De "nye" G4 Dual.
Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-08-02 02:53

Efter at have lurepasset her i nyhedsgruppen i et stykke tid, hvor der
har været mange nyttige emner, og ligeså mange underholdende er det
nu tid at spørge: Er der nogen der kan forklare hvad de nye Dual
processor er godt for, er der skrevet mange programmer der udnytter
disse, er der en gevinst hvis jeg bruger VPC. OSV. Jeg har i øjeblikket
en IMac 400 Mhz med 192 Mb. ram Og 80 Gb. Hd. Os 9.2 og kan ikke finde
nogen undskyldning for at skifte den ud med en af de nye lækre G4 Dual.
867 / 1 Ghz. så hvis der er nogen der kan give mig en "undskyldning" for
at investere over 27.000 kr. til et sådan vidunder (der skal jo også en
skærm til og helst 17" LCD) så er alle undskyldninger velkomne.
Ellers må jeg nok nøjes med en brugt G4 6-700 Mhz "single" med en skod
skærm

Hilsen en glad og trofast Mac bruger.

Ps. E-mail er ikke gyldig.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-08-02 08:50

Henrik Lindskou <sydjyder@post7.tele.dk> wrote:

> så hvis der er nogen der kan give mig en "undskyldning" for
> at investere over 27.000 kr. til et sådan vidunder

Hvis du fortsat vil bruge OS 9 hvor mange programmer ikke kan benytte
den anden processoer er der ingen undskyldning. Vil du derimod bruge OS
X er det bare at klø på!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-08-02 02:54

> Hvis du fortsat vil bruge OS 9 hvor mange programmer ikke kan benytte
> den anden processoer er der ingen undskyldning. Vil du derimod bruge OS
> X er det bare at klø på!

Mere præcist er Mac OS X i stand til at udnytte flere proccesorer fra
fødslen, hvor OS 9 og lavere kunne udnytte dem i de programmer der var
optimeret til det.

F.eks. gør OS X's Finder (eller Jagwire's Finder hvis du spurgte Steve
Jobs) god brug af dual proccecorer - hvis der er to bruger den dem
begge.

Alt i alt får man med OS X en god udnyttelse af dual proc., hvor man i
OS 9 kun fik gavn af den ekstra processor i f.eks. Photoshop.

Øhh, faktisk lige det Michael sagde - hehe og den ekstra processor kan
så bruges til at filtrere i dual indlæg her i gruppen

Men ... jeg er f.eks. ved at hente noget gammelt livemusik med
Springsteen, som jeg så kategoriserer i iTunes. Der kunne en dual være
kanon, en tog sig af download i Thoth og iTunes ville være mere
medgørlig end den er nu, hehe

Rock on!
Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-08-02 12:46

Henrik Lindskou <sydjyder@post7.tele.dk> writes:

> [...]
> det nu tid at spørge: Er der nogen der kan forklare hvad de nye Dual
> processor er godt for, er der skrevet mange programmer der udnytter

Bilallegori forude!

At have to (eller flere) processorer svarer til at være en vognmand
med to (eller flere biler). Visse opgaver kan løses hurtigere hvis
det kan fordeles over flere læs, og du kan løse flere uafhængige
opgaver på samme tid. Lastbilerne kører ikke hurtigere eller trækker
større læs ved at være flere.

Min erfaring med dual maskiner (dog ikke Mac) er at man ikke kan mærke
forskel, undtagen når der virkelig er programmer der kræver
CPU-ydelse. Her giver de to CPU'er mulighed for luft til andre
opgaver mens maskinen knokler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn