Problemer med opstart fra CD-rom
Fra : Lars Nørgaard Hansen

Dato : 23-08-02 17:30

Jeg kan ikke få min G3 233 Mhz desktop, til starte op fra en CD. Jeg har
prøvet med såvel Mac OS 8, 9 og X.

Ved opstart fra Mac OS X kommer der en hvid skærm, hvor der står med meget
små bogstaver noget med "unknown word" oppe i venstre hjørne. Ved opstart
fra Mac OS 8 og 9 vil den slet ingen ting. Den vil slet ikke anerkende dem
som opstarts-CD'er.

Jeg kan godt starte op fra en diskettte.

Lidt oplysninger om maskinen:

System 9.2.2
320 Mb Ram
20 Gb. harddisk
300 Mhz
Ingen tredje parts PCI kort installeret.

Hvad kan der være galt?

Lars Nørgaard Hansen
lnh@email.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-08-02 17:31

In article <B98C2FB8.31D9%lnh@email.dk>,
Lars Nørgaard Hansen <lnh@email.dk> wrote:

> Hvad kan der være galt?

Et vildt gæt: Du har forsøgt at installere OS X, ikke?

Fra : Jesper

Dato : 23-08-02 18:18

> [...]

> 20 Gb. harddisk
> 300 Mhz
> Ingen tredje parts PCI kort installeret.

Har du prøvet at slette PRAM ?(Æble+Alt+P+R under opstart og lad
maskinen sige "ding" 2 gange) og køre en rense CD på den?
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-02 23:03

On Fri. d. 23 Aug. 2002 kl. 16:30 GMT, Lars wrote:

> [...]
> fra Mac OS 8 og 9 vil den slet ingen ting. Den vil slet ikke anerkende dem

Den starter i OF. Prøv at skrive "bye", "macboot" eller "mac-boot" og
afslut med return. (jeg husker ikke på stående fod hvilke OF komandoer
der intialiserer rom'en på en rom-i-rom mac.

Har du forsøgt at restette NRAM (tre gange: alt+ævle+r+p - dvs indtil
du har hørt opstartslyden 4 gange)? Mener også at man på visse mac'er
kan resette NRAM med alt+ævle+n+v men er ikke sikker

> [...]
> 20 Gb. harddisk
> 300 Mhz
> Ingen tredje parts PCI kort installeret.

MArtin er allerede kommet med et kavlificeret bud: Du har forstøgt at
boote fra din Mac OS X CD (evt en kopi uden boot record?). Du kan ikke
boote en beige G3 ved at dobbelt klikke på "installer Mac OS X" fra mac
OS 9.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aol://reippuert>

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-08-02 23:27

In article <slrnamdc96.s7c.spam@mimer.null.dk>,

> Den starter i OF. Prøv at skrive "bye", "macboot" eller "mac-boot" og
> afslut med return. (jeg husker ikke på stående fod hvilke OF komandoer
> der intialiserer rom'en på en rom-i-rom mac.

Bye sender den til default boot.

> Har du forsøgt at restette NRAM (tre gange: alt+ævle+r+p - dvs indtil
> du har hørt opstartslyden 4 gange)? Mener også at man på visse mac'er
> kan resette NRAM med alt+ævle+n+v men er ikke sikker

Den korrekte fremgangsmåde er:

1 Unplug the computer.
2 Remove the battery from the logic board.
3 Disconnect the power supply cable from the logic board
and then press the Power On button.
4 Wait at least 10 minutes before replacing the battery.
5 Make sure the battery is installed in the correct +/-
direction.

Ellers slipper man ikke ud af tilstanden.