|
| Bortkommet garantibevis Fra : Snip |
Dato : 22-08-02 13:03 |
|
Min gamle mor købte for ca. 6 måneder siden et nyt TV i den lokale
Kvickly. Nu har hun desværre fået smidt manualen væk. På manualen havde
hun påklistret bon'en.
Kvickly vil godt fremskaffe en ny manual, men uden købebon bortfalder
garantien (1,5 år) .
Min mor betalte med dankort samt fremviste sit medlemskort til FDB.
Skulle det ikke i vores elektroniske tidsalder være muligt at fremskaffe
et "bevis" på købet? Det virker lidt latterligt at en 5x5 cm lap papir
er ganske uerstattelig.
Jeg er godt klar over at ved køb fremgår det tydeligt at bon'en gælder
som garantibevis, så Kvickly har fat i den lange ende. Men alligevel.
--
Hilsen fra snip@post8.tele.dkNOT
| |
Andy (22-08-2002)
| Kommentar Fra : Andy |
Dato : 22-08-02 13:45 |
|
> Min mor betalte med dankort samt fremviste sit medlemskort til FDB.
Nu kender jeg desværre ikke kassesystemet i Kvickly, men i f.eks. Bilka
gemmes alle transaktioner, og der kan til enhver tid udskrives en kopi af en
bon, hvis kunden kender ca. tid/dato/beløb/vare.... Kvickly kan vel ikke
være så langt bagefter?!
Andy
| |
Bertel Lund Hansen (22-08-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 22-08-02 13:48 |
|
Snip skrev:
>Min gamle mor købte for ca. 6 måneder siden et nyt TV ...
>Skulle det ikke i vores elektroniske tidsalder være muligt at fremskaffe
>et "bevis" på købet? Det virker lidt latterligt at en 5x5 cm lap papir
>er ganske uerstattelig.
Jo. Din moder skal blot kunne godtgøre (sandsynliggøre vil være
nok efter min mening) at apparatet er købt i Kvickly. En udskrift
fra banken hvor dato, beløb og modtager fremgår bør være nok.
Suppleret med Kvicklys egne data er der ingen tvivl.
Forretningen kan muligvis gøre en egentlig garanti afhængig af et
konkret bevis (er dog ikke sikker), men den kan ikke undslå sig
for købelovens krav til et forbrugerkøb (2 års
reklamationsfrist).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Søren Friberg (22-08-2002)
| Kommentar Fra : Søren Friberg |
Dato : 22-08-02 16:14 |
|
"Snip" skrev i en meddelelse > Min gamle mor købte for ca. 6 måneder siden
et nyt TV i den lokale
> Skulle det ikke i vores elektroniske tidsalder være muligt at fremskaffe
> et "bevis" på købet?
Ikke i alle tolfælde. Har været ude for et tilsvarende tilfælde i
El-giaganten, hvor jeg gjorde en garantiforpligtelse gældende. Netop den
aktuelle transaktion var forsvundet, men ikke andre både før og efter. I
dette tilfælde havde min svigerfar mistet sin dokumentation efter at have
modtaget den aldrig fungerende varer som gave.
Med venlig hilsen
Søren Friberg
| |
Kim Kolmorgen (22-08-2002)
| Kommentar Fra : Kim Kolmorgen |
Dato : 22-08-02 19:07 |
|
On Thu, 22 Aug 2002 14:02:51 +0200, "Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:
>Kvickly vil godt fremskaffe en ny manual, men uden købebon bortfalder
>garantien (1,5 år) .
Jamen - hvad har det med garanti at gøre? Din mor har smidt manualen ud, det har
vel hverken noget med garanti eller reklamationsret at gøre? Hvis Kvickly kun
vil fremskaffe manualen pr. kulance såfremt købet kan bevises, er alternativet
vel at tilbyde at betale for manualen?
>Skulle det ikke i vores elektroniske tidsalder være muligt at fremskaffe
>et "bevis" på købet? Det virker lidt latterligt at en 5x5 cm lap papir
>er ganske uerstattelig.
