Kronrør(smuffe) og rysten i styret
Fra : Henrik Olsen

Dato : 23-08-02 12:31

Jeg har problemer med rystelser i styret på min BMW K100RS, 1986. Fænomenet
er mest udtalt ved 85-95 km/t - specielt hvis jeg accellerer til lidt over
dette, slipper gassen og lader den "trille farten af". Går det let ned ad
bakke er det særlig slemt. Holdes løst på styret tager rystelserne fart og
går i "selvsving" og man skal bestemt holde ved igen for ikke at få sig en
slem rystetur.

Jeg har fået at vide at det kan være et problem med kronrørsmuffen. Den har
jeg tidligere fået strammet op af et par gange, men har nu fået at vide den
muligvist er for stram, og er blevet lidt forvirret. Kan nogle fortælle lidt
om effekten ved stramning/løsning?

Eventuelt andre bud på en løsning?

Det hjalp ved sidste dækskifte, men ingen af dækkene står til udskiftning
p.t. mht. mønsterdybden, men måske fordækken slides "skævt" eller
ujævnt...(?)

Kan bagdæmperen også have betydning? Har en såkaldt Nivomat på
(selvjusterende) og fik engang at vide sidste år på værkstedet at den var
ret så slidt, men at det ikke var kritisk. Jeg har ingen idé om hvordan jeg
selv konstatere om den er _for_ slidt, da det er min første MC, og eneste
erfaring med Nivomatfjeder.

Hvis nogen bor nordsjælland, øst eller vest, og mener at kunne hjælpe med en
vurdering og gerne løsning på problemerne ville jeg være yderst
taknemmelig!!

Fra : Ped

Dato : 23-08-02 12:49

Henrik Olsen wrote:

> [...]
>går i "selvsving" og man skal bestemt holde ved igen for ikke at få sig en

Hej,

Min GPZ 1100 kan godt finde på det samme, og her plejer årsagen at være
for løs tilspænding af kronrørslejerne. Et (skævt) slidt fordæk
forværrer situationen. Din BMW har en del år på bagen, og måske kunne
kronrørslejerne trænge til en udskiftning? Nu ved jeg ikke hvordan en
BMW er skruet sammen, men de par gange jeg har haft GPZ'en skilt ad, har
jeg fundet den optimale tilspænding af kronrørslejerne ved først at
stramme dem, indtil der ikke er mærkbart slør, samtidig med at styringen
går let. Efter en lille prøvetur løsner jeg de øverste clamp bolte,
giver den runde kronrørsbolt et lille nøk, strammer de øverste clamp
bolte igen og kører derefter igen en lille tur. Sådan bliver jeg ved,
indtil styringen begynder at føles mærkelig (fordi tilspændingen er for
stram). Kronrørsbolten får så et lille nøk tilbage, og så skulle den
være der. Metoden blev anbefalet på en mailing liste, som jeg er medlem
af, og jeg har ikke haft rystelser i styret siden.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-08-02 13:01

Kan være dæk, hæl/tå fænomen. Følg dækket rundt, er der skiftevis højt/lavt
gummi kan det være årsagen, hvis det ikke er kronrøret.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Peder

Dato : 23-08-02 13:20

On Fri, 23 Aug 2002 14:01:16 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

>Kan være dæk, hæl/tå fænomen. Følg dækket rundt, er der skiftevis højt/lavt
>gummi kan det være årsagen, hvis det ikke er kronrøret.

Æv
Stadig ingen forklaring på, hvad en "smuffe" er

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : Henrik Olsen

Dato : 24-08-02 19:21

"Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> wrote in message

> Æv
> Stadig ingen forklaring på, hvad en "smuffe" er

Hehe. En 'smuffe' en en del af ordet kronrørs(-)muffe :)

Fra : Armand

Dato : 24-08-02 22:37

Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> skrev i en
> "Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> wrote in message

> Hehe. En 'smuffe' en en del af ordet kronrørs(-)muffe :)

Akkurat som da min datter i førskole-alderen havde været med sin mormor
på camping på Møn's klint:
Vel hjemkommen fortalte jeg i hendes nærvær om hendes tur til Møn -
Hvortil hun rettede mig med et: "NEJ! - sklint"!
Jo, jo. Hun havde ikke været på Møn; men derimod på Møn Sklint

--
Armand

Fra : Henrik Olsen

Dato : 24-08-02 19:28

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Kan være dæk, hæl/tå fænomen. Følg dækket rundt, er der skiftevis
højt/lavt
> gummi kan det være årsagen, hvis det ikke er kronrøret.

MC'ens gamle ejer og ven mener at kunne se dette engang på den og beskrev
det for mig, men umiddelbart kan jeg ikke selv se det. Men måske der er
noget om snakken? Hvad kan dette underlige slid skyldes, og kan det rettes?
Det er jo ikke så sjovt at skulle skifte dæk i utide.

Selv tænkte jeg på afbalanceringsproblemer. Kan det være det skal
afbalanceres igen efter tilkørsel/slid/ujævnheder?

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 23-08-02 18:45

Nu har BMWér jo koniske lejer i kronrøret og den slags holder næsten evigt
hvis der er rigtigt indstillede og smøringen ok. Jeg spænder kronrøret ved
først at hus at slå styrdæmperen fra og med motorcyklen stående på begge
hjul skubbe den frem med bremset forhjul og da med en finger ved det øverste
kronrørsleje føle om kronrøret kæntrer over i en anden stilling. Altså netop
stramme kronrøret til den ikke længere gør dette efter først at have
strammet det løst. Når et kronrørsleje er slidt eller for løst vil forgaflen
kippe fra bagfladen i toplejet til forfladen under opbremsning. Hvis
kronrøret er spændt for meget vil køretøjet woble, da det har svært ved at
følge den lille konstante slingring.
På motorcykler med kuglelejer i kronrøret er det mest kritisk med
indstillingen, vedr. lejernes levetid, då kugle jo har en uhyre lille
trædeflade. På de gamle Honda CB750 kom der endog en fejl i lagrene så
kugler med 2 forskellige mål blev blandet sammen, og man derved kunne komme
ud for at der kun egentlig var få virkeliget arbejdende kugler i
kronrørslejerne.

Mvh. Gert Thorgersen

Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak56d0$3087$1@news.cybercity.dk...