Opsagt fra job og rettigheder
Fra : Lee

Dato : 23-08-02 15:15

Jeg vil høre om der er nogen i denne gruppe, der kan svare mig på
nedenstående to spørgsmål. Det skal siges at det drejer sig om en
funkitionærstilling i en privat virksomhed, der ikke er underlagt nogen form
for overenskomst.

1.
Hvis man er blevet sagt op, hvordan forholder det sig så med opsparet ferie.
Kan arbejdsgiver forlange at det holdes i opsigelses perioden. Dette betyder
jo, at man ikke har noget tilbage resten af ferieperioden det nye sted man
får job.

2.
Hvad med arbejdsindsatsen i opsigelsesperioden, hvis man ikke er
fritstillet. Ens motivation vil jo blive drastisk nedsat, hvilket nok i høj
grad vil påvirke arbejdsindsatsen/effektiviteten.

Mvh.
Lee

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-08-02 15:21

"Lee" <leelee@postkasse.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
betyder
> jo, at man ikke har noget tilbage resten af ferieperioden det nye sted man

Ja.

> [...]
høj
> grad vil påvirke arbejdsindsatsen/effektiviteten.

Det har intet med jura at gøre.

Såfremt arbejdsgiver forventer du arbejder i opsigelsesperioden, gør du det.

Hvis du er demotiveret samt demotivere elle sågar modarbejder i din
dagligdag, vil jeg tro (må juristerne svare på), du kan bortvises.

At blive bedt om at blive hjemme og være til rådighed eller sågar
fritstilles, har intet med jura at gøre.

Hr. Bjørn

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-08-02 15:33

> At blive bedt om at blive hjemme og være til rådighed eller sågar
> fritstilles, har intet med jura at gøre.

Det var dog en ekstrem snæver fortolkning af begrebet jura - det er da både
en del af funktionærlovgivningen og en del af det aftalegrundlag, som ligger
indenfor det pågældende arbejdsfelt.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter G C

Dato : 23-08-02 16:07

Lee skrev i news:ak5g0q$l8o$1@sunsite.dk

[klip]

> [...]
> ferie. Kan arbejdsgiver forlange at det holdes i opsigelses perioden.
> Dette betyder jo, at man ikke har noget tilbage resten af

Hvis feriepålægget er varslet i henhold til reglerne i Ferieloven skal du
afholde ferien. Desværre.

> [...]
> fritstillet. Ens motivation vil jo blive drastisk nedsat, hvilket nok
> i høj grad vil påvirke arbejdsindsatsen/effektiviteten.

Ja.... men pas på, at du ikke bliver bortvist, idet du da ikke får løn.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-08-02 16:52

Peter G C wrote:

> Ja.... men pas på, at du ikke bliver bortvist, idet du da ikke får
> løn.

For at blive bortvist skal man som arbejdsgiver kunne dokumentere grov
forsømmelighed - det er muligt at det kan lade sig gøre, men det er
vanskeligt. Hvis arbejdsgiveren først har opsagt funktionæren med
almindeligt opsigelsesvarsel og så derpå pludselig bortviser personen
for "grov forsømmelighed", så vil det lugte - og der foreligger en sag
fra Landsretten, hvor arbejdsgiveren først opsagde medarbejderen med 14
dages varsel og så -da den pågældende gik rettens vej på grund af
kontraktmisligeholdelse fra arbejdsgiverens side - forsøgte at få det
til at blive til en sag om grov forsømmelighed for på den måde at
legitimere at man ikke behøvede at udbetale fuld løn og feriepenge.
Medarbejderen vandt sagen.

--
ahw

Fra : Lee

Dato : 24-08-02 10:56

> Lee skrev i news:ak5g0q$l8o$1@sunsite.dk
>
> [klip]

> Hvis feriepålægget er varslet i henhold til reglerne i Ferieloven skal du
> afholde ferien. Desværre.

Men hvad er så "varslet i forhold til ferieloveen" ?? Hvis nu den eksakte
ordlyd i opsigelsen er: "Optjent ferie afvikles i opsigelsesperioden." Er
det så okay varslet?

[klip]

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-08-02 14:24

On Sat, 24 Aug 2002 11:56:08 +0200,
Lee <leelee@postkasse.net> wrote:
> Men hvad er så "varslet i forhold til ferieloveen" ?? Hvis nu den eksakte
> ordlyd i opsigelsen er: "Optjent ferie afvikles i opsigelsesperioden." Er
> det så okay varslet?

