Pizza med 60% eller 30% ost
Fra : Steen F.

Dato : 22-08-02 16:45

Hej.

Jeg sidder her med min lille "slankemad-pjece" foran mig, og har et
spørgsmål mht. pizza'er. I hæftet står, at 1 pizza (600 g) fra pizzaria har
ca. 7128 kJ (og 70 g fedt)! Det er jo helt ustyrligt... burde faktisk
forbydes! )
Mit favoritpizzaria bruger (desværre) 60% ost, men jeg har fundet et andet
pizzaria hvor de kan lave pizza med 30% ost. Hvad vil forskellen ca. være i
kJ og fedtindhold?

MVH
Steen

Fra : Bettina Madsen

Dato : 22-08-02 18:10

> Mit favoritpizzaria bruger (desværre) 60% ost, men jeg har fundet et andet
> pizzaria hvor de kan lave pizza med 30% ost. Hvad vil forskellen ca. være
> kJ og fedtindhold?

Mener du ikke 30+ (54%) og 45+ (69%)? Jeg kan ihvertfald ikke genkende
den 60% ost (ikke som fast ost).

Hvis du skal regne det ud skal du vide hvor meget
ost de kommer på pizzaen (g), dernæst skal du vide hvor mange kj og gram
fedt
der er i osten pr. 100 g.

Det er vist ikke lige til at finde ud af, men en løsning kunne
være at bede pizzamanden om at undlade at komme ost på pizzaen, eller mindre
ost
på.

Forskellen pr. 100 g ost er dog:

ost 30+/100g : 1120 kj og 16 g fedt
ost 45+/100 g: 1426 kj og 25,8 g fedt

Du kan jo evt. spørge hvor mange håndfulde han kaster på hver pizza.

Håber det hjalp lidt

Bettina

Fra : Steen F.

Dato : 22-08-02 21:14

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse
> Mener du ikke 30+ (54%) og 45+ (69%)? Jeg kan ihvertfald ikke genkende
> den 60% ost (ikke som fast ost).

Sorry, jeg fik vist rodet lidt rundt i + og %.
Jeg spiser normalt ikke ost pånær på pizza, men jeg fik at vide, at de
brugte 60+ på pizza'en. Et andet sted brugte de dog kun 30+.

> Hvis du skal regne det ud skal du vide hvor meget
> ost de kommer på pizzaen (g), dernæst skal du vide hvor mange kj og gram
> fedt
> der er i osten pr. 100 g.

Mon ikke 200-250 gram ost kan gøre det? En pizza vejer vel omkring 600 gram.
Det er selvfølgelig også en del, men de kommer også et par gode håndfulde på

> Det er vist ikke lige til at finde ud af, men en løsning kunne
> være at bede pizzamanden om at undlade at komme ost på pizzaen, eller
> [...]
[snip]

Ja, man kunne jo prøve og se hvordan reslutatet blev med mindre ost. Jeg har
dog ikke lyst til at spise en pizza som ikke smager efter én, hvis du
forstår.

Tak.

MVH
Steen

Fra : Mette Schmidt

Dato : 22-08-02 18:36

Skulle det så næsten udelukkende være osten på
pizza'er der er det fede, eller er brødet også
en stor synder?

Mvh Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 23-08-02 06:19

> [...]
> pizzaria hvor de kan lave pizza med 30% ost. Hvad vil forskellen ca. være

Hejsa! *S* jeg kan ikke lige svare på spørgsmålet men vil blot lige tilføje
at grunden til at pizzadejen er så let at arbejde med er den store mængde
olie, de kommer i dejen.

Uden olien ville bunden ikke være let at lave så tynd og dejen ville ikke
være så smidig! *S*

Der ud over har jeg oplevet pizzariaer der også kommer olie oven på
pizzaen... det var altså helt ulækkert *L*

Mange hilsner Mette

Fra : Nette

Dato : 23-08-02 18:24

"Mette Frederiksen" wrote
> [...]
> olie, de kommer i dejen.
>
> Uden olien ville bunden ikke være let at lave så tynd og dejen ville ikke

<Så meget olie igen drejer det sig altså heller ikke nødvendigvis om. Det er
faktisk muligt at lave en tynd og smidig dej uden olie, og det ved jeg, at
der her i Århus er en hel del der også gør.
Bare sådan at alle ikke lige bliver kæmmet over i første forsøg

> Der ud over har jeg oplevet pizzariaer der også kommer olie oven på
> pizzaen... det var altså helt ulækkert *L*

Ja, det er hamrende ulækkert og det løber ned af mundvigene. Der er også
mange der bruger hvidsløgsolie, når man beder om at få hvidløg på....

Nette

Fra : Pizzaman

Dato : 23-08-02 22:38

Den bedste løsning må være en pizza uden ost...jeg har lige spist en her i
dag, hvor jeg bad pizzamanden om at UDSKIFTE ost med skinke, husk endelig at
bede om noget andet, eller snyder du dig selv. Det blev så til en
vegetarpizza med skinke og uden ost (true story).

Derudover har jeg også været på Burger King hvor jeg bad dem om at droppe
mayo'en i min Whopper, men jeg gad egentlig vide hvordan de griller deres
bøf.

Sidst men ikke mindst kendte jeg engang en fyr, der hvis han syntes at maden
ikke smagte af noget, hældte olie direkte på maden. Det var dog for ca. 15
år siden, hvor fitness-bølgen ikke var slået igennem.

Fra : Pizzaman

Dato : 24-08-02 06:31

Der er nogen, der har fortalt mig, at bøfferne hos BK drypper af fedt når
de bliver taget ud. Det var vist alligevel ikke en god ide med min Burger
King-kur.

Fra : Steen F.

Dato : 24-08-02 18:00

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bede om noget andet, eller snyder du dig selv. Det blev så til en
> vegetarpizza med skinke og uden ost (true story).

Smager en pizza uden ost ikke helt vildt dårlig?? For mig lyder det som om
at den er _meget_ tør eller sådan noget...
Hmm det varme ost er dælme lækkert... tror sgu lige jeg må ned efter en
pizza om lidt *ggg*

MVH
Steen

Fra : Pizzaman

Dato : 24-08-02 20:26

Ikke helt vildt dårlig, nej. Den smager heller ikke superduper, så derfor
krydrer jeg den med noget Ajvar (Balkan-grøntsagssauce, købes hos
indvandrer-grønthandlere). Man kan også prøve med ketchup eller Dolmio eller
lign.