Quark vs. InDesign - erfaringer søges
Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 23-08-02 11:38

Hej NG,

jeg er interesseret i at høre om der er nogen, der har erfaring med
Quark XPress i forhold til Adobe InDesign. Specielt i forhold til at
migrere fra Quark til InDesign. Jeg har f.eks. hørt at man kan 'emulere'
Quark keyboard layoutet i InDesign. Indeholder InDesign andre af sådanne
migrerings features?

Sagen er, at jeg arbejder for et mindre reklamebureau, som i hovedsagen
anvender Quark til at udarbejde tryksager. Ønsket om at opgradere til
Mac OS X er i midlertid blevet hindret af manglende support for Quark
XPress. Jeg ved at det er muligt at anvende OS 9.2 sideløbende med OS X,
men det er en lidt kluntet løsning. Udsigterne til Quark på OS X er
endvidere lidt lange lader det til og 'for an encore' er det ret dyrt og
halvbesværligt at opgradere Quark XPress i forhold til nyindkøb af såvel
Quark som InDesign.

På forhånd mange tak og med venlig hilsen,

Thomas

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-08-02 14:45

Thomas Pilgaard Nielsen wrote:

> [...]
> migrere fra Quark til InDesign. Jeg har f.eks. hørt at man kan 'emulere'
> Quark keyboard layoutet i InDesign. Indeholder InDesign andre af sådanne

Du kan oprette shortcuts der svarer til dem du er vant til fra Quark.
Quark dokumenter oversættes for det meste meget pænt.
Dog ikke dokumenter med specielle skydninger og tabuleringer - de vælter
helt og er nemmere at lave fra bunden i InDesign.

> [...]
> anvender Quark til at udarbejde tryksager. Ønsket om at opgradere til
> Mac OS X er i midlertid blevet hindret af manglende support for Quark

Undersøg først om din printer og scanner samt dine "hjælpeprogrammer" som
er uundværlige i det daglige arbejde er kompatible med OS X
Det gjorde jeg og fandt ud af vore scannere ikke kan understøttes af OS X -
mange hjælpeprogrammer må skiftes ud til andre tilsvarende.
Har du kun en enkelt maskine vil det være overkommeligt men med flere
maskiner bliver det en temmelig kraftig udskrivning + tilsvarende mere
bøvl.

> Jeg ved at det er muligt at anvende OS 9.2 sideløbende med OS X,
> men det er en lidt kluntet løsning.

Dur slet ikke med Quark.

> Udsigterne til Quark på OS X er
> endvidere lidt lange lader det til og 'for an encore' er det ret dyrt og
> halvbesværligt at opgradere Quark XPress i forhold til nyindkøb af såvel
> Quark som InDesign.

Hvis du kører Quark 4.1.1 er der ingen grund til at opgradere med mindre du
har brug for at lave XML
De øvrige nye features er mildt sagt noget skrammel - tabellerne er både
noget og ingenting - jeg vil ikke give penge for det.

Hvis du er den type der laver sit arbejde ordentligt i Photoshop og
Illustrator så bliv hvor du er - har du ofte brug for at rette filerne så
skift til InDesign der kan arbejde direkte sammen med programmerne i rå
filer (.ai og .psd)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 24-08-02 21:40

Hej Villy, tak for svar - det var netop sådan nogle ting jeg havde brug
for at vide.

Tak igen og mvh - Thomas

Fra : Storm

Dato : 25-08-02 17:17

Thomas Pilgaard Nielsen <ascii@microcore.dk> wrote:

> [...]
> migrere fra Quark til InDesign. Jeg har f.eks. hørt at man kan 'emulere'
> Quark keyboard layoutet i InDesign. Indeholder InDesign andre af sådanne

Nu har du jo fået svar af Villy, jeg pipper lige med.
Det jeg har læst/hørt fra folk der er gået fra Quark til InDesign er:

- InDesign spiller i den grad bedre sammen med Adobes andre produkter
(Illustrator og Photoshop).
- Især hvis man laver meget kreativ/effektslugende grafik er der mange
rigtig store fordele.
- Det er ganske fedt at genvejstasterne svarer til Adobes andre, det
skal lige indøves, men så er det fedt.
- InDesign bliver hurtig tung at danse med. Opdaterer sider langsomt.
Generende hvis man sidder med et større magasin. Man kan ganske vist
stille på preview opløsningen, så går det lettere.
- InDesign taber også til Quark hvis man hurtigt vil navigere rundt i et
stort dokument.
- InDesign kræver tæt kontakt til trykkeriet, så man ikke får kørt
avancerede faciliteter på som deres rip ikke klarer.

Konvertering af filer fra Quark til InDesign er ikke altid lige
imponerende, detaljer fra Adobe selv kan læses her:

<http://www.adobe.com/support/techguides/indesign/qxtoid/main.html>

> [...]
> endvidere lidt lange lader det til og 'for an encore' er det ret dyrt og
> halvbesværligt at opgradere Quark XPress i forhold til nyindkøb af såvel

Ja, jeg vil heller ikke specielt anbefale opgradering til QXP 5 fremfor
investering i InDesign. Så hellere vente til der "måske" kommer en
carbon version (eller er deres udviklere døde?). Diskuteres tit i
comp.publish.prepress f.eks:
< news://aioo0a$3ra$1@newsreader.mailgate.org>

Af forskellige grunde har jeg kørt en del Quark på Classic under OSX. De
første OS 10 versioner var en pest. Men med 10.0.5, synes jeg faktisk
den håndterer Classic så hæderligt, at jeg forsøger mig. Det giver lidt
øretæver i ny og næ Men OS X synes jeg er så meget bedre til at
håndtere flere aktiviter på én gang, og så meget mere overskuelig at
arbejde i (og lækker), at jeg sjældnere og sjældnere lader mig tvinge
tilbage i OS 9. Og det føles som at lukke for det varme vand

Nu forlyder det jo at Jaguar kører bedre med Classic programmer, så...

