Kapitalisering af behandlinger
Fra : Jørgen

Dato : 23-08-02 14:48

Hej

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende kapitalisering af
behandlingsomkostninger og her tænker jeg på feks fysioterapi omkostninger
efter en ulykke, hvor man skal betale i måske resten af ens liv, men når
behandlingsomkostninger bliver opgjort på årsbasis bliver der ganget med en
kapitalisereingsfaktor på 6 man betaler altså i 6 år og her kommer så mit
spørgsmål er det virkelig ikke muligt at få betalt sine regninger løbende
efter behov.

MVH
Jørgen

Fra : Padre

Dato : 23-08-02 15:32

> [...]
> spørgsmål er det virkelig ikke muligt at få betalt sine regninger løbende

Hidtidig praksis efter erstatningsansvarsloven har været, at man kan få
kapitaliseret for 6 år og ikke længere.

Efter lovændringen er der dog indført en § 1a, som foreskriver en
kapitalisering med faktor 10

§ 1. Den, der er erstatningsansvarlig for personskade, skal betale
erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter og andet tab
som følge af skaden, samt en godtgørelse for svie og smerte.
Stk. 2. Har skaden fået varige følger, skal der tillige betales godtgørelse
for varigt mén samt erstatning for tab eller forringelse af erhvervsevne.
Stk. 3. Værdien af arbejde i hjemmet ligestilles med erhvervsindkomst.(8)

§ 1 a. Erstatning for fremtidige helbredelsesudgifter og andet fremtidigt
tab som følge af skaden, jf. § 1, stk. 1, fastsættes til et kapitalbeløb,
som højst kan udgøre den forventede gennemsnitlige årlige udgift ganget med
10. Er der tale om varige løbende udgifter, finder § 4, stk. 2, tilsvarende
anvendelse.

Efter arbejdsskadeforsikringsloven kan man kun få erstattet
behandlingsomkostninger, som er afholdt under sagens behandling i
arbejdsskadestyrelsen, jf lovens § 30

§ 30. Er sygebehandling eller optræning under sagens behandling nødvendig
for at opnå bedst mulig helbredelse, kan udgifterne hertil betales i det
omfang, udgifterne ikke kan afholdes efter lov om offentlig sygesikring
eller som led i behandlingen på offentligt sygehus. Optræningen skal
foretages som efterbehandling under lægelig kontrol i umiddelbar tilknytning
til sygebehandlingen.

padre

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 24-08-02 13:48

spirito_santo@nospam.yahoo.com writes:
>Efter lovændringen er der dog indført en § 1a, som foreskriver en
>kapitalisering med faktor 10

Gælder kun hvis skaden er sket efter 1/7 2002, ellers er det de gamle
regler der er gældende

Hilsen
Poul Erik Rise