Kollegie + abuse
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 23-08-02 17:27

Hej

Hvem står med det juridiske ansvar, hvis en kollegieaner poster børneporno,
hvis han går igennem kollegiets internet-forbindelse?

IP-adressen vil altid være kollegiets og dermed den, som har lagt navn til
den givne ADSL-forbindelse under bestillingen.

Er det normalt, at han bliver gjort ansvarlig eller kan politiet mv godt se
det fornuftige i at det kan være enhver af de måske 500 på kollegiet, der
har gjort det?

Mvh
Jesper

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-08-02 17:56

On Fri, 23 Aug 2002 18:27:01 +0200, "Jesper Rasmussen" <nej@til.spam>
wrote:

>Er det normalt, at han bliver gjort ansvarlig eller kan politiet mv godt se
>det fornuftige i at det kan være enhver af de måske 500 på kollegiet, der
>har gjort det?

Hvis det synspunkt skulle holde, er det reelt ensbetydende med at
mene, at samtlige brugere bag en fælles IP-adresse er straffri og kan
gøre helt hvad der passer dem uden ansvar.

Det resultat er naturligvis uantageligt, så konklusionen må blive at
den person, der stiller ADSL-linjen til rådighed, må sikre sig
fornødne log-filer til dokumentation - hvis vedkommende vel at mærke
vil søge at undgå ansvar selv.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-08-02 18:28

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Hvis det synspunkt skulle holde, er det reelt ensbetydende med at
> mene, at samtlige brugere bag en fælles IP-adresse er straffri og
> kan gøre helt hvad der passer dem uden ansvar.

Det er ikke rigtigt. Det siger derimod sig selv, at man ikke kan
straffes for andres handlinger som man ikke har mulighed for at have
den mindste indflydelse på.

> [...]
> at den person, der stiller ADSL-linjen til rådighed, må sikre sig
> fornødne log-filer til dokumentation - hvis vedkommende vel at

Lovhjemmel? Retspraksis?

Jeg kan i øvrigt henvise til "Lov om tjenester i informationssamfundet,
herunder visse aspekter af elektronisk handel" for at få tråden tilbage
til juraen istedet for personlige holdninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-02 20:04

Jakob Paikin skrev:

> [...]
>den person, der stiller ADSL-linjen til rådighed, må sikre sig
>fornødne log-filer til dokumentation - hvis vedkommende vel at mærke

Det er da også den måde det tackles på på Horsens Handelsskole.

--
Bertel

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 23-08-02 21:29

Så hvis hvis nu det omtalte kollegie har en ikke al for spids admin, og han
ikke laver sådanne log-filer, så mener du han kan blive dømt ?

Det lyder ikke logisk i mine ører ??

/Jan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-08-02 20:53

Jakob Paikin wrote:

> [...]
> den person, der stiller ADSL-linjen til rådighed, må sikre sig
> fornødne log-filer til dokumentation - hvis vedkommende vel at mærke

Og det er i overenstemmelse med deklarationen om transporters
asvarsfrihed ?

Eller har du en ny definition på krav til formidler ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-08-02 08:24

On Fri, 23 Aug 2002 21:52:31 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Og det er i overenstemmelse med deklarationen om transporters
>asvarsfrihed ?

Nej - det må jeg medgive. Jeg har nu nærlæst bestemmelsen og kan se at
stk. 3 også dækker hvis man blot leverer adgang til et
kommunikationsnet.

Så ergo er ADSL-ejeren ansvarsfri.

Fra : Padre

Dato : 24-08-02 11:51

> Og det er i overenstemmelse med deklarationen om transporters
> asvarsfrihed ?

Det lyder som navnet på en regel af en eller anden art.

Hvor finder man den ?

padre

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 26-08-02 09:06

"Erik G. Christensen" skrev:
> Og det er i overenstemmelse med deklarationen om transporters
> asvarsfrihed ?
>
> Eller har du en ny definition på krav til formidler ?

