spændingen over tændrør ved start
Fra : Bahle

Dato : 22-08-02 20:24

Hej NG,

Jeg har forgæves forsøgt at finde et sted i mine Haynes-bøger hvor det
står hvor stor spændingen er over tændrøret ved start.

Er der nogen der kan oplyse dette ?

Kan det passe at jeg kan få en gnist mellem ledning til tændrør og
stel men mellem elektroderne på tændrøret.

Bahle

Fra : Niels Skaaning

Dato : 22-08-02 23:48

Bahle skriver:

> Hej NG,
>
> Jeg har forgæves forsøgt at finde et sted i mine Haynes-bøger hvor det
> står hvor stor spændingen er over tændrøret ved start.
>
> Er der nogen der kan oplyse dette ?

Mange tusinde volt. Det afhænger af tændingsystemet, men siger vi 10.000
volt så er vi vist i den lave ende.
--
NS
----- .

Ejer af en Citroën BX 19 TRS fra 1988.
Den har nu gået 290.000 km.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-08-02 23:45

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mange tusinde volt. Det afhænger af tændingsystemet, men siger vi 10.000
> volt så er vi vist i den lave ende.

Det slår vist ikke engang til...Link: http://206.117.169.65/ignition.htm

Hr. Bjørn

Fra : Martin

Dato : 23-08-02 10:48

"Bahle" <pgbahle@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der kan oplyse dette ?
>
> Kan det passe at jeg kan få en gnist mellem ledning til tændrør og
> stel men mellem elektroderne på tændrøret.

Når gnisten springer i fri luft så er der ca. 1000 volt pr. milimeter.

og gnisten slår normalt mellem 2 og 4 cm. så typisk er spændingen
20-40 Kvolt.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-08-02 16:57

Martin wrote:

> Når gnisten springer i fri luft så er der ca. 1000 volt pr. milimeter.

Ved atmosfæretryk?. Husk på at der er tale om 8-13 bars tryk. Kikker du på
et scope, så mener den slår gnisten over ved ca. 3000 volt.

> og gnisten slår normalt mellem 2 og 4 cm.

Så er det vist på tide med skift af tændrør.

> så typisk er spændingen 20-40 Kvolt.

Zaaaaap!.

Ib Jakobsen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 23-08-02 19:27

Som Niels skriver er der nu om dage vel lidt over 10.000 Volt, men på de
gamle Honda CB750 var man nede på ca. 8.000 Volt og så kunne man komme ud
for problemer hvis man tunede og eller øgede kompressionen; ved tuning får
man jo bedre fyldning og dermed højere effektiv kompression. Og ved højere
lufttryk skal spændingen være større for at kunne springe samme afstand. Man
siger normalt at for hver mm gnisten kan springe fra tændkabel til stel har
man 1.000 Volt, og at hver af disse mm bliver til 1/10 mm i
forbrændingskammeret hvor der er ca. 10:1 i kompression, derfor har vi jo
mest 0,7 mm i elektrodegap. Noget andet er at der til tider (ofte) kan være
Hk at hente med større elektrodegap.

Mvh. Gert Thorgersen

Bahle <pgbahle@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d26ca302.0208221124.5147caa0@posting.google.com...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-08-02 01:10

> forbrændingskammeret hvor der er ca. 10:1 i kompression, derfor har vi jo
> mest 0,7 mm i elektrodegap. Noget andet er at der til tider (ofte) kan
være
> Hk at hente med større elektrodegap.

Apropos elektrodeafstande, er der så nogen der ved, hvor man kan købe sådan
en justerings-dims til tændrørene? Jeg har prøvet at spørge i den lokale
mc-biks, men de havde kun den de selv brugte. De solgte dem ikke.

Jeg har også kigget i en autotilbehørsforretning og ved Louis, og der kunne
jeg heller ikke finde den.

Det er jo bare et stykke blik med et hak i, så det er da også begrænset hvor
dyrt det kan være?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-08-02 01:19

> Kan det passe at jeg kan få en gnist mellem ledning til tændrør og
> stel men mellem elektroderne på tændrøret.

Skal der stå:
'men _ikke_ mellem elektroderne på tændrøret'
?

Tjek om du kan få gnisten til at springe over 1cm i fri luft mellem tændrør
og topstykke. Hvis den ikke har problemer med det, så burde tændingen være
iorden, ihvertfald kraftig nok. Kan den også klare 2cm, så er du ret sikker.

Hvis der ikke springer nogen gnist mellem elektroderne, når tændrøret rører
topstykket, så er tændrøret dødt (evt. druknet). Skift det/dem, det koster
ikke så meget.

Ændrer det ikke noget, så har du ihvertfald nogle reservetændrør, det skader
jo heller ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 24-08-02 23:33

Bahle <pgbahle@hotmail.com> skrev i en

> Kan det passe at jeg kan få en gnist mellem ledning til tændrør og
> stel men mellem elektroderne på tændrøret.

Ja!
Dine NGK(?)-tændrør har været druknede og er døde (= typisk NGK-skavank)
!

Det påståes her i gruppen at en ordentlig sandblæsning kan redde dem;
men ellers kan jeg kun anbefale at købe et nyt sæt af et hvilkensomhelst
anden fabrikat :-|

Du skriver ikke på hvilken model at problemet forekommer - Det skulle
vel ikke tillige være en GSXR?

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-08-02 19:39

> Det påståes her i gruppen at en ordentlig sandblæsning kan redde dem;
> men ellers kan jeg kun anbefale at købe et nyt sæt af et hvilkensomhelst
> anden fabrikat :-|

Jeg har før 'reddet' NGK-rør ved at fylde dem med rensebenzin, lade det
sidde lidt, for til sidst at blæse dem rene med trykluft.
Det varede dog ikke så vildt lang tid, før de døde igen. Selv nye NGK-rør
døde lige så hurtigt. Så skiftede jeg til Bosch tændrør, og siden havde jeg
ikke det problem.

Det skal siges, at det var på min gamle Yamaha 4-gears knallert, som
selvfølgelig er en to-takter. Jeg synes ikke at jeg har hørt ret ofte om
druknede rør på en 4-takter?

signing off.. Martin Sørensen