Holdbarheddato for bønner
Fra : Papercut

Dato : 23-08-02 19:30

Jeg er lige faldet over en pose tørrede bønner jeg havde overset i mit
køkkenskab. Holdbarhedsdatoen er overskredet med et par måneder. Er der
nogle der har en ide om hvor vidt det har en betydning? Umiddelbart kunne
jeg godt finde på at bruge dem, men er der nogen der ved om der er en særlig
grund til at de har en udløbsdato, eller er det bare noget de skal have rent
lovmæssigt?

Desuden vil jeg lige høre om der er nogle der kan fortælle hvor giftige
friske grønne bønner er. Hvor længe skal de koge, og kan de evt. behandles
på anden måde for at giften forsvinder?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-08-02 19:41

"Papercut" <a@a.a> writes:

> Desuden vil jeg lige høre om der er nogle der kan fortælle hvor giftige
> friske grønne bønner er. Hvor længe skal de koge, og kan de evt. behandles
> på anden måde for at giften forsvinder?

Giftige? Hmm, det har jeg aldrig hørt om. Er det sådan nogle
almindelige grønne bønner som de fleste har i deres køkkenhaver, de
lange nogle? For dem er jeg helt pjattet med rå. De er rigtig gode i
salater f.eks.

Men en rigtig god salat med letkogte bønner er:

1/2 kg bønner
hvidløg efter behag
2 ret hårdkogte æg
olie og vand
salt og peber

Bønnerne koges til de er al dente. (Er det ikke det det der fine
italienske udtryk for kogt med bid hedder? Det er i hvert fald det jeg
mener!) Olie og vand blandes som man nu plejer at blande
salatdressing, jeg bruger ca. halvt af hvert. Det smages til med
friskknust hvidløg, salt og peber. Æggene hakkes i stykker, jeg plejer
at bruge æggedeleren, en gang på langs og en på tværs. Bønnerne og
æggene vendes i dressingen og det hele serveres koldt.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Papercut

Dato : 24-08-02 06:40

"Trine Kornum Christiansen" wrote

> [...]
> almindelige grønne bønner som de fleste har i deres køkkenhaver, de
> lange nogle? For dem er jeg helt pjattet med rå. De er rigtig gode i

Jeg har grønne bønner i haven, og på frøpakken står at de ikke bør spises
rå. I min havebog står der at rå ukogte bønner er giftige pga nogle lektiner
(????) som dog nedbrydes ved kogning. Derfor mit spørgsmål, da jeg også
gerne vil spise dem så ubehandlet som muligt.

Fra : LowLifeDK

Dato : 24-08-02 17:20

> Derfor mit spørgsmål, da jeg også gerne vil spise dem >så ubehandlet som
muligt.

Så bør du dampe dem. Du ved sikkert hvordan.

Low

Fra : Peter Westh

Dato : 25-08-02 14:38

"Papercut" <a@a.a> skrev i en meddelelse
> [...]
særlig
> grund til at de har en udløbsdato, eller er det bare noget de skal have

Du kan roligt bruge dem. Blot bliver bønner hårdere, jo ældre de er, så
måske skal de koges noget længere end du plejer.

MVH

Peter