Modgang i kristenlivet
Fra : Live4Him

Dato : 23-08-02 13:53

Jeg har læst bogen "When God dosen't make sense" af Dr James Dobson. Bogen
handler om modgang og hvorfor der er lidelse blandt kristne. I bogen taler
han bla. om "the betrayal barrier" og citere Dr. R. T. Kendall som mener at
100 % af alle kristne på et eller andet tidspunkt oplever at Gud svigter
dem. Det kan komme tidligt efter man er frelst. Man mister sit job, eller
ens barn bliver syg. Eller måske efter at have tjent Gud trofast i mange år
går livet pludselig i opløsning. Dr. Kendall mener at mere end 90 % af os
ikke formår at bryde gennem denne barriere efter at vi føler os forladt af
Gud. Og at vores tro derefter er hindret af en bitter oplevelse vi ikke kan
glemme.

Mit spørgsmål er så, hvis alle kristne på et eller andet tidspunkt oplever
denne kamp og de fleste af os bliver såret på vore sjæl og bærer denne
sårethed videre med os i kristenlivet, hvorfor hører man så ikke om det ?
Hvorfor er vidnesbyrdende altid "Gud kom ind i mit liv og vupti blev alt
godt". Eller "Gud har gjort så meget for mig og aldrig svigtet". ?

Måske skyldes det at vi hellere vil fremvise en falsk facade, fremfor være
ærlig omkring vore følelser.

jørgen.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-08-02 14:51

d. 23/08/02 14:53 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
ak5bbk$sku$1@sunsite.dk:

> [...]
> denne kamp og de fleste af os bliver såret på vore sjæl og bærer denne
> sårethed videre med os i kristenlivet, hvorfor hører man så ikke om det ?

For mig er den mest åbenlyse grund, at man ikke vil fremstå som en synder,
der ikke har Guds opbakning under alle forhold. Derudover fortæller vi nok
mest det, vi forventer, andre gerne vil høre, og i mange kirker har man nok
ikke lyst til at høre om tidspunkter, hvor Gud har svigtet.

> Måske skyldes det at vi hellere vil fremvise en falsk facade, fremfor være
> ærlig omkring vore følelser.

Det virker meget rigtigt. Følelser er noget privat.

Det er i øvrigt min opfattelse, Folkekirken også adskiller sig lidt på det
punkt, da de prædikener, jeg har hørt, ofte har handlet om vi menneskers
svagheder og mangel på tro, hvor modgangen dog alligevel kan vendes til
noget positivt. Den største sorg, man kan opleve, er vel at miste én, man
holder af, og en god måde at overvinde den sorg på, er at tænke på de gode
oplevelser, man har haft sammen med vedkommende, eller noget godt, man har
lært af vedkommende og har lyst til at bringe med videre i sit liv. Er det
ikke en form for evigt liv, man derved kan give sin elskede, efter
vedkommendes død?

Nogle gange er det også nødvendigt at opleve smerte for at sætte pris på
glæden, ligesom man sætter mest pris på solskin lige efter en regnvejrsdag.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik.D

Dato : 23-08-02 17:34

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

> [...]
> Hvorfor er vidnesbyrdende altid "Gud kom ind i mit liv og vupti blev alt
> godt". Eller "Gud har gjort så meget for mig og aldrig svigtet". ?

Hvis du ikke har hørt om dette, er det måske fordi det sted som Jesus har
skænket os til forum for vidnesbyrd, opmuntringer og uddeling af ofte dybt
personlige erfaringer... er MENIGHEDEN og det er derfor en klar konsekvens
at kommer man ikke i denne, er ens adgang til dette stærkt begrænset. Jeg
kan ikke rigtigt se at eksempelvis dk.lk kunne være et betryggende eller
særligt velegnet sted at udlever sit livs værste vanskeligheder.

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 23-08-02 19:02

"Erik.D" <ebd@oncable.dk> wrote in message
> Hvis du ikke har hørt om dette, er det måske fordi det sted som Jesus har
> skænket os til forum for vidnesbyrd, opmuntringer og uddeling af ofte dybt
> personlige erfaringer... er MENIGHEDEN

Nu var det faktisk MENIGHEDEN jeg hentydede den omtalte mangel til. Så ...

jørgen.

Fra : Erik.D

Dato : 23-08-02 19:19

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak5td8$5k9$1@sunsite.dk...

> "Erik.D" <ebd@oncable.dk> wrote in message
>
> Nu var det faktisk MENIGHEDEN jeg hentydede den omtalte mangel til. Så ...

Okay...så forstår jeg bare ikke rigtigt...for de menigheder jeg personligt
kender til, bære ikke præg af at ville skjule vanskeligheder og kampe.

--

E.Dalgas