Uerstattelig er vel kun fordi hun ikke vil betale en øre. Arbejdet med at finde
den information skønner de måske er for stort i forhold til ydelsen. Hvis I selv
fremskaffer en udkrift fra jeres bank på bon'en, tilfredstiller det dem måske
også, men det er da ikke usandsynligt at banken kræver et gebyr for det. Har du
forøvrigt i denne elektroniske tidsalder forsøgt at opspore en manual på
nettet??
>Jeg er godt klar over at ved køb fremgår det tydeligt at bon'en gælder
>som garantibevis, så Kvickly har fat i den lange ende. Men alligevel.
Jeg ku' godt tænke mig at vide hvad den garanti dækker? Hvis den dækker
erstatning af bortskaffede genstande, vil jeg da stærkt overveje at foretage
mine fremtidige indkøb af varige forbrugsgoder i Kvickly, og så smide dem ud en
månedstid før garantien udløber
Venlig Hilsen/Kind Regards
Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.
| |
Snip (22-08-2002)
| Kommentar Fra : Snip |
Dato : 22-08-02 20:36 |
|
Kim Kolmorgen wrote:
> Jamen - hvad har det med garanti at gøre? Din mor har smidt manualen
> ud, det har vel hverken noget med garanti eller reklamationsret at
> gøre?
Jeg skrev, at hun havde tapet bon'en på manualen for altid at vide hvor
den er. Derfor røg den ud sammen med manualen.
>Hvis Kvickly kun vil fremskaffe manualen pr. kulance såfremt
> købet kan bevises, er alternativet vel at tilbyde at betale for
> manualen?
Det er da også i orden, det gør hun gerne.
> Uerstattelig er vel kun fordi hun ikke vil betale en øre.
Hvem har sagt det? Skulle der være omkostninger i forbindelse med at
fremskaffe beviset betaler hun da gladeligt (inden for rimelighedens
grænser).
>Har du forøvrigt i
> denne elektroniske tidsalder forsøgt at opspore en manual på nettet?
Trods hendes 77 år sætter hun stor pris på at klare sig selv. Derfor er
jeg først kommet ind i billedet nu.
> Hvis I selv fremskaffer en udkrift fra jeres bank på
> bon'en, tilfredstiller det dem måske også, men det er da ikke
> usandsynligt at banken kræver et gebyr for det.
Jamen, så betaler vi da det.
> Jeg ku' godt tænke mig at vide hvad den garanti dækker?
Tja, Hr.Kolmorgen, garantien dækker vel reparation på fjernsynet hvis
det går i stykker, ik' ?
Plejer garantier ikke det? ;)))
--
Hilsen fra snip@post8.tele.dkNOT
| |
Kim Kolmorgen (23-08-2002)
| Kommentar Fra : Kim Kolmorgen |
Dato : 23-08-02 17:19 |
|
On Thu, 22 Aug 2002 21:36:05 +0200, "Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:
>> Jeg ku' godt tænke mig at vide hvad den garanti dækker?
>
>Tja, Hr.Kolmorgen, garantien dækker vel reparation på fjernsynet hvis
>det går i stykker, ik' ?
>Plejer garantier ikke det? ;)))
Jeg kan godt se at jeg skylder dig en uforbeholden undskyldning, som du hermed
får.
Jeg misforstod dit indlæg totalt, og havde den opfattelse at du brokkede dig
over at de ikke uden videre ville rekvirere en manual fordi din mor manglede
garantibeviset (bon'en). Jeg læste endda dit indlæg flere gange, da jeg ikke
forstod hvorfor ingen af de der allerede havde svaret, ikke gjorde opmærksom på
det åbentlyst urimelige krav, men enten har jeg stirret mig blind på min første
opfattelse eller også er jeg bare tungnem.
