Menigheden og følelser
Fra : Live4Him

Dato : 23-08-02 19:52

Nu talte Erik D til nedladende til mig som om jeg ALDRIG havde sat min fod i
en menighed.
Viser bare hvor lidt han tænker før han poster...

Nå, nok om det.

Jo, i øjeblikket kommer jeg ikke i en menighed. Men jeg har da sandelig gået
meget til diverse møder, mest i Pinsekirken i kbh og Faderhuset, men også
andre menigheder har jeg kommet fast i og deltaget i forskelligt frivilligt
arbejde, evangelisation og malerarbejde mv. Så når nogen vil miskreditere
mig som om jeg hverken har nogen viden eller personlig erfaring om
menighedsliv, så må jeg altså liiige korrigere. Den sidste menighed jeg var
i var Faderhuset, hvor jeg kom stort set til alle møder, cellegrupper og
arrangementer i 3 år.

Så jeg VED altså lidt om hvordan det er i visse menigheder og blandt Guds
folk anno 2000.

Måske kunne man starte en tråd om positive og negative oplevelser man har
haft i en menighedssammenhæng.

Er det for farligt ? Er det noget ondt ?

Jeg har en god bog der hedder "følelser og fællesskab" af Gunnar Elstad.
Måske andre kender den. Det kunne måske være et sted at starte. Eeller et
skriftmæssigt oplæg, en tanke, en oplevelse af ensomhed og smerte midt
iblandt Guds folk.

jørgen.

Fra : Erik.D

Dato : 23-08-02 21:29

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak60cu$j94$1@sunsite.dk...
> Nu talte Erik D til nedladende til mig som om jeg ALDRIG havde sat min fod
> en menighed.
> Viser bare hvor lidt han tænker før han poster...
>
> Nå, nok om det.

Mon ikke din reaktion viser hvor lidt der rent faktisk skal til i dette
forum, før "fanden" er løs og anklagerne fyger rundt i luften.

--

E.Dalgas

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 23-08-02 21:56

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
klip
> Måske kunne man starte en tråd om positive og negative oplevelser man har
> haft i en menighedssammenhæng.
>
> Er det for farligt ? Er det noget ondt ?

Det kan i al fald blive en meget sprængfarlig tråd.
Jeg har som du prøvet flere slags frikirker, også været med til at starte
en.
Gennem mange år, er det min erfaring, at der er eller bliver efterhånden alt
for meget "kødeligt" (menneskeskabt) i en menighed. Det kan nemt komme
til at gå for meget op i ritualer, religiøsitet, en stemning som
intensiveres, som
mødet skrider frem, og SÅ skal der ske noget, hvad enten Helligånden er med
i det eller ej. De fleste frikirkelige menigheder kan ikke så godt
acceptere, at
et møde foregår lige så stille, uden synlige tegn på Helligåndens nærvær.
Jeg var med til at starte en menighed, hvor jeg oplevede mit livs største
mirakel fra Gud og samme sted oplevede mit livs største skuffelse fra mine
medkristne. Der er ingen der kan såre hinanden så meget som
kristne..............!
Tja, jeg tror faktisk sådan en tråd Jørgen nemt kan blive lidt negativ, og

nogle dårlige minder frem, så måske er det ikke så fedt endda, vi får se.
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 23-08-02 23:13

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Tja, jeg tror faktisk sådan en tråd Jørgen nemt kan blive lidt negativ,

Jo, men er det negative tabu ? Er det negative ikke en naturlig del af vores
liv ?

og
> få
> nogle dårlige minder frem, så måske er det ikke så fedt endda, vi får se.

Jeg ved bare at det i visse kirkelige sammenhænge er meget svært, om ikke
umuligt, at tale om disse ting og det ender med at folk går, såret.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-08-02 23:52

> "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Jo, men er det negative tabu ? Er det negative ikke en naturlig del af
vores
> liv ?

Meget godt spørgsmål.

Jeg frygter at kristne generelt let har det med at blive
"godt/ondt"-dualistiske, så ALT hvad der ikke er decideret "godt" automatisk
bliver gjort "ondt".

Jo, det negative (ondskaben) er GRUNDVILKÅRET.

Det gode er når vi løfter os over denne ondskab og derved fortrænger den.

Det værste problem er dog at ondskab næsten altid formår at kamouflere sig
som (selv)godhed.

> Jeg ved bare at det i visse kirkelige sammenhænge er meget svært, om ikke
> umuligt, at tale om disse ting og det ender med at folk går, såret.

Det er svært at undgå.

Men når Jesus netop taler om "bjælken i øjet" (og Gud ved at jeg bestemt har
mine "bjælker") så er det vel alligevel en forbandet pligt - OGSÅ selv om
det er "ubehageligt" - at vi engang imellem går hinanden på klingen, helst
"upersonligt" og "teoretisk".

Jeg anser gruppen her for at være en flok "sparringspartnere" i ordets
egentlige militære forstand.

Vi har et forum hvor vi netop har mulighed at ytre os på tværs af
kirkeretninger, noget, som af naturlige årsager ikke findes i den enkelte
kristne (under)menighed.

Grænsen går ved det personlige.

Men det er en svær balancegang at være kristen og have stærke religiøse
synspunkter uden at personificere og dæmonisere.

Dèt burde helst principielt undgås.

Og nej, jeg er ikke selv god til at være så abstrakt, som jeg foreskriver,
men hvis vi virkelig kunne formå at stille sunde og langsigtet konstruktive
spørgsmål - der umiddelbart og kortsigtet måske kan virke destruktive - til
hinanden uden decideret at "hetze" (endda i flok) så ville dèt da være et
utroligt mål i sig selv?

Denne gruppe er stadig, for mig at se, en "træningsbane".

Ja, vi har allesammen "bjælker", men hvis bare vi kunne finde hinandens og
således blive fortalt vore egne ved netop at være ærlige over for hinanden,
ville det være en flot indsats?

"Frænde er frænde værst", men samtidig er den bedste politimand en
eks-kriminel, den bedste firewall-ekspert tidligere hacker osv osv.

Jeg er bange for at det som kristen reelt er eens vigtigste opgave teoretisk
at lege "Djævelens advokat" for netop at finde "huller" i min egen og andres
tro. Kend fjenden. Og dig selv.

Vi burde kunne anvende det her konstruktivt. Også selv om det er svært at
droppe idiosynkrasier eller redifenere aspekter af indgroet tro...Det kæmper
jeg selv med. Men man bør da hellere være ærlig end at dyrke forløjet
økumeni?

Det er skismaet mellem personlig respekt og teologisk uenighed.

Men det er svært at holde en "clean fight" i så personlige diskussioner...

Anders Peter Johnsen