Max. længde på VGA skærmkabel
Fra : Morten

Dato : 23-08-02 15:42

Hej,

Jeg har bestilt en Dual 867, men er blevet lidt skræmt af de
foreløbige rapporter om højt støjniveau. Derfor overvejer jeg at gemme
den godt af vejen, langt fra hvor jeg arbejder - en skam med sådan et
designobjekt, men det er intet valg, jeg er fuldstændig intolerant i
forhold til støj, da det ødelægger koncentrationsevnen og fornøjelsen
ved at bruge computeren.

I forvejen har jeg med success brugt USB kabler på 15 meter (3x5m
repeaterkabel), men hvad med skærmkablet, hvor langt kan sådan et være
hvis det ikke skal gå ud over kvaliteten? (Det er VGA stikket jeg
bruger)

Mvh.
Morten

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 23-08-02 17:34

> Men hvad med skærmkablet, hvor langt kan sådan et være
> hvis det ikke skal gå ud over kvaliteten? (Det er VGA stikket jeg
> bruger)

Hvis du har mulighed for det kan du jo prøve at anbringe computeren lige på
den anden side af væggen, evt. på en hylde (hvis du da har dit arbejdsbord
placeret mod en væg). Lav et lille hul og træk diverse kabler gennem hullet.
Så kan det nok være at der bliver stille, i hvert fald der hvor DU sidder.

Fra : Morten

Dato : 24-08-02 10:14

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote in message news:<B98C30B2.7560%nospam@brakmark.dk>...

> [...]
> Så kan det nok være at der bliver stille, i hvert fald der hvor DU sidder.

Det har jeg desværre ikke mulighed for, da den stå ved en vindue på 3.
sal. Jeg har til gengæld en hems jeg kan smide den op på, hvilket
gerne skulle dæmpe den en hel del. Men der skal desværre bruges ca. 15
meter kabel for at nå derhen. USB er ikke et problem og nu har jeg
også fået at vide at man godt kan få VGA kabler i den længde, men hvor
god er kvaliteten? Jeg kører i opløsningen 1280*1024.

Mhv.
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 05:27

Hej Morten

Et normalt standard VGA skærmkabel bør ikke være længere end ca. 2.5m.
Skal du ud over den længde, så skal du have et ekstra godt afskærmet og
ledende kabel for at undgå påvirkninger fra andre elektriske felter i
nærheden. Det være sig USB kablerne eller endnu værre 230v strømkabler.
De elektromagnetiske felter, der fx. dannes ved en alm. netkabel til en
computer er så kraftige, at hvis et skærmkabel kommer over de 2.5 m vil
det begynde at påvirke det signal, der går gennem kablet.

Du bør derfor vælge et kabel, hvor hver enkelt leder er omgivet af en
selvstændig skærm, og hvor så alle ledere igen er omgivet af en
yder-skærm. Denne yderskærm bør være det, man kalder 'gitter-spundet', -
altså trådene i skærmen må ikke ligge parallel med selve lederne. Vælg et
kabel med kobberafskærmning, så opnår du det bedste resultat. Kabler af
den type bør ikke overstige 4,5-5m. Kommer den ret meget over den længde,
så begynder spændingsfald og modstand at dæmpe signalet så meget, at det
kan ses på skærmens ydelse, - både i form af en lidt langsommere
opdatering og en dårligere / fejlagtig farvegengivelse.

Morten wrote:

> I.....I men hvad med skærmkablet, hvor langt kan sådan et være
> hvis det ikke skal gå ud over kvaliteten? (Det er VGA stikket jeg
> bruger)

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Prins

Dato : 26-08-02 07:55

In article <7dee4808.0208230641.33143a81@posting.google.com>,
spam@borg.net (Morten) wrote:

> [...]
> repeaterkabel), men hvad med skærmkablet, hvor langt kan sådan et være
> hvis det ikke skal gå ud over kvaliteten? (Det er VGA stikket jeg

Jeg har engang brugt et 15 meter skærmkabel til en ekstra arbejdsplads
på en iMac. (1 person havde brug for 2 arbejdspladser). Det fungerede
men skærm billedet blev meget mørkt. Han løste problemet ved at regulere
iMacens lysstyrke. Er det ikke muligt at forstærke signalet undervejs?

Fra : Morten

Dato : 26-08-02 20:14

Niels Prins <niels_antispam_@nprins.dk> wrote in message news:<niels_antispam_-47A6E0.08544626082002@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> men skærm billedet blev meget mørkt. Han løste problemet ved at regulere
> iMacens lysstyrke. Er det ikke muligt at forstærke signalet undervejs?

Jeg forhørte mig hos en forhandler der solgte dobbelt-isoleret
skærmkabel (dyrt, knap 500 for 15m, men hvad gør man ikke for fred og
ro).
Han mente ikke at der ville være en synlig forskel, men nu får vi se.
Jeg skulle modtage det om et par dage, og hvis billedet bliver
forringet må jeg jo returnere det - og afbestille PM'en til fordel for
en iMac, for jeg nægter at arbejde i støj blot fordi PC producenterne
ikke kan finde mere effektive metoder at køle maskinerne på end bare
at øge hastigheden på blæserne...

- Morten

Fra : Morten

Dato : 30-08-02 17:16

> [...]
> men skærm billedet blev meget mørkt. Han løste problemet ved at regulere
> iMacens lysstyrke. Er det ikke muligt at forstærke signalet undervejs?

Som sagt tog jeg chancen og købte et 15 meter dobbeltafskærmet VGA
kabel (500 kr.). Det fungerer ganske upåklageligt, jeg kan ikke se den
mindste forskel på det og mit alm. 1,5 meter kabel.
Jeg bruger en LCD skærm, så om der ville komme skygger på en CRT skærm
skal jeg ikke kunne sige, men med LCD virker det i hvert fald
glimrende - lækkert, nu kan jeg få PM'en og dens støj lidt af vejen

- Morten

Fra : Mikael Kern

Dato : 01-09-02 21:46

På TV-stationer og post-produktionsselskaber (film/video-redigering)
trækker man ofte meget lange kabler fra serverrum til redigeringsrum.
15-20 meter er muligt uden tab. Detaljer kendes ikke, men kan skaffes.

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)