Derudover er det jo korrekt, som jeg nævner, at man via banken kan skaffe sig
dokumentation for dankortets benyttelse, dog kun tid, brugssted og totalbeløb,
men det vil normalt være nok til dokumentation af køb og tidspunkt ifbm. brug af
ens alm. 2 årige reklamationsret. Om I kan få dokumentationen direkte fra
Kvickly afhænger af hvilke oplysninger der gemmes, og hvilke muligheder der er
for at kæde databasens elementer sammen efterflg., samt om de har udviklet
rutiner/programmer til dette formål. Det skader jo ikke at spørge og måske skal
man have fat i en af de ledende medarbejdere.
Venlig Hilsen/Kind Regards
Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.
| |
Snip (24-08-2002)
| Kommentar Fra : Snip |
Dato : 24-08-02 00:28 |
|
Kim Kolmorgen wrote:
> Jeg kan godt se at jeg skylder dig en uforbeholden undskyldning, som
> du hermed får.
Modtaget og takker. Små slag, jeg blev nu ikke fornærmet. Så straks, at
du havde misforstået indlægget. Jeg er ikke så sart.
--
Hilsen fra snip@post8.tele.dkNOT
| |
Thunderbird (22-08-2002)
| Kommentar Fra : Thunderbird |
Dato : 22-08-02 20:38 |
|
On Thu, 22 Aug 2002 20:07:22 +0200, Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> wrote:
>On Thu, 22 Aug 2002 14:02:51 +0200, "Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:
>
>
>>Kvickly vil godt fremskaffe en ny manual, men uden købebon bortfalder
>>garantien (1,5 år) .
>
>Jamen - hvad har det med garanti at gøre? Din mor har smidt manualen ud, det har
>vel hverken noget med garanti eller reklamationsret at gøre? Hvis Kvickly kun
>vil fremskaffe manualen pr. kulance såfremt købet kan bevises, er alternativet
>vel at tilbyde at betale for manualen?
>
>>Skulle det ikke i vores elektroniske tidsalder være muligt at fremskaffe
>>et "bevis" på købet? Det virker lidt latterligt at en 5x5 cm lap papir
>>er ganske uerstattelig.
>
>Uerstattelig er vel kun fordi hun ikke vil betale en øre. Arbejdet med at finde
>den information skønner de måske er for stort i forhold til ydelsen. Hvis I selv
>fremskaffer en udkrift fra jeres bank på bon'en, tilfredstiller det dem måske
>også, men det er da ikke usandsynligt at banken kræver et gebyr for det. Har du
>forøvrigt i denne elektroniske tidsalder forsøgt at opspore en manual på
>nettet??
Problemet er ikke at fremskaffe en manual, men at selve kviteringen/garantibeviset sad på den
originale manual som nu er blevet væk. Ergo hjælper det ikke noget at skaffe en ny manual.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Ove Kristensen (23-08-2002)
| Kommentar Fra : Ove Kristensen |
Dato : 23-08-02 02:18 |
|
"Kim Kolmorgen" <kk1@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:a89amuc3vac7g8j8fuerhg66medsi97sr2@4ax.com...
> On Thu, 22 Aug 2002 14:02:51 +0200, "Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:
[klip]
> Jamen - hvad har det med garanti at gøre? Din mor har smidt manualen ud,
det har
> vel hverken noget med garanti eller reklamationsret at gøre?
Prøv at læs første indlæg igen meget, meget langsomt - der fremgår det, at
manualen er bortkommet, og at bonen
var klistret fast på denne.
> Jeg ku' godt tænke mig at vide hvad den garanti dækker? Hvis den dækker
> erstatning af bortskaffede genstande, vil jeg da stærkt overveje at
foretage
> mine fremtidige indkøb af varige forbrugsgoder i Kvickly, og så smide dem
ud en
> månedstid før garantien udløber
Jeg syntes, at du helt skulle lade være med at svare, når det åbenbart kun
kan ske i en hånende og nedladende tone.
Med undrende hilsen
Ove.
| |
|
|