Beplantning ved veje, hvorved trafik-udsyn~
Fra : Christian Jørgensen

Dato : 23-08-02 09:09

Beplantning ved veje, hvorved trafik-udsyn nedsættes:

Jeg vil gerne vide, om det er pålagt kommunen/amtet, en evt. indehaver af
ejendommen ved vejen eller en helt tredje at tilklippe planter/busker/træer
således, at udsyn ved færdsel på disse veje ikke skæmmes?

Fx kunne man foresille sig, at vejen svinger svagt, men at man bliver nød
til at sænke farten meget, da fx blot enkelte træers grene rager ud over
vejen, således at ens udsyn skæmmes.

I håb om et hurtigt svar!
Christian Jørgensen

Fra : the razz

Dato : 23-08-02 09:47

Hej Christian..

Kommer lidt an på om det er en offentlig eller privat vej.

Men jeg kan evt. henvise til:
Bekendtgørelse af lov om offentlige veje;
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1999/0067129.htm
§103 stk. 2, som siger:
"Stk. 2. Vejbestyrelsen kan kræve træer og anden beplantning på, over og i
vejareal fjernet, nedskåret, opstammet eller studset. Det samme gælder træer
og anden beplantning ved vejareal, når vejens istandsættelse eller hensynet
til færdslen gør det nødvendigt. Hvis vejbestyrelsens krav ikke efterkommes
inden for en fastsat frist, kan vejbestyrelsen lade arbejdet udføre ved sin
foranstaltning på ejerens bekostning."

Her behøves ikke engang at være en undskyldning om forstyrrelse af udsyn.

Omkring Private veje, omhandler §47 netop beplantning.
Bekendtgørelse af lov om private fællesveje;
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1999/0067029.htm

Kan måske også være der er mere i:
Bekendtgørelse af lov om planlægning;
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2000/0051829.htm

Kig på de links jeg har smidt med.

Alternativt søg på beplantning på www.retsinfo.dk

/the razz

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 24-08-02 12:41

Hører "vejbestyrelsen" under kommune, amt eller stat ?

Med andre ord: Hvem/hvad er vejbestyrelsen ?

mvh
Christian

Fra : Poul Christensen

Dato : 24-08-02 22:40

"Christian Jørgensen" <christian-joergensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hører "vejbestyrelsen" under kommune, amt eller stat ?
>
> Med andre ord: Hvem/hvad er vejbestyrelsen ?

Vejbestyrelser er defineret i Lov om offentlige veje, som du fik et link til,-
så kig endnu(?) endnu en gang i den.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-08-02 23:07

"Christian Jørgensen" wrote:

> Hører "vejbestyrelsen" under kommune, amt eller stat ?

Afhænger meget af, om du snakker om en kommune-, amts-, eller
stats-vej ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.