft rig mulighed for
at sammenligne.

Jeg har en Sony 24" monitor som enten kører i 1600 x 1024 eller
i 1920 x 1200. (1920 x 1200 er den anbefalede opløsning).
Med Matrox-kortet står tekst som det var skåret ud med en kniv og
det er overalt på skærmen og i alle de opløsninger kortet kan
levere.

Man kan koble 2 pc'er til min monitor og det prøvede jeg så i dag.
I 800 x 600 stod kammeratens pc med Riva TNT2 64 meget flot. Ingen
problemer og alt så skarpt ud, men allerede i 1024 x 768 begyndte
teksten af virke utydelig. Ved 1600 x 1200 så det mildest talt
forfærdeligt ud og efter et par timer begyndte øjnene at klø og
svide, så der er endda meget stor forskel på grafikkort på det
punkt. Det er også afhængig af hvilken opløsning du kører i. Mange
kort begynder at svigte når de kommer op i nærheden af 1600 x 1200
og derover.

Hvis du vil have god billedkvalitet så gå efter Matrox eller ATI.
Jeg har også hørt at visse af de nyere Geforce 4 har en god
billedkvalitet ved de højere opløsninger, men Matrox og ATI er
normalt dem der er kendt for at levere den bedste kvalitet, så vidt
jeg er orienteret.

Madsen.