Dæk valg?
Fra : Peter Øberg

Dato : 23-08-02 10:09

Jeg skal montere nye dæk på en Yamaha R6´er.
Jeg har tænkt på metzlers nye race dæk uden mønster på siden.
Jeg kører en del på bane, så det skal være et sports dæk.
Er der nogen der har erfaringer de kan dele på dette område.
Ville det være en fordel at sætte 190 bagdæk på istedet for 180 som er
standart.

Fra : Michael K. S.

Dato : 23-08-02 10:48

On Fri, 23 Aug 2002 11:08:53 +0200, "Peter Øberg" <skide@fedt.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg kører en del på bane, så det skal være et sports dæk.
>Er der nogen der har erfaringer de kan dele på dette område.

Hvis du _udelukkende_ kører bane og 100 % ligeglad med dækslid så vælg
Rennsport i Racecompound RS1 foran og RS2 bagpå.De forsvinder som dug
for solen på en bane og holder næppe mere end max. en TD eller en fuld
raceweekend.Ikke noget godt valg til blandet (gade-bane) kørsel idet
(bl. a) der er for lidt km i dem.Metzeler laver også en
streetcompound,der skulle give lidt flere km. så det kunne være en
mulighed.En anden er at vælge Metzelers nye sportsdæk Sportec M1,det
er rigeligt godt til race for de allerfleste,en del RR-kørere bruger
det og samtidig bedre som gadedæk ud fra en totalbetragtning af
egenskaber.

>Ville det være en fordel at sætte 190 bagdæk på istedet for 180 som er
>standart.

Nej !

-M

Fra : Peter Øberg

Dato : 23-08-02 14:00

Hvad er forskellen på det dæk der bare hedder Metzeler rennsport, og dem der
hedder Rennsport RS 1,2,3

Og hvad er forskellen på 1,2 og 3?

Hvor godt er Sportec M-1 dækket til bane?

Jeg har kørt på de original monterede Batlax dæk et par weekender på bane og
de er totalt smadrede. Det bliver alt for varme.

Fra : Michael K. S.

Dato : 23-08-02 14:35

On Fri, 23 Aug 2002 14:59:58 +0200, "Peter Øberg" <skide@fedt.dk>
wrote:

>Hvad er forskellen på det dæk der bare hedder Metzeler rennsport, og dem der
>hedder Rennsport RS 1,2,3
>Og hvad er forskellen på 1,2 og 3?

Dem uden RS betegnelse er udviklet til kombineret gade/bane mens dem
med RS er udviklet til ren bane,forskellen på de forskellige RS'ere er
i compounden - RS1 er supersoft,RS2 soft og RS3 er til længere
løbsdistancer...

>Hvor godt er Sportec M-1 dækket til bane?

De er udmærkede,som sagt en del danske roadrace-kørere benytter den
montering.

>Jeg har kørt på de original monterede Batlax dæk et par weekender på bane og
>de er totalt smadrede. Det bliver alt for varme.

Jeps,nogle gadedæk kan ikke holde til den belastning der er ved
bane,de mister grip når de bliver for varme (og fnuldrer væk på kort
tid),mens et decideret racedæk som f.eks Rennsport RS'erne har
arbejdstemp mellem 50-80 grader,men igen Sportec burde godt kunne
holde til det.Det afhænger naturligvis også af flere faktorer som
udenomstemp, dæktryk og overfladen man kører på m.m.

Skal du have et dæk som også skal bruges en del på gaden,vil jeg
anbefale Sportec - er du mere dedikeret banepilot (og har penge nok)
så vælg Rennsport.

-M
RS250 med RS1/RS2 - combo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-08-02 15:33

"Peter Øberg" <skide@fedt.dk> writes:

> Hvad er forskellen på det dæk der bare hedder Metzeler rennsport, og dem der
> hedder Rennsport RS 1,2,3
>
> Og hvad er forskellen på 1,2 og 3?
>
> Hvor godt er Sportec M-1 dækket til bane?

Det kommer an på hvem du spørger, og hvor hårdt du kører. For mit
brug, er det alt rigeligt.

> Jeg har kørt på de original monterede Batlax dæk et par weekender på bane og
> de er totalt smadrede. Det bliver alt for varme.

Hvad er dit dæktryk? - normalt anbefaler man at køre med sænket
dæktryk til trackdays for at få ekstra bid, men det giver øget
varmeudvikling. Måske skal du lave være med at sænke dæktrykket?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Martin

Dato : 23-08-02 10:59

> [...]
> Er der nogen der har erfaringer de kan dele på dette område.
> Ville det være en fordel at sætte 190 bagdæk på istedet for 180 som er

Jeg bruger Metzeler sportsdæk Sportec M1 på min cbr900rr
og er rigtigt godt tilfreds, de holder rigtigt godt fast , jeg har slet
ikke oplevet mærkelige tendenser eller optræk til problemer.

Med hensyn til holbarheden kan jeg ikke svare, jeg har kun kørt
1200 på dem, men de ser stadivæk fine ud.

Og med hensyn til 190 dæk...... næh det tror jeg ikke
jeg er ret sikker at hvis en R6 fik bedere køreegenskaber
med et 190 bagdæk, så havde yamaha monteret det som
standard.

Martin

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 12:19

> [...]
> Er der nogen der har erfaringer de kan dele på dette område.
> Ville det være en fordel at sætte 190 bagdæk på istedet for 180 som er

Metzelers Rennsport er udmærkede som kombi-dæk, men vil du være sikker på at
stå fast i offentlig trafik, må du nok køre med den bløde compound (RS1), du
skal nemlig arbejde lidt for at få temperaturen op på et godt niveau.

...men den bløde compound vil selvfølgelig slides (fnulres af) noget hurtigt
på en bane. ..men sikkerhed fremfor alt

Var det ikke et krav at de skulle være deciderede sportsdæk, ville jeg klart
anbefale Michelin Pilot Sport, de kræver ikke så meget 'opvarmning', plus de
er meget bedre i regnvejr.

...og bliv på dine 180 dæk, det er det ingeniøren regner med du kører på

Kenneth S

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 24-08-02 09:37

d. 23/08/02 11:08 skrev Peter Øberg på skide@fedt.dk i artiklen
3d65fb53$1$27679$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Ville det være en fordel at sætte 190 bagdæk på istedet for 180 som er
> standart.

Nej det er bestemt ikke en god ide. Når man sætter et bredere bagdæk på skal
forhjulets bredde også øges. MC'en er designet til at passe med de to
dækdimensioner og hvis du monterer et bredere bagdæk vil din bagende
overstyr i forholdt til din forende.

Mvh
Jesper

Fra : RasmusZX9R

Dato : 24-08-02 12:23

> Jeg har tænkt på metzlers nye race dæk uden mønster på siden.
Hejsa!
Hvor bor du?
Jeg har et sæt Metzler Rennsport 120/70 og 180/50 liggende, som jeg
desværre ikke skal bruge da vores trackday
tur til Polen er blevet aflyst.
De ligger på Amager.
Ring hvis du er interesseret.
Mvh