Q: faktura vs aconto
Fra : Henning Voldtofte

Dato : 23-08-02 14:02

Hej,

Håber der er nogen i gruppen der kan hjælpe.

Jeg kører en servicevirksomhed som netop har fået en ny kunde ind. Vores
arbejde udføres som enkelstående sager. Vi har lavet en aftale om at vi
laver alle sager for hans virksomhed. Til gengæld får han naturligvis en
rabat og skal betale et fast beløb per måned for x antal sager (20 i
hans tilfælde)

Hvordan bør vi fakturere dette rent praktisk?

Jeg kan sende et brev hver måned med krav om aconto betaling på 20 sager
x beløbet per sag, og derefter sende en faktura på hver sag med
nedskrivning af hans konto.

Jeg kunne også sende en faktura på de 20 sager (dog unden sagsnummer da
jeg ikke kender dem endnu), men hvad skal jeg så sende efter afslutning
af hver sag for at vi begge har styr på "balancen" og orden i papirene?

Jeg tror også at den sidste model er bedre for så vidt at det er en
faktura som han accepterer, dvs han kan ikke få pengene tilbage, han kan
kun få udført arbejdet. Med aconto kunne han kræve pengene tilbage hvis
han ønsker at droppe servicen. Er ovenstående korrekt opfattet?

Al hjælp værdsættes.

Henning

Fra : alexbo

Dato : 23-08-02 16:49

Henning Voldtofte <henningv@vip.cybercity.dk> skrev

>skal betale et fast beløb per måned for x antal sager (20 i
> hans tilfælde)
>
> Hvordan bør vi fakturere dette rent praktisk?

Hvis aftalen lyder på et fast beløb pr. mdr. er det selvfølgelig det du skal
fakturere.
For det kan han få lavet 20 sager. om han bruger dem eller ej er jo dig
uvedkommende.
Det er et abonnement.

Jeg betaler Cybercity 95 kr. pr. mdr. for 1 times internet om dagen, om jeg
bruger det eller ej er ikke Cybercity`s problem.

Men hvis det I har aftalt i virkeligheden er, at med 20 sager om mdr. kan I
lave dem for xx kr pr sag.
Så ville jeg fakturere de afsluttede sager uanset antal, hvis så det viser
sig at 20 pr. mdr. ikke nås, så tage sagen op.

mvh
Alex Christensen

Fra : JørgenE

Dato : 24-08-02 00:54

Det du reelt bør gøre er at sende en a'conto faktura hver måned - jeg
formoder du een måned kan lave mere end en anden. Når perioden så er gået,
sender du en endelig faktura med specifikation fratrukket dine a'conto
faktura.

Du skal først beskattes af hele beløbet, når du sender den endelige faktura,
hvis der er det mindste tvivl om hvad dit overskud er på sagen - det kan
også være en fordel.

Som revisor sender vi a'conto på årsregnskabet som består af alt muligt, men
først når vi har afsluttet regnskabet er vi færdige, og skal indtægtsføre
beløbet.

Det samme med dem der bygge f.eks. Storebælt - først da de var færdige, og
kunne endeligt opgøre avancen skete beskatningen - der er ikke noget odiøst
i det, for det er tit først i sidste fase, man opdager om der er over- eller
underskud, men det kan du også bruge, så vidt jeg kan læse ud af dit
spørgsmål.

Mvh. JørgenE