Jeg mener 3 ugers varsel til at holde hovedferien er OK. Så hvis du har
5 ugers ferie tilgode, og 2 måneders opsigelse, så er det
tilstrækkeligt.

Du må så sammen med arbejdsgiver finde ud af helt nøjagtigt hvornår
du holder ferie. Jeg vil anbefale du tager det til sidst. Det kan være
du finder noget andet, og således kan starte der før tid, og dermed
få feriepenge job 1 + løn job 2. Så har du råd til at holde ferien
senere.

Jeg havde det modsatte problem. Måtte ikke holde min ferie fordi
jeg lavede en kontraopsigelse da jeg havde fået nyt job, og stoppede
en måned før = mindre til til at overdrage opgaver til de andre
medarbejdere/oplære dem.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-08-02 16:48

Lee wrote:
> [...]
> ferie. Kan arbejdsgiver forlange at det holdes i opsigelses perioden.
> Dette betyder jo, at man ikke har noget tilbage resten af

Det er ikke sikkert at arbejdsgiveren kan forlange det, men man kan
tænke sig at man beder dig om at at tage på ferie, hvorefter du så
bliver opsagt med den sædvanlige varsel - afhængigt af hvor længe du har
været ansat.

> [...]
> fritstillet. Ens motivation vil jo blive drastisk nedsat, hvilket nok
> i høj grad vil påvirke arbejdsindsatsen/effektiviteten.

Korrekt - men det kan arbejdsgiveren ikke gøre noget ved - hvis du
passer dit arbejde som sædvanlig, så kan de intet foretage sig -men hvis
du ikke gør det, så vil de kunne begrunde din opsigelse med at du ikke
har gjort hvad du skulle og fortsat ikke gør det.

Nogle firmaer vælger at fritstille deres medarbejdere til fratrædelse
øjeblikkeligt ,men naturligvis med det sædvanlige opsigelsesvarsel. Det
er bedst for både firma og medarbejder for det meste.

Arne H.Wilstrup

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 23-08-02 16:25

leelee@postkasse.net writes:
> [...]
>betyder
>jo, at man ikke har noget tilbage resten af ferieperioden det nye sted man

Hovedferien kan forlanges afholdt, hvis du har over 3 måneders opsigelse.
Restferie kan forlanges afholdt uden betingelser

> [...]
>høj
>grad vil påvirke arbejdsindsatsen/effektiviteten.

Hvis din arbejdsindsats forringes, vil du formodentlig kunne bortvises.
Dvs. ud af klappen med det samme. Til gengæld har du så stadig din ferie i
behold

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 24-08-02 14:19

>du

Hvis du har 3 måneders opsigelse eller derunder, så er ovenstående ikke
korrekt, hvis det drejer sig om hovedferien. Kun hvis opsigelsesvarslet
forlænges tilsvarende feriens længde, er det OK.

Ferielovens § 16. En lønmodtager, der er opsagt, kan ikke holde hovedferie
i opsigelsesperioden, hvis opsigelsesvarslet er på 3 måneder eller
derunder. Dette gælder, uanset hvad der tidligere måtte være fastsat om
afholdelse af ferien. Det gælder dog ikke, hvis opsigelsesvarslet er
forlænget med antallet af feriedage.

Restferien kan til gengæld godt ligges i opsigelseperioden.

>Men hvad er så "varslet i forhold til ferieloveen" ?? Hvis nu den eksakte
>ordlyd i opsigelsen er: "Optjent ferie afvikles i opsigelsesperioden." Er
>det så okay varslet?

Hovedferie skal varsles med 3 måneder, mens restferie skal varsles med 1
måned, og det der skal varsles, er den periode hvor ferien holdes.
Ovennævnte vil efter min mening ikke være nok, hvis der ikke mellem
arbejdsgiveren og den ansatte senere fastlægger en periode hvor ferien
skal holdes.

Ferielovens § 15 Stk. 2. Arbejdsgiveren skal så tidligt som muligt meddele
lønmodtageren, hvornår ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal give
meddelelsen senest 3 måneder før hovedferien begynder, og senest 1 måned
før ferien begynder for øvrige feriedage, medmindre særlige omstændigheder
hindrer dette.

Hilsen
Poul Erik Rise