Er det ikke mere et spørgsmål om at kigge i e-handelsloven, som
præciserer, at man er ansvarsfri, hvis man alene har en formidlende
rolle (paragraf 14):
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_ehan.htm

ADSL-ejeren må vel have en rolle som mini-internetudbyder i forhold til
de øvrige kollegianere?

Det betyder så også, at han har en forpligtelse til at håndhæve "god
skik" på nettet jvf. RFC 3013.
http://www.faqs.org/rfcs/rfc3013.html

Og ja, jeg ved godt, at det ikke er en juridisk, men en moralsk
forpligtelse. Det nytter bare ikke meget at sidde med korslagte arme og
skrige på sin ret, hvis alle andre på nettet ikke vil lege med én og
åbne routerne, fordi man ikke har bare nogenlunde styr på sine brugere.

Uanset lovgivning og regler så vil det stadig være en rigtig, rigtig god
idé at indføre en form for logning.
Det kunne jo tænkes, at kollegiets internetudbyder fandt den store saks
frem, hvis manglende selvjustits udviklede sig til en rede for hackere
og piratkopister.

Hvilket kollegium er der egentlig tale om?

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Thor Larholm

Dato : 24-08-02 12:32

"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> wrote in message
> Hvem står med det juridiske ansvar, hvis en kollegieaner poster børneporno,
> hvis han går igennem kollegiets internet-forbindelse?

Kollegianeren.

Transportformen og valg af transportleverandør kan da være ligegyldigt.

--
Thor Larholm (ikke jurist)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-08-02 14:28

On Sat, 24 Aug 2002 13:32:29 +0200,
Thor Larholm <thor@jubii.dk> wrote:
> "Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> wrote in message
>
> Kollegianeren.
>
> Transportformen og valg af transportleverandør kan da være ligegyldigt.

Enig. Men hvis kollegiets driftsfolk ved det finder sted, så vil
jeg stadig opfordre dem til at bryde tavshedspligt foretage anmeldelse.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-08-02 14:44

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Enig. Men hvis kollegiets driftsfolk ved det finder sted, så vil
> jeg stadig opfordre dem til at bryde tavshedspligt foretage anmeldelse.

Jeg tror I misforstår det - Pointen er jo at admins netop ikke ved det
finder sted og da slet ikke hvem der evt. skulle have foretaget sig noget
ulovligt.

Når man sætter et netværk op til x antal personer vil man typisk præsentere
én ip udadtil.

Denne IP tilhører den, der har bestilt ADSL-forbindelsen, men det er ikke
ensbetydende med, at det er ham der har foretaget sig noget ulovligt.

På et kollegie er det en umennesklig opgave at logge al aktivitet, da det
ville kræve gigantiske harddiske og servere, hvorfor det normalt ikke gøres.

Det er her det juridiske kommer ind i billedet - Er det ejeren af
ADSL-forbindelsen der hæfter?

Tilsyneladende er folk uenige, men jeg mener det er klart for mig nu, at man
nok skal ofre hvad det koster af tid, penge og kræfter på logning, da man
ellers bagefter kan blive ret ked af det

Mvh
Jesper

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-08-02 14:47

On Sat, 24 Aug 2002 15:44:27 +0200, "Jesper Rasmussen" <nej@til.spam>
wrote:

>Det er her det juridiske kommer ind i billedet - Er det ejeren af
>ADSL-forbindelsen der hæfter?

"Hæfter" er et dårligt ord. Men svaret synes at være nej.

>Tilsyneladende er folk uenige, men jeg mener det er klart for mig nu, at man
>nok skal ofre hvad det koster af tid, penge og kræfter på logning, da man
>ellers bagefter kan blive ret ked af det

Det vil sikkert være klogt, men som "kommunikationssamfundsloven" er
formuleret, bør en udbyder af en ren transportkanal være ansvarsfri.

Jeg beklager mit lettere vildledende indlæg - jeg havde i hovedet, at
den pågældende lov kun var relevant for "egentlige" udbydere (IAP'er).
Men ordlyden synes at give et bredere anvendelsesområde.