Men som Villy siger, er det afgørende i hvilket miljø du skal arbejde -
hvis I f.eks. bruger ATM fontstyring skal I investere I nyt, og hvilke
servere I bruger er også vigtigt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-08-02 20:43

Storm wrote:

> [...]
> tilbage i OS 9. Og det føles som at lukke for det varme vand
>
> Nu forlyder det jo at Jaguar kører bedre med Classic programmer, så...

Når en gang du får nedlagt Jaguaren er jeg da meget spændt på at høre nyt med
hensyn til Quark 4.1.
I Quarks forum dur version 5.01 slet ikke i OSX (og en masse andre ting) -
det er nok det sædvanlige med en 3-4 opgraderinger inder det funker
nogenlunde (ligesom med Mac OS)

Fra : Storm

Dato : 25-08-02 21:41

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Når en gang du får nedlagt Jaguaren er jeg da meget spændt på at høre nyt med
> hensyn til Quark 4.1.

Ja, nu har jeg jo ikke Jaguaren med i en pakkeløsning - a la Martin E's
<newsspam4-3BF781.21145525082002@dtext.news.tele.dk>

> I Quarks forum dur version 5.01 slet ikke i OSX (og en masse andre ting) -

Nu kører jeg altså heller ikke Quark 5. Hvis jeg havde job med meget
skema/tabel arbejde ville jeg nu nok gøre noget for at skaffe den.

Jeg mente selvfølgelig at OS 10.1.5 (og ikke 10.0.5) håndterer Classic i
den grad bedre end de første versioner - Foreløbelig prøver jeg at
køre løs. Bare de dog snart ville komme med en Distiller OSX version.
Den slags ting ville være ideelt for OSX's gode multitasking.

> det er nok det sædvanlige med en 3-4 opgraderinger inder det funker
> nogenlunde (ligesom med Mac OS)

Ja, jeg bør nok vente lidt med at plage... Jaguaren skal måske også lige
strammes lidt op, før den er i topform.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Alex Sobocki

Dato : 27-08-02 07:58

Kære DTP-venner

Hvorfor slipper I ikke det lorte program (Quark) og starter på noget,
der virkeligt er GUF. Glem alt om de løjne-historier om InDesign.
Jeg har danmarks første (lovlige InDesign version og kender
programmet GODT. Min "konvertering" fra Quark gik fint og smertefrit.
Jeg gider slet ikke at skrive om de fordele InDesig har. For så bliver
det en laaaang mail...

Man kan sammenligne diskusionen om hvad er bedre en MAC eller en PC?

Med venlig hilsen

Alex - en glad MAC-bruger

Fra : Storm

Dato : 27-08-02 08:17

Alex Sobocki <Alex.Sobocki@get2net.dk> wrote:

> [...]
> der virkeligt er GUF. Glem alt om de løjne-historier om InDesign.
> Jeg har danmarks første (lovlige InDesign version og kender

Ja, netop når man kender noget GODT, synes de fleste det er godt at
arbejde i/med. - Jeg tror såmænd du har ret, men du må vide, at der
eksisterer en vis træghed, hvis mange har ophobet såvel ekspertise som
konkrete job i ét program.

Nogle siger: If it isn't broken, don't fix it.
Andre siger: If it isn't broken, breake it
Jeg forstår sådan set begge synspunkter.

> Min "konvertering" fra Quark gik fint og smertefrit.

Det har jeg også hørt andre sige

> Jeg gider slet ikke at skrive om de fordele InDesig har. For så bliver
> det en laaaang mail...

Pyt med det. Bare klø på.

Sidder du alene?
Hvordan blev beslutningen om at konvertere foretaget?
Sidder du sammen med en masse kreative hoveder?
Er du afhængig af et stort arkiv af gamle Quark job?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Alex Sobocki

Dato : 28-08-02 15:15

Storm wrote:

> Sidder du alene?

Nej, vi er fem mennesker.

> Hvordan blev beslutningen om at konvertere foretaget?

Vi havde STORE problemer med Quark. Derfor min hurtige og gode beslutning.

> Sidder du sammen med en masse kreative hoveder?

Ja, det gør jeg

> Er du afhængig af et stort arkiv af gamle Quark job?
Både ja og nej. Nu konverterer jeg ALT fra Quark til InDesign.

Hilsen
Alex

Fra : Storm

Dato : 29-08-02 08:52

> [...]

> Ja, det gør jeg

> Både ja og nej. Nu konverterer jeg ALT fra Quark til InDesign.

Jamen så forstår jeg da, at du er en glad.
Jeg er helt misundelig

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Alex Sobocki

Dato : 30-08-02 11:56

> Jamen så forstår jeg da, at du er en glad.
> Jeg er helt misundelig

Hej Nina

Hvor mange mennesker er I der, hvor du arbejder?
Måske kunne jeg hjælpe jer med den konvertering...

Hilsen
Alex

Fra : Storm

Dato : 30-08-02 22:53

Alex Sobocki <Alex.Sobocki@get2net.dk> wrote:

> Måske kunne jeg hjælpe jer med den konvertering...

Jamen tak, det er da et fantastisk konkret tilbud

Der _er_ nu altså ikke lige nu og her. Men jeg skriver mig det da bag
øret, og så kan jeg måske maile dig "off-piste" senere, hvis det bliver
mere aktuelt.

Måske Thomas Pilgaard er mere interesseret...

--
Venlig hilsen Nina Storm